• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM

Szymon Zięba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Ciągłymi liniami - żółtą i pomarańczową - oznaczono warianty etapów budowy PKM.
Linią przerywaną - ul. Nową Świętokrzyską, śladem której biegnie odcinek linii PKM Południe.
  • Nowa Świętokrzyska i PKM Gdańsk Południe w jednym śladzie zamiast buspasów.

Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.



Zwężenie Nowej Świętokrzyskiej to dobry pomysł?

Budowa Nowej Świętokrzyskiej to jedna z najbardziej wyczekiwanych drogowych inwestycji. Taka "obwodnica" dla starej Świętokrzyskiej pozwoliłaby rozładować gęsty ruch na południu Gdańska.

Planowana droga biegnie po nowej trasie i jest usytuowana po południowej stronie istniejącego przebiegu ul. Świętokrzyskiej. Droga będzie krzyżowała się z al. Havla w rejonie pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Pierwotnie - według zapowiedzi urzędników - przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2x2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Jak się jednak okazuje, miasto zweryfikowało swoje plany. Wszystko wskazuje na to, że Nowa Świętokrzyska będzie węższa - w przekroju "1x2" (czyli po jednym pasie w każdym kierunku), co najmniej na odcinku od Havla do ul. Nowej Kampinoskiej.

  • Jak informują miejscy urzędnicy, Nowa Świętokrzyska ma się rozpocząć na wysokości parkingu rowerowego, położonego przy pętli Łostowice - Świętokrzyska.
  • Ul. Nowa Świętokrzyska - według planów - połączy (w pierwszym etapie) pętlę tramwajowo - autobusową z ul. Kampinoską i tzw. Nową Kampinoską.

Standardy projektowania ulic sprzed kilkudziesięciu lat



Dlaczego? W mieście usłyszeliśmy, że pierwotne założenia planistyczne oparte były o standardy, w jakich projektowano ulice kilkadziesiąt lat temu.

Weryfikacja tego standardu nastąpiła już na etapie sporządzenia dokumentacji dla Nowej Świętokrzyskiej.

1,4 mln zł na projekt Nowej Świętokrzyskiej



- Pierwotnie, w ramach projektowanej drogi przewidziano po jednym pasie ruchu przeznaczonym dla samochodów oraz po jednym pasie ruchu dla rozwiązania typu Bus Rapid Transit, czyli wydzielonej drogi dla autobusów. Droga planowała była więc w przekroju "2x2" - tłumaczy Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

PKM atrakcyjniejsza niż autobus



W 2019 roku podjęto natomiast decyzję o sporządzeniu studium korytarzowego dla PKM, które wskazało na nie tylko wykonalność inwestycji, ale i znacznie większą atrakcyjność komunikacyjną rozwiązania kolejowego, z szacunkowym czasem dojazdu na trasie Pętla Havla - SKM Śródmieście około 6 minut.

- W związku z tym, obecnie zakładamy, że Nowa Świętokrzyska będzie drogą jednopasmową, w każdym kierunku, bez buspasów. Na razie odnosi się to do pierwszego etapu - od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej - mówi Joanna Bieganowska.

Biorąc jednak pod uwagę politykę miasta, w której odchodzi się od szerokich arterii, na których można rozwinąć dużą prędkość, ze sporą dozą prawdopodobieństwa można założyć że cała Nowa Świętokrzyska zostanie wybudowana w przekroju "1x2".

Co z projektem Nowej Świętokrzyskiej, który już powstał?



- Budowa I etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ul. Nowej Kampinoskiej przewidziana jest do realizacji w roboczo nazwanym trybie "przeprojektuj i wybuduj" - ponieważ prace projektowe będą opierały się o gotowe rozwiązania z dostosowaniem do nowego przekroju - tłumaczy urzędniczka.
Miasto zapewnia, że gotowa dokumentacja, jest i będzie wykorzystana przy wspólnym umieszczeniu PKM i Nowej Świętokrzyskiej w jednym korytarzu. Planowana droga ma mieć pobocza gruntowe, chodniki z kostki betonowej i ścieżki rowerowe z betonu asfaltowego.



Budowa kolejnych etapów Nowej Świętokrzyskiej uzależniona będzie od możliwości pozyskania środków zewnętrznych oraz ostatecznych rozstrzygnięć w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla linii PKM Południe

Droga węższa, więc może być taniej. Ucierpi przepustowość



Miasto tymczasem nie wyklucza, że zmniejszenie przekroju planowanej ulicy może obniżyć koszty inwestycji. Jednak z uwagi na konieczność wykonania dodatkowych robót, związanych z planowanym trasowaniem linii PKM Południe jak np. mury oporowe, urzędnicy liczą się z przesunięciem kosztów na inne elementy infrastruktury.

- Koszt inwestycji, możliwy będzie do określenia po opracowaniu nowej dokumentacji projektowej - mówi Joanna Bieganowska.
Redukcja pasów wpłynie na przepustowość jezdni. Jednak - na co zwraca uwagę Urząd Miejski w Gdańsku - bez zmiany przekroju drogi nie byłoby możliwe zachowanie rezerwy terenowej dla linii PKM Południe.

Pieniądze na Nową Świętokrzyską z Nowego Ładu?



Na koniec warto przypomnieć, że budowa fragmentu Nowej Świętokrzyskiej to jeden z projektów, które Gdańsk złożył do realizacji w ramach kolejnej edycji Polskiego Ładu. Opiewają one na łączną kwotę 100 mln zł. Rozstrzygnięcie nastąpi pod koniec marca.

Budowa I etapu Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od al. Havla do ulicy Kampinoskiej i Nowej Kampinoskiej

Szacunkowa wartość zadania wynosi 90 mln zł, wnioskowane dofinansowanie wynosi 65 mln zł, wkład własny miasta 25 mln zł.


Opinie (436) 7 zablokowanych

  • Dramat, tak własnie rządzi miastem Dulkiewicz

    • 10 3

  • tam jeszcze brakuje antyzatok

    bo progi zwalniające na wylotówce już są , to chyba jedyne w Polsce.

    • 6 3

  • To jest skandal!!!

    • 4 3

  • To kiedy festyn z okazji zatwierdzenia decyzji o planie odrzucenia realizacji?

    • 4 1

  • o boziu, już niech się ekipa zmienia, bo oni partaczą tylko te projekty, oszczędzają a potem problem na lata zostanie

    niech ktoś już ich odsunie od władzy, naprawdę już jest chyba jasne, że to jest budowanie dla wydania kasy, a nie dla mieszkańców, Jabłoniowa to samo, miało być użytecznie a wyszło, ze będzie buspas i jedna nitka dla autek czyli w 90% to samo co teraz, korki po 2km, ale będzie pusty buspas, żeby jechał tam autobus miejski po 20-30 minut, super, teaz świętokrzyska to samo, okrojone z tramwaju i buspasa nawet haha to jest dopiero nieudacznictwo, parkingi w miescie najdroższe, kto tam rządzi przeciw ludziom, kiedy wreszcie się obudzicie zwolennicy prezydętki!?

    • 8 1

  • Nie sądzę by ta droga (a tym bardziej pociąg) kiedykolwiek powstały...

    No cash, no power

    • 5 0

  • Bzdura!! (1)

    Jak bardzo trzeba nie potrafić planować przyszłościowo? Wystarczy popatrzeć na władze naszego miasta. Za każdym razem pod tego typu artykułem są setki zawiedzionych komentarzy. Może by tak nasze szanowne władze oraz DRM posłuchały głosu ludu i ich potrzeb a nie wymyślały co raz to kolejne warianty?? Owszem, będą robione badania i preferencje mieszkańców ale co jeżeli wyjdzie na to, że jednak się nie opłaca budować PKMki? Znowu kilka milionów zł wywalone w błoto? Ci którzy jeżdżą samochodami i tak nimi będą jeździć. Ale ci którzy korzystają z komuniakcji miejskiej na pewno docenią bardziej tramwaj z gęściej rozłożonymi przystankami niż kolej, która ma być w założeniu szybsza ale przystanek co kilometr bo gęściej się nie będzie opłacało. Poza tym, niech władze się przygotują na lawinę protestów i wniosków o zabezpieczenia ograniczające hałas. Myślę, że mieszkańcy którym pod domem będzie przejeżdżał pociąg, zmobilizują się w tej sprawie.

    • 8 1

    • Ja korzystam z komunikacji miejskiej i zdecydowanie wolę kolej od wlokących się tramwajów. W tak rozwlekłym mieście jak Gdańsk / Trójmiasto to jedyna sensowna opcja a tramwaje to bieda-zamiennik. Gdyby chociaż miały priorytety na skrzyżowaniach... Ale wtedy to dopiero podniosło by się tutaj wycie.

      • 2 0

  • Cenzura

    w wydaniu 3miasto.pl!

    • 5 2

  • (1)

    Potrzebne jest zarówno połączenie Śródmieścia z południowymi dzielnicami Gdańska linią PKM jak i Nowa Świętokrzyska, przy czym ta ostatnia powinna być dwujezdniowa z dwoma pasami na każdej jezdni. Zwężenie tej ulicy spowoduje ograniczenie jej przepustowości i w konsekwencji powstawanie korków, zwłaszcza że będzie to ulica zbierająca ruch z okolicznych osiedli. Samochody są i będą, rozwoju motoryzacji się nie powstrzyma. Al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa biegną równolegle do linii SKM, mocno obciążonej, to przykład współistnienia dwóch różnych szlaków komunikacyjnych. Takie rozwiązanie powinno być realizowane na Południu Gdańska, a nie preferowane jedno kosztem drugiego. Dodać też trzeba, że obowiązkiem władz miasta jest prowadzenie takiej polityki przestrzennej, aby zapewniać rezerwę terenu pod przyszłe inwestycje infrastrukturalne.

    • 11 0

    • Zwłaszcza, że jeszcze parę lat temu rezerwy terenowe tu były i można było pięknie zagospodarować te tereny pod infrastrukturę drogową.... Ale po co, skoro najważniejsze są korzyści deweloperów...

      • 2 0

  • Proponuję pozywać sprzedawców mieszkań

    Za to, że zamieszczają w ogłoszeniu "10 min do centrum". To jest jawne oszustwo, sprawa wygrana.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane