• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM

Szymon Zięba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Ciągłymi liniami - żółtą i pomarańczową - oznaczono warianty etapów budowy PKM.
Linią przerywaną - ul. Nową Świętokrzyską, śladem której biegnie odcinek linii PKM Południe.
  • Nowa Świętokrzyska i PKM Gdańsk Południe w jednym śladzie zamiast buspasów.

Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.



Zwężenie Nowej Świętokrzyskiej to dobry pomysł?

Budowa Nowej Świętokrzyskiej to jedna z najbardziej wyczekiwanych drogowych inwestycji. Taka "obwodnica" dla starej Świętokrzyskiej pozwoliłaby rozładować gęsty ruch na południu Gdańska.

Planowana droga biegnie po nowej trasie i jest usytuowana po południowej stronie istniejącego przebiegu ul. Świętokrzyskiej. Droga będzie krzyżowała się z al. Havla w rejonie pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Pierwotnie - według zapowiedzi urzędników - przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2x2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Jak się jednak okazuje, miasto zweryfikowało swoje plany. Wszystko wskazuje na to, że Nowa Świętokrzyska będzie węższa - w przekroju "1x2" (czyli po jednym pasie w każdym kierunku), co najmniej na odcinku od Havla do ul. Nowej Kampinoskiej.

  • Jak informują miejscy urzędnicy, Nowa Świętokrzyska ma się rozpocząć na wysokości parkingu rowerowego, położonego przy pętli Łostowice - Świętokrzyska.
  • Ul. Nowa Świętokrzyska - według planów - połączy (w pierwszym etapie) pętlę tramwajowo - autobusową z ul. Kampinoską i tzw. Nową Kampinoską.

Standardy projektowania ulic sprzed kilkudziesięciu lat



Dlaczego? W mieście usłyszeliśmy, że pierwotne założenia planistyczne oparte były o standardy, w jakich projektowano ulice kilkadziesiąt lat temu.

Weryfikacja tego standardu nastąpiła już na etapie sporządzenia dokumentacji dla Nowej Świętokrzyskiej.

1,4 mln zł na projekt Nowej Świętokrzyskiej



- Pierwotnie, w ramach projektowanej drogi przewidziano po jednym pasie ruchu przeznaczonym dla samochodów oraz po jednym pasie ruchu dla rozwiązania typu Bus Rapid Transit, czyli wydzielonej drogi dla autobusów. Droga planowała była więc w przekroju "2x2" - tłumaczy Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

PKM atrakcyjniejsza niż autobus



W 2019 roku podjęto natomiast decyzję o sporządzeniu studium korytarzowego dla PKM, które wskazało na nie tylko wykonalność inwestycji, ale i znacznie większą atrakcyjność komunikacyjną rozwiązania kolejowego, z szacunkowym czasem dojazdu na trasie Pętla Havla - SKM Śródmieście około 6 minut.

- W związku z tym, obecnie zakładamy, że Nowa Świętokrzyska będzie drogą jednopasmową, w każdym kierunku, bez buspasów. Na razie odnosi się to do pierwszego etapu - od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej - mówi Joanna Bieganowska.

Biorąc jednak pod uwagę politykę miasta, w której odchodzi się od szerokich arterii, na których można rozwinąć dużą prędkość, ze sporą dozą prawdopodobieństwa można założyć że cała Nowa Świętokrzyska zostanie wybudowana w przekroju "1x2".

Co z projektem Nowej Świętokrzyskiej, który już powstał?



- Budowa I etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej przewidziana jest do realizacji w roboczo nazwanym trybie "przeprojektuj i wybuduj" - ponieważ prace projektowe będą opierały się o gotowe rozwiązania z dostosowaniem do nowego przekroju - tłumaczy urzędniczka.
Miasto zapewnia, że gotowa dokumentacja, jest i będzie wykorzystana przy wspólnym umieszczeniu PKM i Nowej Świętokrzyskiej w jednym korytarzu. Planowana droga ma mieć pobocza gruntowe, chodniki z kostki betonowej i ścieżki rowerowe z betonu asfaltowego.



Budowa kolejnych etapów Nowej Świętokrzyskiej uzależniona będzie od możliwości pozyskania środków zewnętrznych oraz ostatecznych rozstrzygnięć w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla linii PKM Południe

Droga węższa, więc może być taniej. Ucierpi przepustowość



Miasto tymczasem nie wyklucza, że zmniejszenie przekroju planowanej ulicy może obniżyć koszty inwestycji. Jednak z uwagi na konieczność wykonania dodatkowych robót, związanych z planowanym trasowaniem linii PKM Południe jak np. mury oporowe, urzędnicy liczą się z przesunięciem kosztów na inne elementy infrastruktury.

- Koszt inwestycji, możliwy będzie do określenia po opracowaniu nowej dokumentacji projektowej - mówi Joanna Bieganowska.
Redukcja pasów wpłynie na przepustowość jezdni. Jednak - na co zwraca uwagę Urząd Miejski w Gdańsku - bez zmiany przekroju drogi nie byłoby możliwe zachowanie rezerwy terenowej dla linii PKM Południe.

Pieniądze na Nową Świętokrzyską z Nowego Ładu?



Na koniec warto przypomnieć, że budowa fragmentu Nowej Świętokrzyskiej to jeden z projektów, które Gdańsk złożył do realizacji w ramach kolejnej edycji Polskiego Ładu. Opiewają one na łączną kwotę 100 mln zł. Rozstrzygnięcie nastąpi pod koniec marca.

Budowa I etapu Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ulicy Kampinoskiej i Nowej Kampinoskiej

Szacunkowa wartość zadania wynosi 90 mln zł, wnioskowane dofinansowanie wynosi 65 mln zł, wkład własny miasta 25 mln zł.


Opinie (436) 7 zablokowanych

  • Małpy dalej rządzą Gdanskiem (1)

    Znowu ten sam cyrk co z Jabłoniową. Tam tez co chwile zmieniali projekt i tak już grają na czasie 11 lat. Tak 11 lat i nie mogą zrobić projektu nowej Jabloniowej !!! Tutaj zaczyna się to samo.To jest wynik tego iż zatrudnia się w mieście po znajomosci największych i**otów z rodziny którzy nigdzie nie mogli znaleźć pracy. Spójrzcie dobrze w Cv tych ludzi. Szkoła i dalej dziura kilkuletnia i urząd Ludziw którzy planują miasto nie maja kompletnie żadnego doświadczenia po za pracą w urzędzie. To tak jakbyś wsadził za tira kogoś kto osobówki nie prowadził.

    • 34 9

    • Najgorsze jest to, że zmiana planów i robienie ich na nowo wiąże się ze sporymi pieniędzmi.

      Naszymi pieniędzmi. Prezydentowa przyznała sobie i radnym potężne podwyżki, wywala kasę na zmiany w projektach, ale już na same projekty pieniążków nie ma i nie będzie. Samorząd się wyżywi i dojedzie za darmo gdzie chce. Reszta ma stać w korkach lub przesiadać się sto razy w zbiorkomie.

      • 2 2

  • w płowie (1)

    lat 70 tych ubiegłego wieku w czasie remontu szkoły podstawowej nr 9 chodziliśmy do SP nr 56 , i pamiętam jak nauczycielka mówiła że SP 56 może zostać wyburzona bo planowana jest SKM do Jasienia ( wtedy jeszcze wioska ), działało to na wyobraźnie. Zbliżam się do 60 tki , czyżby miały ziścić się słowa naszej Pani" psor" ? W mojej ocenie szybciej mogli by zrealizować SKM do Letniewa jak to było bodajże do 2005 roku. Tymczasem.

    • 22 4

    • Ja chodziłem do 9 w latach 80 i też nauczyciele opowiadali te historie łącznie z wyburzeniem 9.

      • 3 1

  • Już nie lubię

    Tego miasta

    • 14 11

  • PKM? (2)

    To ta kolej regionalna, która jeździ raz na godzinę? Zbudują za wąską drogę, a później przez kolejne 10 lat będziemy czekali na tory, które już w momencie wybudowania będą miały za małą przepustowość. :)

    • 33 8

    • Wow.. Ale się specjalista odezwał :)

      Doczytaj o projekcie PKM na Południe i nie pisz bzdur o kolei regionalnej.

      • 7 6

    • racja

      powinni zrobić dwie nitki torów w obie strony. 2x2

      • 4 2

  • (2)

    Czy ktoś z UM widział aktualny stan zabudowy pod planowane warianty drogi?
    Przecież tam już stoją bloki

    • 27 4

    • Widział

      • 0 1

    • Budują mieszkania w pobliżu jaru potoku Maćkowy i reklamują tę inwestycję jako cicha i spokojna okolica blisko natury, no bo jest jar przecież. Tylko wg planów centralnie obok tych budynków ma być właśnie i pkm i ruchliwa ulica.

      • 3 1

  • A może tak PKM puścić pod drogą?

    • 19 3

  • Oburzeni (9)

    Dla tych oburzonych, zaznaczam że dla kierowców nie zmienia się absolutnie nic. Tak czy siak mieliby raptem jeden pas w każdym kierunku. Wiec jedynie zrezygnowano ze złego pomysłu robienia buspasow.

    • 20 6

    • (8)

      Ale kierowczyki są ta zaślepieni, że tego nie widzą. A artykuł tez tak napisany, żeby to do nich nie dotarło.

      • 13 3

      • bo to chodzi o klikalność

        a nie rzetelność. Tu się sprzedaje reklamy, przy okazji coś tam daje do wiadomości.

        • 8 2

      • (6)

        Jak nie będzie zatoczek, a ostatnio to modne to ta droga nic nie zmieni, bus bas eliminował zator butobusowy.

        • 1 8

        • nie dla zatok (2)

          bo tylko powodują, że autobus pełen ludzi nie ma żadnego przywileju w ruchu i musi ustępować pojedynczym osobom w autach, co znacznie wydłuża czas przejazdu dla osób, które zajmują mniej miejsca na drodze. Ale takie "rewolucyjne" koncepcje do przeciętnego kierowcy nie przemawiają :)

          • 6 4

          • A czemu ma mieć przywileje? To karetka na sygnale?

            Autobus jest zwykłym uczestnikiem ruchu, i tak jak źle zaparkowany Mercedes klasy A nie ma prawa blokować ruchu, tak autobus też nie ma prawa blokować ruchu

            • 3 10

          • ten autobus pełen ludzi ma pierwszeństwo przed samochodem wtedy, gdy zasygnalizuje wyjazd z zatoki.

            • 8 1

        • Jasne, bo to autobusy generują korki :D (1)

          • 7 1

          • Tak, generują

            Popatrz np. na przystanek Zaroślak w stronę centrum - samochody jadące w stronę centrum mają zielone na skrzyżowaniu z Traktem Św. Wojciecha, ale co z tego, skoro muszą stać w korku za autobusem stojącym na przystanku? Zanim autobus ruszy i dojadą do skrzyżowania już będą mieli czerwone i będą musieli przeczekać kilka minut na kolejne zielone.

            • 1 8

        • Tam ruch autobusów będzie bardzo niewielki bo transport publiczny będzie oparty o pociąg.

          • 6 0

  • o nie św Przepustowość!!! :( (1)

    więcej drug, więcej aut. Niech ładują w komunikację publiczną tyle, co w drogi, to będzie jakoś funkcjonować to miasto może za 20 lat...

    • 10 10

    • drug :D moze je odstaw

      • 5 2

  • jeżeli miałoby być połączone z Gdańsk Śródmieście, to mogłoby jechać i dalej, w stronę Oliwy, byłoby to spore ułatwienie.

    • 13 0

  • Zakorkowany Gdańsk Południe (5)

    Przykre jest to, że miasto wydaje pozwolenia na budowę kolejnych nowych osiedli w dzielnicach południowego Gdańska a nie widzi problemu ciągle zakorkowanych ulic. Kiedy do nowych mieszkań w okolicach ulicy Niepołomickiej wprowadzą się mieszkańcy to chyba jedyną alternatywą na wydostanie się w godzinach szczytu będzie helikopter. A to nie koniec bo przecież zapowiadane są kolejne budowy nowych osiedli w tej okolicy. Gdańsk Południe to dramat. Pełno nowych bloków a zero infrastruktury.

    • 57 4

    • (3)

      To tak jak z narzekaniem na smród z Szadółek, Widziały gały, co brały

      • 5 12

      • (2)

        Wali już na morenie także nie wiem co masz na myśli widziały gały co brały.

        • 13 2

        • (1)

          Na Orunii też wali wysypiskiem coraz częściej a jednak to starsza dzielnica niż projekt Szadółki.

          • 9 1

          • trzeba było przewidzieć 30 lat temu że tam będzie śmierdziało :)

            • 2 1

    • A to osiedle robyga koło kościoła JP2? Jest kilka sporych budynków i powstają nowe.

      Jak się tam wprowadzą to amba fatima, była dzielnica i ni ma.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane