• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego: tunele, estakada i ograniczenie prędkości

Maciej Naskręt
18 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
W miejscu splotu al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego powstanie dwupasmowa estakada. W miejscu splotu al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego powstanie dwupasmowa estakada.

Im bliżej do rozpoczęcia budowy Trasy Słowackiego tym więcej szczegółów poznajemy. W ciągu nowej drogi pojawią się estakady, tunele dla pieszych, ale także znaczne ograniczenia prędkości.



Po lewej stronie widoczna obecna ulica Słowackiego, która stanie się drogą o znaczeniu lokalnym. Po prawej stronie projektowana ulica Nowa Słowackiego. Widoczne rondo na skrzyżowaniu ulicy Zabytkowej i Partyzantów. Po lewej stronie widoczna obecna ulica Słowackiego, która stanie się drogą o znaczeniu lokalnym. Po prawej stronie projektowana ulica Nowa Słowackiego. Widoczne rondo na skrzyżowaniu ulicy Zabytkowej i Partyzantów.
Budowę dolnego odcinka Trasy Słowackiego nadzoruje miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. Realizacja drogi, przebiegającej od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska pochłonie 400 mln zł. Część pieniędzy zagwarantuje Unia Europejska.

Realizacja nowych jezdni, przecinających Wrzeszcz, ucieszy na pewno kierowców. Wreszcie będą mogli poruszać się po drodze płaskiej jak stół. - Stara ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska jest już mocno wyeksploatowana - komentują zmotoryzowani.

Kierowcy, którzy liczą, że dzięki Nowej Słowackiego będą mknąć przez Wrzeszcz niczym na autostradzie, przeżyją rozczarowanie. - Trasa Słowackiego nie będzie drogą ekspresową. Na dolnym odcinku wprowadzimy ograniczenie prędkości do 50 km/h - zapowiada Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Kolejne wątpliwości zmotoryzowanych budzi także przepustowość planowanej estakady nad al. Grunwaldzką. Kierowcy zastanawiają się, czy dwa pasy ruchu pozwolą płynnie przejechać autom, pokonującym to skrzyżowanie na wprost. Projektanci zapewniają, że starannie przebadali ruch pojazdów w tym miejscu. - Wynik badań dał nam odpowiedź, jak szeroka powinna być estakada. Dwa pasy ruchu zapewnią płynny przejazd nad al. Grunwaldzką w obu kierunkach. Jej rozszerzanie nie ma sensu - wyjaśnia Jan Kosiedowski, szef projektującego Trasę Słowackiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego.

Co sądzisz o ograniczeniu prędkości do 50 km/h na Trasie Słowackiego?

Udogodnieniem dla pieszych, chcących przedostać się na drugą stronę Nowej Słowackiego, będą pierwsze we Wrzeszczu tunele pod jezdniami. Podziemne przejścia powstaną w pobliżu ul. Reymonta zobacz na mapie Gdańska, ul. Obywatelskiej zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Kilińskiego zobacz na mapie Gdańska. Wciąż jednak nie jest znany ostateczny kształt tych obiektów inżynierskich .

Przy większości budynków mieszkalnych, położonych w sąsiedztwie nowego przebiegu Trasy Słowackiego, umieszczone zostaną ekrany akustyczne. - Bariery dźwiękochłonne na odcinku 2,2 km odgrodzą mieszkańców od uciążliwego hałasu. Wysokość ekranów sięgnie miejscami nawet 6 metrów - wyjaśnia Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska w UM Gdańsk. Ekrany akustyczne pojawią się także na estakadzie nad al. Grunwaldzką. Projektantom zależało na ograniczeniu hałasu na węźle komunikacyjnym.

Zadowoleni mogą być rowerzyści. W ramach budowy Trasy Słowackiego GIKE 2012 zleciło budowę ok. 3,7 km ścieżki rowerowej.

Wraz z przebudową ul. Słowackiego rozbudowany zostanie zbiornik retencyjny w pobliżu Brętowskiej Bramy zobacz na mapie Gdańska. Dziś mieści on 45,5 tys. m sześc. wody, a po pogłębieniu i rozbudowie zwiększy objętość do 64,5 tys. m sześc. - Chcemy uniknąć sytuacji z 2001 r., kiedy doszło do ogromnych podtopień w wyniku opadów deszczu - mówi Maciej Lisicki.

W ramach inwestycji we Wrzeszczu budowlańcy skanalizują potok "Strzyża". Zostanie on schowany pod nowo wybudowaną drogą.

Optymistyczny wariant zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w styczniu 2011 r. W takim wypadku dwupasmową ul. Nową Słowackiego przejedziemy przez Wrzeszcz do al. Rzeczypospolitej w grudniu 2013 r.

Miejsca

Opinie (282) ponad 20 zablokowanych

  • Destrukcyjny pomysł

    Przerażają mnie te przejścia podziemne i ekrany akustyczne, to jest dobre dla przelotówek a nie centrum miasta. Wrzeszcz zostanie podzielony tak jak ma to miejsce w Śródmieściu. Zdaje się, że to rozwiązanie zawdzięczamy przepisom Unii

    • 8 0

  • Byłem na tym spotkaniu (7)

    Pytałem ile kosztowałoby i jak długo trwało zbudowanie estakady z dwoma pasami w każdym kierunku, gdyby przy jednym pasie tworzyły się korki. Nie podważam wyników badań, ale w praktyce może być różnie, zwłaszcza za kilka lat. Nie otrzymałem odpowiedzi - zamiast tego informację o innej drodze.

    Słyszałem opinie, że nie da się zrobić szerszej estakady, bo ktoś (czy z ekipy prezydenta Adamowicza?) zgodził się na wybudowanie Lidla i budynku Galerii Bałtyckiej (mógł być na pewno zbudowany mniejszy). Jeśli tak to czy to nie podlegałoby pod jakim paragraf kodeksu karnego?

    • 23 0

    • Uzupełnienie - ekrany akustyczne. (6)

      Okazało się też, że mieszkańcy któregoś z odcinków wiedząc, że ekrany mają skuteczność zmniejszenia hałasu jedynie o 3 do 10 decybeli nie mogą poprosić o usunięcie ekranów. Czy - jeśli byłyby takie głosy mieszkańców danego rejonu - miasto nie powinno się zwrócić do parlamentarzystów o zmianę prawa? Rozumiem ochronę mieszkańców, ale jeśli sami mieszkańcy nie chcą tej ochrony to dlaczego im to na siłę stawiać i ponosić koszty z tym związane?

      • 4 0

      • (1)

        niech najpierw poczują różnice, jaką daje 3-10(zwykle 8 z tego, co wiem) decybeli, to skala logarytmiczna, nie liniowa....

        • 3 0

        • Kiedy droga jest równa i ruch płynny to będzie to bliżej 3 decybeli. Oczywiście pewnie prędkość w praktyce będzie większa niż 50 km/h - nie oceniam, tylko stwierdzam fakt (a jeśli ktoś jedzie przepisowo, to musi mieć silne nerwy, bo inni kierowcy trąbią i mrugają światłami). Ale żeby ten hałas nie był uciążliwy można postawić fotoradar (tylko, że łapał auta przekraczające 70 km/h - 75 km/h, a nie 50 km/h).

          • 1 1

      • Panie Filipie Stankiewicz (3)

        a pytał się Pan cz wobec tego będzie trzeba całą ZASPĘ ZAEKRANOWAĆ?
        Bo włączenie tam w tę sypialne tyle pojazdów spowoduje ogromny hałas, spaliny, .....
        Gdzie Ci ludzie będą mogli się leczyć, bo wiadomo ile wzrośnie zachorowań tu na raka możemy sobie wyliczyć i inne choroby. A dziś na specjalistę czeka się 900 dni.

        • 3 0

        • (2)

          Były pytania o Zaspę, np. dlaczego droga nie idzie ulica Jana Pawła II - wiceprezydent Lisicki oraz chyba projektant odpowiedzieli, że musieli coś wybrać, wybrali i już nic nie da się zmienić. Natomiast nie pamiętam uzasadnienia dlaczego tak.

          Ja pytałem ogólnie o ekrany, bo wrażenie turysty czy inwestora wjeżdżającego do miasta z lotniska będzie raczej dołujące i wielu więcej nie przyjedzie - oczywiście mieszkańcy mają prawo do ochrony przed hałasem, ale jeśli ta ochrona jest iluzoryczna i chcieliby zrezygnować z tego to według prawa nie mogą (władza zawsze wie lepiej od człowieka co jest dla niego lepsze).

          • 1 0

          • oni zawsze najgorzej wybierają (1)

            za ETC miała lecieć prosto obecnie miasto tam przeniosło rynek z ul. 3-go maja. Jedna zła decyzja goni jeszcze gorszą. Żeby tym Gdańskiem w końcu zaczęli rządzić mądrzy ludzie.

            • 3 1

            • Przykłady można mnożyć...

              Projekt wodno-ściekowy jest mocno opóźniony, przez co koszty zwiększyły się dramatycznie i z UE dostaniemy znacznie mniejszy procent niż byśmy mogli - dużo więcej wydamy na niego z własnego budżetu. To samo z halą na granicy Gdańska i Sopotu. I można by tak wymieniać, ale palce już bolą. Za to w TVP Gdańsk (a może i w innych telewizjach) widzimy cukierkowe, propagandowe reklamy jak to Gdańsk się rozwija dzięki Unii Europejskiej. Jestem ciekaw kto takie reklamy wymyślił, czyli kto robi ludziom wodę z mózgu i ile wziął za to pieniędzy oraz ile kosztuje emisja tych reklam?

              • 2 1

  • 50 km/h...

    ...to ja jeżdżę na rowerze;]

    • 1 0

  • Ja pierdziele. Mają już jedno Podwale, które rozdziela miasto i od 20 lat debatują jak naprawić ten błąd. Mają estakadę nad Okopową, która szpeci całe Śródmieście i znow powtarzamy ten błąd. Czy w tym mieście kiedyś władze zrozumieją, że liczy się perspektywa z poziomu pieszego, a nie auta. Nikt na zachodzie nie buduje tras przelotowych przez serce miasta, bo to je po prostu niszczy. Tunele dla pieszych udogodnieniem? Dla matki z wózkiem? Dla niepełnosprawnego? Dla osoby starszej? Chyba jedynie udogodnieniem dla przestępców napadających na pieszych. Poza tym jakoś dziwnym trafem praktycznie w każdym tunelu (nawet na zachodzie) śmierdzi moczem.

    • 21 1

  • "Dwa pasy ruchu zapewnią płynny przejazd nad al. Grunwaldzką w obu kierunkach. Jej rozszerzanie nie ma sensu - wyjaśnia Jan

    Kosiedowski" Dzisiaj nie, ale za 10-15-20 lat? Chyba nie buduje sie tego wiaduktu na kilka dni?

    • 9 2

  • znowu projektujecie bez wyobrazni

    Gratuluje głupoty. Z Nową Słowackiego będzie jak z Spacerową-która w zasadzie się nie zmieniła po przebudowie- korki jak były tak są.Zamiast dążyć do maxymalnej przepustowości to już planujecie ograniczenia prędkości.

    • 6 4

  • Tunele dla pieszych haha. Ciekawe co jeszce wymyslą. Każdy tunel w centrum Gdańska to patologia

    nie mówiąc już o tym, że jest to przestarzały pomysł. To samochody powinny zjeżdżać pod ziemię a nie ludzi tam zaganiać. Ja chcę się w końcu przejść ładnym zadbanym miastem a nie przemykać norami i pod estakadami.

    • 19 3

  • ten artykuł jest bez sensu ponieważ:

    1. wszystko jest przesądzone więc nie ma się czym podniecać
    2. termin realizacji inwestycji jest co najmniej mglisty.

    takie artykuły mają chyba za zadanie rozsierdzić z samego rana i nic więcej

    • 8 1

  • To jakiś przekręt

    Na drodze przebudowy postawiono Brętowską Bramę a następnie zaczęto kombinować jak ominąć to cacko architektury współczesnej. I wyszła wielka prowizorka trasy komunikacyjnej. Już włodarzom miasta należą się nagrody za koncepcję na miarę ich wielkości.

    • 12 1

  • Tunele dla pieszych ?!

    Oni chyba ocipieli !
    Niech sami sobie tunelami jezdza !

    Ludzie zchodza do podziemia ?
    PRL pelna para.

    • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane