• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Michał Brancewicz
24 marca 2024, godz. 18:00 
Opinie (284)
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.
  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Kończy się projektowanie trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz nazywanej Nową Politechniczną. Do czerwca miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne tej inwestycji. A pod koniec roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę.



Będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna połączy Morenę z Wrzeszczem, co pozwoli uruchomić połączenia tramwajowe między górnym i dolnym tarasem Gdańska z pominięciem centrum.

Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace nad tym projektem ruszyły już w 2015 roku, więc łatwo jest policzyć, że trwają 9 lat. Po drodze nie obyło się bez komplikacji.


Nowa Politechniczna: 9 lat projektowania

  • Umowa z pierwszym projektantem firmą Mosty Katowice została zerwana.
  • Gdy z analiz wyszło, że najlepiej poprowadzić linię przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jej mieszkańcy rozpoczęli protest.
  • Potem wybrany został drugi wykonawca projektu - konsorcjum firm Ingeo i BPBK, z których ta druga upadła.
  • Zastrzeżenia dotyczące przebiegu trasy sprawiły, że GP-W czekała trzy lata na wydanie decyzji środowiskowej.
  • Po ostatecznej decyzji, że to przez Getta Warszawskiego Nowa Politechniczna włączy się w Grunwaldzką, mieszkańcy zaskarżyli to rozwiązanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skarga została jednak oddalona.
  • Drugie podejście do zaprojektowania linii, które miało się zakończyć pod koniec 2022 roku, przeciągało się. Kolejny termin został wyznaczony na połowie 2023 roku, a potem na marzec 2024.

- Jesteśmy już na końcowym etapie prac. Obecnie trwają prace związane z pozyskiwaniem uzgodnień dla dokumentacji projektowej - zapewnia Aneta Niezgoda z DRMG.

Nowa Politechniczna: Budowa ruszy 10 lat po rozpoczęciu projektowania?



Urzędnicy muszą się spieszyć i poganiać wykonawcę, bowiem w styczniu ogłoszony został konkurs w ramach "Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FENX.03.01. Transport Miejski", z którego można otrzymać dotację.

- Do końca czerwca planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie budowy linii tramwajowej GP-W. Dążymy do tego, by do końca roku ogłosić przetarg na roboty budowlane - dodaje Niezgoda.
Gdyby tak się stało, prace mogłyby ruszyć w 2025 roku, czyli 10 lat po rozpoczęciu projektowania.


Przebieg Nowe Politechnicznej. Film z 2016 roku

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Gdansk jest taka bieda budzetowa ,ze nie stac go nawet na porzadny festiwal plenerowy.Pamietacie pierwsze Fety?

    Jakie to byly wydarzenia i z jakim rozmachem prowadzone?To przypomnijcie sobie ta biede i zenade organizowana np w ostatnim roku w Parku Reagana....Jakie to bylo slabe ,jakie dziadowskie jakie biedne i mialkie intelektualnie....Wytarczy porownac ta zalosc do tych pierwszych spektaklow wielkich formatow przyjezdzaly cale tiry i prawdziwymi kostiumami i prawdziwymi ciekawymi grupami a nie teatrami jednego mima z tak nudnym programem ,ze ludzie wychodzili.Dlaczego w tym Gdansku wszystko potraficie zniszczyc? Dlaczego nie potraficie utrzymac jakosci?Za to na festiwalowe Skody z salonu festiwalowe pieniedzy nie zabraklo..A jak bedzie w tym roku? Chcialbym zaprosic na to wydarzenie rodzine z Niemiec ale boje sie ,ze pokaze im tylko fabryke wstydu.

    • 3 3

  • Co z rezerwą drogową pod sądem wzdłuż ul. Piekarniczej na Morenie?

    • 6 2

  • Wzdluz Piekarniczej powinien powstac nowy piekny miejski park......To moglo by byc arcydzieo botaniki jak w Hamburgu.

    Ale znajac grube baby w okularach trzesace Biurem Rozboju z Miasta...wygraja koledzy deweloperzy i najpierw puszcza tam droge pozniej wywala dzialkowcow i zaoraja dzialki..a pozniej tylko wysprzedadza teren by mowic ze zrobia za sprzedane tereny remonty...a te remonty to kolejne miliony na infrastrukture sciekowo -wodna ...pod ich kolegow deweloperow....I co?I biznes sie kreci....Powod przeciez maja by wysprzedac tereny,,,,remonty,,,,Remonty z ktorych nie zobaczycie nic wiecej niz wydmozki bo prawdziwe miliony pojda zakopane pod ziemie w imie wspolnych interesow...I tak od 30 lat....kreca lody-Decydenci-Deweloperka-prawnicy......ale zeby uje park dla ludzi zrobic...nie..to sie nie oplaca...macie parki powiedza wam....serio? Potrfiliscie na bezczela zabudowac blokami nawet Park Oliwski....UJE!!!!!! i Uice...!!!!

    • 6 0

  • Inwestycja z wadami (8)

    Może i inwestycja ma zdecydowane wady, ale i tak uważam, że powstanie linii tramwajowej w tym miejscu pozytywnie przyczyni się do rozwoju komunikacji publicznej w Gdańsku.

    • 65 55

    • Tramwaj powinien biec potokowa i dalej slowackiego do grunwaldzkiej! (5)

      • 9 2

      • A jakbyś go włączył w Grunwaldzką na Słowaka bez budowy estakady? (4)

        Jak dla mnie jedyny słaby punkt to fakt, że władze PG nie zgodziły się, żeby linia szła przez ul. Siedlicką.

        • 11 4

        • takie połączenie jest zbędne (2)

          Istotą metra są przesiadki.
          Czasem kilometry pod ziemią trzeba przejść.
          Turystyczne linie komunikacji publicznej, objeżdżające wszystkie zakamarki to pomyłka i ślepa uliczka.

          Ale do tego trzeba elastycznej i sprawnej... organizacji i taryfy. Kluczem jest "jeden bilet", pozwalający na przesiadanie się między środkami transportu. I nie jest tym kluczem "Fala". To jest jądro ciemności, bo miejskie spółki i samorząd usiłują żyć z pasażerów, obdzierając ich ze skóry i zniechęcając do użytkowania. Z drugiej strony rozszerza się grono beneficjentów "darmowości"...

          Przystanek na estakadzie, działające (!!! ;) ) windy.
          Tak powinno być przy "bandyckiej" i tak powinno być na estakadzie Rakoczego.

          • 5 1

          • Jak powiedzieć "jeżdżę wszędzie samochodem", nie mówiąc "jeżdżę wszędzie samochodem". (1)

            Bilet metropolitalny mamy od dawna.

            • 2 4

            • jak szukać dziury w całym?

              Jak zaspokoić własną obsesję w każdej dyskusji?

              Skoro (umówmy się) istnieje bilet metropolitalny, to dlaczego jest tak źle?
              Co mi po bilecie metropolitalnym, jak nie ma przesiadek (vide wspomniane estakady) tam gdzie trzeba?!!
              I dlaczego na przesiadkach traci się po 20-30 minut?!

              Jak ci "straszni mieszczanie" u Tuwima, widzisz wszytko osobno i nie łączysz kropek??!
              Powiem więcej, mam bilet metropolitalny i to w najbardziej wypasionej wersji. Przeżyję, że jest blisko 3x droższy niż w Warszawie. Stać mnie. Ale niech komunikacja będzie tak organizowana, aby jego wykorzystanie było efektywne.

              • 1 0

        • Normalnie-od tego sa rozjazdy,skoro kokej takie cos potrafi to tym bardziej w tramwajach by sie udalo

          • 1 0

    • A ja uważam że nie

      Problem Gdańska polega na tym, że wtopił już miliardy w tramwaje i teraz trudno mu się z nich wycofać. Miasto jest coraz większe, coraz więcej ludzi mieszka w Gdańsku i żeby mieli gdzie zamieszkać, muszą budować się coraz dalej od centrum i od miejsca pracy. Jednocześnie maksymalny akceptowalny czas dojazdu do pracy to niewiele ponad godzinę, z dojściem i czekaniem na transport. Dalszy rozwój sieci tramwajowej jest bez sensu, bo nawet z priorytetem tramwaju on nie pojedzie szybciej niż 17km/h, ponieważ co 300 metrów zatrzymuje się na światłach.

      Dlatego jedyną przyszłościową komunikacją miejską jest SKM i PKM (i metro, którego nie mamy). Zamiast przebijać się torami tramwajowymi między Moreną a Wrzeszczem wystarczyłoby zwiększyć liczbę PKMek, żeby jeździły co kilka minut i dojeżdżały do Śródmieścia. Dzięki znacznie większej prędkości (40km/h) nawet PKM jeżdżąca przez Strzyżę byłaby szybsza niż ten tramwaj przez Nową Politechniczną i więcej mieszkańców zyskałoby na niej. Tylko nie zyskałby na niej Urząd Miasta Gdańska, bo PKM należy do Województwa Pomorskiego a nie do Miasta Gdańska, i dlatego urzędnicy dalej brną w te tramwaje, na czym tracimy my, mieszkańcy.

      • 13 6

    • Najgorszy wariant to puszczenie tramwaju przez Boh.Getta. Czy wyburzenie dwóch kamienic przy Studzienki to jest aż taki problem. Magistrat sam sobie robi pod górkę.

      • 2 0

  • 10% wartsci kadego wybudowanego mieszkanai czy domu od dewelopera -powinno wracac do budzetu Gdanska...

    Ale te pieniadze nie mogly by zasilac ponownie deweloperskich projektow tylko wydawane by byly przez budzet obywatelski.

    • 2 1

  • Szkoda starych kamienic

    szkoda starych uliczek na skrzyżowaniu przy Galerii Bałtyckiej zburzyli piękną starą kamienicę a na tym skrzyżowaniu ciągle dochodzi do wypadków więc coś poszło nie tak skoro jeszcze raz mają w planie to przebudować .Ten tramwaj mógł sobie jechać przez Traugutta przy stadionie

    • 4 4

  • miejsca parkingowe przy Wileńskiej (1)

    a czy ktoś pomyślał o zapewnieniu miejsc parkingowych w miejsce tych które będą zlikwidowane wzdłuż ulicy Wileńskiej pod budowę torowiska?

    • 1 3

    • Masz parking

      Platny obok. Wolne miejsca . A nie neb no i inne wiochy

      • 0 0

  • No nareszcie

    Politechniczna to jest priorytet. Czy dostała pieniądze z KPO?

    • 1 2

  • Morena juz jest zakorkowana.....Ile czekacie na podjazd pod Jaskowa Doline jak wracacie z pracy?

    To wyobrazcie sobie ,ze w Biurze Rozwoju Gdanska sa takie osoby ,ktore chca jeszcze Morene zagescic!!!! Takie maja plany na 15 minutiwe miasto!!!! Zobaczcie jakie zgody wydali na zabudowe Wyspy Piecewskiej jak tam poupychali 17 pietrowych blokow.....Ludzie czy tym biure rzadza pazerne ameby? A to jeszcze nie koniec ...Kto byl na konsultacjach,,spolecznych" z ta band aten slyszal ze dalej beda zageszczac dla naszego dobra by dzielnica nie umarlana dole handlowe boksy a powyzej jak zwykle deweloperka do 7 pietra wysokosci..Ludzie przeciez ich powinno sie....wpiszcie sobie co chcecie ....Ta bezmyslna banda zrobila glowny ciag komunikacyjny przez srodek osiedla ..rzeciez by dojechac na Jasien Adomowicza trzeba i tak wbic sie z wrzeszcza albo w Jaskowke albo spacerowa...obie zakorkowane ale Jaskowa bardziej....Planowanie w tym miescie to porazka....wystarczy popatrzec na wyjazd za Chelmem w strone Kowali....Wszystko w korkach...Moze przydaly by sie pociagi na wieksze osiedla i dzielnice?Takie co to szybko sie przemieszcza bez zbednych przystankow? Jasien-GdanskMorena-Gdansk Niedzwiednik-Gdansk Kowale-Gdansk...no ale trzeba to zrobic albo na powierzchni albo pod ziemia..grunt by nie przecinalo drog i nie wstrzymywalo ruchu. ale wielkiego kreta urzywanego pod Martwa Wisla..oddaliscie od razu na zlom.....Bo przeciez nie mozna go bylo ani powiekszyc ani pomniejszyc.....a nie mogl kopac tak jak byl juz ustawiony? Moze wasze mozgi z Biura Rozwoju Miata to za malo?Moze nad tym projetem szybkiego miasta powinien pochylic sie ktos z inna wizja niz wasza?

    • 5 1

  • Tramwaj powinien być na Słowackiego zamiast na tej trasie.

    No ale skoro 10 lat planują, to żadna urzędnicza wielka głowa z DRMG czy Urzędu Miejskiego w Gdańsku (który w końcu powinien przedstawić chociaż zarys koncepcji rozwoju infrastruktury i w ogóle miasta na następne parędziesiąt lat) nie przyzna się do błędu popełnionego już na etapie wstępnego założenia. No bo gdyby podliczyć ile do tej pory poszło na ten niezrealizowany projekt...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane