• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa linia tramwajowa do Wrzeszcza a ulewy

Maciej Korolczuk
17 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
W poniedziałek ul. Bohaterów Getta Warszawskiego znalazła się pod wodą, co znów wywołało falę pytań i komentarzy dotyczących zasadności budowy tam linii tramwajowej. W poniedziałek ul. Bohaterów Getta Warszawskiego znalazła się pod wodą, co znów wywołało falę pytań i komentarzy dotyczących zasadności budowy tam linii tramwajowej.

Poniedziałkowa ulewa nad Trójmiastem sprawiła, że wśród ulic, które znalazły się pod wodą, była m.in. ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, na której miasto w najbliższych latach zamierza wybudować linię tramwajową łączącą Wrzeszcz z południem Gdańska (trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz). Burza we znaki dała się nie tylko we Wrzeszczu, ale też przetoczyła się przez media społecznościowe, w których mieszkańcy znów zwracali uwagę, że tramwaj w tym miejscu się nie sprawdzi, żartując gorzko, że bardziej przydałby się tam tramwaj wodny. Co na to miasto?



Czy przebudowa potoku i powstanie nowego zbiornika poprawi retencję w tej części Wrzeszcza?

Burza z początku tygodnia zalała wiele ulic w całym Trójmieście.

Jednym z takich miejsc była ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, a więc kluczowy odcinek planowanej trasy tramwajowej GPW, która w najbliższych latach ma połączyć Wrzeszcz z południem Gdańska, odciążając główną oś komunikacyjną od Huciska do Opery Bałtyckiej.

Leżący w niecce 200-metrowy odcinek ulicy między ul. gen. Józefa Fiszera a al. Grunwaldzką zniknął pod wodą, która po opadach spłynęła z wyżej położonych ulic. I choć utrudnienia nie trwały długo i po kilkudziesięciu minutach sytuacja się unormowała, zdjęcia zalanej ulicy zdążyły obiec internet i wywołały falę komentarzy.

Jedni żartowali, że miasto powinno tam uruchomić tramwaj, ale wodny. Drudzy głównie krytykowali upór miasta i podważali sensowność budowy w tym miejscu nowej linii tramwajowej.

Już wcześniej mieszkańcy i aktywiści zwracali uwagę urzędnikom, że ulica z obu stron zabudowana kamienicami jest zbyt wąska, by poprowadzić na niej linię tramwajową. Przeszkodą miałby być także stan wód gruntowych, których naruszenie mogłoby w negatywny sposób wpłynąć na stan fundamentów zabytkowych kamienic.

Wśród krytycznych głosów były też takie, że inwestycja jest szansą na przebudowanie ulicy i jej odwodnienie.

Czy to przekonało nieprzekonanych?

Tak ma przebiegać nowa linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza. Tak ma przebiegać nowa linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza.

Miasto: pomoże przebudowa potoku i budowa zbiornika



Postanowiliśmy zapytać urzędników odpowiedzialnych za wytyczenie trasy tramwajowej w tym miejscu, czy sygnał, jaki wysyła natura, zostanie przez nich uwzględniony przy trwającym już projektowaniu nowej linii.

Jak tłumaczy Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za funkcjonowanie transportu publicznego, w pobliżu nowej trasy ma powstać w przyszłości nowy zbiornik retencyjny. Planowana jest też przebudowa Potoku Królewskiego.

- Kwestie związane z rozwiązaniami, jakie zostaną przyjęte podczas budowy Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz, są obecnie szeroko omawiane na etapie opracowywania dokumentacji projektowej, nie tylko samej trasy tramwajowej i towarzyszącej jej infrastruktury drogowej. Gdańsk sukcesywnie inwestuje w poprawę stanu gospodarowania wodami opadowymi. Jedną z kolejnych inwestycji, która poprawi ochronę przeciwpowodziową miasta, jest planowana budowa zbiornika retencyjnego Wileńska II, który powstanie u zbiegu ul. Wileńskiej i SobieskiegoMapka. Dokumentacja projektowa obejmować będzie m.in. umocnienie brzegów zbiornika ponad linię wody materiałami naturalnymi, przepustami i przebudowę Potoku Królewskiego. Zbiornik ten ma odciążyć zlewnię potoku i umożliwić kompleksowe odprowadzenie wód, m.in. z obszaru objętego inwestycją. Inwestycja obejmie także kompleksową przebudowę sieci podziemnych, w tym przebudowę kanalizacji deszczowej i systemu odwodnienia. Powstające rozwiązania projektowe mają polepszyć sytuację gruntowo-wodną ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Piotr Borawski.

Opinie (188) 9 zablokowanych

  • (7)

    Pov: kup mieszkanie 4 lata temu nie sprawdzając planu zagospodarowania przestrzennego i kręć afere, że maja wybudować tramwaj planowany 40 lat temu. Takie akcje tylko z dredziarzem CD

    • 16 16

    • Mieszkaj w trzecim pokoleniu... (2)

      ... I obserwuj absurd planistyczny.
      Takie akcje tylko w oparach serdeczności.

      • 8 4

      • Za sentyment trzeba płacić. Ja urodziłem (1)

        się w Gdańsku ale mieszkam już w 4 miejscu. Lepszym, tańszym w utrzymaniu, wygodniejszym i większym oraz lepiej skomunikowanym. Trzeba aspirować wyżej....

        • 2 2

        • albo uciekac przed

          kosztami...

          • 2 0

    • Ale plam zakładał tramwaj w ul. Studzienka a nìe Getta Warszawskiego

      Tramwaj w niektórych miejscach jest zaplanowany niezgodnie z obowiązującym miejscowym planem, niestety w Gdańsku to normalne. Bardzo często realizuje się inwestycję niezgodnie z planami, studium biuro rozwoju miasta Gdańska wszytstko umie nagiąć pod swoje wizje.

      • 8 5

    • Ale plan zakłada tramwaj w ul. Do Studzienki a nie Getta Warszawskiego

      Tramwaj w niektórych miejscach jest zaplanowany niezgodnie z obowiązującym planem

      • 12 3

    • (1)

      Kiedyś tak,teraz to plany zmieniają pod developerów.NP osiedle Porto przykładem.

      • 1 0

      • A co ma nowy port do tego? Wystarczy zobaczyć plan zagospodarowania, teren osiedla Porto od zawsze był przeznaczony na mieszkaln

        • 0 0

  • Nic nie pomoze (5)

    Przecież tramwaj nie będzie jeździł wzdłuż RODO, ogródki zlikwidują, a teren zabetonuja kolejnymi blokami ups rezydencjami krolewskimi

    • 26 0

    • (4)

      Środek miasta to trochę słaby teren na RODOS

      • 5 9

      • to idealne miejsce (3)

        Ktorego zazdroszcza nowojorczycy...

        • 3 1

        • Ta. Szczególnie, że mają 340ha Central Park z (2)

          25 tysiącami drzew.

          • 2 0

          • A gdzie jest ten Central Park w Gdańsku? Bo ja tylko Central Beton widzę.

            • 5 1

          • no wlasnie maja - a my nie mamy

            Dzieki uporowi niejakiego Mosesa maja. Inaczej rowno by ten teren zabudowano.
            I to tylko gorny Manhattan go ma. Za to ponizej juz tak sie bardziej swojsko robi i musza sie zadowolic kilkunastoma drzewkami na skwerku... I to wlasnie standardy, do ktorych dazymy a nie te z okolic Central Park... No i grzadki tam raczej nie uswiadczysz...

            • 1 0

  • Panie autor?

    Czy trasa GPW to znaczy Gdańsk Południe - Wrzeszcz?

    • 6 0

  • Nie rozumiecie (1)

    To już zostalo ustalone.. W sensie zapłacone, koperty przekazane, uściski dokonane. Choćby mieli by zatruć , wywalić na bruk, zburzyć z ludźmi te budynki to by to zrobili. Żadna woda im w tym nie przeszkodzi, bo... Jak wyburza stojące obok kamienice (albo same się rozpadna) to powstanie tam jakiś parking, może teren asekuracyjny właśnie na takie ulewy.

    • 22 1

    • A które chcą zburzyć- jedynie jakieś rudery? Większe likwidację będą przez do studzienki.

      • 0 1

  • Wyciąg wodny na czas ulewy
    Tak to dobra plan

    • 5 1

  • Tu się planuje jak u Barei (4)

    "Panie Dyrektorze, ale tu jest jezioro.. A to nie, a nie dobrze, jezioro damy tutaj, a blok niech sobie stoi wśród zieleni..." Niby tyle lat minęło, ale projektowanie na podobnym poziomie... Wszyscy przeciw, ale urzędnik wie lepiej co będzie dobre dla ludzi.

    • 21 1

    • (1)

      Wszyscy tzn kto?

      • 1 4

      • zainteresowani

        Sytuacja.

        • 2 0

    • Tyle lat od filmu Barei, bo projektowanie z tamtych lat to masz np na Przymorzu. Az tak zle? (1)

      • 1 2

      • Piękna dzielnica - falowiec super, ale lepsze

        są te bloki leningradzkie na Kołobrzeskiej 4 piętra bez windy. Chyba tylko je przebijają bloki przy rynku - te be z balkonów...

        • 0 0

  • Z ciekawości zapytam. (4)

    Czy udało się gdzieś te sztuczki z odwadnianiem zrealizować? Bo póki co, to zalewanych miejsc przybywa (ot, choćby na skrzyżowaniu Chłopskiej i Bora - zanim powstał leclerc, problemu nie było).
    I czy faktycznie w planach peace odwadniające są w planach, czy teraz o tym mówią, bo się zalanie skorelowało z dyskusją o przebiegu trasy?

    • 18 1

    • Zanim wykonano "remont" nawierzchni i kanalizy Chlopskiej, tego problemu nie bylo. (1)

      Teraz jest tam jezioro po byle deszczu. Ale jest w porzadku, Miasto Gdansk najwyrazniej tak wlasnie chcialo miec, bo wykonawcy zadnego problemu nie robilo.

      • 5 0

      • 15 sierpnia przez ul.Chłopską tylko na bosaka,woda płynęla jezdnią po ulewie a tramwaje stały.

        • 1 0

    • czasem az za skutecznie

      Bo grunt wysycha i sie zapada.
      Szczegolnie bloki postawione na torfowiskach...

      • 4 0

    • Blokow, budynkow przybywa...

      Zadnych rewolucyjnych prac nad rozbudowa sieci nie ma. Trzeba bylo zalania torowisk, aby syfony przy Hucisku przebudowano...

      • 3 0

  • Nawet natura jest przeciwna powstaniu linii tramwajowej na Bohaterów Getta (2)

    • 18 3

    • Ja jestem przeciwna bo zabiorą połączenia autobusowe przez Jaśkowa Doline (1)

      Morena pamięta jak przez te tramwaje odebrało nam niektóre linie i wiele połączeń do Wrzeszcza!!!!

      • 6 0

      • nie przez te tramwaje a po to, aby napuścić ludzi i pokazać, wmówić, że tramwaj rozwiąże problem

        Podstawa manipulacji społecznej, stworzyć problem i zaproponować rozwiązanie...

        Dlatego psuje się 127, 162, 262, 227, 115 aby budować społeczne napięcie i hodować stada porykiwaczy "dej tramwej"...
        Dlatego zlikwidowano 142, bo przecież PKM jeździ.

        • 3 0

  • Teren który ma być przeznaczony pod budowę linii tramwajowej to stare mokradła i bagna !!!! (1)

    Nie wiele trzeba wyobrażni żeby dojść do tego co będzie się działo z ta linia po roku czy dwóch . zarówno linia jak i okoliczne budynki zaczna się zapadać pod wpływem drgań gruntu , Tylko dyletant mógł wydać decyzję o budowie !!!!!!!

    • 21 2

    • Przeciez to nigdy nie bylo w Polsce zadnym kryterium oceny, obudz sie.

      Byl interesik w tym, zeby nie puszczac tramwaju w planowanym od dekad miejscu, to sie tramwaj pusci gdzie indziej. Interesik zrobiony, skonsumowany, finito la musica.

      • 7 1

  • Miasto ma plan..

    ...czyżby taki jak z owcami?

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane