- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (433 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (127 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (271 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską
Gdy powstanie nowa trasa tramwajowa łącząca Plac Komorowskiego z ul. Bulońską, to dzięki istniejącej już wtedy linii wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej, przejazd między Wrzeszczem i południem Gdańska potrwa 14 minut.
- Chcemy zlecić wykonanie dokumentacji projektowej, w której skupimy się na trasie tramwajowej, bo ul. Nowa Politechniczna jest tak ważna właśnie ze względu na korzyści, jakie da biegnący nią tramwaj. Jesteśmy gotowi na sfinansowanie dokumentacji, ale na samą realizację projektu będziemy ubiegać się o uzyskanie możliwie największego dofinansowania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.
Miasto planuje przygotować dokumentację inwestycji do końca 2015 r. Następnie, pod warunkiem pozyskania środków unijnych, budowa realizowana byłaby najszybciej w 2016 r. i nie później niż do 2020 r.
Dokumentacja miałaby charakter wariantowy, co oznacza, że projektant przygotowałby kilka wizji dla ul. Nowej Politechnicznej, uwzględniając przy tym powstanie wariantu docelowego, czyli dwie dwupasmowe jezdnie wraz z torowiskiem, jak i minimalnego, czyli wyłącznie trasy tramwajowej.
Dopiero potem miasto zdecyduje się na wybór ostatecznego projektu i wykonanie pełnej dokumentacji. Byłoby to więc rozwiązanie podobne, jak z ul. Nową Bulońską, gdzie ostatecznie z wariantu dwóch jezdni i tramwaju, wybrano wariant jednej jezdni i tramwaju.
Sama trasa tramwajowa w ciągu ul. Nowej Politechnicznej ma jednak zdecydowanie wyższy priorytet nad drogą ze względu na koszty, jak i zachęcenie do przesiadki z auta na komunikację miejską.
- Z naszych wstępnych wyliczeń wynika, że czas podróży z pętli Łostowice Świętokrzyska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Z szacunków ZTM wynika, że już dziś 40 proc. pasażerów z tzw. dzielnic południowych podróżuje w stronę Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Grupa ta jest na tyle liczna, że kursujące dziś autobusy warto zastąpić bardziej wydajnymi tramwajami.
Jednocześnie układ torowiska w Śródmieściu nie jest w stanie przyjąć większej liczby pojazdów, a Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie w stanie zastąpić tramwaju przez ul. Nową Politechniczną.
- Tramwaj nie będzie konkurencją dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. PKM-ka obsługuje bowiem tereny na północy, zaś tramwaj obszary, gdzie PKM nie dociera. Sieć tramwajowa będzie więc komplementarna wobec kolei - dodaje Zomkowski.
Na nowej trasie tramwajowej o długości ok. 5 km ma powstać dziewięć nowych przystanków, które będą w większości usytuowane na wysokości istniejących odpowiedników autobusowych.
Byłyby to kolejno (roboczo nazwane) przystanki: Nowa Bulońska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dodatkowo w przypadku budowy również drogi, powstałyby skrzyżowania z ulicami: Nową Bulońską
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Budowa trasy tramwajowej będzie oznaczała, że na odcinku Wyspiańskiego-Miszewskiego tramwaj będzie wbudowany w jezdnię (na wzór al. Hallera
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przejazd pod torami kolejowymi
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wstępny szacowany koszt budowy samej trasy tramwajowej (bez ulicy) wyniesie ok. 144 mln zł, na co składają się 22 mln zł potrzebne do wykupu gruntów oraz 2 mln zł na wyburzenia budynków i przesiedlenia mieszkańców.
Wyburzenia starych budynków budzą sporo kontrowersji. Ul. Do Studzienki, po zupełnie niepotrzebnej rozbiórce kamienic przy ul. Jana z Kolna, jest bowiem jedną z ostatnich ulic, która posiada obustronne miejskie pierzeje. Na nieszczęście dla tych kamienic, nie są one objęte ochroną, gdyż od lat przewiduje się poszerzenie korytarza komunikacyjnego. Dodatkowo, jeden z budynków czeka już tylko na rozbiórkę - ma zamurowane okna i wejścia.
- Dołożymy wszelkich starań, aby wyegzekwować prawną ochronę obiektów przy ul. Do Studzienki. Ustawa o ochronie zabytków podkreśla, że jeżeli obiekty wykazują wartość historyczną, artystyczną czy naukową, a ich zachowanie leży w interesie publicznym, to są zabytkiem niezależnie od tego, czy znajdują się w jakiejś ewidencji, rejestrze czy nie - zapowiada Tomasz Korzeniowski, prezes gdańskiego oddziału Towarzystwa Opieki nad Zabytkami.
Czy zatem istnieje alternatywa wobec burzenia? Wojciech Chmielewski, architekt i historyk sztuki, uważa, że tak. Proponuje on poprowadzenia tramwaju przez podwórza kamienic oraz między kamienicami a zabudowaniami Politechniki Gdańskiej.
- Warto rozważyć wykorzystanie zaplecza podwórzy kamienic przy ul. Do Studzienki. Miejsca jest tam na tyle dużo, aby poprowadzić torowisko tramwajowe. Na odcinku bliżej al. Grunwaldzkiej, jedną nitkę tramwaju można natomiast skierować przez ul. Do Studzienki, zaś drugą "zapleczem" kamienic lub obie nitki skierować na ul. Do Studzienki. Na końcowym odcinku ul. Do Studzienki tramwaj wpuszczony byłby w jezdnię wraz z autami, choć te powinny być raczej kierowane na sąsiedni układ uliczny, a przede wszystkim zostawać na parkingach typu Park&Ride na górnym tarasie.
Innym rozwiązaniem, chroniącym budynki, ale zwiększającym ruch na sąsiednich ulicach oraz prawdopodobnie utrudniającym organizację ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką, byłoby przekształcenie ul. Do Studzienki w deptak (z przejazdami przez niego do posesji na wzór ul. Pomorskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pozwoliłoby to podnieść warunki życia mieszkańców kamienic, które nie są objęte wyburzeniami. Jednocześnie dałoby to szansę na stworzenie atrakcyjnej przestrzeni dla pieszych spacerujących w stronę nieco zapomnianego Parku w Królewskiej Dolinie
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Nowa ulica jednojezdniowa powstałaby wzdłuż kampusu Politechniki Gdańskiej, zaś deptak od niej oddzielałoby torowisko tramwajowe. Na odcinku od ul. Fiszera/Matejki, ul. Do Studzienki byłaby deptakiem z dopuszczeniem ruchu tramwajowego i autobusowego, zaś ruch samochodowy przekierowany byłby w stronę ul. Fiszera-Bohaterów Getta Warszawskiego z nowym skrzyżowaniem i przejściem dla pieszych
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Oba warianty zostały jednak już na wstępie odrzucone przez BRG.
- Wyburzenia są niezbędne, nawet jeżeli teraz nie powstanie droga. Nie rezygnujemy docelowo z układu drogowego. Ponadto sąsiednie ulice nie są w stanie "przenieść" tego ruchu. Analizowaliśmy kilka wariantów przebiegu i obecny wariant wybraliśmy jako najlepszy - ucina dyskusję Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?
Miejsca
Opinie (236)
-
2014-07-02 13:44
Nie chce mi się wierzyć, że można ot tak wyburzyć stare kamienice, zamiast je odnowić. Ludzie, najlepiej zalejcie betonem wszystko, wszędzie połóżcie tory i przemieszczajcie się z miejsca na miejsce. Zasłużyliście na to! Zainteresowanym polecam chudego Dżula, który przerzucał się z łóżka na łózko i zdechnąć nie mógł.
- 34 7
-
2014-07-02 13:49
teraz wiem dlaczego Gdańs z roku na rok jest brzydszy (8)
nikt nie ratuje starych kamienic, parków; najlepiej wyburzyć zaorać , wyasfaltować; a potem się dziwicie że w Gdańsku same imitacje a w Gdyni dom ma 80 lat jest oryginalny i jest zabytkiem odnowionym;
SZKODA MI STAREGO HISTORYCZNEGO GDAŃSKA ......- 53 20
-
2014-07-02 14:22
zuza, wyprowadź się do Gdyni np. do infobotoksu (7)
- 12 14
-
2014-07-02 19:40
mieszkam w Gdyni od urodzenia (6)
i nie mam bielma na oczach i widzę jak Gdańsk z roku na rok jest dewastowany, zabytki niszczone , przejdź się na dolne miasto w Gdańsku, albo wyjedz poza trasę dla turystów , przejdź się za Urząd Skarbowy ul.Rzeźnicka albo w okolice Muzeum Narodowego i powiedz szczerzę ładnie tam jest , zaprowadził byś tam wycieczkę , znajomych ?
Nie chodzi mi o obrzucanie sie błotem tylko stwierdzam fakt , stare domy należy ratować , jak w innych krajach; na pewno zwiedzałeś/łaś świat, i co?, fajnie było ? chodzić po starych zabytkowych dzielnicach - przyznaj, w Gdańsku też tak mogłoby być, tylko urzędnicy nie powinni burzyć !!!!!!!!!!!!!
A tak w zeszłym roku Spichlerz rozebrali , w tym do ul.Studzienki .....
i co dalej.......- 13 4
-
2014-07-02 20:04
powiedzmy sobie szczerze (1)
przed wojna Gdansk to byla gleboka prowincja. Chocby nie wiem jak "konserwowac" te budy z lat 20-tych (caly Dolny Wrzeszcz, Stary Chelm itp), to wygladu nie bedzie mialo... Tym bardziej nie ma sensu zachowywanie starych szauerow- oficyn, ktorych pelno w miescie np. w Srodmiesciu, (tez Orunia, Letnica itd). Co innego secesyjne budynki Wrzeszcza.
W takiej sytuacji lepiej jest nowe budowac -byle z sensem, tworzac nowoczesne szerokie ulice i nowe pierzeje.- 2 8
-
2014-07-03 07:35
tylko że właśnie na tej ulicy jest parę ciekawych kamienic do wyburzenia
owszem, kilka starych bud też stoi - powinni wyburzyć te zgliszcza, ale zostawić perełki. a tu chcą wszystko zaorać i zrobić drugą Żołnierzy :(
- 2 4
-
2014-07-03 08:17
zuza, (2)
jak już mieszkasz w Gdyni i nie masz, jak piszesz, bielma na oczach zajmij się proszę Twoim gdyńskim Meksykiem i Pekinem.
- 4 3
-
2014-07-03 09:36
co za skarkazm... (1)
skoro Wrzeszcz jest dla ciebie Meksykiem lub Pekinem , no cóż szkoda że Gdańsk ma takich mieszkańców, o gustach się nie dyskutuje .....
- 4 2
-
2014-07-03 10:33
Dokładnie.
Jacy mieszkańcy, taki prezydent. Jaki prezydent, takie zarządzanie. W Sopocie i Gdyni na szczęście nie mają miejsca podobne dantejskie sceny. Niech Gdańsk da żyć zabytkom.
- 2 2
-
2014-07-08 01:58
Zuza
A Ty prowadzasz turystów na Morską, Śląską czy Jana z Kolna?
- 0 0
-
2014-07-02 13:51
tramwaj super (8)
ale te najcenniejsze budynki muszą zostać. Nie wiem, niech powstanie z nich wyspa albo coś. Ale Gdańsk jest tak ubogi w stare kamienice, że nie można się pozbywać tych najcenniejszych
- 40 8
-
2014-07-02 15:48
przeciez one juz sie wala (1)
- 2 9
-
2014-07-02 15:58
ale da się uratować
Walą się bo nikt nie może ich remontować
- 14 2
-
2014-07-02 18:42
Jakie tam są "najcenniejsze budynki", to zwykłe RUDERY. (5)
- 3 8
-
2014-07-02 20:19
bo zostały do takiego stanu doprowadzone (4)
wystarczy tak naprawdę wyburzyć DH Jantar i można wjechać dwoma torami w podwórka kamienic. Potem już tylko jazda przy płocie PG (można pojechać s****trawnikiem na terenie polibudy, w zamian dać inny teren), wyburzyć budowarsztaty i już mamy przejazd poniemiecką rezerwą terenową. Tracimy dwa budynki, każdy bez znaczenia historycznego. Droga nie musi powstawać - skrzyżowania zatrzymają tramwaj i z 14 minut zrobi się trzy razy tyle.
- 12 1
-
2014-07-02 20:37
Na łeb sobie najedź (3)
kto będzie chciał tam mieszkać ?
- 3 4
-
2014-07-02 22:25
jeżeli torowisko zostanie wykonane w technologii tłumiącej drgania?
szyna łączona bezstykowo, osadzona sprężyście na klockach otulonych polimerowymi pochłaniaczami drgań - czyli coraz popularniejszy tor bezpodsypkowy.
- 6 3
-
2014-07-03 00:57
w Oliwie koło pentli ludzie tak mieszkają
a w razie czego na celu usługowe w takim miejscu pójdzie z pocałowaniem ręki
- 3 3
-
2014-07-03 07:36
tramwaj wcale nie jest tak głośny jak autobus, ktory teraz się tłucze po jezdni
- 4 0
-
2014-07-02 13:51
brawo BRG
Takie polaczenie jest bardzo potrzebne, ulatwi wielu mieszkancom poludniowych dzielnic codzienny dojazd do pracy czy uczelni
- 11 16
-
2014-07-02 13:54
Brawo Gdańsk (2)
Kolejna wielka inwestycja w infrastrukturę. A w Gdyni co? Inwestycyjny marazm i przedwyborcza wizualizacja kibla na skwerze ;)
- 19 14
-
2014-07-02 15:49
na razie (1)
Jedynie w planach...
- 1 1
-
2014-07-02 19:43
Dziekuję wolę taki kibel
niż niszczenie zabytków!!!!!!
- 3 2
-
2014-07-02 13:59
super
Wreszcie ktoś rozsądnie pomyślał w tym mieście. Budować, budować, budować i to jak najszybciej !!!
- 10 14
-
2014-07-02 14:02
tramwaj w podwórkach (2)
hahaha dobre sobie, niech pan Chmielewski sam sobie wybuduje pod oknem tramwaj.
- 19 15
-
2014-07-02 15:33
(1)
takie rzeczy istnieją. Patrz Oliwa koło pętli.
Poza tym sorry, lepiej mieć tramwaj w podwórku w centrum Wrzeszcza niż stracić dom i dostać w zamian jakieś mieszkanie kilometr od Szadółek.- 10 3
-
2014-07-02 15:50
no i w Oliwie nie jest to dobre
- 3 2
-
2014-07-02 14:13
Znowu będą burzyć Wrzeszcz.
W imię przepustowości i by ułatwić ludziom ucieczkę z tego miasta niszczy się centralne dzielnice i przedwojenną zabudowę przepuszczając kolejne szerokie drogi przez centrum. Nie tędy droga. Te czasy już minęły.
- 43 7
-
2014-07-02 14:18
(3)
A jak jest z przewyższeniami terenu na planowanej trasie. Czy to będzie musiał być jakiś tramwaj o charakterystyce górskiej - z dodatkowym zębatkowym mechanizmem do pokonywania wzniesień? Przecież pierwszy odcinek - tam koło byłej siedziby Wydziału Chemicznego UG do Wileńskiej to straszne stromizmy. Tak samo - ostatni - od Carrefoura do pętli przy Bulońskiej.
- 8 6
-
2014-07-02 16:26
bez przesady, bez problemu się to zniweluje (2)
ten odcinek nie jest bardziej stromy, niż podjazd od pętli na Oruni Górnej wzdłuż al. Havla
- 3 0
-
2014-07-02 17:32
pętla jest w Łostowicach a nie na Oruni Górnej (1)
- 2 2
-
2014-07-02 18:14
Sam jesteś w Łostowicach. Granica biegnie ul. Łódzką i Augustowską, więc pętla leży na granicy Chełmu i Łostowic (a zwyczajowo
Sam jesteś w Łostowicach. Granica biegnie ul. Łódzką i Augustowską, więc pętla leży na granicy Chełmu i Łostowic (a zwyczajowo mówiąc, między Chełmem, Orunią Górną, Zakoniczynem i Łostowicami.)
- 1 1
-
2014-07-02 14:20
czyli juz posprzatane (2)
Stare budy wywalić, zrobić szeroką ulicę z tramwajem. Myślę, że warto pomyśleć nad koncepcją deptaku między ulicą Grunwaldzka i Matejki z torami tramwajowymi. Wprawdzie może to być niebezpieczne, ale można np. zabezpieczyć torowisko tramwajowe przed pieszymi , zaś prędkość ich ograniczyć do 20 km/h. taki wolny przejazd byłby tylko do Matejki czyli krótki odcinek . Potem można już poszerzyć ulicę . Najbardziej bowiem cenne budynki są właśnie na odcinku od Grunwaldzkiej do Matejki. Dalej są już same stare budy. Ruch samochodowy na Morenę może iść Jaśkowa Doliną i Sobieskiego. Tutaj można ewentualnie coś poszerzyć. Nadto istnienie tak dobrze usytuowanej linii tramwajowej przyczyni się do zmniejszenia ruchu kołowego. Ludzie zaczną przesiadać się na tramwaj .
- 22 9
-
2014-07-02 14:25
W BRG liczy się tylko model transportowy w komputerze, który zakłada ciągle rosnącą liczbę aut, tak więc trzeba zburzyć pół Wrzeszcza. Tramwaj to tylko taki dodatek do autostrady, aby się UE nie skumała.
- 12 5
-
2014-07-02 14:28
i to byłby najlepszy wariant
powstałaby przestrzeń na kafejki, skwerek do spotkań, może jakieś ciekawe sklepiki, galerie (ale z obrazami, a nie handelkiem)
- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.