• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Michał Brancewicz
24 marca 2024, godz. 18:00 
Opinie (284)
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.
  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Kończy się projektowanie trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz nazywanej Nową Politechniczną. Do czerwca miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne tej inwestycji. A pod koniec roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę.



Będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna połączy Morenę z Wrzeszczem, co pozwoli uruchomić połączenia tramwajowe między górnym i dolnym tarasem Gdańska z pominięciem centrum.

Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace nad tym projektem ruszyły już w 2015 roku, więc łatwo jest policzyć, że trwają 9 lat. Po drodze nie obyło się bez komplikacji.


Nowa Politechniczna: 9 lat projektowania

  • Umowa z pierwszym projektantem firmą Mosty Katowice została zerwana.
  • Gdy z analiz wyszło, że najlepiej poprowadzić linię przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jej mieszkańcy rozpoczęli protest.
  • Potem wybrany został drugi wykonawca projektu - konsorcjum firm Ingeo i BPBK, z których ta druga upadła.
  • Zastrzeżenia dotyczące przebiegu trasy sprawiły, że GP-W czekała trzy lata na wydanie decyzji środowiskowej.
  • Po ostatecznej decyzji, że to przez Getta Warszawskiego Nowa Politechniczna włączy się w Grunwaldzką, mieszkańcy zaskarżyli to rozwiązanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skarga została jednak oddalona.
  • Drugie podejście do zaprojektowania linii, które miało się zakończyć pod koniec 2022 roku, przeciągało się. Kolejny termin został wyznaczony na połowie 2023 roku, a potem na marzec 2024.

- Jesteśmy już na końcowym etapie prac. Obecnie trwają prace związane z pozyskiwaniem uzgodnień dla dokumentacji projektowej - zapewnia Aneta Niezgoda z DRMG.

Nowa Politechniczna: Budowa ruszy 10 lat po rozpoczęciu projektowania?



Urzędnicy muszą się spieszyć i poganiać wykonawcę, bowiem w styczniu ogłoszony został konkurs w ramach "Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FENX.03.01. Transport Miejski", z którego można otrzymać dotację.

- Do końca czerwca planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie budowy linii tramwajowej GP-W. Dążymy do tego, by do końca roku ogłosić przetarg na roboty budowlane - dodaje Niezgoda.
Gdyby tak się stało, prace mogłyby ruszyć w 2025 roku, czyli 10 lat po rozpoczęciu projektowania.


Przebieg Nowe Politechnicznej. Film z 2016 roku

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Super (1)

    Wkońcu wizja Adamowicza zostanie ukończona , a co w wizji trawajów ma Ola, bo jak narazie to pomysły Pawła! Czy ma jakieś pomysły ?

    • 5 3

    • Przez Traugutta/ Smoluchowskiego powinna iść obok GUMed

      I dalej do węzła Kliniczną pod torami kolejowymi przy Operze.
      Takie kiedyś były plany, za komuny, lepsze niż dzis

      • 2 0

  • Ta cała Nowa Politechniczna (2)

    to jeden wielki absurd.
    Pieniądze powinno się przeznaczyć na poprawę komunikacji na Chełmie. Z Moreny do Wrzeszcza wystarczy autobus.

    • 11 4

    • A jechales kiedys z Wrzezcza na Morene w godzinach szczytu? (1)

      Watpie.

      • 2 1

      • wielokrotnie

        pracuję tam.

        I obserwuję mataczenia "miasta" mające na celu ograniczenie dostępności autobusów.

        • 2 1

  • Plan (1)

    Za sądem jest rosądny przebieg i tańszy , po co jakieś tunele tworzyć znów popaprzą jak na południu

    • 11 2

    • Przede wszystkim niweleta jest rozsądna przez Rakoczego

      Tzn. tramwaj stopniowo wspina się na Morenę, bez ostrych podjazdów pod górę. Dlatego tak planiści zaplanowali w planie zagospodarowania przestrzennego.
      Obecny projektowany przebieg jest niezgodny z planem zagospodarowania i jest wynikiem "pomysła" p. Nakoniecznego z prezydentem Bielawskim jeszcze

      • 2 1

  • Projekt jest przykładem niegospodarnosci pokoleniowej. I Niechodzi o czas tego projektu. Po co były tworzone kiedyś plany przebiegu ulicy nowej politechnicznej, rezerwa terenu zostawiona w tym celu, po co wiadukt na morenie był budowany i dlaczego jeszcze w projekcie nowej bulonskiej był trójkąt włączający tramwaj na wysokości ulicy wolkowyskiej. To wszystko to są straty pieniędzy pokoleń, które wyłożyły fundusze na te inwestycje i teraz nic. Pomysł tego przebiegu to pomyłka, jakąś zachcianka dla kogoślub pod kogos. Budowa tunelu jak tam już stoi w tym celu wiadukt. Ja będę pamiętał o tym przy wyborach...

    • 17 2

  • A całe południe nie ma ani 1m nowej drogi i stoi 24/7 w tych dziurach (2)

    • 10 3

    • Tam nowe drogi i ulice, a PO co?! I tak mają plan wykończenia ruchu samochodowego w tym mieście równości dla wszystkich ;)

      • 3 1

    • Havla, Adamowicza, wydłużona Piotrkowska.

      To co, jak nie nowe drogi?

      • 1 0

  • Na Wileńskiej wycinają wszystkie drzewa. (1)

    Pewnie pod tą nową drogę.

    • 6 4

    • Nie

      Nowe bloki pod liniami 110kV

      • 2 0

  • No i znizcza nam spokoj na Wilenskiej....ale remontu tej drogi nie bylo od poczatkow Moreny tam sa dziury ,garby i lepienie

    Czy rak wygladaja niemieckie drogi czy ukrainskie zad*pie? O teren lawki nikt nie dba.Nikt nie ,aluje desekktore parcieja i sie keusza...Wlodarze wzystko maja w pupie od Bastionow Zubr i tamtych lawek i kostek po zardzewiale slupki miedzy dawnym kinem Bajka a Grujdwaldzka i nawet przy samej siedzimie ZKM....tam slupki nie widzialy farby od czasow otatniej dotacji z Uni Europejskiej jakies 15 lat temu..Miasto jest jednym wielkim syfem zaniedbanym z zanedbana brudna i pordzewiala infrastruktura.Ladnie jest tylko na poczatku w miejscach zawlaszczonych przez deweloperke....Nie ma gospodarza bo ludzie ktorzy biora za to pieniadze siedza za biurkami i po co maja jezdzic rowerem po miescie i robic zdjecia tego co do poprawienia? Moze to my mieszkancy powinnismy robic takie zdjecia a pozniej zrobic wlodarza galerie niemocy wladz?No ale co zrobic jak nasz budzet gdanski jest w katastrofalnym stanie? Wyobrazacie to sobie?Miasto z 2 gii najwyzszymi cenami mieszkan za metr....Popatrzcie sobie jak wyglada dzis Warszawa a jak Lodz a jak Gdansk..Jakie to sie zapyziale miato zrobilo....Jakie to zenujace,jakie to podle jak bardzo przygnebiajace,ze takie miasto z takim potencjalem zostalo rozkradzione przez decydensko-deweloperska brac.....Powiedzcie..Co zrobiliscie z Gdanskiej przedwojennej perly?CO zrobiliscie ze Stogow?Zrobiliscie terminal przeladunkowy ,,,,,Pytanie gdzie tra=fiaja realne zyski z pracy tego DCT? Do budzetu czy do skarbu panstwa i w jakich proporcjach? Powiem wam tak wystarczy ,ze wy pracownicy Zieleni i BRG...wyjdziecie piechota ..bo wtedy wiecej widac niz rowerem....Powinnicie wyjsc i zobaczyc ile brudnych znakow, zardzewialych a ponoc aluminiowych bo obsikanych psim moczem...na dole koroduja.....ale powinien byc ktos kto to zdrabie zabezpieczy podkladem i farba z plastikiem jak raptor.do roboty bo nie moge dluzej patrzec na upadek mojego pieknego miasta...Do roboty lenie i ofiary z urzedow..albo zorganizujemy wam wystawe wazej porazki!!

    • 11 2

  • Projektować ulicę bez ulicy....

    Wszystkie miasta projektują infrastrukturę w sposób zrónoważony - tak, drogi kołowoe też powstają, a u nas się wszystko zwęża, a potem wszyscy zdziwieni, że korki są.

    • 11 2

  • A moze kazda ulica powinna miec galerie niemocy wladz Zieleni i BRG?

    Wkazdym kaciku wjazdu dla aut sa smieci i stare licie,kazdy znak jest brudny zakurzony nie odnowiony ,smietniki czeto brudne..Lawki czesto sparciale i nie malowane od wielu lat.....ale peiniadze miliony dla podlaczenia kanalizacji sa..Placi za to miasto..za siec ,ktorej nie jest wlascicielem? Gdansk-to syf.yf na ktory musze codziennie patrzec. Miasto upadla,miasto zaniedbane z dumnym Donaldem ,ktory tak kocha gdansk ,ze wiecej srodkow zawze ma zad*pie na Podlaiu czy regiony ze Slaska......a Gdans? no coz.....syf,syf i niemoc.

    • 8 1

  • Tramwaj to super sprawa. Ale rozwalanie domów pod kierowczyków to już inna sprawa. (5)

    Powinien być szlaban przed centrum i niech dizlarze zostawiają swoje cuchnące gruchoty pod swoimi oborami w Żukowie.
    Mają parkingi, niech się przesiądą i do centrum mają jechać komunikacją zbiorową. Zdecydowanie powinni też się dołożyć, np. w winietach, do tej inwestycji. To góra pieniędzy a głównie pod nich, czyli znowu mniej na komunikację zbiorową w budżecie, bo pójdzie na roszczeniowych kierowczyków, którzy bardziej będą nas truć w centrum. I hałasować. Hałas to też zanieczyszczenie, jakby ktoś nie wiedział.

    • 5 10

    • (3)

      Maja jechać komunikacja której nie ma i przesiadać się na parkingach których nie ma. Brawo za myślenie

      • 2 2

      • Będą winiety to i będzie kasa nawet na złote piociągi co 5 minut w metrze z dworcami z marmuru. (2)

        Aż tyle kasy kradną nam kierowcy. I ciągle czegoś chcą i ciągle im mało i mało. A jeżdżą SUVami od 500 tys wzwyż. Tacy biedni i ciągle im źle.

        • 0 3

        • Lecz się. Życzę Ci, żeby do twojego krewnego riksza zajechała zamiast karetki

          • 0 0

        • Jeżdżę autem za 7 tys zł. To, że jesteś bogata z domu, nie znaczy, że każdy!!! Egoisto!

          • 0 0

    • tak, szlaban powinien być...

      Aby trzymać leśników i ich rodziny blisko miejsca pracy...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane