• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM

Szymon Zięba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Ciągłymi liniami - żółtą i pomarańczową - oznaczono warianty etapów budowy PKM.
Linią przerywaną - ul. Nową Świętokrzyską, śladem której biegnie odcinek linii PKM Południe.
  • Nowa Świętokrzyska i PKM Gdańsk Południe w jednym śladzie zamiast buspasów.

Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.



Zwężenie Nowej Świętokrzyskiej to dobry pomysł?

Budowa Nowej Świętokrzyskiej to jedna z najbardziej wyczekiwanych drogowych inwestycji. Taka "obwodnica" dla starej Świętokrzyskiej pozwoliłaby rozładować gęsty ruch na południu Gdańska.

Planowana droga biegnie po nowej trasie i jest usytuowana po południowej stronie istniejącego przebiegu ul. Świętokrzyskiej. Droga będzie krzyżowała się z al. Havla w rejonie pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Pierwotnie - według zapowiedzi urzędników - przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2x2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Jak się jednak okazuje, miasto zweryfikowało swoje plany. Wszystko wskazuje na to, że Nowa Świętokrzyska będzie węższa - w przekroju "1x2" (czyli po jednym pasie w każdym kierunku), co najmniej na odcinku od Havla do ul. Nowej Kampinoskiej.

  • Jak informują miejscy urzędnicy, Nowa Świętokrzyska ma się rozpocząć na wysokości parkingu rowerowego, położonego przy pętli Łostowice - Świętokrzyska.
  • Ul. Nowa Świętokrzyska - według planów - połączy (w pierwszym etapie) pętlę tramwajowo - autobusową z ul. Kampinoską i tzw. Nową Kampinoską.

Standardy projektowania ulic sprzed kilkudziesięciu lat



Dlaczego? W mieście usłyszeliśmy, że pierwotne założenia planistyczne oparte były o standardy, w jakich projektowano ulice kilkadziesiąt lat temu.

Weryfikacja tego standardu nastąpiła już na etapie sporządzenia dokumentacji dla Nowej Świętokrzyskiej.

1,4 mln zł na projekt Nowej Świętokrzyskiej



- Pierwotnie, w ramach projektowanej drogi przewidziano po jednym pasie ruchu przeznaczonym dla samochodów oraz po jednym pasie ruchu dla rozwiązania typu Bus Rapid Transit, czyli wydzielonej drogi dla autobusów. Droga planowała była więc w przekroju "2x2" - tłumaczy Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

PKM atrakcyjniejsza niż autobus



W 2019 roku podjęto natomiast decyzję o sporządzeniu studium korytarzowego dla PKM, które wskazało na nie tylko wykonalność inwestycji, ale i znacznie większą atrakcyjność komunikacyjną rozwiązania kolejowego, z szacunkowym czasem dojazdu na trasie Pętla Havla - SKM Śródmieście około 6 minut.

- W związku z tym, obecnie zakładamy, że Nowa Świętokrzyska będzie drogą jednopasmową, w każdym kierunku, bez buspasów. Na razie odnosi się to do pierwszego etapu - od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej - mówi Joanna Bieganowska.

Biorąc jednak pod uwagę politykę miasta, w której odchodzi się od szerokich arterii, na których można rozwinąć dużą prędkość, ze sporą dozą prawdopodobieństwa można założyć że cała Nowa Świętokrzyska zostanie wybudowana w przekroju "1x2".

Co z projektem Nowej Świętokrzyskiej, który już powstał?



- Budowa I etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej przewidziana jest do realizacji w roboczo nazwanym trybie "przeprojektuj i wybuduj" - ponieważ prace projektowe będą opierały się o gotowe rozwiązania z dostosowaniem do nowego przekroju - tłumaczy urzędniczka.
Miasto zapewnia, że gotowa dokumentacja, jest i będzie wykorzystana przy wspólnym umieszczeniu PKM i Nowej Świętokrzyskiej w jednym korytarzu. Planowana droga ma mieć pobocza gruntowe, chodniki z kostki betonowej i ścieżki rowerowe z betonu asfaltowego.



Budowa kolejnych etapów Nowej Świętokrzyskiej uzależniona będzie od możliwości pozyskania środków zewnętrznych oraz ostatecznych rozstrzygnięć w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla linii PKM Południe

Droga węższa, więc może być taniej. Ucierpi przepustowość



Miasto tymczasem nie wyklucza, że zmniejszenie przekroju planowanej ulicy może obniżyć koszty inwestycji. Jednak z uwagi na konieczność wykonania dodatkowych robót, związanych z planowanym trasowaniem linii PKM Południe jak np. mury oporowe, urzędnicy liczą się z przesunięciem kosztów na inne elementy infrastruktury.

- Koszt inwestycji, możliwy będzie do określenia po opracowaniu nowej dokumentacji projektowej - mówi Joanna Bieganowska.
Redukcja pasów wpłynie na przepustowość jezdni. Jednak - na co zwraca uwagę Urząd Miejski w Gdańsku - bez zmiany przekroju drogi nie byłoby możliwe zachowanie rezerwy terenowej dla linii PKM Południe.

Pieniądze na Nową Świętokrzyską z Nowego Ładu?



Na koniec warto przypomnieć, że budowa fragmentu Nowej Świętokrzyskiej to jeden z projektów, które Gdańsk złożył do realizacji w ramach kolejnej edycji Polskiego Ładu. Opiewają one na łączną kwotę 100 mln zł. Rozstrzygnięcie nastąpi pod koniec marca.

Budowa I etapu Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ulicy Kampinoskiej i Nowej Kampinoskiej

Szacunkowa wartość zadania wynosi 90 mln zł, wnioskowane dofinansowanie wynosi 65 mln zł, wkład własny miasta 25 mln zł.


Opinie (436) 7 zablokowanych

  • Zenada

    Jedno z najgorzej zarządzanych i administrowanych miast w Polsce... Radni są nieogarnięci życiowo, brak logicznego i pro rozwojowego myślenia dla całej aglomeracji i poszczególnych dzielnic, które ie są ze sobą w żaden logiczny sposób że sobą skomunikowane!

    • 16 6

  • Jak tam mieszkańcy Południa? (2)

    Cieszycie się na myśli wykiwania po raz kolejny przez władzę? :)

    • 19 4

    • Tak. Teraz wszyscy przenosimy się w okolice twego mieszkania. Ostatnie zielone tereny pójdą pod zabudowę. (1)

      Będziemy sobie podawać rękę przez okno i będziesz mógł się cieszyć razem z nami.

      • 2 3

      • i wszyscy spotkamy się na hot dogu w żabce

        • 1 1

  • Kiedy?

    A tam, za 30 lat jak sie do tego zabiorą jeszcze wszystko sie 6 razy zmieni

    • 7 0

  • Smiech na sali i jaja z mieszkańców

    Najpierw: będzie droga 2x2 ! ale poczekajcie kilkanaście lat, minęły... teraz będzie droga 2x1 ! ...tylko poczekajcie i tak minie kilkanaście lat..., następnie będzie narracja.... a w sumie to może pół drogi 2x1 też wam wystarczy, ... a na koniec okaż się w 2035 roku, że nic nie będzie bo na południu nie mieszka dużo ludzi według jakiś analiz z kapelusza z 2001 roku, to nie ma sensu w ogóle budować.

    Według tej informacji drogi 2x2 są przeżytkiem?, czyli zaorać Armi Krajowej, Rzeczpospolitej, Grunwaldzką bo widocznie 2x1 też wystarczy. Bzdura! Niezależnie od komunikacji skm, pkm, autobusów czy tramwaju taka droga jest potrzeba jako swoista aorta.

    • 14 3

  • Rowziązaniem byłaby kolejka nadziemna, na pylonach ustawionych pomiędzy jezdniami. Budowano tak już ponad 100 lat temu, ale u nas nadal kolej musi być na ziemi i koniec kropka. Przedpotopowe myślenie.

    • 8 4

  • Stosy papierów rosną,

    urzędnicy od lat rysują kredkami kolejne kreski.
    Ktoś na produkcję tych stosów makulatury daje ciężkie pieniądze.
    Prezydent Dulkiewicz - zapamiętamy przy wyborach twoją jawną wrogość wobec kierowców.

    • 13 1

  • Zbudować tam tory tramwajowe i drogę rowerową.

    Będzie taniej (zwłaszcza w utrzymaniu) i przyjemniej. Droga dla aut jest kompletnie niepotrzebna w świetle oficjalnych priorytetów komunikacyjnych. Drogę serwisową trzeba koniecznie zaslupkowac, żeby nikt sobie nie robił skrótu.

    • 5 7

  • Mydlenie oczu mieszkańcom, część dalsza!!!

    Niech miasto przestanie ściemniać i wydawać kasę na te bezsensowne projekty. Mój głos Pani Aleksandra straciła

    • 8 3

  • Taka Nowa Świętokrzyska (1)

    to będzie o kant pupy potrzaskać. Z mojej okolicy 70% mieszkańców jedzie do pracy w kierunku na Pruszcz i Tczew - to niby w czym ma im pomóc PKMka jadąca do Gdańska Głównego? Potem przesiadka na kolejny pociąg i robi się półtorej godziny podróży na trasie, którą można przejechać samochodem w 20 minut.

    • 8 5

    • Przeprowadź się do Pruszcza - będziesz miał bliżej

      • 4 4

  • jaja jaja jaja ściema ściema ściema

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane