• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Michał Brancewicz
24 marca 2024, godz. 18:00 
Opinie (284)
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.
  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Kończy się projektowanie trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz nazywanej Nową Politechniczną. Do czerwca miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne tej inwestycji. A pod koniec roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę.



Będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna połączy Morenę z Wrzeszczem, co pozwoli uruchomić połączenia tramwajowe między górnym i dolnym tarasem Gdańska z pominięciem centrum.

Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace nad tym projektem ruszyły już w 2015 roku, więc łatwo jest policzyć, że trwają 9 lat. Po drodze nie obyło się bez komplikacji.


Nowa Politechniczna: 9 lat projektowania

  • Umowa z pierwszym projektantem firmą Mosty Katowice została zerwana.
  • Gdy z analiz wyszło, że najlepiej poprowadzić linię przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jej mieszkańcy rozpoczęli protest.
  • Potem wybrany został drugi wykonawca projektu - konsorcjum firm Ingeo i BPBK, z których ta druga upadła.
  • Zastrzeżenia dotyczące przebiegu trasy sprawiły, że GP-W czekała trzy lata na wydanie decyzji środowiskowej.
  • Po ostatecznej decyzji, że to przez Getta Warszawskiego Nowa Politechniczna włączy się w Grunwaldzką, mieszkańcy zaskarżyli to rozwiązanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skarga została jednak oddalona.
  • Drugie podejście do zaprojektowania linii, które miało się zakończyć pod koniec 2022 roku, przeciągało się. Kolejny termin został wyznaczony na połowie 2023 roku, a potem na marzec 2024.

- Jesteśmy już na końcowym etapie prac. Obecnie trwają prace związane z pozyskiwaniem uzgodnień dla dokumentacji projektowej - zapewnia Aneta Niezgoda z DRMG.

Nowa Politechniczna: Budowa ruszy 10 lat po rozpoczęciu projektowania?



Urzędnicy muszą się spieszyć i poganiać wykonawcę, bowiem w styczniu ogłoszony został konkurs w ramach "Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FENX.03.01. Transport Miejski", z którego można otrzymać dotację.

- Do końca czerwca planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie budowy linii tramwajowej GP-W. Dążymy do tego, by do końca roku ogłosić przetarg na roboty budowlane - dodaje Niezgoda.
Gdyby tak się stało, prace mogłyby ruszyć w 2025 roku, czyli 10 lat po rozpoczęciu projektowania.


Przebieg Nowe Politechnicznej. Film z 2016 roku

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Kolejny przyklad by komunikacja w Gdańsku była jak najgorsza i jak widac nie loicza sie z prostestami i zdaniem mieszkanców

    • 5 1

  • Nie rozumiem

    cały czas idei wpięcia się w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, powstanie nowe skrzyżowanie tuż obok skrzyżowania Miszewskiego-Grunwaldzka-Do Studzienki, które bardzo zahamuje poruszanie się główną arterią miasta. Istniejące skrzyżowanie wymaga przebudowy bo jest bardzo kolizyjne, a jest na to miejsce. Gdyby teren, na którym stoją 3 kamienice hamujące planistom przebieg przez ul. Do Studzienki był sprzedany deweloperowi nie byłoby problemu z wyburzeniem.

    • 7 2

  • Czyzby wybory sie zblizaly

    Stąd te przyspieszenie ? Obecnych rządzących należy wyciąć z korzeniami. Beznadziejna komunikacją, koszmarne korki w południowych dzielnicach ulice z płyt (Mysliwska), system Fala, marnotrawienie środków publicznych, co jeszcze?

    • 4 1

  • 7 kwietnia skończmy z tym koszmarem

    Mam nadzieje że Gdańszczanie pożegna ekipe Dulkiewicz chodzącej na pasku lobbystów z FRAG i Cyklistów i ze jest szansa na Politechniczną w pierwotnym układzie tj od Myśliwskiej Miszewskiego przez Studzienki a potem na Plac Komorowskiego. Czas na normalnośc

    • 9 1

  • Kwintesencja patologii urzędniczo-deweloperskich w Gdańsku (1)

    Tramwaj będzie kluczył, by zrobić dobrze patodeweloperce, łasej na rezerwę drogową i teren wokół Jantara. Zniszczą BGW, a żadnych problemów komunikacyjnych nie rozwiążą. A wystarczyło zrobić buspas na Morenę i Suchanino, ale wtedy nie było by dotacji z UE, więc trzeba cały teren zryć torowiskiem. Ustawka pod patodeweloperkę, jedna z najbardziej szkodliwych społecznie w Gdańsku. Do zobaczenia przy urnach.

    • 12 1

    • Nie tak latwo zmienić lokal wyborczy

      Spróbuj zmienić lokal wyborczy. Urząd Miasta każe zameldować się, nie każdy wynajmujący ma meldunek
      Oni robią wszystko aby utrudnić ludziom głosowanie,

      • 1 0

  • Dlaczego przed wyborami

    Dlaczego teraz, przed wyborami (czytaj możliwa zmiana władzy) podejmuje się wiążące decyzje. Logiczne by było pozostawić "wolną reke nowo wybranym władzom - to by była demokracja. A ogólni jeśli realizować tę inwestycję to z Moreny przez wiadukt pod grunwaldzką (trudne technicznie ale wydaje się możliwe pod wiaduktem kolejowym do placu komorowskiegojako centrum przesiadkowe Gdańsk-Morena-Wrzeszcz-Zaspa-Brzeźno-Jelitkowo-Dworzec PKM -Oliwa. Rozwiązanie optymalne choć kosztowne, wieloaspektowe, alternatywne linie tramwajowe, trudne technicznie ze względu na ciągi wodne, ale też ciekawe łączące główne osiedla.

    • 3 0

  • Dla studentów i kadry Politechniki i GUMed trasa idealna

    No i może campus Politechniki w rejonie Do Studzienki trochę się ogarnie...

    • 1 2

  • Ukształtowanie terenu, gęstość zabudowy - wszystko wskazuje na wysokie koszty budowy i eksploatacji (1)

    Do tego nie ma kasy na utrzymanie obecnych tras - w listopadzie skasowano kurs 6 w godzinach szczytu - w ramach "optymalizacji". Fachowcy wiedzą lepiej.

    • 6 2

    • a kogo to obchodzi!??

      Urzednicy lubia sie fotografowac na tle nowych zakupow dla miejskiej komunikacji albo przecinanej wstegi...

      Po tym chocby i potop...

      • 1 0

  • Nowa politeczniczna

    W końcu niech ktoś się zlatuje i albo niech będzie tramwaj albo niech zrobią remont Wileńskiej, bo stan drogi tragiczy, wstyd

    • 1 1

  • A do Swiss Medu nie ma nadala dojazdu dla niezmotoryzowanych (1)

    Uczeszczam trzeci rok na rehabilitacje do kliniki, ktora miesci sie przy ul Wilenskiej. Dygam z moja niepelnosprawnoscia ruchowa 1,5 km pod gore i z powrotem, dzien w dzien przez trzy tygodnie.

    • 5 1

    • To dodatkowy element rehabilitacji

      Na dodatek za darmo. Proszę.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane