• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM

Szymon Zięba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Ciągłymi liniami - żółtą i pomarańczową - oznaczono warianty etapów budowy PKM.
Linią przerywaną - ul. Nową Świętokrzyską, śladem której biegnie odcinek linii PKM Południe.
  • Nowa Świętokrzyska i PKM Gdańsk Południe w jednym śladzie zamiast buspasów.

Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.



Zwężenie Nowej Świętokrzyskiej to dobry pomysł?

Budowa Nowej Świętokrzyskiej to jedna z najbardziej wyczekiwanych drogowych inwestycji. Taka "obwodnica" dla starej Świętokrzyskiej pozwoliłaby rozładować gęsty ruch na południu Gdańska.

Planowana droga biegnie po nowej trasie i jest usytuowana po południowej stronie istniejącego przebiegu ul. Świętokrzyskiej. Droga będzie krzyżowała się z al. Havla w rejonie pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Pierwotnie - według zapowiedzi urzędników - przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2x2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Jak się jednak okazuje, miasto zweryfikowało swoje plany. Wszystko wskazuje na to, że Nowa Świętokrzyska będzie węższa - w przekroju "1x2" (czyli po jednym pasie w każdym kierunku), co najmniej na odcinku od Havla do ul. Nowej Kampinoskiej.

  • Jak informują miejscy urzędnicy, Nowa Świętokrzyska ma się rozpocząć na wysokości parkingu rowerowego, położonego przy pętli Łostowice - Świętokrzyska.
  • Ul. Nowa Świętokrzyska - według planów - połączy (w pierwszym etapie) pętlę tramwajowo - autobusową z ul. Kampinoską i tzw. Nową Kampinoską.

Standardy projektowania ulic sprzed kilkudziesięciu lat



Dlaczego? W mieście usłyszeliśmy, że pierwotne założenia planistyczne oparte były o standardy, w jakich projektowano ulice kilkadziesiąt lat temu.

Weryfikacja tego standardu nastąpiła już na etapie sporządzenia dokumentacji dla Nowej Świętokrzyskiej.

1,4 mln zł na projekt Nowej Świętokrzyskiej



- Pierwotnie, w ramach projektowanej drogi przewidziano po jednym pasie ruchu przeznaczonym dla samochodów oraz po jednym pasie ruchu dla rozwiązania typu Bus Rapid Transit, czyli wydzielonej drogi dla autobusów. Droga planowała była więc w przekroju "2x2" - tłumaczy Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

PKM atrakcyjniejsza niż autobus



W 2019 roku podjęto natomiast decyzję o sporządzeniu studium korytarzowego dla PKM, które wskazało na nie tylko wykonalność inwestycji, ale i znacznie większą atrakcyjność komunikacyjną rozwiązania kolejowego, z szacunkowym czasem dojazdu na trasie Pętla Havla - SKM Śródmieście około 6 minut.

- W związku z tym, obecnie zakładamy, że Nowa Świętokrzyska będzie drogą jednopasmową, w każdym kierunku, bez buspasów. Na razie odnosi się to do pierwszego etapu - od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej - mówi Joanna Bieganowska.

Biorąc jednak pod uwagę politykę miasta, w której odchodzi się od szerokich arterii, na których można rozwinąć dużą prędkość, ze sporą dozą prawdopodobieństwa można założyć że cała Nowa Świętokrzyska zostanie wybudowana w przekroju "1x2".

Co z projektem Nowej Świętokrzyskiej, który już powstał?



- Budowa I etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej przewidziana jest do realizacji w roboczo nazwanym trybie "przeprojektuj i wybuduj" - ponieważ prace projektowe będą opierały się o gotowe rozwiązania z dostosowaniem do nowego przekroju - tłumaczy urzędniczka.
Miasto zapewnia, że gotowa dokumentacja, jest i będzie wykorzystana przy wspólnym umieszczeniu PKM i Nowej Świętokrzyskiej w jednym korytarzu. Planowana droga ma mieć pobocza gruntowe, chodniki z kostki betonowej i ścieżki rowerowe z betonu asfaltowego.



Budowa kolejnych etapów Nowej Świętokrzyskiej uzależniona będzie od możliwości pozyskania środków zewnętrznych oraz ostatecznych rozstrzygnięć w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla linii PKM Południe

Droga węższa, więc może być taniej. Ucierpi przepustowość



Miasto tymczasem nie wyklucza, że zmniejszenie przekroju planowanej ulicy może obniżyć koszty inwestycji. Jednak z uwagi na konieczność wykonania dodatkowych robót, związanych z planowanym trasowaniem linii PKM Południe jak np. mury oporowe, urzędnicy liczą się z przesunięciem kosztów na inne elementy infrastruktury.

- Koszt inwestycji, możliwy będzie do określenia po opracowaniu nowej dokumentacji projektowej - mówi Joanna Bieganowska.
Redukcja pasów wpłynie na przepustowość jezdni. Jednak - na co zwraca uwagę Urząd Miejski w Gdańsku - bez zmiany przekroju drogi nie byłoby możliwe zachowanie rezerwy terenowej dla linii PKM Południe.

Pieniądze na Nową Świętokrzyską z Nowego Ładu?



Na koniec warto przypomnieć, że budowa fragmentu Nowej Świętokrzyskiej to jeden z projektów, które Gdańsk złożył do realizacji w ramach kolejnej edycji Polskiego Ładu. Opiewają one na łączną kwotę 100 mln zł. Rozstrzygnięcie nastąpi pod koniec marca.

Budowa I etapu Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ulicy Kampinoskiej i Nowej Kampinoskiej

Szacunkowa wartość zadania wynosi 90 mln zł, wnioskowane dofinansowanie wynosi 65 mln zł, wkład własny miasta 25 mln zł.


Opinie (436) 7 zablokowanych

  • Moim zdaniem, pkm-ka z Gdańska do pętli, na kowale i potem na Jasień to najważniejsza inwestycja w tej chwili

    To powinien być priorytet.

    • 11 10

  • Ojej, się okazało nagle, samo sie okazało.

    Bo trzeba być geniuszem,zeby przestać sprzedawać deweloperce kazdy skrawek ziemi i zostawiać zapas na inwestycje... No coś niesamowitego, się nagle okazało...

    • 20 4

  • lepiej wszystko sprzedac deweloperom. nie bedzie problemów z zadnymi projektami i budowami dróg

    • 14 1

  • Jak mnie to leczy (4)

    Urzednicy twierdzą, że pierwotnie ulica była zaprojektowana według standardów sprzed kilkudziesięciu lat. Ludzie co to za brednie. Tak wyglądają drogi w każdym szanujący się mieście. To, że Utrecht czy Sztokholm nie budują już szerokich ulic nie oznacza, że ich tam nie ma. Wręcz przeciwnie aby budować wąskie ulice przyjazne pieszym potrzeba kilku szerokich arterii przecinających miasto jak w powyższych przykładach. Moim zdaniem budowanie tak istotniej ulicy w wąskim wariancie to defraudacja.

    • 26 6

    • Utrecht i Sztokholm i wiele innych miast (3)

      nie tylko nie budują już szerokich ulic, ale już kilka(naście) lat temu zwęzili wiele istniejących tam ulic tworząc komfortowe warunki poruszania się pieszych i rowerzystów. Szerokie arterie przecinające Trójmiasto zostały już zbudowane kilkadziesiąt, kilkanaście lub kilka lat temu (nie zauważyłeś Armii Krajowej i tunelu pod Martwą Wisłą?). Bez radykalnego postawienia na rozwój PKM niewiele się poprawi.

      • 1 2

      • Bredzisz kolego (2)

        Sztokholm ma ring autostradowy utrecht tak samo. Całe kraje są połączone siecią dróg ekspresowych. Aby stosować rozwiązania z zachodu może najpierw zastosujmy te rozwiązania, które stosowały te kraje zanim stały się bogate. Posłuchaj chłopie. W żadnym poważnym kraju nie ma możliwości wybudować osiedla bez wcześniejszej budowy infrastruktury drogowej. U nas robi się na odwrót byle się nachapać. Rozwalają mnie te opinie was pseudo aktywistów słynny tylko z tego, że działacie i nic z tego nie ma oprócz problemów. Mamy was dość. Najpierw jedźcie za granice i przestudiujcie tamte miasta dokładnie dopiero potem mówcie nam jak mamy żyć. Najgorsze, że urzędy tym przesiadają i mamy takie kwiatki jak 50 km/h na głównej, szerokiej arterii przecinającej milionową aglomeracje. Wy nie macie za grosz wyobraźni i wiedzy na tematy, na które się wypowiadacie. Ty sam się zaorałeś tym komentarzem.

        • 3 1

        • Stockholm (1)

          Stockholm nie ma ringu autostradowego! Z tego powodu co Gdańsk - z jednej strony mają morze (a właściwie zatokę z mnóstwem szkierów).

          • 1 2

          • Jest ring o promieniu 3km, tylko niezamknięty od wschodu (tam masz w większości tereny zielone, parki i ogrody). Ten ring składa się m.in z autostrady E20. Oprócz tego częścią sieci dróg szybkiego ruchu w Sztokholmie jest Most Centralny w samym centrum miasta, między ratuszem a pałacem królewskim.

            • 0 0

  • Jak się cieszę, że sprzedałem mieszkanie na Południu (5)

    i przenoszę się gdzieś gdzie nie zmarnuję połowy życia stojąc w korkach lub objeżdżając je penetrując czyjeś podwórka

    • 17 2

    • Czyli,gdzie teraz mieszkasz ?w pędziszewie (2)

      • 7 3

      • A to jakaś nobilitacja, że się mieszka w granicach Gdańska? Normalnie awans społeczny.

        • 2 1

      • U twojej starej

        • 0 0

    • (1)

      spoko dobudują cos koło ciebie już szukają miejsc żeby wstawić bloki w rejonach zaspa, przymorze, żabianka, oliwa. 3 lata będzie tam taki sajgon że sam bedą kwiczeć że stoja w korkach a tramwaje są załadowane

      • 3 1

      • nie zapominaj o SKM- trzeba w niej wymienić tabor i poprawić częstotliwość

        • 0 0

  • Odwlekajcie, odwlekajcie

    z każdym rokiem koszt budowy rośnie o ok. 10-15%, ale przecież pieniądze drukuje się w drukarce. Trzeba tylko dokupić trochę ryz i tonerów.

    • 13 2

  • Dramat (4)

    Ile to już jest 10 ,15 lat planowania i nagle się ktoś budzi że ta koncepcja jest zła i trafia do kosza. I teraz z punktu widzenia Kowalskiego który nie ma innego wyjścia i musi mordować się stojąc tam w korkach czy to siedząc w autobusie miejskim czy prywatnym samochodzie... Miasto chce poprawić czas dojazdu budując drogę dwu jezdniową gdzie będzie tylko po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a zastąpić ma ten badziew drogę jednojezdniową która też ma tylko po jednym pasie ruchu... czyli na wysokości Hawla do aut jadących jednym pasem nowe Świętokrzyskiej będą dojeżdżać jeszcze auta z 2 pasmowej Hawla. Czyli Planista twierdzi że upchniecie aut z w sumie 3 pasów ruch na jednym pasie ruchu zmniejszy korki... Zmieńcie fachowca od planowania bo studia to on chyba korespondencyjnie na uniwerku w Burkina Faso robił..
    Po co wywalać kasę podatników w błoto i w ogóle budować tą drogę zróbcie po prostu od razu PKM i będzie spokój.
    P.S. Skoro rezerwa terenu jest zostawiona za mała to może trzeba było mniej terenu oddawać dzikiej deweloperce za to też ktoś powinien zapłacić ciepłą posadką w urzędzie...

    • 18 3

    • (3)

      Gdańscy planiści moim zdaniem żyją matrixie. Jak to jest możliwe, że w Sztokholmie czy Antwerpii planiści wiedzą, że aby budować wąskie drogi przyjazne pieszym potrzeba kilku przecinający arterii a nasi planiści tego nie wiedzą. Jak to jest możliwe? Kim są ci ludzie i po jakich uczelniach?

      • 2 1

      • Co się dziwi jak to ciągle te same osoby. Tyle lat na Samorządowej posadzie a jednak cały czas im się opłaca tam siedzieć? Ciekawe dlaczego....

        • 1 0

      • Janku - przeczytaj wpis pod poprzednim wywodem o potrzebie budowy kolejnych arterii przecinających miasto (1)

        i zasadach tworzenia zrównoważonego systemu transportowego Sztokholmu i Utrechtu.

        • 0 1

        • Utrech miasto które jest przecięte autostradą A2. Ale przykład dałeś piękny. Wystarczy popatrzeć na rozkład ulic i widać ze to miasto jest totalnie różne od Gdańska. Masz tam masę ulicy i pełno alernatywnych dojazdów a nie jedna ulica która przecina osiedla.

          • 0 0

  • Dojazd, trasa

    Szkoda, ze nie pomyśleli o dojazdach dając zgody na kolejne osiedla a teraz drogi ludzie pod oknami będą mieli? Nowa Świętokrzyska wyznaczona między zbiornikami retencyjnymi? Gdzie jest boisko itp dla dzieci

    • 12 5

  • (3)

    Jakby nie robić, tozawsze będzie ktoś niezadowolony. A może zrobić wzorem wielu miast hamerykańskich, czyli estakadę z torami nad ulicą

    • 3 3

    • Ale oni w ogóle nie robią, w tym problem.

      • 3 1

    • estakada z torami nad ulicą to raczej Bangkok niż Nowy Jork (1)

      W Nowym jorku estakady się raczej rozbiera niż buduje.

      • 0 1

      • Skoro się je rozbiera to znaczy, że ktoś je wcześniej wybudował w czasach świetności Nowego Jorku ;)

        • 0 0

  • (3)

    Różnica taka że zamiast buspasa będzie kolej-pas.
    Dla kierowców bez różnicy, a dla pasażerów tylko lepiej jechać pociągiem niż wlec się autobusem.

    • 6 4

    • (2)

      różnica jest taka ze jak będziesz chciał dojechać do PKM to będziesz stał w korku za samochodami w autobusie.

      • 4 4

      • Dlatego należy zadbać o komfortowe i bezpieczne warunki docierania do stacji PKM rowerem lub pieszo (1)

        tylko rower lub spacer pieszy pozwala na dotarcie do stacji PKM i SKM w przewidywalnym czasie.

        • 1 2

        • a może bryczką albo konno? To jeszcze będziesz mi wybierał czy mam jechać komunikacją czy chodził na piechotę. A jak mnie lewa noga będzie bolała to co powiesz? Ze mam na sankach zjechać?

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane