• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM

Szymon Zięba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Ciągłymi liniami - żółtą i pomarańczową - oznaczono warianty etapów budowy PKM.
Linią przerywaną - ul. Nową Świętokrzyską, śladem której biegnie odcinek linii PKM Południe.
  • Nowa Świętokrzyska i PKM Gdańsk Południe w jednym śladzie zamiast buspasów.

Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.



Zwężenie Nowej Świętokrzyskiej to dobry pomysł?

Budowa Nowej Świętokrzyskiej to jedna z najbardziej wyczekiwanych drogowych inwestycji. Taka "obwodnica" dla starej Świętokrzyskiej pozwoliłaby rozładować gęsty ruch na południu Gdańska.

Planowana droga biegnie po nowej trasie i jest usytuowana po południowej stronie istniejącego przebiegu ul. Świętokrzyskiej. Droga będzie krzyżowała się z al. Havla w rejonie pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Pierwotnie - według zapowiedzi urzędników - przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2x2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Jak się jednak okazuje, miasto zweryfikowało swoje plany. Wszystko wskazuje na to, że Nowa Świętokrzyska będzie węższa - w przekroju "1x2" (czyli po jednym pasie w każdym kierunku), co najmniej na odcinku od Havla do ul. Nowej Kampinoskiej.

  • Jak informują miejscy urzędnicy, Nowa Świętokrzyska ma się rozpocząć na wysokości parkingu rowerowego, położonego przy pętli Łostowice - Świętokrzyska.
  • Ul. Nowa Świętokrzyska - według planów - połączy (w pierwszym etapie) pętlę tramwajowo - autobusową z ul. Kampinoską i tzw. Nową Kampinoską.

Standardy projektowania ulic sprzed kilkudziesięciu lat



Dlaczego? W mieście usłyszeliśmy, że pierwotne założenia planistyczne oparte były o standardy, w jakich projektowano ulice kilkadziesiąt lat temu.

Weryfikacja tego standardu nastąpiła już na etapie sporządzenia dokumentacji dla Nowej Świętokrzyskiej.

1,4 mln zł na projekt Nowej Świętokrzyskiej



- Pierwotnie, w ramach projektowanej drogi przewidziano po jednym pasie ruchu przeznaczonym dla samochodów oraz po jednym pasie ruchu dla rozwiązania typu Bus Rapid Transit, czyli wydzielonej drogi dla autobusów. Droga planowała była więc w przekroju "2x2" - tłumaczy Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

PKM atrakcyjniejsza niż autobus



W 2019 roku podjęto natomiast decyzję o sporządzeniu studium korytarzowego dla PKM, które wskazało na nie tylko wykonalność inwestycji, ale i znacznie większą atrakcyjność komunikacyjną rozwiązania kolejowego, z szacunkowym czasem dojazdu na trasie Pętla Havla - SKM Śródmieście około 6 minut.

- W związku z tym, obecnie zakładamy, że Nowa Świętokrzyska będzie drogą jednopasmową, w każdym kierunku, bez buspasów. Na razie odnosi się to do pierwszego etapu - od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej - mówi Joanna Bieganowska.

Biorąc jednak pod uwagę politykę miasta, w której odchodzi się od szerokich arterii, na których można rozwinąć dużą prędkość, ze sporą dozą prawdopodobieństwa można założyć że cała Nowa Świętokrzyska zostanie wybudowana w przekroju "1x2".

Co z projektem Nowej Świętokrzyskiej, który już powstał?



- Budowa I etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej przewidziana jest do realizacji w roboczo nazwanym trybie "przeprojektuj i wybuduj" - ponieważ prace projektowe będą opierały się o gotowe rozwiązania z dostosowaniem do nowego przekroju - tłumaczy urzędniczka.
Miasto zapewnia, że gotowa dokumentacja, jest i będzie wykorzystana przy wspólnym umieszczeniu PKM i Nowej Świętokrzyskiej w jednym korytarzu. Planowana droga ma mieć pobocza gruntowe, chodniki z kostki betonowej i ścieżki rowerowe z betonu asfaltowego.



Budowa kolejnych etapów Nowej Świętokrzyskiej uzależniona będzie od możliwości pozyskania środków zewnętrznych oraz ostatecznych rozstrzygnięć w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla linii PKM Południe

Droga węższa, więc może być taniej. Ucierpi przepustowość



Miasto tymczasem nie wyklucza, że zmniejszenie przekroju planowanej ulicy może obniżyć koszty inwestycji. Jednak z uwagi na konieczność wykonania dodatkowych robót, związanych z planowanym trasowaniem linii PKM Południe jak np. mury oporowe, urzędnicy liczą się z przesunięciem kosztów na inne elementy infrastruktury.

- Koszt inwestycji, możliwy będzie do określenia po opracowaniu nowej dokumentacji projektowej - mówi Joanna Bieganowska.
Redukcja pasów wpłynie na przepustowość jezdni. Jednak - na co zwraca uwagę Urząd Miejski w Gdańsku - bez zmiany przekroju drogi nie byłoby możliwe zachowanie rezerwy terenowej dla linii PKM Południe.

Pieniądze na Nową Świętokrzyską z Nowego Ładu?



Na koniec warto przypomnieć, że budowa fragmentu Nowej Świętokrzyskiej to jeden z projektów, które Gdańsk złożył do realizacji w ramach kolejnej edycji Polskiego Ładu. Opiewają one na łączną kwotę 100 mln zł. Rozstrzygnięcie nastąpi pod koniec marca.

Budowa I etapu Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ulicy Kampinoskiej i Nowej Kampinoskiej

Szacunkowa wartość zadania wynosi 90 mln zł, wnioskowane dofinansowanie wynosi 65 mln zł, wkład własny miasta 25 mln zł.


Opinie (436) 7 zablokowanych

  • oni są dowciapni (3)

    hahahaha jeszcze pewnie podłączenie do torów dalekobieżno/towarowych na Oruni też nie będzie przebudowywane o kolejny tor i będzie tak jak teraz na Osowej, jeden pociąg na godzinę... i oni mówią że inwestycja ma skłonić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej - hahhahahaha
    mogliby jedną inwestycje w wąskim gardle zbudować po wiadukcie, ale będą gadać to samo co o Oruni, że pociągi będą hałasować albo ludzie z okien domów będą widzieć ludzi w pociągu.

    • 38 7

    • No, do linii szerokotorowej na Podlasiu podłączą

      Jakoś nie dociera info o przedłużeniu torów SKM od Gdańsk Śródmieście

      • 4 5

    • Nie pisz bzdur jak nie masz o czymś pojęcia. (1)

      Będzie bezkolizyjne wpięcie w oba tory SKM na Gdańsku Śródmieście. Jak nie wierzysz to podjedź na tą stację i zerknij na zakończone obecnie kozłami oporowymi wyloty torów w kierunku Tczewa pod nowym wiaduktem.

      • 5 1

      • Przy skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką też od lat są usypane nasypy pod wiadukt bezkolizyjny (jak nie wierzysz to pojedź i zerknij na nie), tylko co z tego jak wiaduktów wciąż nie ma a korki potężne?

        • 6 3

  • PKM to najbardziej rozsądny wybór. (9)

    6 minut do centrum? Choćby Wam wybudowali 30 nowych dróg to nigdy tak szybko nie dojedziecie.

    • 39 29

    • + 20 minut dojścia na pociąg + 15 minut czekania na pociąg + 10 minut dojścia na miejsce = 51 minut (3)

      Samochodem jakieś 20-25 minut w korku?

      • 15 9

      • 15 minut czekania na pociąg? (2)

        Na SKM wychodzisz z takim wyprzedzeniem? :-D Pociąg nie może odjechać przed czasem!

        • 9 4

        • (1)

          Natomiast bez problemu może odjechać nawet kilka godzin po nim. Bo mu się szyny wygły, złomiarze przewody trakcyjne za*ebali, albo ktoś samobója uskutecznił.

          • 4 2

          • albo szyby były złe albo podwozie też było złe

            • 5 0

    • Pod warunkiem ze będą jeździć co 10 inaczej te 6 to utopia

      • 6 2

    • Samochodem można dziś dojechać z Havla do Centrum w 6 minut, więc o czym ty piszesz ???? :)))

      • 2 4

    • o ile w ogóle przyjedzie

      • 0 2

    • (1)

      ale Ty wiedz, że to PKm powstanie za około 10 lat

      • 0 2

      • Optymista ;)

        • 2 0

  • Nie wiem skąd to przekonanie o masowej rezygnacji z aut? (3)

    Na południu często mieszkają młode rodziny z dziećmi. Już widzę ich skłonność do korzystania z komunikacji mając po drodze kilka miejsc do obskoczenia.

    • 73 15

    • (2)

      to dlaczego wybrali tak niekorzystne miejsce do mieszkania?

      • 9 11

      • Tanio było... (1)

        A potem pokrzyczę na forum jak to muszę stać z bombelkami w korku.

        • 8 11

        • rozumiem że według ciebie powinny wziąć kredyt na którego nie było by ich stać geniuszu. Czy może powinni mieszkać rodzicami?

          • 24 6

  • Bałagan komunikacyjny (1)

    Na południowych dzielnicach jest ogromny chaos urbanistyczno-komunikacyjny, są to skutki wieletnich zaniedbań władz miasta oraz działań na korzyść tylko i wyłącznie deweloloperów. Myślę że lokalizacja na południowych dzielnicach pomnika prezydenta będzie podsumowaniem tych działań

    • 67 6

    • Najlepiej na środku Świętokrzyskiej

      Tak w ramach uspokajania ruchu.

      • 6 0

  • A po co budować do havla

    Nie lepiej odrazu zbudować bliżej obwodnicy południowej i tamtędy do kowal? Przecież havla jest blisko i łatwo dostać się do cemtrum. Całe południe będzie za chwile zabudowane, a ludzie jeżdzą tam po polnych drogach. Konieczny też jest nowy wjazd na obwodnice z tej dzielnicy...

    • 30 13

  • Oby Nowa Świętokrzyska nigdy nie powstała (8)

    Dróg jest wystarczająco, to samochodów jest za dużo.

    • 22 77

    • Co za logika (3)

      To logika typu po co leczyć ludzi, chorób jest mało to ludzi jest za dużo

      • 15 5

      • Twoja analogia ma się kompletnie nijak (1)

        do tego co napisał.

        • 3 12

        • dokładnie, logika pseudoznawcy medycyny ma sens jedynie wtedy, gdy się uzna samochód za jedyny sposób poruszania się po mieście

          • 0 1

      • I jest stosowana od dwoch lat, a Ty zapewne wspierasz ja myślą i czynem.

        • 5 1

    • (1)

      proponuje wdrożyć reglmanecje na samochód? Oj skąd jak to znam?

      • 6 5

      • Tak jest

        Na talony, tylko na talony! Oczywiście jedynie dla prawomyślnych obywateli.

        • 3 1

    • Tak i obowiązek jazdy konno na oklep :)

      • 6 3

    • lepiej burzyć bloki, niech ludzie przeniosą się do centrum. tyle tam pięknych kamiennic i galerii handlowych

      po co mieszkają na obrzezach, kto pozwala budowac tam nowe osiedla?

      • 2 2

  • Hm. (3)

    Miała być droga 2x2, ale z busami. Czyli dla kierowców po jednym pasie w jedną stronę. Teraz chcą wybudować drogę 1x2 - czyli dla kierowców będzie po jednym pasie w jedną stronę. To gdzie to zwężenie i ograniczenie przepustowości?

    • 41 14

    • Miała być łapa w dół, najwyraźniej tu się nie da zmienić (2)

      Miało być po pasie dla samochodów i pasie dla autobusów, teraz przy jednym pasie autobusy będą stały w korku tak samo jak cała reszta. Droga zwężona o połowę i nie widzisz zwężenia?

      • 7 8

      • Od kiedy przeciętny kierowca przejmuje się autobusami?
        Które w obecności PKM będą pełniły marginalną rolę.

        • 17 6

      • ruch autobusów będzie bardzo ograniczony na tym odcinku

        w okolicy przystanków będą węzły przesiadkowe. Jest wspólny bilet.

        • 5 0

  • To jak tak mają okrajać wszystko w jedną i drugą strone? I takie coś ma rozładowć kork? Dlaczego nie okroją projektu np o droge rowerową? I jak to teraz będzie rowerki sobie będą śmigać a samochody będą dalej stać w korkach w obie strony razem z autobusami bo z tego co czytam to bus pasów też nie będzie... Jaki ma sens ładowanie 100 mil na 1 oas w jedną i 1 pas w drugą? Po co? To kolejny taki suoer projekt jak mamy przejście dla pieszych przy Locie....

    • 40 5

  • Czy mieszkańcy w końcu przejrzą na oczy? (8)

    Budowa Nowej Świętokrzyskiej od wielu lat była i jest żelaznym punktem przedwyborczych obietnic - i Adamowicza i ostatnio Dulkiewicz. Czy kpiny w temacie tej ulicy, które sobie robią urzędnicy, w końcu otworzą mieszkańcom Gd-Południa oczy? Bo codzienne stanie w korkach to chyba jeszcze za mało.

    • 59 11

    • Południowcy z niecierpliwością oczekują wyborów samorządowych, aby dać kres (nie)rządom obecnie panującej. (2)

      • 14 8

      • (1)

        Pytanie tylko kto wystartuje w tych wyborach. Bo jeśli wybór będzie pomiędzy Kacprem, Braunem i Jej Serdecznością... to zostaję w domu.

        • 3 3

        • czyli się nic nie zmieni? Wobec tego nie będziesz miał prawa komentować. Kto na tym skorzysta? Ty czy Ola?

          • 2 1

    • Przejrzyjcie na oczy! (3)

      Wyprowadźcie się do innego miasta! Jeśli wszyscy masowo zaczną się przesiedlać to wtedy władze przejrzą na oczy! No i będzie mniej samochodów w mieście ;)

      • 4 4

      • Uczyniłem tak kilka lat temu i jestem bardzo zadowolony.

        • 4 1

      • OMG (1)

        Korki są w całej Polsce. Ot nowość!
        Napływ ludności z wsi i małych miasteczek powoduje, że miasto się rozbudowuje.
        Patrz: urbanizacja.
        Bez przesady, mieszkam na Łostowicach i nie widzę tragedii stania w korku...
        Jedyne co faktycznie kosmiczne to ul. Niepołomicka i tam jest zator co dzień.

        • 3 1

        • A na świętokrzyskiej nie ma? A jak wyglada wyjazd na Starogrodzka?

          • 1 2

    • Zmien pracę weź kredyt

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Priorytetem powinna być budowa PKM ze Śródmieścia (41)

    do pętli Świętokrzyska, i wybudowanie dla południa wielkiego punktu przesiadkowego z dużymi bezpłatnymi parkingami pod p&r.
    Wpuszczanie zbyt dużej ilości pojazdów zablokuje totalnie drogi w Oruni, Chełmie i centrum dla komfortu mieszkańców spoza Gdańska.

    • 261 78

    • A plan jest inny (16)

      Wybudować od razu w okolice Kowal. Co więc wnosi Twój komentarz?

      • 16 7

      • Gdańsk powinien w pierwszej kolejności dbać o swoich mieszkańców. (15)

        A mieszkańcy Kowal powinni być przekierowani ze Świętokrzyskiej na nową Zakoniczyńską, nową Unruga do Armii Krajowej. I powinni stać w korku na Armii Krajowej a nie blokować dzielnice Gdańska. A dla tych co chcą się przesiąść jak już wspominałem wystarcza wąskie drogi dojazdowe do parkingów park and ride.

        • 24 24

        • (14)

          całe osiedle Kolorowe, Habenda i parę innych oraz osiedla wzdłuż niepołomickiej to mieszkańcy Gdańsk. A ty myślisz że mieszkańcy kowal to gdzie jadą do pracy i zapychają Świętokrzyska? Do Kartuz czy może Kolbud?

          • 29 8

          • Nie wiem czego nie zrozumiałeś (12)

            Chodzi o przekierowanie mieszkańców wjeżdżających od Kowal, właśnie po to aby nie zakorkować gdańskich południowych dzielnic. Niech albo stoją w korkach albo niech szukają alternatywy najlapjej finansowanej z ich gmin.

            • 16 14

            • (2)

              a gdzie będą stali w tych korkach? No wiadomo ze na starej świętokrzyskiej. To ty chyba nie do końca rozumiesz

              • 8 5

              • Robyg miecie tam blok za blokiem (1)

                I miliony zarabia i nie buduje dróg. A po 9 tys za już tam chodzą mieszkania.

                • 5 1

              • Od dróg to jest miasto.

                Miasto musi budować infrastrukturę aby zachęcić ludzi do zamieszkania. Z tego ma zyski (podatki). To normalne na całym świecie.

                • 7 1

            • (5)

              rozumiem że Mieszkańców ulic Guderskiego i reszty mieszkańców z tej części miasta, którzy mogli by z tej PKM skorzystać już do Gdańszczan nie zaliczysz?

              • 9 3

              • Guderskiego powinna mieć połączenie z Adamowicza. (4)

                I zadbajcie petycjami o to aby Gdańsk inaczej ustawił sygnalizację dla wyjeżdżających z Guderskiego w Świętokrzyską abyście mogli się włączać do ruchu kosztem tych z Kowal.

                • 7 3

              • (1)

                a czyli budowa linii pkm która by zabierała sporą cześć ludzi z Oruni, Ujeściska, Lostowic z szybkim dojazdem w 6 min do centrum jest gorszym rozwiązaniem niż ciągnący się tramwaj który jedzie do centrum zapewne z 35-40 min i zbierze tylko cześć mieszkańców z guderskiego. Ciekawa filozofia

                • 7 1

              • Jaki problem przyśpieszyć tramwaj? Poznań nie musi budować PKM bo tramwaj świetnie się sprawdza. Fordon w Bydgoszczy ma podobną ilość mieszkańców też postawił na tramwaje. U nas panuje jakaś megalomania a potem dziwimy się że brakuje kasy na inne rzeczy. Niech od razu odbudują linie do Kościerzyny przez Skarszewy

                • 5 1

              • (1)

                Tych z Kowali, nie z Kowal :)

                • 0 5

              • Tych od Kowali :)

                • 0 0

            • Wjeżdżających od Kowali, nie od Kowal.

              • 0 3

            • gracz (1)

              Nie obraź się ale widać, że w szachy nie grałeś za młodu, bo nie wyrobiłeś sobie szerszego patrzenia na problem. Po pierwsze to, że ktoś mieszka poza granicą Gdańska nie znaczy, że nie jest w nim zameldowany (znam wielu takich, co "wyprowadzili" się za miasto, ale mieszkania z meldunkiem zostawili) i nie płaci tam PIT-a. Po drugie jeśli jedzie do Gdańska to pracuje na firmę z Gdańska, która płaci CIT. Ale żeby było śmieszniej ta firma z Gdańska może mieć siedzibę w Wawie :) A to tylko czubek góry lodowej, bo tak naprawdę sytuacja jest 1000x bardziej zagmatwana, więc ten Twój przysłowiowy podatnik płacący jakieś grosze PITu..... Rozumiem, że wg Ciebie najlepiej by było pozamykać ludzi w swoich gminach tak?

              • 3 4

              • Kowale blokują rozbudowę dojazdu do obwodnicy do dwóch pasów

                Nic im się nie należy od Gdańska

                • 0 0

          • Mieszkańcy Kowali - nie Kowal.
            Tak dla porządku.

            • 1 1

    • I z taktowaniem 1 dwuczłonowy skład co 20 minut (1)

      A potem zdziwienie, że ludzie dalej stoją w korkach.

      • 16 13

      • To ma być przedłużenie istniejącej linii SKM, więc raczej można liczyć na więcej.

        • 10 1

    • gd (3)

      Należy natychmiast przyśpieszyć działania. O planach i projektach słyszymy już od 10 lat! Dulkiewicz i ekipa - do roboty a nie zgarniać 20 tys zł miesięcznie za nic!

      • 15 5

      • (2)

        Skad kasa skoro polowa mieszkancow miasta placi podatki w Bartoszycach

        • 15 7

        • gd

          jak na podniesienie wynagrodzen o 30 % jest, to i na jedną drogę się znajdzie

          • 3 5

        • to te Bartoszyce muszą być ogromne...

          • 9 3

    • (10)

      Bezplatne parkingi p&r sie nie sprawdzily. Sa okupywane przez najemcow z okolicznych osiedli

      • 13 2

      • (8)

        Zakaz postoju od północy do czwartej i problem z głowy.

        • 8 2

        • (7)

          a jak ktoś czopku na noc pracuje? i jedzie na 22 i kończy o 6. Co jeden to lepszy geniusz tu się trafia chyba ze wtedy już mu pozwolisz jeździć samochodem po mieście

          • 6 6

          • Jak ktoś pracuje w nocy to problemów z korkami nie ma. (2)

            Gdyż jedzie w przeciwną stronę niż zatory spowodowane wzmożonym ruchem w godzinach szczytu.

            • 12 1

            • (1)

              Jak ktoś pracuje na południowej dzielnicy a mieszka w dolnym tarasie to rzeczywiście jedzie w przeciwną stronę. Następny geniusz

              • 3 2

              • Jak można było tego aż tak nie zrozumieć, fascynujące. Wracasz z nocnej - mijasz tych jadących do centrum. Mieszkasz w centrum - nie jest Ci potrzebny P&R na południu ;)

                • 0 0

          • (3)

            Grzeczniej, dobrze? Trzeba w jakiś sposób uniemożliwić stałe parkowanie. Sposobów jest wiele, szczegóły nie są teraz w żadnym stopniu istotne. A poziom odpowiedzi skutecznie zniechęcił mnie do dalszej dyskusji, nie pozdrawiam.

            • 1 1

            • (2)

              Jak juz próbujesz coś wymusić to z sensem. Zakazy i nakazy to epoka rodem z PRL, wystarczy ze osoba która tam parkuje ma wykupiony bilet miesięczny na zkm wtedy jest zwolniona z opłaty

              • 2 2

              • (1)

                Rozumiem, że parkowanie mieszkańców na P&R jest problemem, tak? W takim razie trzeba go rozwiązać. To nie jest kwestia epok (swoją drogą wyjątkowo zbędne populistyczne hasełko do poparcia swojej tezy). Parking może mieć swój regulamin, chociażby. Chyba że problem w rzeczywistości jest marginalny i "niech parkują", zapewne tak właśnie jest.

                • 0 1

              • W Wawie

                Jest to powiązane z biletem na komunikację publiczną (metro, autobusy tramwaje). Na P&R na bramce przy wjeździe czytnik sczytuje bilet i wpuszcza bezpłatnie. Kto nie ma biletu, jest kasowany zgodnie z regulaminem P&R

                • 2 0

      • Bezpłatny lub symbolicznie płatny (~10 zł miesięcznie bądź rocznie) do 16 h na dobę.

        Później wysoka opłata za każdą godzinę. Tak to wyglada w Pradze i się sprawdza.

        • 5 1

    • bezpłątne parkingi park & ride to forma subsydiowania kierowców - mieszkańców Gdańska (2)

      którzy się wyprowadzili do sąsiednich gmin m.in. z powodu chęci ucieczki od smrodu i hałasu generowanego przez nadmiar samochodów. W dobrze zarządzanych aglomeracjach tworzy się parkingi Kiss and ride, (darmowe ale tylko krótkoterminowe); przychody z opłat za parkowanie na parkingach P&R bywają używane do pokrywania kosztów funkcjonowania darmowych parkingów dla rowerów (typu Bike and Ride).

      • 8 4

      • smród (1)

        to jest poza miastem. Kopciuchy dają czadu zimą tak, że po opuszczeniu samochodu aż zatyka. Wolę swoje bloki z czystym w miarę powietrzem, niż tę wieś ze smrodem palonej gumy i innych dziadostw.

        • 6 2

        • to żeś pojechał a twoja wieś w zimę to czym pali w tych kotłach?

          • 2 3

    • zapominasz (1)

      o tym, iż w stronę Kowal i Straszyna jeździ masa ludzi do pracy, dla których brak sensownej komunikacji z tego rejonu to konieczność jazdy samochodem. I nic się nie zmieni jeśli droga będzie taka sama jak jest w tej chwili. A mieszkańcom Niepołomickiej szczerze współczuję.

      • 6 1

      • No do Skarszew też więc trzeba odbudować dla nich linie kolejową

        • 3 0

    • Priorytetem powinna być budowa tańszego tramwaju który po pierwsze nie podzieli dzielnic jak np Wrzeszcza po drugie pozwoli rozładować ruch.

      • 0 1

    • Haha

      To może pójść o krok dalej dla tych spoza Gdańska (chociaż Niepołomicka i Starogardzka zostały włączone) i wprowadzić identyfikację dla wjeżdżających po miejscu zamieszkania. Po co tam park&ride. I od razu park&ride dla mieszkańców centrum czy wrzeszcza jak jadą do pracy do Pruszcza czy na zakupy do Ikei czy Obi. Zostawić samochód na park&ride i na pkm ztm. a może zupełny zakaz wjazdu dla wieś***ków z reszty Polski czy Europy no chyba że mają na rejestracji WA czy DW.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane