- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (433 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (129 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (59 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (272 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską
Gdy powstanie nowa trasa tramwajowa łącząca Plac Komorowskiego z ul. Bulońską, to dzięki istniejącej już wtedy linii wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej, przejazd między Wrzeszczem i południem Gdańska potrwa 14 minut.
- Chcemy zlecić wykonanie dokumentacji projektowej, w której skupimy się na trasie tramwajowej, bo ul. Nowa Politechniczna jest tak ważna właśnie ze względu na korzyści, jakie da biegnący nią tramwaj. Jesteśmy gotowi na sfinansowanie dokumentacji, ale na samą realizację projektu będziemy ubiegać się o uzyskanie możliwie największego dofinansowania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.
Miasto planuje przygotować dokumentację inwestycji do końca 2015 r. Następnie, pod warunkiem pozyskania środków unijnych, budowa realizowana byłaby najszybciej w 2016 r. i nie później niż do 2020 r.
Dokumentacja miałaby charakter wariantowy, co oznacza, że projektant przygotowałby kilka wizji dla ul. Nowej Politechnicznej, uwzględniając przy tym powstanie wariantu docelowego, czyli dwie dwupasmowe jezdnie wraz z torowiskiem, jak i minimalnego, czyli wyłącznie trasy tramwajowej.
Dopiero potem miasto zdecyduje się na wybór ostatecznego projektu i wykonanie pełnej dokumentacji. Byłoby to więc rozwiązanie podobne, jak z ul. Nową Bulońską, gdzie ostatecznie z wariantu dwóch jezdni i tramwaju, wybrano wariant jednej jezdni i tramwaju.
Sama trasa tramwajowa w ciągu ul. Nowej Politechnicznej ma jednak zdecydowanie wyższy priorytet nad drogą ze względu na koszty, jak i zachęcenie do przesiadki z auta na komunikację miejską.
- Z naszych wstępnych wyliczeń wynika, że czas podróży z pętli Łostowice Świętokrzyska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Z szacunków ZTM wynika, że już dziś 40 proc. pasażerów z tzw. dzielnic południowych podróżuje w stronę Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Grupa ta jest na tyle liczna, że kursujące dziś autobusy warto zastąpić bardziej wydajnymi tramwajami.
Jednocześnie układ torowiska w Śródmieściu nie jest w stanie przyjąć większej liczby pojazdów, a Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie w stanie zastąpić tramwaju przez ul. Nową Politechniczną.
- Tramwaj nie będzie konkurencją dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. PKM-ka obsługuje bowiem tereny na północy, zaś tramwaj obszary, gdzie PKM nie dociera. Sieć tramwajowa będzie więc komplementarna wobec kolei - dodaje Zomkowski.
Na nowej trasie tramwajowej o długości ok. 5 km ma powstać dziewięć nowych przystanków, które będą w większości usytuowane na wysokości istniejących odpowiedników autobusowych.
Byłyby to kolejno (roboczo nazwane) przystanki: Nowa Bulońska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dodatkowo w przypadku budowy również drogi, powstałyby skrzyżowania z ulicami: Nową Bulońską
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Budowa trasy tramwajowej będzie oznaczała, że na odcinku Wyspiańskiego-Miszewskiego tramwaj będzie wbudowany w jezdnię (na wzór al. Hallera
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przejazd pod torami kolejowymi
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wstępny szacowany koszt budowy samej trasy tramwajowej (bez ulicy) wyniesie ok. 144 mln zł, na co składają się 22 mln zł potrzebne do wykupu gruntów oraz 2 mln zł na wyburzenia budynków i przesiedlenia mieszkańców.
Wyburzenia starych budynków budzą sporo kontrowersji. Ul. Do Studzienki, po zupełnie niepotrzebnej rozbiórce kamienic przy ul. Jana z Kolna, jest bowiem jedną z ostatnich ulic, która posiada obustronne miejskie pierzeje. Na nieszczęście dla tych kamienic, nie są one objęte ochroną, gdyż od lat przewiduje się poszerzenie korytarza komunikacyjnego. Dodatkowo, jeden z budynków czeka już tylko na rozbiórkę - ma zamurowane okna i wejścia.
- Dołożymy wszelkich starań, aby wyegzekwować prawną ochronę obiektów przy ul. Do Studzienki. Ustawa o ochronie zabytków podkreśla, że jeżeli obiekty wykazują wartość historyczną, artystyczną czy naukową, a ich zachowanie leży w interesie publicznym, to są zabytkiem niezależnie od tego, czy znajdują się w jakiejś ewidencji, rejestrze czy nie - zapowiada Tomasz Korzeniowski, prezes gdańskiego oddziału Towarzystwa Opieki nad Zabytkami.
Czy zatem istnieje alternatywa wobec burzenia? Wojciech Chmielewski, architekt i historyk sztuki, uważa, że tak. Proponuje on poprowadzenia tramwaju przez podwórza kamienic oraz między kamienicami a zabudowaniami Politechniki Gdańskiej.
- Warto rozważyć wykorzystanie zaplecza podwórzy kamienic przy ul. Do Studzienki. Miejsca jest tam na tyle dużo, aby poprowadzić torowisko tramwajowe. Na odcinku bliżej al. Grunwaldzkiej, jedną nitkę tramwaju można natomiast skierować przez ul. Do Studzienki, zaś drugą "zapleczem" kamienic lub obie nitki skierować na ul. Do Studzienki. Na końcowym odcinku ul. Do Studzienki tramwaj wpuszczony byłby w jezdnię wraz z autami, choć te powinny być raczej kierowane na sąsiedni układ uliczny, a przede wszystkim zostawać na parkingach typu Park&Ride na górnym tarasie.
Innym rozwiązaniem, chroniącym budynki, ale zwiększającym ruch na sąsiednich ulicach oraz prawdopodobnie utrudniającym organizację ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką, byłoby przekształcenie ul. Do Studzienki w deptak (z przejazdami przez niego do posesji na wzór ul. Pomorskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pozwoliłoby to podnieść warunki życia mieszkańców kamienic, które nie są objęte wyburzeniami. Jednocześnie dałoby to szansę na stworzenie atrakcyjnej przestrzeni dla pieszych spacerujących w stronę nieco zapomnianego Parku w Królewskiej Dolinie
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Nowa ulica jednojezdniowa powstałaby wzdłuż kampusu Politechniki Gdańskiej, zaś deptak od niej oddzielałoby torowisko tramwajowe. Na odcinku od ul. Fiszera/Matejki, ul. Do Studzienki byłaby deptakiem z dopuszczeniem ruchu tramwajowego i autobusowego, zaś ruch samochodowy przekierowany byłby w stronę ul. Fiszera-Bohaterów Getta Warszawskiego z nowym skrzyżowaniem i przejściem dla pieszych
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Oba warianty zostały jednak już na wstępie odrzucone przez BRG.
- Wyburzenia są niezbędne, nawet jeżeli teraz nie powstanie droga. Nie rezygnujemy docelowo z układu drogowego. Ponadto sąsiednie ulice nie są w stanie "przenieść" tego ruchu. Analizowaliśmy kilka wariantów przebiegu i obecny wariant wybraliśmy jako najlepszy - ucina dyskusję Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?
Miejsca
Opinie (236)
-
2014-07-02 13:22
Świetny pomysł (1)
"Warto rozważyć wykorzystanie zaplecza podwórzy kamienic przy ul. Do Studzienki. "
Będzie jak w kinie Delfin. Łubudu, łubudu, łubudu. Parę takich przejazdów tramwajów i mieszkańcy sami się wyprowadzą.- 15 9
-
2014-07-02 13:25
Te kamienice są komunalne, więc miasto może samo decydować na co je przeznaczyć. Myślę, że najemcom biur za połowę ceny (na wzór parków technologicznych) nie będzie to przeszkadzało, bo lokalizacja na mapie Gdańska jest rewelacyjna.
- 17 2
-
2014-07-02 13:22
Wizualizacji coraz więcej - oznacza to tylko jedno:
zbliżające się wybory samorządowe na jesieni :)
- 17 5
-
2014-07-02 13:23
Oj idą wybory. Się nasza władza wzięła do roboty.
- 14 4
-
2014-07-02 13:24
sama idea jest ciekawa (1)
w tej chwili tramwaj z pętli Świętokrzyska nie jest dla mnie atrakcyjny, gdyż telepie się okropnie się przez Chełm i Śródmieście, przystanki co 200m, co chwila staje na światłach (zupełny brak jakiegoś przemyślanego ładu).
Autobus jest OK, ale poza godzinami szczytu. Tak więc generalnie poprawy jakości komunikacyjnej nie odczułem w porównaniu z ostatnimi 10-cioma laty- 18 9
-
2014-07-02 14:43
odczułem, bo coraz cześciej wybieram wariant rower plus SKM
na krótkie odległości wystarczy przejść się pieszo, na trochę większe rowerkiem jak znalazł
- 4 2
-
2014-07-02 13:34
pomysł przeniesienia ruchu aut na ul. Bohaterów Getta z d... (4)
wąziutka, klimatyczna ulica z pięknymi kamienicami nie nadaje się na rozsadzenie jej samochodami. ktoś od tych dyrdymał chyba nigdy tam nie był..
- 37 3
-
2014-07-02 13:46
(3)
opcje są dwie - wywalamy kamienice, ale wrzucamy w inne miejsce ruch.
- 4 1
-
2014-07-02 14:46
albo prowadzimy taką politykę, (2)
żeby zachęcić ludzi do komunikacji miejskiej i podobnych rozwiązań
- 8 4
-
2014-07-02 18:27
czlowieku chocby na lostowiec swietokrzyska pedzily tramwaje co minutę to nie ma opcji
ze pojade czyms takim. przeciez do dworca to biegiem bedzie szybciej niz tramwajem
- 2 6
-
2014-07-02 18:32
A jak chcesz ludzi zachęcić, nie budując tego tramwaju?
- 5 1
-
2014-07-02 13:36
Ciekawe czy GIK będzie to robił by uzasadnić swoje istnienie?
- 7 2
-
2014-07-02 13:39
Tramwaje na podwórka architektów (4)
Wojciech Chmielewski, architekt i historyk sztuki:
"Warto rozważyć wykorzystanie zaplecza podwórzy kamienic przy ul. Do Studzienki. Miejsca jest tam na tyle dużo, aby poprowadzić torowisko tramwajowe. Na odcinku bliżej al. Grunwaldzkiej, jedną nitkę tramwaju można natomiast skierować przez ul. Do Studzienki, zaś drugą "zapleczem" kamienic lub obie nitki skierować na ul. Do Studzienki."
Popieram, o ile Pan Architekt zamieszka na takiej wyspie pomiędzy dwoma klekotami! Zapłacę mu połowę czynszu, jeśli będzie spał i pracował przy otwartym oknie.- 40 11
-
2014-07-02 14:10
mozna kamienice przerobic na lokale rozrywkowe i nikt nie będzie na hałas narzekał
- 13 1
-
2014-07-02 14:17
To są komunalne kamienice i miasto decyduje co tam zrobić! I zapewniam cię, że mieszkania byłyby ostatnią opcją przeznaczenia.
- 9 1
-
2014-07-02 18:31
Heheh, architekci i historycy sztuki biorą się za projektowanie rozwiązań komunikacyjnych, nieźle! W PL każdy się zna,kurka,na (1)
- 4 3
-
2014-07-02 19:53
i redaktorzy t.pl tez lubia projektowac ..;)
- 2 1
-
2014-07-02 13:39
tramwaj tak, wyburzenia NIE
po to budujemy tramwaj by ograniczyć ruch samochodów w centrum, dlatego koncepcja deptaka brzmi fascynująco - wrzeszcz ma szansę zyskać znakomitą przestrzeń publiczną, wzorem miast zachodnioeuropejskich, gdzie deptaki z dopuszczoną linią tramwajową poprzez swoją miastotwórczość są coraz popularniejsze
a jeśli brg się sprzeciwia należy zaczekać aż biuro się samozabetonuje i pozostawić decyzję następcom, bo tyle zniszczeń cennych obszarów Gdańska co robią te betonowe ludziki to komuniści nie wymyślili- 52 13
-
2014-07-02 13:39
a może tory puścić od opery prosto potem na tyłach stadionu lechii (2)
i potem przeciąć sobieskiego i dalej politechniczną. Nie trzebaby wiele burzyć
- 17 9
-
2014-07-02 15:47
kiedys byly takie projekty (1)
N Politechnicznej...
- 6 0
-
2014-07-02 18:39
Do dzisiaj widac taką rezerwę terenową, ale musiał byś rozpirzyć środek historycznego Parku Akademickiego
- 1 0
-
2014-07-02 13:44
oczywiscie nikt nie mówi (2)
ze przed 2020 r miasto nie ma zamiaru realizowac tych planow, ale spoko zawsze mozemy popitolic przed wyborami, co nie ?
- 15 9
-
2014-07-02 16:24
nie no, faktycznie nikt nie mówi... (1)
"Następnie, pod warunkiem pozyskania środków unijnych, budowa realizowana byłaby najszybciej w 2016 r. i nie później niż do 2020 r"
- 2 0
-
2014-07-02 18:23
Do 2020 ludziska przestaną czytać nawet nagłówki, ale praw wyborczych nie stracą...
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.