• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Michał Brancewicz
24 marca 2024, godz. 18:00 
Opinie (284)
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.
  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Kończy się projektowanie trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz nazywanej Nową Politechniczną. Do czerwca miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne tej inwestycji. A pod koniec roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę.



Będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna połączy Morenę z Wrzeszczem, co pozwoli uruchomić połączenia tramwajowe między górnym i dolnym tarasem Gdańska z pominięciem centrum.

Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace nad tym projektem ruszyły już w 2015 roku, więc łatwo jest policzyć, że trwają 9 lat. Po drodze nie obyło się bez komplikacji.


Nowa Politechniczna: 9 lat projektowania

  • Umowa z pierwszym projektantem firmą Mosty Katowice została zerwana.
  • Gdy z analiz wyszło, że najlepiej poprowadzić linię przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jej mieszkańcy rozpoczęli protest.
  • Potem wybrany został drugi wykonawca projektu - konsorcjum firm Ingeo i BPBK, z których ta druga upadła.
  • Zastrzeżenia dotyczące przebiegu trasy sprawiły, że GP-W czekała trzy lata na wydanie decyzji środowiskowej.
  • Po ostatecznej decyzji, że to przez Getta Warszawskiego Nowa Politechniczna włączy się w Grunwaldzką, mieszkańcy zaskarżyli to rozwiązanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skarga została jednak oddalona.
  • Drugie podejście do zaprojektowania linii, które miało się zakończyć pod koniec 2022 roku, przeciągało się. Kolejny termin został wyznaczony na połowie 2023 roku, a potem na marzec 2024.

- Jesteśmy już na końcowym etapie prac. Obecnie trwają prace związane z pozyskiwaniem uzgodnień dla dokumentacji projektowej - zapewnia Aneta Niezgoda z DRMG.

Nowa Politechniczna: Budowa ruszy 10 lat po rozpoczęciu projektowania?



Urzędnicy muszą się spieszyć i poganiać wykonawcę, bowiem w styczniu ogłoszony został konkurs w ramach "Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FENX.03.01. Transport Miejski", z którego można otrzymać dotację.

- Do końca czerwca planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie budowy linii tramwajowej GP-W. Dążymy do tego, by do końca roku ogłosić przetarg na roboty budowlane - dodaje Niezgoda.
Gdyby tak się stało, prace mogłyby ruszyć w 2025 roku, czyli 10 lat po rozpoczęciu projektowania.


Przebieg Nowe Politechnicznej. Film z 2016 roku

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • nieaktualny materiał (2)

    będą ronda, nie zwykłe skrzyżowania

    • 9 5

    • Dlaczego (1)

      • 1 1

      • Ponieważ redaktor bazował na starym materiale.

        Nie poprosił o nowy.

        • 1 1

  • Trasa Patologiczna - kilkadziesiąt lat planowania jej wzdłuż Piekarniczej, przystanek tramwajowy Królewskie Wzgórze

    jeszcze w trakcie budowy Al. Adamowicz miał w planach nazwę Nowa Politechniczna... Mieszkańcy Południa mieli dostać szybkie połączenie z Wrzeszczem, a dostana wycieczkę krajoznawczą przez gąszcz skrzyżowań i przystanków Moreny.

    • 49 9

  • trasa nierozwojowa bez zdrowego rozsądku (2)

    Powinna iść prosto przecinając Grunwaldzką tunelem z możliwością przesiadki na linie osi Centum- Oliwa i iść dalej do placu Komorowskiego... A tak nawiasem mówiąc trasa tramwaju od Węzła Okopowa do skrętu w Al. Wojska Polskiego powinna iść w tunelu co odkorkowało by miasto i dało jakieś schronienie na wypadek wojny.

    • 29 8

    • Miasto odkorkuje zmniejszenie liczby samochodów poprzez zapewnienie dobrego transportu miejskiego, a nie chowanie tramwaju w tunelu.

      • 8 3

    • "jakieś schronienie na wypadek wojny"

      Chyba raczej masowy grób

      • 8 0

  • W końcu! (1)

    Trasa idealna dla wszystkich: studentów, mieszkańców, turystów. Będzie bezpośredni transport, który nie stoi w korkach jak to ma miejsce z autobusami czy też samochodami osobowymi. Pytanie tylko brzmi ile lini autobusowych zostanie zlikwidowanych, skróconych lub uciętych. Zgaduje że 127, 262. Przykład dla lini 12: nie będzie trzeba jeździć na około przez centrum jak to czasmi ma miejsce tylko zjechać odrazu do Wrzeszcza. Mieszkańcy, którzy są zmotoryzowani i na codzień nie korzystają z komunikacji miejskiej nie rozumieją plósów jakie wiąże ze sobą ta inwestycja. Pomyślcie jednak o swoich dzieciach, które będą kkorzystać z tej trasy aby dstać się do szkoły czy na studia.
    Teraz jeszcze tylko przedłużenie ul. Sikorskiego wraz z tramwajęm do Świętokrzyskiej i kolejne drogi zostaną odciążone - w tym przypadku jest zabezpieczony teren od wielu lat i nie sprawia żadnych utrudnień w jego zaprojektowaniu i stworzeniu - jedyne ale to brak funduszy.

    • 26 52

    • Oj chyba...

      Widzę skutki uboczne spożywania słynnych drożdżówek Olki pod dworcem a może tak kiełbaskę wyborczą dla odmiany...

      • 3 5

  • Bez sensu trasa (5)

    Przecież można z moreny zjechać autobusem i przesiąść się na tramwaj i czasowo na to samo wychodzi

    • 40 34

    • Przy okazji wystać 20 minut w korku :) (1)

      • 17 10

      • Lepiej jechać 20 min tramwajową trasą krajoznawczą?

        • 11 2

    • (2)

      Trasa w końcu połączy Ujeścisko i Zakoniczyn z Wrzeszczem w cywilizowany sposób

      • 10 14

      • Ah wszędzie tylko Osowa i Zakoniczyn

        • 7 5

      • baranka proponuję...

        przy ścianie...

        Gdzie tu widzisz cywilizację??!

        • 6 3

  • Beznadziejny pomysł, oby nigdy nie powstało. Jest linia 12. (2)

    A dla niecierpliwych 127 162 262

    • 36 29

    • Linia 12, która objeżdża całe miasto. Normalnie super wybór. XD

      • 6 1

    • Linią 12 z Lawendowego do Wrzeszcza godzina... A Nowa Politechniczna to jakieś 30 minut, może mniej.

      • 2 2

  • Co to w ogóle za państwo bezprawia, że mieszkańcy zgłaszają skargi (8)

    A oni bezczelnie je oddalają, nadają decyzjom rygory natychmiastowej wykonalności, wyrzucają ludzi na bruk. Jeśli nie ma 100% uzgodnień wszystkich stron to nie powinno to powstać i tyle.

    • 39 56

    • (5)

      Gdyby uwzględniać wszystkie protesty to byśmy do tej pory jeździli po bruku albo jeszcze gorzej.

      • 24 13

      • Ale skoro jest taka wola ludzi to może warto jeździć po tym bruku (3)

        Miasto dla mieszkańców

        • 12 12

        • faszyzm tak ma, że wie lepiej co jest lepsze dla kogo

          • 7 15

        • (1)

          To niech zrobią referendum.

          • 1 1

          • Niech zrobia tylko to niech mieszkancy licza glosy a nie grube ci-py z BRG. z podejrzanymi koneksjami....

            • 3 3

      • To by teraz zabytkowej kostki nie trzeba bylo za absurdalne kwoty odtwarzac.

        • 2 6

    • Bardzo dobrze

      Niech budują jak najszybciej.

      • 4 3

    • Biedny dredziarz

      Niby promotor zrównoważonego transportu a obrona miejsc parkingowych nie wyszła

      • 3 2

  • i tak nie powstanie

    • 14 8

  • A Nowa Politrchniczna łącząca Jasień i poludnie Gdanska

    wzdłuż ul. Piekarniczej na Morenie? Przy sądzie?

    • 27 5

  • Pracuję przy tym projekcie uzgodnienia i zmiany przez spółki miejskie to wina opóźnień (4)

    Warto dopytać w trybie informacji publicznej ile trwały uzgodnienia, nie mogliśmy nic uzgodnić urzędnicy miedzy soba nie potrafili się dogadać żenujące !

    • 24 13

    • A pan / pani to ładną kampanię wyborczą prowadzi

      • 2 3

    • Jakbyś nie produkował popeliny jako projektu

      To by te spółki miejskie uzgodnily ci wszystko raz dwa.

      • 4 7

    • Wyluzuj i ... (1)

      Walnij drożdżówę od Olki przy dworcu i ci momentalnie przejdzie chandra co przez lata narastała !!!

      • 3 2

      • Drożdżówka z ziołem? ;)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane