• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM

Szymon Zięba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Ciągłymi liniami - żółtą i pomarańczową - oznaczono warianty etapów budowy PKM.
Linią przerywaną - ul. Nową Świętokrzyską, śladem której biegnie odcinek linii PKM Południe.
  • Nowa Świętokrzyska i PKM Gdańsk Południe w jednym śladzie zamiast buspasów.

Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.



Zwężenie Nowej Świętokrzyskiej to dobry pomysł?

Budowa Nowej Świętokrzyskiej to jedna z najbardziej wyczekiwanych drogowych inwestycji. Taka "obwodnica" dla starej Świętokrzyskiej pozwoliłaby rozładować gęsty ruch na południu Gdańska.

Planowana droga biegnie po nowej trasie i jest usytuowana po południowej stronie istniejącego przebiegu ul. Świętokrzyskiej. Droga będzie krzyżowała się z al. Havla w rejonie pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Pierwotnie - według zapowiedzi urzędników - przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2x2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Jak się jednak okazuje, miasto zweryfikowało swoje plany. Wszystko wskazuje na to, że Nowa Świętokrzyska będzie węższa - w przekroju "1x2" (czyli po jednym pasie w każdym kierunku), co najmniej na odcinku od Havla do ul. Nowej Kampinoskiej.

  • Jak informują miejscy urzędnicy, Nowa Świętokrzyska ma się rozpocząć na wysokości parkingu rowerowego, położonego przy pętli Łostowice - Świętokrzyska.
  • Ul. Nowa Świętokrzyska - według planów - połączy (w pierwszym etapie) pętlę tramwajowo - autobusową z ul. Kampinoską i tzw. Nową Kampinoską.

Standardy projektowania ulic sprzed kilkudziesięciu lat



Dlaczego? W mieście usłyszeliśmy, że pierwotne założenia planistyczne oparte były o standardy, w jakich projektowano ulice kilkadziesiąt lat temu.

Weryfikacja tego standardu nastąpiła już na etapie sporządzenia dokumentacji dla Nowej Świętokrzyskiej.

1,4 mln zł na projekt Nowej Świętokrzyskiej



- Pierwotnie, w ramach projektowanej drogi przewidziano po jednym pasie ruchu przeznaczonym dla samochodów oraz po jednym pasie ruchu dla rozwiązania typu Bus Rapid Transit, czyli wydzielonej drogi dla autobusów. Droga planowała była więc w przekroju "2x2" - tłumaczy Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

PKM atrakcyjniejsza niż autobus



W 2019 roku podjęto natomiast decyzję o sporządzeniu studium korytarzowego dla PKM, które wskazało na nie tylko wykonalność inwestycji, ale i znacznie większą atrakcyjność komunikacyjną rozwiązania kolejowego, z szacunkowym czasem dojazdu na trasie Pętla Havla - SKM Śródmieście około 6 minut.

- W związku z tym, obecnie zakładamy, że Nowa Świętokrzyska będzie drogą jednopasmową, w każdym kierunku, bez buspasów. Na razie odnosi się to do pierwszego etapu - od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej - mówi Joanna Bieganowska.

Biorąc jednak pod uwagę politykę miasta, w której odchodzi się od szerokich arterii, na których można rozwinąć dużą prędkość, ze sporą dozą prawdopodobieństwa można założyć że cała Nowa Świętokrzyska zostanie wybudowana w przekroju "1x2".

Co z projektem Nowej Świętokrzyskiej, który już powstał?



- Budowa I etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej przewidziana jest do realizacji w roboczo nazwanym trybie "przeprojektuj i wybuduj" - ponieważ prace projektowe będą opierały się o gotowe rozwiązania z dostosowaniem do nowego przekroju - tłumaczy urzędniczka.
Miasto zapewnia, że gotowa dokumentacja, jest i będzie wykorzystana przy wspólnym umieszczeniu PKM i Nowej Świętokrzyskiej w jednym korytarzu. Planowana droga ma mieć pobocza gruntowe, chodniki z kostki betonowej i ścieżki rowerowe z betonu asfaltowego.



Budowa kolejnych etapów Nowej Świętokrzyskiej uzależniona będzie od możliwości pozyskania środków zewnętrznych oraz ostatecznych rozstrzygnięć w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla linii PKM Południe

Droga węższa, więc może być taniej. Ucierpi przepustowość



Miasto tymczasem nie wyklucza, że zmniejszenie przekroju planowanej ulicy może obniżyć koszty inwestycji. Jednak z uwagi na konieczność wykonania dodatkowych robót, związanych z planowanym trasowaniem linii PKM Południe jak np. mury oporowe, urzędnicy liczą się z przesunięciem kosztów na inne elementy infrastruktury.

- Koszt inwestycji, możliwy będzie do określenia po opracowaniu nowej dokumentacji projektowej - mówi Joanna Bieganowska.
Redukcja pasów wpłynie na przepustowość jezdni. Jednak - na co zwraca uwagę Urząd Miejski w Gdańsku - bez zmiany przekroju drogi nie byłoby możliwe zachowanie rezerwy terenowej dla linii PKM Południe.

Pieniądze na Nową Świętokrzyską z Nowego Ładu?



Na koniec warto przypomnieć, że budowa fragmentu Nowej Świętokrzyskiej to jeden z projektów, które Gdańsk złożył do realizacji w ramach kolejnej edycji Polskiego Ładu. Opiewają one na łączną kwotę 100 mln zł. Rozstrzygnięcie nastąpi pod koniec marca.

Budowa I etapu Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ulicy Kampinoskiej i Nowej Kampinoskiej

Szacunkowa wartość zadania wynosi 90 mln zł, wnioskowane dofinansowanie wynosi 65 mln zł, wkład własny miasta 25 mln zł.


Opinie (436) 7 zablokowanych

  • Budowa jednopasmowej drogi to absurdalny pomysł!!!!

    Przecież obecnie taka właśnie istnieje, a korki nawet w czasie pandemii są gigantyczne, także w weekendy, na Havla nawet teraz przy ograniczonym przez pandemię ruchu stoi się w dół i 20 minut! Przecież ta droga ma zbierać ruch z dwóch dużych ulic, które łącznie mają 3 pasy w jednym kierunku!!!
    Taka droga nic nie da bez budowy dwóch pasów. Niech pani Prezydent i jej podopieczni przejadą się parę razy w miejsce, w sprawie którego podejmują decyzję i przejrzą na oczy!!!
    ewentualna PKM-ka tylko w niewielkim stopniu pomoże w rozwiązaniu potężnych problemów komunikacyjnych. Gdańsk jest bardzo rozległyh, odległości pomiędzy dzielnicami duże, poszatkowany dolinami i obszarami leśnymi, więc dojazd komunikacją zbiorową komunikacją jest bardzo długi. Nie można stosować tych samych rozwiązań w Gdańsku co w płaskich jak stół Warszawie czy Poznaniu itp.!!!

    • 12 6

  • Tymczaem Olusia, 11 stycznia mówiła co innego na pętli Łostowice Świętokrzyska :) (3)

    "Zapewniam Państwa, że projekt Nowej Świętokrzyskiej nie będzie stał w żaden sposób na przeszkodzie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ponieważ od niemal roku wspólnie służby inwestycyjne Miasta Gdańska, służby PKM i projektanci pracują nad tym, żeby te dwa projekty nie wchodziły sobie w drogę, ale były projektami komplementarnym"

    • 16 3

    • Kłamstwa to ona chyba się uczyła u Matiego.

      • 1 3

    • A co się nie zgadza? (1)

      • 3 3

      • Projekt Nowej Świętokrzyskiej. I tory były złe.

        • 0 4

  • Szok jak sparliżowane jest Pd. Gdanska przez dewelop. i Budynia

    • 7 3

  • Paweł.A co roku odkładał budowę

    • 6 2

  • Natychmiast wstrzymać pozwolenia na budowe w Pd. dzielnicach do momentu wybudowania nowej ul. Swietokrzyskiej ...hallo

    Tam jest paraliż, w razie jakiegoś zagrożenia służby ratunkowe utknął, obudzcie się w Magistracie Peło

    • 13 7

  • Po jednym pasie jest już teraz! (1)

    Więc po co budować? Co to za ulepszenie dzisiejszego stanu na identyczny??? A w urzędzie dopiero teraz się dowiedzieli jakiej szerokości mają pas gruntu przygotowany?? Czy tym mistem jeszcze ktoś kieruje?? Ale prawda jest taka że środki na ten cel zostały już dawno roztrwonione a zbliżają się wybory więc trzeba poudawać że Ola niby coś tam jeszcze robi. Więc teraz do wyborów będziemy się zastanawiać ile to pasów zrobimy jak już coś zrobimy. bareja.

    • 8 5

    • To już w tej chwili Nowa Świętokrzyska jest wybudowana?

      A jeżeli jednak mylisz starą Świętokrzyską z Nowa, to jak nie patrzeć, będą dostępne obie ulice, więc fizycznie będzie dokładnie po dwa pasy w każdą stronę.

      • 2 2

  • puścić górą nad jezdnią na estakadzie (1)

    jak w Hameryce

    • 2 6

    • estakady buduje się w miastach azjatyckich

      W San Francisco i w Nowym Jorku estakady się zlikwidowało

      • 2 0

  • To już lepiej tego g...na z 1 pasem w ogóle nir robić

    Szkoda kasy

    • 6 2

  • zaraz minie 50 lat od czasu jak usłyszałem ze SKM pojedzie przez Orunię

    • 8 1

  • PKM w tym śladzie to fantastyka! (3)

    Tu powinna powstać planowana linia tramwajowa. Kolej do Kowal powinna powstać wzdłuż obwodnicy i górnego tarasu, łącząc Karczemki, Rębowo, Kowale, Juszkowo i Straszyn. Te plany to jakieś nieporozumienie!

    • 8 5

    • (2)

      ale wymyśliłeś naprawdę myślisz ze ludzie w takim wypadku wybiorą ponad godzinna podróż tramwajem w zamiast samochodu? Wy dalej nie rozumiecie ze kierowcy wybiorą komunikację jeśli podróż skróci im się o 50%

      • 4 1

      • Ja pierwsze bym sobie życzył kolej i o tym właśnie piszę - ale nie w tym kształcie, bo się po prostu nie da! Nie ma miejsca, kto zna te tereny, ten wie. Tramwaj po prostu zajmuje mniejszą powierzchnię. A "godzinna podróż" to kolejna fantazja - nawet do Jelitkowa tyle się nie jedzie.

        • 0 3

      • A w jaki sposob ma sie skrocic, skoro kierowcy marudza na kazda inwestycje poprawiajaca komunikacje miejska?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane