• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Michał Brancewicz
24 marca 2024, godz. 18:00 
Opinie (284)
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.
  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Kończy się projektowanie trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz nazywanej Nową Politechniczną. Do czerwca miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne tej inwestycji. A pod koniec roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę.



Będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna połączy Morenę z Wrzeszczem, co pozwoli uruchomić połączenia tramwajowe między górnym i dolnym tarasem Gdańska z pominięciem centrum.

Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace nad tym projektem ruszyły już w 2015 roku, więc łatwo jest policzyć, że trwają 9 lat. Po drodze nie obyło się bez komplikacji.


Nowa Politechniczna: 9 lat projektowania

  • Umowa z pierwszym projektantem firmą Mosty Katowice została zerwana.
  • Gdy z analiz wyszło, że najlepiej poprowadzić linię przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jej mieszkańcy rozpoczęli protest.
  • Potem wybrany został drugi wykonawca projektu - konsorcjum firm Ingeo i BPBK, z których ta druga upadła.
  • Zastrzeżenia dotyczące przebiegu trasy sprawiły, że GP-W czekała trzy lata na wydanie decyzji środowiskowej.
  • Po ostatecznej decyzji, że to przez Getta Warszawskiego Nowa Politechniczna włączy się w Grunwaldzką, mieszkańcy zaskarżyli to rozwiązanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skarga została jednak oddalona.
  • Drugie podejście do zaprojektowania linii, które miało się zakończyć pod koniec 2022 roku, przeciągało się. Kolejny termin został wyznaczony na połowie 2023 roku, a potem na marzec 2024.

- Jesteśmy już na końcowym etapie prac. Obecnie trwają prace związane z pozyskiwaniem uzgodnień dla dokumentacji projektowej - zapewnia Aneta Niezgoda z DRMG.

Nowa Politechniczna: Budowa ruszy 10 lat po rozpoczęciu projektowania?



Urzędnicy muszą się spieszyć i poganiać wykonawcę, bowiem w styczniu ogłoszony został konkurs w ramach "Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FENX.03.01. Transport Miejski", z którego można otrzymać dotację.

- Do końca czerwca planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie budowy linii tramwajowej GP-W. Dążymy do tego, by do końca roku ogłosić przetarg na roboty budowlane - dodaje Niezgoda.
Gdyby tak się stało, prace mogłyby ruszyć w 2025 roku, czyli 10 lat po rozpoczęciu projektowania.


Przebieg Nowe Politechnicznej. Film z 2016 roku

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • A do Studzienki nadal dziadostwo

    Wstyd

    • 4 1

  • Linia tramwajowa

    Wolałabym aby miasto budowało nowe linie tramwajowe na Gdańsk południe dlatego że nowe osiedle są pominięte w planie rozwoju n.p Orunia Górna Gdańsk -Południe czy Ujeścisko -Łostowice . Dwie linie autobusowe autobusowe to zdecydowanie za mało ponadto tu nie dojeżdża żadna linia nocna

    • 3 0

  • Maćki (1)

    Pomyślcie o lini tramwajowej na Przywidzką i Maćki bo tam na tych wiejskich uliczkach nie da się poszerzyć czy rozbudować ulic , Wrzeszcz Morena były projektowane tak że dziś można wybierać warianty szerokie ulice ,trawniki ,drzewa,na Południu Gdańska spuścizna Olki i Pawła bo sprzedali grunty pod deweloperkę i zostały drogi po PGR ach które tam się znajdowały , cieszcie się z tego ! Kiedyś ktoś myślał o przyszłości i nawet po 50 cz100 latach można coś zrobić na Południu zrobili dramat komunikacyjny, pozamykane osiedla, betonoza, przystanki na środku ulicy dramat!

    • 4 0

    • może było trzeba pomyśleć nim się tam kupiło mieszkanie? dlaczego teraz wszyscy mamy dorzucać się do twojej nieprzemyślanej decyzji?

      • 0 1

  • projektowanie drogi 10 lat, witamy w Uśmiechniętym Gdańsku

    • 5 1

  • Trasa do poprawy (1)

    Trasa powinna zaczynać się w rejonie Królewskiego wzgórza i iść istniejącą rezerwą terenową a nie przez Jaśkową Dolinę i Wileńską. Do tego masa środków pójdzie w jakiś tunel, który tak naprawdę jest fanaberią i jego jedyną rolą jest zmniejszenie nachylenia dla trasy tramwajowej. Możnaby te pieniądze wydać lepiej, ale przez te 9 lat zamiast racjonalnie analizować całość, brnięto w jedyne słuszne rozwiązanie jakie komuś z miasta pasuje, a niekoniecznie jest optymalne.

    • 5 0

    • ale wlasnie ta rezerwa jest celem tego naporu...

      I place we Wrzeszczu...

      Zarobi sie na terenie, ktory pojdzie pod beton, zarobi sie na betonie, po ktorym bedzie trawersowal zbocze Krolewskiej Doliny tramwaj...

      Taki jest tok myslenia pewnych grup urzednikow oraz "naszych drogich wybrancow". Patrzac z boku, trudno o bardziej absurdalne rozwiazania. Jednak przyjmujac inny punkt widzenia, te dziwolagi staja sie racjonalne...

      No bo przeciez nie chodzi tu o optymalne funkcjonowanie miasta i wygode mieszkancow.

      To czysta zyla zlota, rabana na rympal, na wydre i na zawal...

      • 1 1

  • Dlaczego nie wybudowaliscie wiaduktu z Wilenskiej dla tramwaju na Cyganska Gore?Dlaczego ten tramwaj nie mogl leciec w gore?

    O ile skrocilibyscie przejazdy? zamiast jechac 45 minut z Brentowa przez Siedlce -Tramwaj by jechal 15 minut z Brentowa Wilenska przez Cyganska Gore...ale czyzbyscie juz tamtejsze tereny w calosci sprzedali deweloperce wiec juz nie mozna? Wyobrazacie sobie jaki to byl by skrot ? Jaka oszczednosc czasu? Tam mogliscie tez puscic samochody tunelem na Gdansk....przez okolice Akademi Medycznej....Kumacie to? Tunel ktory moglby bc schronem prowadzacym do Akademi Medycznej...Bezpieczenstwo i pomoc lekarska w jednym z szybkim przemieszczeniem w strone Wilenskiej i Jasienia w druga strone.....ale nikt na to z was nie wpadl woleliscie puszczac tramwaj przez Getta Warszawskiego...i by zakrecal w strone Wrzeszcza....Nie no gratulije pomyslu.....a tylko pomyslcie....Macie wzgorza morenowe....ogranicza was tylko fantazja....ale do was to nie dociera....Banda ograniczonych Ptysi w okularach patrzy tylko w strone na wprost bo ma klapki po lewej i prawej stronie....Tam mozna by nawet kolej gondolowa puscic.....atrakcje turystyczna ktora wpelni zwrocila by sie po 2 latach z dotacji Europejskich..Sprawdzcie sobie prejazdy nad Solina..17 tys osob,,,dziennie i zyski....Dlaczego tego nie robicie ?Co was ogranicza?Gdzie sa wizjonerzy? Puscie wiadukt z Wilenskiej dla aut i tramwajow w strone Akademi Medycznej....Teren Akademi jest duzy..to swietne rozwiazanie komunikacyjne z ruchomymi schodami na terenie akademi i windami....Mozna by dojechac wygodnie i szybko z Gdanska jak i osiedli Morenowych....Powiem wiecej Gdybym robil kolej gondolowa pociagnal bym ja jedna z okolic gory Gradowej w strone Placu Zebran Ludowych w lewo nad Morene ,pozniej na Niedzwiednik az do Oliwy w okolice Doliny Radosci....I w druga strone od Doliny Radosci przez Niedzwiednik-Morene-tereny Akademi medycznej-plac Zebran Ludowych- w strone Stoczni i klubu B--90 dalej w strone Motlawy-dalej za Motlawe do przystanku z tramwajem jadacym na Stogi. Macie jaja? To start .Pomysl daje wam za darmo .

    • 1 0

  • Jak zwykle bez sensu... Źle pomyślane połączenie z Grunwaldzką.

    Powinna iść po śladzie ul. Do Studzienki, na której należałoby wyburzyć budynki po jednej stronie, tak by samochody jadące na i z Zaspy i Dolnego Wrzeszcza przecinały Grunwaldzką po linii prostej. Proponowany układ będzie generował gigantyczne korki. Także tramwaj nie powinien włączać się w linię Oliwa-Gdańsk lecz tunelem pod Grunwaldzką podążać do ronda KS.Sychty i tam włączać się w linię Dolny Wrzeszcz - Zaspa. Pod skrzyżowaniem z Grunwaldzką powinien powstać węzeł przesiadkowy. Ale do tego trzeba myśleć w kategoriach XXI wieku i mieć odwagę podejmować decyzje dobre dla ogółu czasami kosztem jednostek. A do tego władze Miasta nie są zdolne.

    • 2 0

  • A ktoś pomyślał o mieszkańcach, którym tedy biegnąca linia zdemoluje okolicę, spokój włącznie ze zniszczeniem chyba ostatniego

    • 2 0

  • a gdzie rezerwa pod nowa politechniczna?

    a gdzie rezerwa pod nowa politechniczna?

    • 1 0

  • Wyrzucone pieniądze

    Ludzie i tak będą jeździć z Moreny do Wrzeszcza Jaśkową, bo bliżej. Do Gdańska jeździ już tramwaj. Po co wywalać koszmarne pieniądze na inwestycje rujnującą piękny zakątek dzielnicy? Pewnie parę łapówek wpadnie do kieszeni urzędniczym sępom.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane