• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Michał Brancewicz
24 marca 2024, godz. 18:00 
Opinie (284)
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.
  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Kończy się projektowanie trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz nazywanej Nową Politechniczną. Do czerwca miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne tej inwestycji. A pod koniec roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę.



Będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna połączy Morenę z Wrzeszczem, co pozwoli uruchomić połączenia tramwajowe między górnym i dolnym tarasem Gdańska z pominięciem centrum.

Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace nad tym projektem ruszyły już w 2015 roku, więc łatwo jest policzyć, że trwają 9 lat. Po drodze nie obyło się bez komplikacji.


Nowa Politechniczna: 9 lat projektowania

  • Umowa z pierwszym projektantem firmą Mosty Katowice została zerwana.
  • Gdy z analiz wyszło, że najlepiej poprowadzić linię przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jej mieszkańcy rozpoczęli protest.
  • Potem wybrany został drugi wykonawca projektu - konsorcjum firm Ingeo i BPBK, z których ta druga upadła.
  • Zastrzeżenia dotyczące przebiegu trasy sprawiły, że GP-W czekała trzy lata na wydanie decyzji środowiskowej.
  • Po ostatecznej decyzji, że to przez Getta Warszawskiego Nowa Politechniczna włączy się w Grunwaldzką, mieszkańcy zaskarżyli to rozwiązanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skarga została jednak oddalona.
  • Drugie podejście do zaprojektowania linii, które miało się zakończyć pod koniec 2022 roku, przeciągało się. Kolejny termin został wyznaczony na połowie 2023 roku, a potem na marzec 2024.

- Jesteśmy już na końcowym etapie prac. Obecnie trwają prace związane z pozyskiwaniem uzgodnień dla dokumentacji projektowej - zapewnia Aneta Niezgoda z DRMG.

Nowa Politechniczna: Budowa ruszy 10 lat po rozpoczęciu projektowania?



Urzędnicy muszą się spieszyć i poganiać wykonawcę, bowiem w styczniu ogłoszony został konkurs w ramach "Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FENX.03.01. Transport Miejski", z którego można otrzymać dotację.

- Do końca czerwca planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie budowy linii tramwajowej GP-W. Dążymy do tego, by do końca roku ogłosić przetarg na roboty budowlane - dodaje Niezgoda.
Gdyby tak się stało, prace mogłyby ruszyć w 2025 roku, czyli 10 lat po rozpoczęciu projektowania.


Przebieg Nowe Politechnicznej. Film z 2016 roku

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • czemu tramwaj jedzie tylko w stronę Wrzeszcza??? (3)

    Jak pojedzie w stronę opery to może pojechać dalej dołem na Zaspę albo do Brzeźna. Taka podróż przez Wrzeszcz, Oliwę Żabiankę, Przymorze i Zaspę potrwa wieki.

    • 7 1

    • Na Zaspę można zrobić odbicie przez Miszewskiego

      Zachowa to wygodny przystanek przesiadkowy

      • 1 1

    • (1)

      Dojazd do Zaspy będzie się docelowo odbywał przez dworzec we Wrzeszczu.

      • 2 0

      • Na Zaspę!

        • 1 0

  • Dlaczego władze upierają się przy tak osobliwym i kontrowersyjnym rozwiązaniu? (3)

    Cała sprawa Nowej Politechnicznej jest bardzo dziwna. Niezrozumiały jest upór władz, które na siłę forsują bardzo kontrowersyjną i kosztowną inwestycję. Tłumaczą to potrzebami komunikacyjnymi mieszkańców, ale te można o wiele lepiej rozwiązać, bez niszczenia charakteru całej dzielnicy, dziwacznych tuneli pod górę, demolki stosunkowo niedawno rewitalizowanego terenu wokół zbiornika Wileńska. Tak, jestem mieszkańcem tej dzielnicy, więc możecie mi zarzucić, że nie jestem obiektywny. Ale to nie tylko moje zdanie. O tej inwestycji krytycznie wypowiadali się także specjaliści. Przecież cały ten teren to piaski, ulica Wileńska zapada się i pęka już teraz, przy minimalnym ruchu. Co będzie gdy puszczą tu ruchliwą arterię z tramwajami? Osobna sprawa to puszczenie tramwaju ulicą Bohaterów Getta, protesty jej mieszkańców są w pełni uzasadnione. Kiedyś zagadnąłem drogowców, którzy prowadzili na Wileńskiej prace remontowe, słów jakimi skomentowali te pomysły nie zacytuję. Od początku uczestniczyłem w procesie tzw. konsultacji społecznych to była żałosna farsa, przedstawiono mieszkańcom projekt, informując, że decyzja zapadła. I szanowni państwo urzędnicy byli zniesmaczeni, że zamiast klaskać, mieliśmy długą listę zarzutów. Głos mieszkańców nikogo nie obchodzi. Zwodzono nas, że są 3 warianty, choć 2 z nich były tylko mydleniem oczu. Zapraszam do dzielnicy, zobaczcie jak na morenowych piaskach osiadają bloki, jak zapada się ulica. I oni tu chcą puścić tramwaj. O co tu chodzi? Wątpię by o poprawę komunikacji. Może jakiś bogaty deweloper upatrzył sobie ten teren i to przygotowanie pod nowe, luksusowe osiedle? Nie wiem, to tylko dywagacje.

    • 32 10

    • Tak, to tylko dywagacje i populizm

      Dobrze, że to przyznajesz, dredziarzu. Cały świat buduje na piaskach. Niestabilne grunty wymienia się na piaski.

      • 2 8

    • Bo władze są przekupne. To samo z lex deweloper. Miało być spotkanie mieszkańców z radnymi a ci przyprowadzili dewelopera!!! Bezczelność!!! Upierają, się przy swojej wizji. Niech się smarza w piekle. Jak widze te uśmiechnięte gęby na billboardach wyborczych to życzę im sr*czki i więzienia.

      • 4 4

    • puszcza

      to się bąki nie tramwaje

      • 3 1

  • Przy Studzienki nowy wieżowiec (1)

    Jednak wybrali ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, żeby wybudować nowy wieżowiec do Studzienki

    • 13 4

    • Żeby nowy wieżowiec to jeszcze

      Ale oni wybrali tak, aby nie burzyć 2 starych " kamienic"/bud (!) przy Do Studzienki, sprzed wojny... To jest dopiero bzdura

      • 1 1

  • Inwestycja nikomu niepotrzebna - jest PKM z moreny do Wrzeszcza. Jedzie na około, serpętynami, koszt dla miasta i tkanki miejskiej zupełnie niespółmierny.... do korzyści w sumie żadnych. Ktoś na głowę upadł

    • 13 6

  • i o to chodzi projekty przetargi dofinansowania do czegoś co wcale nie jest potrzebne (1)

    • 6 4

    • a potem będzie jeden bimbaj na godzine jechał bo miasta nie stać

      za te kase której nie ma kupić składy PKM i niech jeżdżo co dwie minuty na lotnisko

      • 1 2

  • Jak zwykle chodzi o pieniądze...

    Podziwiam gieniuszy, którzy zaprojektowali trasę przez Boh. Getta. Każdy, kto mieszka przy niej lub często tamtędy się przemieszcza wie, że po obfitych opadach cała okolica skrzyżowania z Politechniczną jest zalana. Deszcz spłukuje wszystkie śmieci w ten rejon. Potem widać tylko służby sprzątające, a przede wszystkim tych, co udrożniają na nowo studzienki. Chciałabym zobaczyć jaki będzie Gdańsk zakorkowany, jak tam staną tramwaje Poza tym mieszkańcy niech wtedy nie liczą na ciszę, taką jak mają teraz. Ciekawe gdzie będą parkować auta? Najlepsza opcja to poszerzenie ul. Do Studzienki od strony PG I Jantaru. Proszę się przejść i zobaczyć w jakim stanie są budynki po tej stronie. Ale ktoś musi mieć w tym interes, skoro to blokuje. Z tego co kiedyś widziałam, to na miejscu Jantaru ma powstać jakiś nowy budynek mieszkalny. Ciekawe kto na tym zarobi... Lepiej postawić beton, niż zrobić ładny zielony skwer. Tu decyduje ten, kto ma na tym zarobić... żenuła

    • 14 3

  • a potem do szpitala z but pod gore bo skonczyl sie 30min bilet. Ech trojmiasto przycisnijcie

    tych wlodarzy bo sa zakreceni jak petla w Oliwie.

    • 9 2

  • Czemu nie poszliscie na calosc i zrobiliscie mostu zwodzonego nad stawkiem laczacego Wilenska i Cyganska Gore?

    Dojazd byl by do Gdanska w 5 minut?....a tak na serio....to z premedytacja niszczycie spokojne miejsce do spacerow ,odpoczynku rekraacji..a znajac wasze patalogiczne myslenie i grube koperty jakie musialy tam pojsc....robicie drogi i tramwaj pod wywlaszczenie ogrodkow dzialkowych..wytniecie wszystko i wszystkich by deweloperka mogla zarobic kolejne miliony i miliony na zabetonowaniu Krolewskiej Doliny ....Gdyby to odemnie zalezalo pluton egzekucyjny juz by podjezdzal pod BRG ale najpierw na przesluchaniach -powiedzieli byscie kto i za ile na was wplywal...Mieszkancy mowia nie-ale wy mowicie tak...Jestescie patologia....

    • 14 3

  • Skorumpowane skur0wy-syny z BRG.

    Grube szmaty zmieniajace plany....kij wam w oko...Karma do was wroci pasztety.

    • 7 4

  • Ta traa powinna isc wiaduktem przez Akademie Medyczna przez sam jej srodek do Politechniki i w prawo do Gdanska lub prosto.

    Przez Akademie medyczna mogla by isc dalej wbijajac sie w las przy akademikach i wychodzic w okolicach Placu Zebran Ludowych.Ja to bym ja jeszcze przedluzyl by leciala przy B90 az do muzeum 2 wojny Sw.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane