• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa linia tramwajowa do Wrzeszcza a ulewy

Maciej Korolczuk
17 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
W poniedziałek ul. Bohaterów Getta Warszawskiego znalazła się pod wodą, co znów wywołało falę pytań i komentarzy dotyczących zasadności budowy tam linii tramwajowej. W poniedziałek ul. Bohaterów Getta Warszawskiego znalazła się pod wodą, co znów wywołało falę pytań i komentarzy dotyczących zasadności budowy tam linii tramwajowej.

Poniedziałkowa ulewa nad Trójmiastem sprawiła, że wśród ulic, które znalazły się pod wodą, była m.in. ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, na której miasto w najbliższych latach zamierza wybudować linię tramwajową łączącą Wrzeszcz z południem Gdańska (trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz). Burza we znaki dała się nie tylko we Wrzeszczu, ale też przetoczyła się przez media społecznościowe, w których mieszkańcy znów zwracali uwagę, że tramwaj w tym miejscu się nie sprawdzi, żartując gorzko, że bardziej przydałby się tam tramwaj wodny. Co na to miasto?



Czy przebudowa potoku i powstanie nowego zbiornika poprawi retencję w tej części Wrzeszcza?

Burza z początku tygodnia zalała wiele ulic w całym Trójmieście.

Jednym z takich miejsc była ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, a więc kluczowy odcinek planowanej trasy tramwajowej GPW, która w najbliższych latach ma połączyć Wrzeszcz z południem Gdańska, odciążając główną oś komunikacyjną od Huciska do Opery Bałtyckiej.

Leżący w niecce 200-metrowy odcinek ulicy między ul. gen. Józefa Fiszera a al. Grunwaldzką zniknął pod wodą, która po opadach spłynęła z wyżej położonych ulic. I choć utrudnienia nie trwały długo i po kilkudziesięciu minutach sytuacja się unormowała, zdjęcia zalanej ulicy zdążyły obiec internet i wywołały falę komentarzy.

Jedni żartowali, że miasto powinno tam uruchomić tramwaj, ale wodny. Drudzy głównie krytykowali upór miasta i podważali sensowność budowy w tym miejscu nowej linii tramwajowej.

Już wcześniej mieszkańcy i aktywiści zwracali uwagę urzędnikom, że ulica z obu stron zabudowana kamienicami jest zbyt wąska, by poprowadzić na niej linię tramwajową. Przeszkodą miałby być także stan wód gruntowych, których naruszenie mogłoby w negatywny sposób wpłynąć na stan fundamentów zabytkowych kamienic.

Wśród krytycznych głosów były też takie, że inwestycja jest szansą na przebudowanie ulicy i jej odwodnienie.

Czy to przekonało nieprzekonanych?

Tak ma przebiegać nowa linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza. Tak ma przebiegać nowa linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza.

Miasto: pomoże przebudowa potoku i budowa zbiornika



Postanowiliśmy zapytać urzędników odpowiedzialnych za wytyczenie trasy tramwajowej w tym miejscu, czy sygnał, jaki wysyła natura, zostanie przez nich uwzględniony przy trwającym już projektowaniu nowej linii.

Jak tłumaczy Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za funkcjonowanie transportu publicznego, w pobliżu nowej trasy ma powstać w przyszłości nowy zbiornik retencyjny. Planowana jest też przebudowa Potoku Królewskiego.

- Kwestie związane z rozwiązaniami, jakie zostaną przyjęte podczas budowy Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz, są obecnie szeroko omawiane na etapie opracowywania dokumentacji projektowej, nie tylko samej trasy tramwajowej i towarzyszącej jej infrastruktury drogowej. Gdańsk sukcesywnie inwestuje w poprawę stanu gospodarowania wodami opadowymi. Jedną z kolejnych inwestycji, która poprawi ochronę przeciwpowodziową miasta, jest planowana budowa zbiornika retencyjnego Wileńska II, który powstanie u zbiegu ul. Wileńskiej i SobieskiegoMapka. Dokumentacja projektowa obejmować będzie m.in. umocnienie brzegów zbiornika ponad linię wody materiałami naturalnymi, przepustami i przebudowę Potoku Królewskiego. Zbiornik ten ma odciążyć zlewnię potoku i umożliwić kompleksowe odprowadzenie wód, m.in. z obszaru objętego inwestycją. Inwestycja obejmie także kompleksową przebudowę sieci podziemnych, w tym przebudowę kanalizacji deszczowej i systemu odwodnienia. Powstające rozwiązania projektowe mają polepszyć sytuację gruntowo-wodną ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Piotr Borawski.

Opinie (188) 9 zablokowanych

  • Macie miasto deweloperow, macie, no to macie co chcieliscie (1)

    • 13 3

    • zminusowal gurski

      • 1 3

  • Za dużo betonu.

    • 8 1

  • Co znowu Borawski opowiada?

    Jak ten gdański Sasin coś mówi, to wiadomo, że zadziała prawo Sasina:) Zawrócenie potoku i zbiornik nie sprawią, że problem zalania po ulewnym deszczu zniknie w tym miejscu.

    • 6 1

  • Nie ujmując nikomu, ale jedyne trafne odgałezeinie dla Tramwajów, (2)

    byłoby na ulicy Traugutta z Al.Zwycieśtwa na wysokości UCK ;)

    • 8 2

    • Zdecydowanie popieram, ale ... (1)

      to podobno najdroższy wariant, a miasto jak zwykle żałuje trochę grosza, żeby zrobić coś naprawdę dobrego dla ludzi, a nie tylko dla pozoru. Dojazd do UCK z Moreny aż się prosi. Ale w Gdańsku niestety tak już jest. Tylko gdańszczanki i gdańszczanie.

      • 2 0

      • UCK i GPNT

        miały być nowymi inwestycjami, które tylko "czekają" na trawmaj, ale miasto wypięło się na ten wariant bo za drogi. Wolą poprowadzić tramwaj przez Do Studzienki i tramwaj sobie pojedzie Wileńską pośrodku niczego i wjedzie na Grunwaldzką pośrodku niczego.

        • 2 0

  • Przy takiej ulewie autobus by przejechał bez problemów ale beznadziejny tramwaj sie nienadaje do niczego juz wmiescie!

    • 4 1

  • Miasto po każdej ulewie mówi, że ma plan i będzie działać, by takie podtopienia się nie powtarzały. (4)

    Nawet faktycznie te plany realizują, ale co z tego jak mijają lata, a jest to samo.

    • 71 7

    • dlatego Oleńka robi remont przy urzedzie miasta, zeby jej nie smierdziało stęchlizną

      • 1 3

    • Bo (1)

      Ktoś za ten stan jest odpowiedzialny. Czy będzie dymisja?

      • 1 2

      • Wody Polskie

        • 2 0

    • Niech żyje winkiel.

      Za moich czasów
      tez zalewało co roku w piwnicy była woda ale jak staliśmy na winklu to na szczęście nie dochodziła.Pozdrawiam winklowców!!!

      • 0 0

  • Ja bym do tego planu dodał punkt :,, odwołanie z urzędu nieudacznika p. boraw-kiego i a. dul-wicz i wybranie w ich miejsce bardziej kompetentnych ludzi

    • 6 0

  • Po co komu ta Nowa Politechniczna (1)

    ta trasa to pomyłka i wyrzucone pieniądze. Przerwijcie ten projekt. Z Moreny dojeżdża się autobusem do Wrzeszcza. Zróbcie inne drogi na Chełmie.

    • 7 1

    • Bubel urbanistyczny

      Wynikający ze zmian w planie, pod który od dekad budowano nowe inwestycje. Miało być skomunikowane UCK, miał być skomunikowany GPNT, miały być skomunikowane osiedla typu wielka Słoneczna Morena, Morenova, miał być ruch przerzucony na SKM Politechnika (nowy tramwaj wtedy był argumentem, że tak wielkie osiedle może powstać, bo przecież będzie tramwaj pod wiaduktem Rakoczego). Jest przygotowany nawet przystanek Nowa Politechniczna na al. Adamowicza.

      • 0 0

  • Wystarczy

    spojrzeć i przejść się w tunelu przy kolejce Politechnika w kierunku Twardej. Syf syf syf. Brawo GZDiZ.

    • 5 0

  • Inżynierowie wykonają swoją pracę i będzie ok.

    W dzisiejszych czasach można zbudować wszystko i wszędzie, jeżeli ma się odpowiednie pieniądze.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane