• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Michał Brancewicz
24 marca 2024, godz. 18:00 
Opinie (284)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.
  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Kończy się projektowanie trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz nazywanej Nową Politechniczną. Do czerwca miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne tej inwestycji. A pod koniec roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę.



Będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna połączy Morenę z Wrzeszczem, co pozwoli uruchomić połączenia tramwajowe między górnym i dolnym tarasem Gdańska z pominięciem centrum.

Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace nad tym projektem ruszyły już w 2015 roku, więc łatwo jest policzyć, że trwają 9 lat. Po drodze nie obyło się bez komplikacji.


Nowa Politechniczna: 9 lat projektowania

  • Umowa z pierwszym projektantem firmą Mosty Katowice została zerwana.
  • Gdy z analiz wyszło, że najlepiej poprowadzić linię przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jej mieszkańcy rozpoczęli protest.
  • Potem wybrany został drugi wykonawca projektu - konsorcjum firm Ingeo i BPBK, z których ta druga upadła.
  • Zastrzeżenia dotyczące przebiegu trasy sprawiły, że GP-W czekała trzy lata na wydanie decyzji środowiskowej.
  • Po ostatecznej decyzji, że to przez Getta Warszawskiego Nowa Politechniczna włączy się w Grunwaldzką, mieszkańcy zaskarżyli to rozwiązanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skarga została jednak oddalona.
  • Drugie podejście do zaprojektowania linii, które miało się zakończyć pod koniec 2022 roku, przeciągało się. Kolejny termin został wyznaczony na połowie 2023 roku, a potem na marzec 2024.

- Jesteśmy już na końcowym etapie prac. Obecnie trwają prace związane z pozyskiwaniem uzgodnień dla dokumentacji projektowej - zapewnia Aneta Niezgoda z DRMG.

Nowa Politechniczna: Budowa ruszy 10 lat po rozpoczęciu projektowania?



Urzędnicy muszą się spieszyć i poganiać wykonawcę, bowiem w styczniu ogłoszony został konkurs w ramach "Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FENX.03.01. Transport Miejski", z którego można otrzymać dotację.

- Do końca czerwca planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie budowy linii tramwajowej GP-W. Dążymy do tego, by do końca roku ogłosić przetarg na roboty budowlane - dodaje Niezgoda.
Gdyby tak się stało, prace mogłyby ruszyć w 2025 roku, czyli 10 lat po rozpoczęciu projektowania.


Przebieg Nowe Politechnicznej. Film z 2016 roku

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Super sprawa. (1)

    Fajnie jakby zrobili jeszcze na połączenie z suchaninem. Na wysokości ul Wagnera jest r zerwa terenu

    • 18 5

    • Jest rezerwa

      Niemcy planowali w tam linię trawajową to jest rezerwa, zato Adamowicz planował południe i rezerwy niema tylko wiejskie ulicę z chodnikami 60 cm

      • 3 4

  • Naaaareszsie !!!!!

    Czas najwyższy by ta inwestycja wreszcie powstała ! Gdańszczanie czekają z niecierpliwością na tą inwestycję !

    • 12 30

  • Oby im nie wyszło i oby ta trasa nigdy nie powstała. Bubel tak samo jak fala.

    • 30 12

  • Ten łącznik drogowy między Sobieskiego a Wileńską jest teraz kompletnie niepotrzebny. Zabiera tylko teren zielony przy zbiorniku wodnym i nie tworzy przy tym żadnego istotnego połączenia. Lewoskręty też kompletnie niepotrzebne na te chwile. Żeby jeszcze wybudowali skrzyżowanie i przejazdy tramwajowe w śladzie nowej drogi GPW to rozumiem, a tak to będą dwa razy rozkopywać to miejsce... Trasa tramwajowa powinna powstać tak jak nowa Warszawska - ścieżka i torowisko w śladzie przyszłej drogi a nie włóczyć się gdzieś obok. Później dobudują ulice a tramwaj będzie jeździł slalomem między domkami, kompletnie tracąc swoją przewagę nad transportem indywidualnym.

    • 32 1

  • Ciekawe ile lat minie zanim zaprojektują (1)

    ścieżkę rowerową wzdłuż Kołobrzeskiej w kierunku kampusu UG. Już o realizację nie pytam, pewnie za 20 lat....
    Co się dzieje w tym Gdańsku ze ścieżkami rowerowymi ? Totalny marazm !

    • 17 11

    • Dokładnie

      Tam jest coraz większy ruch pieszo- rowerowy, okolice campusu Uniwesytetu. Wielu studentów jeździ, mieszkańców tych prywatnych akademików przy skrzyżowaniu Chlopska/Kolobrzeska

      • 0 0

  • O co chodzi (11)

    Z tym przejściem podziemnym przy zbiorniku wileńska? Przecież tam jest obecnie na dużym odcinku strefa 30 (powinni cały odcinek objąć).

    55 metrowe przejście podziemne? Czym uzasadnione? Pachnie budowaniem bezkolizyjnej miejskiej autostrady w bardzo spokojnym miejscu.

    • 56 36

    • + skoro spokojny ruch

      Vmax 30kmh, ruch głównie lokalny, spacerowy....

      To po co ten tunel? Żeby jakiś pan przedsiębiorca od tuneli zarobił? Wygląda na okropne over engineering I próbę zepsucia charakteru okolicy. Dodam podmokly charakter okolicy (kto tam mieszka i ma piwnicę ten wie) to ten tunel będzie absolutnie bezużyteczny przy każdej większej ulewie/odwilży

      • 16 22

    • W czym problem? (6)

      Takich dróg bezkolizyjnych powinno być jak najwięcej.

      • 14 6

      • W ruchu międzymiastowym? Spoko (5)

        W ruchu miejskim? Tworzysz w ten sposób getta

        • 5 11

        • Getta? (4)

          Przecież to właśnie dzięki tym bezkolizyjnym drogom omijającym osiedla, te osiedla mogą być przyjazne pieszym. W przeciwnym wypadku samochody musiałyby przeciskać się przez te osiedla, co byłoby złe i dla zmotoryzowanych i dla pieszych. Oddając zmotoryzowanym te 5% przestrzeni, piesi dostają w zamian 95%. Poza tym drogi bezkolizyjne są najbezpieczniejsze, bo nie ma punktów kolizyjnych. No i są bardziej ekologiczne, bo największe spalanie jest podczas ruszania, a na drogach bezkolizyjnego nie trzeba co chwilę ruszać.

          • 10 6

          • XD (2)

            Tyle bzdur w tak krótkim wpisie

            1) większe emisje (także hałasu, bardzo ważny parametr) są przy zapiep**aniu
            2) o jakich 5% mówimy? Już teraz ta droga dla samochodów jest w jakichś 90% przeznaczona wyłącznie dla samochodów - a chcą ją poszerzyć i wywalić pieszych do tunelu (który będzie regularnie zalewany i będzie gnił). Tam spokojnie może być strefa 30 i przejścia naziemne. Dlaczego budowa tramwaju jest pretekstem do budowy miejskiej przelotowki (absolutnie zbędnej skądinąd)

            • 6 14

            • Swoją wiedzę bierzesz z youtube a nie z życia ani lekcji fizyki, prawda? (1)

              1) Największe emisje są przy ruszaniu. Dopiero przy prędkości ponad 140km/h samochód pali tak dużo jak przy ruszaniu a nie mówimy o takich prędkościach w mieście. Za to najmniejsze spalanie jest między 50-70km/h, czyli właśnie przy prędkości możliwej do utrzymania na miejskich drogach bezkolizyjnych. Co do hałasu to największym ich generatorem są progi zwalniające - pisk opon przed i ryk silnika po.
              2) Nic dziwnego że 90% drogi DLA SaMOCHoDÓW jest przeznaczona dla samochodów. Właściwie to powinno to być 100%, tak jak 100% ścieżek rowerowych jest przeznaczonych wyłącznie dla rowerzystów. Mi chodziło o 5% przestrzeni, bo dzięki tym drogom omijającym osiedla można oddać te osiedla pieszym.

              • 3 2

              • To jeszcze byś musiał namówić kierowców, żeby zostawiali auta przed osiedlem A nie wjeżdżali prawie do mieszkań.

                • 0 0

          • Nie jeżdżę samochodem, jestem niestety zmuszona poruszać się tunelami w bardzo wielu punktach w Gdańsku: przy dworcu, przy Okopowej, na Zaspie i w żadnym z tych miejsc nie czuję, że oddano mi 95% przestrzeni. Nie trzeba budować tuneli, żeby było bezpiecznie. Wystarczy jeździć po mieście zgodnie z przepisami. Może też być wygodnie i ekologicznie: zdarzyło mi się jechać taksówką Aleja Zwycięstwa, tam jest bardzo długo odcinek bez przejść podziemnych, kierowca jadąc z określoną prędkością miał cały czas zielone światło. Można? Można. Niestety to nie jest rozwiązanie dla osób, które mają kompleksy i muszą cisnąć ile fabryka dała pomiędzy jednym przejściem A drugim.

            • 0 0

    • Nikt nie wie o co chodzi

      Tramwaj w tunelu, do tego stromo pod górę, podobno (bo oficjalnie nie bardzo chcą to przyznać) część zbiornika Wileńska ma być zasypana, bo brak tam miejsca na drogę. A całkiem niedawno zrobiono tam rewitalizację i teren rekreacyjny - w zeszłym roku rozbudowano plac zabaw. Teraz to wszystko trzeba będzie zniszczyć. To cicha, spokojna dzielnica, z zielenią i przyrodą. Zamienią enklawę spokoju w ruchliwe skrzyżowanie. I wszystko za gigantyczne pieniądze. I jeszcze jedno - grunt jest bardzo niestabilny, ulica zapada się już, przy tak małym ruchu. Co będzie się działo jak zrobią tak dużą arterię z tramwajami? Strach pomyśleć.

      • 9 12

    • O co chodzi z tym projektowaniem ?

      3lata coś projektują bez drug dojazdowych kto płaci za te głupoty ?

      • 5 2

    • Tam chyba na fragmencie zaraz za tunelem będzie nasyp

      Także to będzie przejście "w poziomie"

      • 0 0

  • Dlaczego nikt nie mówi , że to nie jest trasa

    Która była zatwierdzona. Miała być trasa do sądu i do ulicy Lema. Za suchaninem.

    • 21 5

  • Ktoś mi wyjaśni jak oni chcą puścić tramwaj w dół wileńską i jak go zmusić, by podjeźdżał? (1)

    Jak to będzie rozwiązane? Jakiś 3 tor prowadząco-wciągający?
    Czy może zamiast tramwaju będzie kolejka górska jak na Gubałówkę :)

    • 25 5

    • Ten spory podjazd tramwaju w tunelu

      Też mnie niepokoi. Czy one będą linowo wciągane? :) A jakby zaczęły się zsuwać jeden na drugi?

      • 2 0

  • Ten tramwaj powinien przechodzić przez Politechnikę (31)

    Miasto dało ciała ustępując PG. Ogromnym beneficjentem tej inwestycji będą studenci, którzy wysiadali by w centrum uczelni, a tak będą musieli nadkładać drogi. Kompletny absurd.
    Poza tym przebeig przez Do Studzienki to dużo wyburzeń, których można by uniknąć.

    • 234 74

    • (18)

      Nie przechodzi między innymi dlatego, że drgania zaburzałyby pracę niektórych laboratoriów i to jest sensowny argument przeciw. Chyba nawet był o tym artykuł na portalu.

      • 61 11

      • (7)

        Ta, drgania zaburzałyby pracę niektórych laboratoriiów. Kto chce ten niechaj wierzy.

        • 7 38

        • Wiesz w ogóle co to jest politechniczne laboratorium wiejski kołku?! (6)

          To nie jest sklep monopolowy.

          • 35 9

          • Jakie drgania gamoniu? (5)

            Puknij sie w to co masz miedzy uszami ...CO za de-bill.Jak jest ktos z polibudy niech baranowi powie ,ze mozna zrobic torowisko bez drgan...ale trasa na dol zamiast przy Polibudzie to przyznaje porazka i po prostu glupi pomysl.No coz ale takie kolki gluche na argumenty mamy w Biurze Rozwoju Miasta.

            • 5 17

            • Jestem z polibudy

              Nie mozna

              • 19 1

            • Nie masz pojęcia o czym piszesz i jeszcze wyzywasz i obrażasz mądrzejszych od siebie. Żałosne, ale i typowe dla skrajnego ignoranctwa.

              • 6 1

            • Można zrobić torowisko z drganiami nieodczuwalnymi dla ludzi

              Ale aparatura do derywatografii masowej czy mikroskopii sił atomowych jest wrażliwa na kichnięcie za ścianą

              • 9 0

            • (1)

              to oczywiscie najgorszy mozliwy przebieg trasy.Widac bezmozgie istoty sa w tym planowaniu.Najlepszy przebieg to przez Smoluchowskiego i wbicie do glownej trasy u wylotu Traugutta.Przede wszystkim tysiace chorych ludzi mialoby dojazd do mnostwa poradni i przychodni na terenie UCK-a tak maja dralowac kilometr pod gore piechota.Tam z reszta nawet nie ma gdzie zaparkowac.Masakra! Miasto odwrocone plecami od tych najbardziej potrzebujacych.Za to wpierniczyli tramwaj tam gdzie go ludzie bardzo nie chcieli ,czyli na Boh. Getta.

              • 5 3

              • Njagorsża bzdurą to ten tunel

                skoro jest rezerwa terenowa aż pod estakadę, dalej koło sądu

                • 2 1

      • Pytanie tylko jakich dokładnie laboratoriów i czy można je przenieść (9)

        Tego w tym artykule zdaje się nie było.
        PGjrst oporna na wiele i wątpię aby ktoś ich zdanie prześwietlił.

        • 15 10

        • (4)

          Tramwaj miałby przejeżdżać dosłownie za ścianą nowiutkiego gmachu nanotechnologii.

          • 15 4

          • (1)

            to rozsądnie było je tam stawiać ?

            • 6 15

            • W chwili planowania inwestycji było to miejsce najbardziej oddalone od intensywnego ruchu

              • 21 2

          • Czyli kłamali (1)

            Gmach nanotechnologii nawet nie był w planie, kiedy była dyskusja o przebiegu tramwaju.

            • 8 11

            • Był już zbudowany, kiedy wybierano jeden z trzech wariantów.

              Jednym z nich był właśnie ten przez politechnikę.

              • 12 0

        • Pytanie tylko jakich dokładnie laboratoriów i czy można je przenieść (5) Tego w tym artykule zdaje się nie było. PGjrst oporna (3)

          laboratoria w budynku Nano A przy Siedickiej (brak możliwości przeniesienia.....

          • 2 1

          • No ale teraz tram bedzie przebiegał też niedaleko NANO (1)

            I co, juz bedzie ok?

            • 1 0

            • widocznie wystarczająco daleko

              • 1 0

          • Na Siedlickiej jest akurat Nano B, ale to drobiazg...

            • 0 0

    • . Ogromnym beneficjentem tej inwestycji będą studenci, którzy wysiadali by w centrum uczelni, a tak będą musieli nadkładać (2)

      Te zdanie to kompletny absurd.

      • 24 15

      • studentom to trochę ruchu nie zaszkodzi.

        dotlenia mózgownicę i miażdżyca później ich zeżre...

        • 3 1

      • Lepiej byloby przez Traugutta - obsluga GUMed

        • 5 2

    • Dokładnie! (6)

      Na dodatek mieszkańcy protestowali aby linia nie szła przez Boh. Getta W=wskiego tylko alternatywną trasą a oni nadal forsują PO swojemu ten niedorzeczny POmysł.

      • 19 20

      • Zapewniam cię że... (3)

        Przez jakąkolwiek ulicę ten tramwaj pójdzie, to mieszkańcy będą protestować

        • 34 3

        • i słusznie

          Bo jest zbędny i szkodliwy.

          • 0 4

        • Będa protestować (1)

          A potem będa zadowoleni, że mają tramwaj pod nosem.
          Jedynie powinni się wykonawcy skupić na jak najlepszym wyciszeniu.

          • 6 2

          • "powinni się wykonawcy skupić na jak najlepszym wyciszeniu"

            Zapłacisz?
            Dopilnujesz?

            Zapraszam na Przeróbkę albo na Doki...
            Głupiego "wiedeńskiego" przystanku nie są w stanie zrobić a co dopiero utrzymać tory w sprawności przez dziesiątki lat... A ludziom szklanki dzwonią w szafach...

            • 4 0

      • Zapewne sPiSek.

        • 3 4

      • po to sa konsultacje spoleczne,zeby sobie pogadac.Co ty myslales,ze to moze miec wplyw na przebieg trasy? Oni juz dawno ustalili przebieg,znaja wykonawcow i beneficjentow tego rozwiazania.

        • 4 2

    • Teju lini nie powinno byc wcale tylko buspasy i nic wiecej!

      • 6 14

    • Miasto nie miało co ustępować czy nie PG, bo to teren kampusu. Władze PG od początku mówiły, że ta opcja nie wchodzi w grę, ze względu na potrzebę ograniczenia ruchu w ramach kampusu już wiele lat temu zamknięto dla ruchu Siedlicką, uczelnia nie będzie narażać na drgania swoich laboratoriów czy komfortu swoich pracowników, bo miasto coś wymyśliło. Teren PG to teren PG nie miasta.

      • 14 2

  • To tylko tak przed wyborami.

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane