• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego: tunele, estakada i ograniczenie prędkości

Maciej Naskręt
18 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
W miejscu splotu al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego powstanie dwupasmowa estakada. W miejscu splotu al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego powstanie dwupasmowa estakada.

Im bliżej do rozpoczęcia budowy Trasy Słowackiego tym więcej szczegółów poznajemy. W ciągu nowej drogi pojawią się estakady, tunele dla pieszych, ale także znaczne ograniczenia prędkości.



Po lewej stronie widoczna obecna ulica Słowackiego, która stanie się drogą o znaczeniu lokalnym. Po prawej stronie projektowana ulica Nowa Słowackiego. Widoczne rondo na skrzyżowaniu ulicy Zabytkowej i Partyzantów. Po lewej stronie widoczna obecna ulica Słowackiego, która stanie się drogą o znaczeniu lokalnym. Po prawej stronie projektowana ulica Nowa Słowackiego. Widoczne rondo na skrzyżowaniu ulicy Zabytkowej i Partyzantów.
Budowę dolnego odcinka Trasy Słowackiego nadzoruje miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. Realizacja drogi, przebiegającej od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska pochłonie 400 mln zł. Część pieniędzy zagwarantuje Unia Europejska.

Realizacja nowych jezdni, przecinających Wrzeszcz, ucieszy na pewno kierowców. Wreszcie będą mogli poruszać się po drodze płaskiej jak stół. - Stara ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska jest już mocno wyeksploatowana - komentują zmotoryzowani.

Kierowcy, którzy liczą, że dzięki Nowej Słowackiego będą mknąć przez Wrzeszcz niczym na autostradzie, przeżyją rozczarowanie. - Trasa Słowackiego nie będzie drogą ekspresową. Na dolnym odcinku wprowadzimy ograniczenie prędkości do 50 km/h - zapowiada Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Kolejne wątpliwości zmotoryzowanych budzi także przepustowość planowanej estakady nad al. Grunwaldzką. Kierowcy zastanawiają się, czy dwa pasy ruchu pozwolą płynnie przejechać autom, pokonującym to skrzyżowanie na wprost. Projektanci zapewniają, że starannie przebadali ruch pojazdów w tym miejscu. - Wynik badań dał nam odpowiedź, jak szeroka powinna być estakada. Dwa pasy ruchu zapewnią płynny przejazd nad al. Grunwaldzką w obu kierunkach. Jej rozszerzanie nie ma sensu - wyjaśnia Jan Kosiedowski, szef projektującego Trasę Słowackiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego.

Co sądzisz o ograniczeniu prędkości do 50 km/h na Trasie Słowackiego?

Udogodnieniem dla pieszych, chcących przedostać się na drugą stronę Nowej Słowackiego, będą pierwsze we Wrzeszczu tunele pod jezdniami. Podziemne przejścia powstaną w pobliżu ul. Reymonta zobacz na mapie Gdańska, ul. Obywatelskiej zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Kilińskiego zobacz na mapie Gdańska. Wciąż jednak nie jest znany ostateczny kształt tych obiektów inżynierskich .

Przy większości budynków mieszkalnych, położonych w sąsiedztwie nowego przebiegu Trasy Słowackiego, umieszczone zostaną ekrany akustyczne. - Bariery dźwiękochłonne na odcinku 2,2 km odgrodzą mieszkańców od uciążliwego hałasu. Wysokość ekranów sięgnie miejscami nawet 6 metrów - wyjaśnia Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska w UM Gdańsk. Ekrany akustyczne pojawią się także na estakadzie nad al. Grunwaldzką. Projektantom zależało na ograniczeniu hałasu na węźle komunikacyjnym.

Zadowoleni mogą być rowerzyści. W ramach budowy Trasy Słowackiego GIKE 2012 zleciło budowę ok. 3,7 km ścieżki rowerowej.

Wraz z przebudową ul. Słowackiego rozbudowany zostanie zbiornik retencyjny w pobliżu Brętowskiej Bramy zobacz na mapie Gdańska. Dziś mieści on 45,5 tys. m sześc. wody, a po pogłębieniu i rozbudowie zwiększy objętość do 64,5 tys. m sześc. - Chcemy uniknąć sytuacji z 2001 r., kiedy doszło do ogromnych podtopień w wyniku opadów deszczu - mówi Maciej Lisicki.

W ramach inwestycji we Wrzeszczu budowlańcy skanalizują potok "Strzyża". Zostanie on schowany pod nowo wybudowaną drogą.

Optymistyczny wariant zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w styczniu 2011 r. W takim wypadku dwupasmową ul. Nową Słowackiego przejedziemy przez Wrzeszcz do al. Rzeczypospolitej w grudniu 2013 r.

Miejsca

Opinie (282) ponad 20 zablokowanych

  • Przy opracowywaniu dokładnych

    projektów - proszę - w jezdni nie celujcie studzienkami pod koła! Mnie już to nudzi.

    • 5 0

  • Chciałbym się odnieść do kilku kwestii (2)

    1) Szerokość estakady - rzeczywiście nie ma sensu budowanie szerszej. Skoro Słowackiego będzie miała po dwa pasy ruchu, to po co więcej na estakadzie? Poza tym ruch się blokuje na skrzyżowaniach, nie na prostej drodze, dwa pasy to przepustowość kilkukrotnie większa niż jest w stanie obsłużyć dowolne płaskie skrzyżowanie.

    2) Tunele dla pieszych - to szatan w najczystszej postaci ;). No ale rozumiem, że to jest jakiś kompromis, trochę przejść i trochę tuneli. Mam jednak nadzieje, że to będą ostatnie podziemne przejścia jakie powstaną w Gdańsku.

    3) Zauważyłem bardzo POZYTYWNE zjawisko. Coraz więcej osób zaczyna rozumieć, że samochód to zło konieczne, a nie sposób na życie. To dobrze, może kiedyś odzyskamy miasto dla ludzi.

    • 8 1

    • Jak miło przeczytać wreszcie wypowedz, z którą mogę się w 100% zogodzić :)

      • 1 0

    • zgniły kompromis

      mieszkam we Wrzeszczu od 15 lat i rzadko ruszam z niego na piechotę. W rejonie Słowackiego, Partyzantów nie ma nawet gdzie pójść. Budowa tuneli tylko to pogłębi, nie będzie żadnego sensu ruszać na spacer z domu bo przy pierwszym tunelu odechce się gdziekolwiek iść. Już nawet na przymusowe wizyty w Galerii Bałtyckiej będę chyba ruszał samochodem bo tylko dla ruchu kołowego budowane są w Gdańsku drogi.

      • 2 0

  • dlaczego w tym kraju budujac drogi nie mysli się o tym, ze za 3-5 lat samochodów będzie jeszcze wiecej (3)

    ta droga powinna mieć 3 pasy, inaczej rok po wybudowaniu bedzidzie zapchana.

    • 6 1

    • 8 pasów

      albo dwanaście i pół

      • 2 0

    • Tunel pod Martwą Wisłą ...

      ... też ma stracić przepustowość po 2020 roku ... ale kto by się tym martwił ...

      • 1 0

    • Więc jak będzie mieć 3 pasy, to będzie zapchana po 2 latach, tak?

      Idiotów nie brak, jak widać.
      A korki wynikają z idiotycznego stylu życia i złego inwestowania. Jak ktoś nie potrafi w magistracie liczyć przepływu potoków kołowych i połączyć ich z nowymi inwestycjami, to powinien wrócić do liceum.

      • 0 0

  • tylko 2 nowe pasy

    Jest Słowackiego i Partyzantów, będzie Słowackiego (lokalna) i Nowa Słowackiego. W sumie przybędą tylko 2 pasy, mało jak za taką kasę.
    Dlaczego z uporem maniaka wciska się ścieżki rowerowe na chodniki między pieszych. Czy nie można dla rowerzystów wybudować przy jezdni dodatkowego pasa jak to robią np w Holandii?

    • 6 0

  • (1)

    Czy wy zdajecie sobie sprawę, że ograniczenia prędkości (zacznijmy od tego, że 50km/h w mieście to nie jest żadne ograniczenie prędkości) nie mają nic wspólnego z ograniczeniem przepustowości?

    • 1 2

    • Wypisujesz całkowite HEREZJE. Przepustopwość zależy TYLKO i WYĄŁCZNIE od

      ilości samochodów przejeżdzających w danym czasie dany odcinek drogi. Zgodnie z DEFINICJĄ. Czyli jeśli jednym pasem w ciągi 1 godziny przejedzie odcinkiem 100 m np. 1000 samochodów, oznacza to że przepustowość tego odcinka wynosi 1000 samochodów na godzinę. I aby mozna było to zrealizować to uzwględniając, ze na odcinku 100 m jednocześnie może znajdować się 12 samochodów oznacza to średnią prędkość około 75 km/h. Przy dwóch pasach średnia prękość spadnie do 37 km/h. Zwiększając prędkośc do 80 km/h zwiększamy przepustować na dwóch pasach do wartościi ~2000 samochodó na godzinę. Tak więc przpustowość trasy można zwiększych przez zwiększenie prędkości minmalnej albo zwiększenie ilości pasów.

      • 0 0

  • Ekrany akustyczne

    • 0 0

  • a mnie przeszkadzaja w tym opisie ekrany akustyczne..

    • 2 0

  • ...

    ekrany to , rozumiem takie ploty odgradzajace ulice od chodnika i budynkow, ktore sa czesto betonowe, lub przezroczyste... okropienstwo

    • 2 0

  • Czas budowy jest powodem do przeprowadzki..

    ..i unikania przejazdu tym odcinkiem w promieniu 3km przez min.2 lata!!

    • 1 0

  • GIKE 2012 a grudzień 2013?

    Co ma Euro 2012 do skończenia trasy w grudniu 2013? (zakładam, że optymistycznie w takim razie skończy się w 2014)
    Idealne korki w centrum Wrzeszcza na Euro 2012...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane