• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM

Szymon Zięba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Ciągłymi liniami - żółtą i pomarańczową - oznaczono warianty etapów budowy PKM.
Linią przerywaną - ul. Nową Świętokrzyską, śladem której biegnie odcinek linii PKM Południe.
  • Nowa Świętokrzyska i PKM Gdańsk Południe w jednym śladzie zamiast buspasów.

Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.



Zwężenie Nowej Świętokrzyskiej to dobry pomysł?

Budowa Nowej Świętokrzyskiej to jedna z najbardziej wyczekiwanych drogowych inwestycji. Taka "obwodnica" dla starej Świętokrzyskiej pozwoliłaby rozładować gęsty ruch na południu Gdańska.

Planowana droga biegnie po nowej trasie i jest usytuowana po południowej stronie istniejącego przebiegu ul. Świętokrzyskiej. Droga będzie krzyżowała się z al. Havla w rejonie pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Pierwotnie - według zapowiedzi urzędników - przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2x2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Jak się jednak okazuje, miasto zweryfikowało swoje plany. Wszystko wskazuje na to, że Nowa Świętokrzyska będzie węższa - w przekroju "1x2" (czyli po jednym pasie w każdym kierunku), co najmniej na odcinku od Havla do ul. Nowej Kampinoskiej.

  • Jak informują miejscy urzędnicy, Nowa Świętokrzyska ma się rozpocząć na wysokości parkingu rowerowego, położonego przy pętli Łostowice - Świętokrzyska.
  • Ul. Nowa Świętokrzyska - według planów - połączy (w pierwszym etapie) pętlę tramwajowo - autobusową z ul. Kampinoską i tzw. Nową Kampinoską.

Standardy projektowania ulic sprzed kilkudziesięciu lat



Dlaczego? W mieście usłyszeliśmy, że pierwotne założenia planistyczne oparte były o standardy, w jakich projektowano ulice kilkadziesiąt lat temu.

Weryfikacja tego standardu nastąpiła już na etapie sporządzenia dokumentacji dla Nowej Świętokrzyskiej.

1,4 mln zł na projekt Nowej Świętokrzyskiej



- Pierwotnie, w ramach projektowanej drogi przewidziano po jednym pasie ruchu przeznaczonym dla samochodów oraz po jednym pasie ruchu dla rozwiązania typu Bus Rapid Transit, czyli wydzielonej drogi dla autobusów. Droga planowała była więc w przekroju "2x2" - tłumaczy Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

PKM atrakcyjniejsza niż autobus



W 2019 roku podjęto natomiast decyzję o sporządzeniu studium korytarzowego dla PKM, które wskazało na nie tylko wykonalność inwestycji, ale i znacznie większą atrakcyjność komunikacyjną rozwiązania kolejowego, z szacunkowym czasem dojazdu na trasie Pętla Havla - SKM Śródmieście około 6 minut.

- W związku z tym, obecnie zakładamy, że Nowa Świętokrzyska będzie drogą jednopasmową, w każdym kierunku, bez buspasów. Na razie odnosi się to do pierwszego etapu - od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej - mówi Joanna Bieganowska.

Biorąc jednak pod uwagę politykę miasta, w której odchodzi się od szerokich arterii, na których można rozwinąć dużą prędkość, ze sporą dozą prawdopodobieństwa można założyć że cała Nowa Świętokrzyska zostanie wybudowana w przekroju "1x2".

Co z projektem Nowej Świętokrzyskiej, który już powstał?



- Budowa I etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej przewidziana jest do realizacji w roboczo nazwanym trybie "przeprojektuj i wybuduj" - ponieważ prace projektowe będą opierały się o gotowe rozwiązania z dostosowaniem do nowego przekroju - tłumaczy urzędniczka.
Miasto zapewnia, że gotowa dokumentacja, jest i będzie wykorzystana przy wspólnym umieszczeniu PKM i Nowej Świętokrzyskiej w jednym korytarzu. Planowana droga ma mieć pobocza gruntowe, chodniki z kostki betonowej i ścieżki rowerowe z betonu asfaltowego.



Budowa kolejnych etapów Nowej Świętokrzyskiej uzależniona będzie od możliwości pozyskania środków zewnętrznych oraz ostatecznych rozstrzygnięć w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla linii PKM Południe

Droga węższa, więc może być taniej. Ucierpi przepustowość



Miasto tymczasem nie wyklucza, że zmniejszenie przekroju planowanej ulicy może obniżyć koszty inwestycji. Jednak z uwagi na konieczność wykonania dodatkowych robót, związanych z planowanym trasowaniem linii PKM Południe jak np. mury oporowe, urzędnicy liczą się z przesunięciem kosztów na inne elementy infrastruktury.

- Koszt inwestycji, możliwy będzie do określenia po opracowaniu nowej dokumentacji projektowej - mówi Joanna Bieganowska.
Redukcja pasów wpłynie na przepustowość jezdni. Jednak - na co zwraca uwagę Urząd Miejski w Gdańsku - bez zmiany przekroju drogi nie byłoby możliwe zachowanie rezerwy terenowej dla linii PKM Południe.

Pieniądze na Nową Świętokrzyską z Nowego Ładu?



Na koniec warto przypomnieć, że budowa fragmentu Nowej Świętokrzyskiej to jeden z projektów, które Gdańsk złożył do realizacji w ramach kolejnej edycji Polskiego Ładu. Opiewają one na łączną kwotę 100 mln zł. Rozstrzygnięcie nastąpi pod koniec marca.

Budowa I etapu Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ulicy Kampinoskiej i Nowej Kampinoskiej

Szacunkowa wartość zadania wynosi 90 mln zł, wnioskowane dofinansowanie wynosi 65 mln zł, wkład własny miasta 25 mln zł.


Opinie (436) 7 zablokowanych

  • Ankieta: zwężenie drogi nie zmieni sytuacji kierowców, ale pasażerowie autobusow ucierpią. Bo PKM to najwcześniej na tym odcinku powstanie za 15 lat.

    • 14 2

  • Tytuł jak z najtańszego tabloidu (3)

    Drogi autorze tekstu, drogie trójmiasto.pl. Ten artykuł przez jego tytuł i negatywny wydźwięk to dramatyczny przejaw braku umiejętności dziennikarskich. Jakim cudem znaleźliście coś negatywnego w tym wspaniałym pomyśle linii kolejowej? Czemu antagonizujecie mieszkańców? Dla klikalności? Bo to Wyborcza jest pozytywnie zaangażowana w projekt? Osiągnęliście jakość brukowca. Wstyd, wielki wstyd.

    • 18 8

    • (1)

      "Wspaniały pomysł linii kolejowej"? Mówimy o zwężeniu drogi planowanej od lat, a nie o "wspaniałym pomyśle linii kolejowej".

      • 3 8

      • Zwężenie drogi przez usunięcie buspasów. Nie będzie buspasów, bo będzie obok pociąg - czyli buspasy niepotrzebne. Dla kierowców żadna różnica. Czytamy artykuł ze zrozumieniem następnym razem, ok?

        • 7 2

    • A to nie codzienność na tym portalu?

      • 4 1

  • Załamka.. (5)

    Dul uparłx się by w imię religii klimatycznej zniszczyć to miasto, wszelkimi środkami. Sprzątanie po tej nieudolnej władzy to robota na pokolenia

    • 16 6

    • (4)

      Następny nie potrafiący czytać tekstu ze zrozumieniem

      • 5 3

      • Nowa świętokrzyska (3)

        Powinna być szeroką miejską aleją 2x2 + buspas+ skręty. Dla PKM powinna być wytyczona trasa w innym miejscu - w rejonie ciągu ul Starogardzkiej, południowej obwodnicy i w Straszynie dołączyć do starej linii Pruszcz - Żukowo. Ale wiadomo że horyzonty myślowe pani, której inienia nie wolno wymawiać kończą się na zagadnieniach 4 liter i 8 gwiazdek.

        • 4 9

        • (2)

          Tak, najlepiej budować linię kolejową z daleka od gęstej zabudowy.

          • 3 2

          • oczywiście, że tak - chciałbyś mieć pod oknami huczący pociąg i torowisko obok placu zabaw Twoich dzieci? (1)

            naziemne linie kolejowe powinny powstawać w oddaleniu od zwartej wielorodzinnej zabudowy a dojazd do stacji zapewniony transportem publicznym. W gęsto zabudowanych miastach buduje się metro - 200 lat temu wpadli już na taki pomysł. Tereny przy torach kolejowych są atrakcyjne tylko dla przemysłu i magazynów

            • 3 7

            • Tłumaczysz Pan to komuś, kto wszystkie problemy rozwiązać ma szeroka ulica długości kilkuset metrow :)

              • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Przypomnę że pierwotnie miał na nowej świetokrzyskiej być tramwaj (23)

    Potem zmniejszono do buspasa a dzisiaj nawet buspasa nie bedzie!
    Za to na pocieszenie będzie można łudzić się nadzieją zbudoowania w nieokreślonej dalekiej przyszłości PKM

    • 309 21

    • to zabawne bo PiS obiecywał w 2015r rychłe zbudowanie północnej obwodnicy trójmiasta (3)

      - Budowa tej drogi to jedna z naszych strategicznych decyzji, a nie przedwyborcza obietnica - mówi Janusz Śniadek,
      ...
      - Już dwa lata temu wpisaliśmy to w nasz program rozwojowy dla Polski - dodaje jego partyjny kolega Jarosław Sellin
      ...
      - My stawiamy sprawę jasno: OPAT stanie się rzeczywistością, gdy PiS przejmie władzę - podkreśla Marcin Horała,

      • 19 4

      • Może jeszcze w sprawie nowej swietokrzyskiej warto by coś z Dolnego śląska albo może z Niderlandów?

        • 12 2

      • To są zdania wyrwane z kontekstu (1)

        A winny jest oczywiście TUSK! Książę zła

        • 9 2

        • No raczej

          Któżby inny ;)

          • 2 1

    • Malo (1)

      Powinno być po dwa pasy w każdym kierunku po jednym to znowu korki z tą różnicą że na Nowej Świętokrzyskiej

      • 14 3

      • 5 pasów

        • 8 2

    • (2)

      A ja chciałbym jeszcze przypomnieć, że PKM to nie tramwaj. Jeśli ma dojechać do Centrum w 6 minut tzn. że nie vedzie przystanków na każdym skrzyżowaniu i osiedlu. To będzie bezpośredni przejazd.

      • 8 1

      • I bardzo dobrze (1)

        Tramwaj i przystanki co 200 m , jazda nim to mordęga

        • 17 3

        • No bardzo dobrze tylko, że wtedy zabranie buspasa to trochę lipa.

          • 6 2

    • w cywilizowanym świecie w takim przypadku kolej jedzie tunelem albo na podniesionym torowisku ponad ulicą... (2)

      ale u nas niedasie - ten cały projekt skm na południe to chyba tylko po to żeby świętokrzyska zaliczyła kolejne opóźnienie

      • 25 2

      • Trafione w sam punkt.

        • 6 2

      • o to to!

        • 3 1

    • Obiecanki cacanki (3)

      Najlepiej zredukować N,Świętokrzyska do ścieżki rowerowej a mieszkaniec Zakończyła stoję w korkach od 15 lat dymie z rury.Co NATO ekolodzy.Typowa budyńlandia

      • 11 3

      • A co na to NATO? (2)

        • 4 0

        • NATO

          Się pali do założenia w Polsce poligonu wojny z Ruskimi.
          Ja się nie zgadzam, żeby znowu nawalanki i fronty przechodziły przez nasz kraj...

          • 3 2

        • NATO na to nic

          • 4 0

    • Miał być tramwaj, ale miasto wybrało inny wariant trasy do pętli

      Oryginalnie tramwaj do pętli Łostowice-Świętokrzyska miał jechać przez Orunię Górną. Władze miasta jednak wybrały inną trasę, której pokonanie zajmuje o wiele dłuższy czas. Natychmiast też miasto sprzedało rezerwę terenową na oryginalny przebieg trasy na Oruni Górnej pod osiedla mieszkaniowe, co powinno być przedmiotem śledztwa w sprawie popełnienia przestępstwa, a więc nie można poprowadzić tamtędy torów i stąd nie można przedłużyć trasy tramwajów. Oczywiście przedłużenie trasy tramwajów miało by większy sens niż budowa nowej jezdni dla samochodów - ta zawsze się zakorkuje.

      • 14 0

    • Daj im jeszcze czas, zaraz jeden pas zastąpi droga rowerowa

      I będzie to droga jednokierunkowa, a za kilka lat przypomni się im, że trzeba chodnik o szerokości pasa drogowego w każdą stronę.

      Nowa Świętokrzyska w efekcie zostanie dróżką spacerową. Zagłosujmy na Dulkiewicz ponownie.

      • 13 1

    • Spokojnie za 10 lat powiedza ze bedzie jeden pas z mijankami co kilometr:) a za 20 lat ze to bedzie droga rowerowa...

      • 5 1

    • wole PKM niz tramwaj (2)

      wiecznie zatłoczony i powolny. ale pytam się - KIEDY??

      • 10 1

      • Tak i 100 przesiadek i brak skomunikowania z innymi środkami komunikacji

        • 0 2

      • PKM nie jest odpowiedxią na bolączki transportowe

        Duże nadzieje były wiązane z pierwszą linią. Okazął się, że sa przepisy określające minimalny odstep powmiędzu przystankami no i ucierpiały np: Karczemki, gęsto już zabudowane i ze szkołą na 800 dzieciaków (pomysł Adamowicza, żeby nie było rejonizacji - efekt - wieczne korki w okolicy, a dla zapewnienia bezpieczeństwa wszędzie zwężenia, progi zwalniające skutecznie ograniczające przepustowość). Progiem bezczelności jest niezagwarantowanie sensownego przejścia dla pieszych z Karczemek do przystanu KIełpinek. Trzeba wspomnieć o symbolicznej liczbie miejsc do parkowania, więc kiedy zapchał sieparking na Jasieniu, ludzie zaczęłi parkować na Kiełpinku. zarasz usłysze utyskiwania ludzi (rowerzystów), że ludzie chcą wozić wygfodnie d... aż do przystanku, ale okazuje się, że świat nie jest doskonały - są małe dzieci, starsi, inwalidzi etc. Przy okazji zmieniono orgranizacje tras autobusów, oczywiście na niekorzyść mieszkańców, bo zamiast 2 autobusów do centrum, pozostawiono jeden :)
        Także mieszkańcy Gdańska POłudnia - nie liczcie, że jak wam zbudują PKM, to będzie cud świata. Będzie mniej autobusów, do przystanków będzie kiepskie dojście, a parkingi zapewne będa wiecznie zapchane. Na karczemakch często poluje Straż Miejska. Można zostawiać samochó na jezdni, praktycznie blokując jeden pas jezdni, ale brań Boże pozosta auto dwoma kołami na chodniku, chociaż chodzi tam średnio jedna osoba na kwadrans.

        • 1 3

    • Szkoda kasy

      Jak w tytule, bedą korki jak od pętli w stronę obwodnicy inwestycja bez sensu...

      • 1 0

  • Dzięki takim decyzjom

    Południe staje się dzielnicą nieodwracalnie dysfunkcjonalną. Za 30 lat będzie to upadła dzielnica do recyklingu.

    • 15 6

  • Wabik deweloperów (1)

    Śmiać mi się chce, już w 2012 mieszkałem na Hokejowej i wtedy przy sprzedaży mieszkań mówili że za 2-3 lata będzie tu droga. Mój kumpel kupił w 2018 na niepolomickiej bo też domesta go omamiła wizją nowej świętokrzyskiej. Teraz robyg sprzedaje przy wielkopolskiej i nawet na planach osiedla pięknie pokazują gdzie będzie trasa nowej drogi. Minęło 10 lat a tu nawet projektu nie ma. A miał być pierwotnie tramwaj i po 2 pasy hahahha

    • 37 2

    • Nic dodać nic ująć do Twojego wpisu. Ja się wprowadzałem do Gdańska w 2015 i wtedy też wszyscy deweloperzy z okolicy mi mówili, że za chwilę nowa świętokrzyska. Minęło 7 lat i nic się nie zmieniło, nadal obiecują nową drogę :) w 2020 opusciłem Gdańsk, miałem dość korków i teraz żyję sobie slokojnie w 100 tysiecznym miescie bez korków na Mazowszu. Do Gdańska wracam tylko turystycznie 2 razy w roku. Pozdrawiam wszystkich stojących i tracących życie w korkach..

      • 4 2

  • Nie dajmy się zwariować (1)

    Niech budują porządnie, a nie na pół gwizdka (kolejne zezwolenia dla deweloperów na budowę wielkich osiedli na południu Gdańska są wydawane) a oni nas z jednego pasa chcą okraść, bo źle gospodarują terenem? Wystarczy, że z roku na rok jest dużo gadania na ten temat a mało efektów. Może niech Ci urzędnicy się przejadą po innych drogach łączących się z Świętokrzyską, polecam Niepołomicką stoisz 30 minut w korku i na Świętokrzyską wjeżdżasz w godzinny korek...

    • 17 3

    • Prowadzisz autobus?

      Bo znika buspas, a nie zwykły pas.

      • 1 3

  • Tylko PKM, niech jak najszybciej powstanie.

    Szybki transport szynowy to jedyna przyszłośc dla Gdańska. Ale nie tramwaje z przystankami co 100 metrów.

    • 17 9

  • Pkm nigdy nie bedzie (1)

    Nie ma co się łudzić, ten odcinek pkm nigdy nie powstanie. Na remont budowlanych czekamy 7 lat, na nowa jabloniowa i swietokrzyska 10. Jeżeli problemem jest wybudowanie kilku kilometrów dwupasmowej ulicy, gdzie inne mniejsze miasta robią takie projekty w 3 lata od zera, to nie ma opcji żeby kiedykolwiek powstało PKM. Miasto chciało dostać dofinansowanie z UE z uwagi na buspas, ale teraz źródło finansowania się zmieniło wiec obetną projekt. Takie są realia. Infrastruktura drogowa w Gdańsku to kiepski żart i co najmniej 20 lat zaniedbań.

    • 31 5

    • Skoryguję

      Na Nową Świętokrzyską czekamy już 20 lat, a nie 10.

      • 3 1

  • SKM (2)

    Należy dobudować 1-2 tory na Oruni, Lipcach. przedłużyć SKM do Pruszcza Gdańskiego, Tczewa. Wybudować węzły przesiadkowe na Oruni , Lipcach, Św. Wojciechu.

    • 11 5

    • To jest świetny pomysł ale za trudny do zrealizowania dla naszych urzędników i co niektórych aktywistów chcących płatnych parkingów P&R. Nie ogarniają, że są słabo skomunikowane miejsca w mieście i że można odciążyć centrum właśnie przez takie parkingi tak aby na przykład mieszkańcy Maciek mogli zjechać na Orunię i wsiąść w SKM. Wymyślają płatne parkingi żeby właśnie kierować wszystkich do centrum samochodami.

      • 6 4

    • Popieram! Wydłużenie trasy SKM do Pruszcza a stamtąd możliwość dojazdu do choćby Niepołomickiej. Odległość nie jest daleka a mogłaby trochę udrożnić podróż z pracy do domu by nie korzystać z objazdów przez Chełm

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane