• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Michał Brancewicz
24 marca 2024, godz. 18:00 
Opinie (284)
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.
  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Kończy się projektowanie trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz nazywanej Nową Politechniczną. Do czerwca miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne tej inwestycji. A pod koniec roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę.



Będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna połączy Morenę z Wrzeszczem, co pozwoli uruchomić połączenia tramwajowe między górnym i dolnym tarasem Gdańska z pominięciem centrum.

Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace nad tym projektem ruszyły już w 2015 roku, więc łatwo jest policzyć, że trwają 9 lat. Po drodze nie obyło się bez komplikacji.


Nowa Politechniczna: 9 lat projektowania

  • Umowa z pierwszym projektantem firmą Mosty Katowice została zerwana.
  • Gdy z analiz wyszło, że najlepiej poprowadzić linię przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jej mieszkańcy rozpoczęli protest.
  • Potem wybrany został drugi wykonawca projektu - konsorcjum firm Ingeo i BPBK, z których ta druga upadła.
  • Zastrzeżenia dotyczące przebiegu trasy sprawiły, że GP-W czekała trzy lata na wydanie decyzji środowiskowej.
  • Po ostatecznej decyzji, że to przez Getta Warszawskiego Nowa Politechniczna włączy się w Grunwaldzką, mieszkańcy zaskarżyli to rozwiązanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skarga została jednak oddalona.
  • Drugie podejście do zaprojektowania linii, które miało się zakończyć pod koniec 2022 roku, przeciągało się. Kolejny termin został wyznaczony na połowie 2023 roku, a potem na marzec 2024.

- Jesteśmy już na końcowym etapie prac. Obecnie trwają prace związane z pozyskiwaniem uzgodnień dla dokumentacji projektowej - zapewnia Aneta Niezgoda z DRMG.

Nowa Politechniczna: Budowa ruszy 10 lat po rozpoczęciu projektowania?



Urzędnicy muszą się spieszyć i poganiać wykonawcę, bowiem w styczniu ogłoszony został konkurs w ramach "Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FENX.03.01. Transport Miejski", z którego można otrzymać dotację.

- Do końca czerwca planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie budowy linii tramwajowej GP-W. Dążymy do tego, by do końca roku ogłosić przetarg na roboty budowlane - dodaje Niezgoda.
Gdyby tak się stało, prace mogłyby ruszyć w 2025 roku, czyli 10 lat po rozpoczęciu projektowania.


Przebieg Nowe Politechnicznej. Film z 2016 roku

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • (5)

    Projekty,makiety,wizualizacje,koncepcje,plany...a stan dróg I rozwiązań korków tragiczny.Oby nowy szambelan zaczął to wszystko ogarniać i pchać do przodu.

    • 39 30

    • Tramwaj to rozwiązanie

      Ja wiem że ty byś chętnie jeszcze jeden pas dodał albo estakade przez całe miasto zrobił ale nie tędy droga....

      • 13 5

    • A co cię to obchodzi wieczna marudo. Mieszkaj sobie w tej swojej Rumunii tam tramwaje nie jeżdżą.

      • 3 5

    • Wybory idą i cos trzeba obiecać wyborcom tuska

      Na peowskim portalu. Jak w tym roku ruszy budowa to ja będę świętym za życia. Ciekawe czy redaktor też wierzy w brednie, które napisał. A dlaczego? To już odpowiadam: 1. środki z UE, nie będzie bo za mało czasu na budowę. 2. Taki przetarg to na pewno będą odwołania. 3. Przy tej inflacji i trwającej wojnie nikt nie zmieści w budżecie i przetargi będą co najmniej trzy.

      • 5 7

    • Najlepiej jakby nowy władze uwalily ten projekt

      Nikomu nie służy, a mieszkańcy stracą parkingi przy Jaszkowej i Wilenskiej

      • 4 7

    • Wybory się zbliżają, stąd taki wysyp planów, wizualizacji, a przecież wszyscy wiemy, że nic z tego nie będzie. Dla wyborców PO takie coś wystarczy. Przecież najważniejsze, żeby nie rządził PiS....

      • 4 1

  • Co z ogródkami (6)

    rodoskimi? Mam nadzieję,że jak już bimbaj tam ruszy to i bloki bendo. No i oczywiście wszystko wokół w kosteczkę szarom...

    • 25 19

    • (2)

      no przecież to jeden z głównych celów tego planu nie tramwaj a zabranie rodo i sprzedane terenu pod deweloperkę

      • 9 5

      • Tramwaj jest tam planowany od 40 lat, rezerwa tyle samo czeka na torowisko

        • 11 1

      • rody po to są

        jako rezerwa terenowa pod inwestycje na które w tamtym momencie nie było pieniędzy. Normalne, że miasto wykorzystuje swoje tereny pod inwestycje miejską

        • 6 0

    • Sama linia tramwajowa nie zabierze ogródków. Ale... (2)

      ...Gdańskie Wody przy okazji wymyśliły sobie zbiornik retencyjny. Część działek zostanie zlikwidowana i w ich miejsce powstanie staw.

      • 1 1

      • "Wody"....wymyśliły?

        A nie przyszło ci do głowy, że taka jest potrzeba miasta? W ogóle to całe działkowe towarzystwo powinno zostać wyrzucone poza miasto.

        • 3 0

      • Nie wymyśliły

        Tylko jest potrzeba ochrony przeciwpowodziowej. Dodatkowo zbiornik będzie ozdobą w krajobrazie i zieleni

        • 1 0

  • Na Dobrowolskiego musi mieszkać ktoś z urzędu (35)

    autobus 127 bez sensu tam zajeżdża. Teraz będą też mieli przystanek tramwajowy. Przystanek Morenowa zupełnie pośrodku niczego. Powinien być bliżej szpitala Swissmedu, a nie przy stawie, gdzie wędkują 2 osoby tygodniowo.

    • 242 39

    • To samo z linią 210 (2)

      Najpierw przekierowanie trasy by autobus nie jechał koło Placu Zebrań Ludowych, tylko przez Nowe Ogrody. W kolejnym etapie dodanie przystanku pod samym urzędem miejskim. Przypadek?

      • 16 7

      • Bo na pewno ważni urzędnicy korzystają ze komunikacji miejskiej xd chciałabym.

        • 19 3

      • "nie sondzem"

        • 7 3

    • Tak samo Nowa Politechniczna miała iśc pod Rakoczego, a jednak jakieś dziwne lobby zmieniło ten plany... (12)

      • 31 10

      • A dokąd miała niby iść? W krzaki? teraz pójdzie w najgęściej zaludniony teren (8)

        trafiając na górze na Jaśkową i potem skręcając na Migowo tramwaj pojedzie tam gdzie jest najwięcej bloków i możliwości przesiadek.

        • 13 17

        • Tracąc mnóstwo czasu na skrzyżowaniach

          I kasy na budowę tunelu

          • 9 7

        • 50 metrów wyżej i przez zakorkowaną i zabetonowaną dzielnicę (5)

          bardzo mądrze...
          I jak kosztownie... Z tramwajowym tunelem na ukos podmokłego zbocza bagiennej doliny.
          Betoniarze zacierają łapki...

          • 9 9

          • Tak, po to właśnie jest tramwaj, żeby dawać alternatywę dla stania w korkach w zakorkowanej dzielnicy. (4)

            • 8 2

            • nie samochodzy zakorkowały dzielnicę a nieodpowiedzialni urzednicy dogęszczający miasto... (3)

              I likwidujący połączenia autobusowe aby wytworzyć gardłująca pod ich interesy tłuszczę.
              Oraz kryjący również swoje błędy i zaniechania, jak wykastrowanie "słowaka" z linii tramwajowej... Z tramwajową estakada donikąd. Ale kasa poszła w beton.

              Tramwaj był tam (pod Rakoczego) planowany, potem Sobieskiego w dół, jeden z wariantów przez Smoluchowskiego.
              Cóż lepszego można chcieć?
              Dzielnica skomunikowana, szpital skomunikowany.
              Chyba o to chodzi w mieście?!

              • 4 3

              • Dzielnica skomunikowana z czym? (2)

                Ze szpitalem i pustą przestrzenią w Aniołkach?

                • 0 3

              • z Grunwaldzką

                A jakbyś poszukał w archiwach, to byś się dowiedział, że mogła być połączona z Marynarki Polskiej.

                Ale tereny "się sprzedały"...

                • 4 0

              • Dalej ze Smoluchowskiego

                Tramwaj miał iść do węzła Kliniczna

                • 0 0

        • Pod Rakoczego obsługiwałaby południe

          Już teraz tramwaje do myśliwskiej dojeżdżają pełne. A przy projektowaniu tego cuda ktoś sobie założył, że pojawiają się puste na Bulonskiej i trzeba je "zapełnić".

          • 8 2

      • i dobrze. Byłyby 2 linie tramwajowe, obie wykorzystywane w 20%

        I ktoś mieszkając pośrodku musiałby sprawdzać, czy iść na tą pod Rakoczego, czy na Bullońskiej. Na obu miałby tramwaj co 15 minut, więc spóźnienie się byłoby bolesne.

        A tak idzie zawsze na ten sam przystanek i ma tramwaj co 7 minut. Sama korzyść. TRansport liczy się drzwi-drzwi, a nie optymalny czas dojazdu, jak się wszystko idealnie ułoży (wtedy tramwaj pod Rakoczego byłby szybszy o ok 2-3 minuty).

        • 3 2

      • Przebieg pod Rakoczego był dobrze wymyslony (1)

        Obsługa całego rejonu Myśliwskiej na dole, Slonecznej Moreny...
        Może kiedyś jeszcze zbudują...

        • 7 0

        • nie zbudują

          Uwolnią rezerwy pod pretekstem tego łamańca u góry i teren pójdzie pod beton.
          Przecież właśnie o to chodzi w tym naporze.

          • 3 0

    • (9)

      Chyba ci chodziło o zajazd kieszonkowy na przystanek Wileńska :)

      • 17 2

      • Faktycznie (8)

        Po kiego tam zajeżdża 127 i 184? Wydłuża tylko podróż ludziom co wsiadają z głównych przystanków.
        Co się tyczy tramwaju, bez sensu będą budować kolejną zajezdnię na skrzyżowaniu Jaśkowej D. z Rakoczego. Lepiej jakby ten tramwaj jechał z przystanku Migowo.

        • 15 11

        • Jaka znowu zajezdnia na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny i Rakoczego? Zajezdnia powstanie przy pętli Ujeścisko (są tam nawet pozostawione w tym celu ślepe tory.

          • 19 0

        • I jeszcze

          Rozklad 184 nie dostosowsny do tego zajazdu

          • 4 3

        • Raczej to po prostu dla starszych ludzi, których na Morenie jest sporo. Dla tych co mieszkają np. na Czubińskiego itp. to też duże ułatwienie. A

          • 16 4

        • Przestań nas odcinać komunikacyjnie,dyskryminacja.Ludzie z A,G i morenowej,nobla a może nawet z Diabełkowa nie chca być wykluczeni transportowo,to,że Ty mieszkasz na myśliwskiej na której 10 lat temu nic nie było,lub piekarnicznej dla której zmienili nocny autobus to nie znaczy,że możesz od tak dyskryminować bo 3 minuty robią różnice.

          • 17 7

        • Zajezdnia??? (1)

          Pewnie chodziło Ci o pętlę, nie zajezdnię? Nie będzie pętli tam gdzie piszesz - tramwaje będą jeździły z Ujeściska, Lawendowego, a może nawet z Kowal, jeśli przedłużą tam trasę z Lawendowego (ale to pewnie dopiero w przyszłości, o ile w ogóle).

          • 5 2

          • Nie będzie pętli

            A przydałaby się w tym miejscu. Nie wszystkie kursy tramwaju muszą przejeżdżać przez cały Gdańsk, taka pętla obsługiwałaby górny taras

            • 1 0

        • Bo mieszka tam bardzo dużo osób, w większości starszych? Zawsze tam zajeżdżał autobus do Wrzeszcza, tylko był to 149.

          • 1 1

        • Bo jest grupka emerytów

          którzy trują tyłek radzie dzielnicy (pozdrowienia) i "nie da się" z tego zrezygnować. Jeszcze 127 ujdzie bo zajeżdża w jedną stronę ale prześledźcie trasę 184 - to jest dopiero strata wozokilometrów :)
          A wystarczyłoby żeby zajeżdżał tam tylko autobus szczytowy typu 262 - kto potrzebuje to nim dojedzie.

          • 1 0

    • A moze Morenowa też chce korzystać? (5)

      Pomyśl, mieszkańcy tak dużego osiedla domków jednorodzinnych, wszystko w okolicy ul. Morenowej nie mają NIC, żadnej opcji transportu publicznego. Muszą chodzić na górę na morenę, albo na dół na schuberta, wileńską.
      Jakby nie patrzeć ok 10-15 min piechotą do najbliższego jakiegokolwiek przystanku.
      Ja jako mieszkaniec tej dzielnicy jestem bardzo ZA!

      • 30 14

      • 10-15 minut

        to dla zdrowia...

        • 10 8

      • Kazdy ma tam samochod....wiec to nie dla nich... (2)

        • 5 18

        • To już nie można mając samochód jeździć tramwajem? (1)

          Jakiś obowiązek stania w korkach jest?

          • 9 3

          • no przeciez to im uwłacza

            tam dzieci od 12 roku juz maja auto w boksie

            • 2 4

      • Zawsze

        Chodzilem na Szuberta albo wyzej i zyje.

        • 2 3

    • Już ty się nie martw, kto ma mieszkać ten mieszka

      I żaden mądraliński nie będzie doradzał urzędnikom.

      • 4 12

    • ty chyba nie wiesz gdzie jest Dobrowolskiego

      • 6 0

    • Serio myslisz, że oni jeżdżą autobusem i tramwajem, jak jacyś biedacy?

      • 8 0

  • (2)

    mam 20 lat do emerytury, zdążą?

    • 34 8

    • Czy zdążą?

      może tak, ale nie do Twojej emerytury, a raczej Twoich wnuków...

      • 6 2

    • PO i ich obietnice

      Przed wyborcze. 10 lat projektowania, oni mówią o budowie A nawet kasy jeszcze na to nie maja

      • 7 2

  • Tramwaj miał iść ulicą Słowackiego tylko Adamowiczowi się śpieszyło na EURO 2012 (3)

    i zrobił tę ulice bez tramwaju, już dawno by było po problemie i korki by były mniejsze

    • 71 12

    • bajki przedwyborcze tak jak PKM południe

      kto w to wierzy jest chory

      • 15 10

    • A potem się obudziłeś? (1)

      • 4 11

      • kto ma amnezję albo w tamtych czasach koszulę w zębach trzymał

        Ileż to trąbiono na temat wariantów przedłużenia nasypów z Brętowa...

        I pach! Osiedle stoi...
        I będzie się komunikacji domagać. Bo takie w zielenie, wykluczone...

        • 12 1

  • Czy ta inwestycja ma jakiś większy sens? (2)

    Czy to kolejne wyciąganie funduszy unijnych i napychanie nimi kieszeni wybranych ludzi?

    • 77 34

    • Nie ma sensu.

      Budowa dla budowy, ale realnie nie wpłynie na komfort podróżowania po mieście, a decyzję, które w jej wyniku zostaną podjęte (np. obcięcie linii autobusowych) przyniosą zupełnie odwrotny efekt.

      • 19 7

    • Nie ma żadnego sensu. Skróci tylko sloikom z Łostowic dojazd tramwajem do Oliwy z 1h do 40 minut. Poza tym żadnej korzyści.

      • 2 4

  • Kompletna bzdura i wyrzucenie pieniędzy w błoto. (2)

    Ta ulica powinna iść pod mostem dalej, a nie tu, na Morenę!!

    • 67 21

    • Taki byl pierwotny plan

      • 5 1

    • zagadzam się

      potrzebna jest aby odciążyć piekarniczą a nie starą dzielnice gdzie większość to starzy ludzie, jakieś dziwne lobby istnieje że zmieniono wieloletnie plany.

      • 7 1

  • Trasa najwyżej krajoznawcza (12)

    Nie ma szans, zeby czas przejazdu tymi zawijasami był konkurencyjny dla samochodu, nawet w korkach

    • 95 78

    • chciałeś napisać (3)

      rower?

      • 5 13

      • Rowerem to ja wyprzedam tramwaje na normalnych trasach (2)

        A ta tutaj to jest jakas paranoja

        • 24 4

        • Na płaskim dodaj. (1)

          Pod górę to już tylko przy korzystnym układzie świateł.

          • 5 0

          • zgadza się, ale mnie rower dowozi pod drzwi domu, a nie na przystanek

            a żeby z przystanku dojść do domu to mam 10 minut ze staniem na światłach i patrzeniem na strumienie samochodów.

            • 2 1

    • Zważając na bardzo pagórkowaty teren to i tak dość prosto wyszło. (1)

      Co więcej gdyby porównać trasę samochodem i tramwajem w relacji Bulońska Miszewskiego to nie widać aby trasa tramwajowa była wyraźnie dłuższa, może się okazać że to jedna z szybszych tras w Gdańsku o ile nie zrobią tam setki bzdurnych świateł jak na nowej Warszawskiej czy Havla.

      • 14 7

      • Z kart ci tak wyszło, czy byłeś u wróżki?

        • 7 6

    • cycu ale to trzeba zbudować, bo jazda tramwajem z piecki-migowo do np. wrzeszcza czy oliwy jest bez sensu (1)

      dodatkowo z lawendowego, adamowicza nie będa musieli jechać tramwajem turystycznym. zresztą taki kijowy układ i uwarunkowania w Gdańsku sprawiają, że nie ma opcji budowy linii tramwajowych jak w innych miastach

      • 9 2

      • Z Piecki-mogowo czy z piecek-migowa?

        W sumie nie ważne - ja i tak będę jeździł na morenę...

        • 3 2

    • Daj znać jutro rano z trasy z Jaśkowej Doliny (2)

      Potokowej lub Wyklętych. Koniecznie podaj czasy przejazdów z rana i okolic 16.

      • 4 2

      • Na rowerze jadę ze stadionu na Jasien w 30min (1)

        Pozdro

        • 4 2

        • i to pod górę, bo w dół to wiadomo, że szybciej.

          • 1 1

    • hahaahaha. Opinia kierowcyzka:

      nie wydawajcie na tramwaje, pociągi, drogi rowerrowe, itd. Wydajcie na nas, na nasz asfalt.
      hahahaahaha.
      Roszczeniowy kierowczyk.

      • 0 2

  • DRMG nie uda się zniszczyć Wrzeszcza. (2)

    Bloki nie mają żadnego priorytetu nad starymi dzielnicami: Oliwą czy Wrzeszczem. Cokolwiek by tam się nie uroiło Dulkiewicz, Borawskiemu czy patodeweloperce.

    • 46 21

    • Uda się (1)

      Wyburzą Manhattan Aioli i całe Centrum Wrzeszcza pod 150 metrowe pato apartamemntowce

      • 8 1

      • "Wizja deweloperów"

        jak to bezczelnie stwierdzili dulkiewicze z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane