• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa linia tramwajowa do Wrzeszcza a ulewy

Maciej Korolczuk
17 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
W poniedziałek ul. Bohaterów Getta Warszawskiego znalazła się pod wodą, co znów wywołało falę pytań i komentarzy dotyczących zasadności budowy tam linii tramwajowej. W poniedziałek ul. Bohaterów Getta Warszawskiego znalazła się pod wodą, co znów wywołało falę pytań i komentarzy dotyczących zasadności budowy tam linii tramwajowej.

Poniedziałkowa ulewa nad Trójmiastem sprawiła, że wśród ulic, które znalazły się pod wodą, była m.in. ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, na której miasto w najbliższych latach zamierza wybudować linię tramwajową łączącą Wrzeszcz z południem Gdańska (trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz). Burza we znaki dała się nie tylko we Wrzeszczu, ale też przetoczyła się przez media społecznościowe, w których mieszkańcy znów zwracali uwagę, że tramwaj w tym miejscu się nie sprawdzi, żartując gorzko, że bardziej przydałby się tam tramwaj wodny. Co na to miasto?



Czy przebudowa potoku i powstanie nowego zbiornika poprawi retencję w tej części Wrzeszcza?

Burza z początku tygodnia zalała wiele ulic w całym Trójmieście.

Jednym z takich miejsc była ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, a więc kluczowy odcinek planowanej trasy tramwajowej GPW, która w najbliższych latach ma połączyć Wrzeszcz z południem Gdańska, odciążając główną oś komunikacyjną od Huciska do Opery Bałtyckiej.

Leżący w niecce 200-metrowy odcinek ulicy między ul. gen. Józefa Fiszera a al. Grunwaldzką zniknął pod wodą, która po opadach spłynęła z wyżej położonych ulic. I choć utrudnienia nie trwały długo i po kilkudziesięciu minutach sytuacja się unormowała, zdjęcia zalanej ulicy zdążyły obiec internet i wywołały falę komentarzy.

Jedni żartowali, że miasto powinno tam uruchomić tramwaj, ale wodny. Drudzy głównie krytykowali upór miasta i podważali sensowność budowy w tym miejscu nowej linii tramwajowej.

Już wcześniej mieszkańcy i aktywiści zwracali uwagę urzędnikom, że ulica z obu stron zabudowana kamienicami jest zbyt wąska, by poprowadzić na niej linię tramwajową. Przeszkodą miałby być także stan wód gruntowych, których naruszenie mogłoby w negatywny sposób wpłynąć na stan fundamentów zabytkowych kamienic.

Wśród krytycznych głosów były też takie, że inwestycja jest szansą na przebudowanie ulicy i jej odwodnienie.

Czy to przekonało nieprzekonanych?

Tak ma przebiegać nowa linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza. Tak ma przebiegać nowa linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza.

Miasto: pomoże przebudowa potoku i budowa zbiornika



Postanowiliśmy zapytać urzędników odpowiedzialnych za wytyczenie trasy tramwajowej w tym miejscu, czy sygnał, jaki wysyła natura, zostanie przez nich uwzględniony przy trwającym już projektowaniu nowej linii.

Jak tłumaczy Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za funkcjonowanie transportu publicznego, w pobliżu nowej trasy ma powstać w przyszłości nowy zbiornik retencyjny. Planowana jest też przebudowa Potoku Królewskiego.

- Kwestie związane z rozwiązaniami, jakie zostaną przyjęte podczas budowy Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz, są obecnie szeroko omawiane na etapie opracowywania dokumentacji projektowej, nie tylko samej trasy tramwajowej i towarzyszącej jej infrastruktury drogowej. Gdańsk sukcesywnie inwestuje w poprawę stanu gospodarowania wodami opadowymi. Jedną z kolejnych inwestycji, która poprawi ochronę przeciwpowodziową miasta, jest planowana budowa zbiornika retencyjnego Wileńska II, który powstanie u zbiegu ul. Wileńskiej i SobieskiegoMapka. Dokumentacja projektowa obejmować będzie m.in. umocnienie brzegów zbiornika ponad linię wody materiałami naturalnymi, przepustami i przebudowę Potoku Królewskiego. Zbiornik ten ma odciążyć zlewnię potoku i umożliwić kompleksowe odprowadzenie wód, m.in. z obszaru objętego inwestycją. Inwestycja obejmie także kompleksową przebudowę sieci podziemnych, w tym przebudowę kanalizacji deszczowej i systemu odwodnienia. Powstające rozwiązania projektowe mają polepszyć sytuację gruntowo-wodną ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Piotr Borawski.

Opinie (188) 9 zablokowanych

  • raczej nie jest możliwe, by ta linia powstała bez odwodnienia

    technicznie możliwe jest zastosowanie zbiornika nawet pod samym torowiskiem - nie dość, że nie jest to specjalnie kosztowne, to pozwala na lepszą izolację od wibracji. 2w1

    • 25 6

  • (2)

    Przebudowa Potoku??? Czy ja dobrze czytam?

    • 40 3

    • tak, Potoku

      od dłuższego czasu (tj jakieś 50 lat) jest wciśnięty w kanał od terenu PG aż do stawu w Parku Uphagena

      • 19 0

    • Kto ma w tym interes?

      Z tego co widzę większość mieszkancow, nie tylko getta, uważa ten projekt za bzdurę. Zmarnowanie kupy pieniedzy na linię ktora nie rozwiaze zadnych problemow komunikacyjnych (mało kto bedzie z niej korzystal), zdewastuje istniejący park i budynki, i uprzykrzy niektorym życie. A mimo to miasto na siłę, "po trupach" chce wykonać ten projekt. Jestem ciekaw kto ma za to obiecane pod stołem...

      • 2 1

  • (9)

    Oczywiście ze zbiornik retencyjny nie pomoże, w momencie gdy nowy plan dla moreny to kolejne 16 ha wycinek i betonu. Jak mówili już naukowcy, trzeba by było takich zbiorników kilkanaście już teraz !

    • 204 19

    • Gdyby tylko las wchłaniał wodę... (2)

      Niestety badania pokazują, że robi to tylko w wyobraźni Januszy z wielkiej płyty...

      • 12 33

      • Nie ma chu... na Mariolkę. Na nagły opad (1)

        nie pomoże trawnik i drzewa oraz kanalizacja burzowa z cienkimi rurkami. W USA na takie okazje są szerokie odkryte kanały burzowe, które łatwo się czyści i nie zapychają się. Woda zawsze spływa w dół...

        • 11 2

        • no nie ma. jak sie zbuduje pełno mieszkan i podlaczy do kanalizy, to ni wuja, nic nie da rady

          • 1 0

    • moze kilkaset, co bedziemy sie rozdrabniac.

      • 13 6

    • (4)

      Którzy naukowcy?

      • 14 1

      • Pewnie amerykańscy (2)

        Amerykańscy naukowcy udowodnili, że ludzie uwierzą we wszystko, co napiszą amerykańscy naukowcy :))

        • 12 3

        • Kto to Amerykanie i ich naukowcy? To

          ludzie z wielu krajów Europy i świata gdzie jest zbyt biednie żeby robić innowacje albo są durni politycy i decydenci.
          To w USA powstał telefon dotykowy, a Nokia na przyciski zdechła i jest chińską marką. To dzięki Google i gps wiesz gdzie są korki. No i samochody elektryczne - Tesla od ponad 10 lat produkuje to co u UE zaczyna raczkować. Nie mówiąc o tym że baterie w koncernie vw skoda audi powstają w fabryce LG bo nie ma Europejskiej fabryki. To samo z chipami z Chin do aut europejskich. Amerykany mają swoje - Texas Instruments.
          Tak więc nie śmiałbym się z USA gdzie średnia pensja to 5500USD ale samochody, łodzie, skutery i elektronika meble, domy są z 30do40 % tańsze niz w UE.

          • 7 1

        • Oż ty, incepcja, rekurencja :)

          • 0 0

      • Po KUL.

        • 0 0

  • Ta linia to bardzo dobry pomysł (20)

    Nie słyszałam o tym wcześniej, ale przydałaby się.

    • 125 147

    • Linia tramwajowa

      Od 10 lat przemierzają do budowy a w planach urbanistycznych od 40lat

      • 31 3

    • (10)

      Może nie należy budować na wygwizdowie,a póżniej martwić się o połączenie nowych dzielnic z cywilizacją.Ta uliczka jest urokliwa i zostanie zniszczona przez komunikację tramwajową.Tak samo, jak się stało w Nowym Porcie z ul.Wyzwolenia.Puszczono przez środek osiedla mieszkaniowego ciężki transport portowy,brak jest właśnie porządnego dojazdu do portu gdańskiego.

      • 17 38

      • w Nowym Porcie właśnie to, że tramwaje jeżdżą między kamienicami wygląda to urokliwie :) (5)

        ale tramwaju na Bohaterów nie popieram, bo będzie staraaaaaaasznie powolny

        • 15 16

        • To sobie porównaj szerokość ulicy w Nowym Porcie z Bohaterów Getta Warszawskiego. (3)

          • 7 7

          • (2)

            Myślicie,że mieszkancy starych kamienic w NP są zachwyceni tramwajami na tych uliczkach.

            • 2 1

            • Myślę, że kiedy ten tramwaj był budowany - mogli być

              wtedy nie każdy miał samochód, a tramwaj to może być bardzo dobry środek lokomocji

              • 2 2

            • A czemu mieliby nie być?

              Jak się wprowadzali, to tramwaje już tam były

              • 1 0

        • dzbanie tramwa nie jest dla twojego lansu tylko dla komunikacji!A wtym sie wogle nie sprawdza

          • 4 6

      • A miała być nowa Wyzwolenia, odciążająca obecną. Skończyło się jak zawsze ; na niczym.

        • 13 1

      • Ta uliczka jest urokliwa (2)

        I już teraz jest niszczona przez samochody hałasujące i psujące estetykę miejsca

        • 0 2

        • ale samochody jedzą pizzę ;)

          • 0 2

        • na tej ulicy ruch samochodowy jest minimalny. Za to wprowadzenei tu linii tramwajowej przewóci wszytsko do góry nogami. Byl projekt puszczenai tramwaju z moreny onok UCK i wpięcie koło Traugutta. To oni sie upierają przy swoim

          • 3 0

    • Na odprawach nie mówili?

      Dziwne, może pani na urlopie była, albo na studiach zaocznych

      • 11 4

    • to skoro wlasnie o niej uslyszales, zrob wizje lokalna i usiadz nad mapa. (2)

      A wtedy dostrzezesz, jak wielki jest to absurd taki przebieg linii tramwajowej...

      • 17 8

      • Patrzyłem na mapę (1)

        I ogólnie wolę uniknąć całkowitej dewastacji Do Studzienki i przekształcenia jej w kolejną eksterytorialną trasę przelotową.

        Władze Gdańska pokazały, że nie potrafią budować szerokich dróg w cywilizowany sposób.

        Dorzucenie tramwaju na skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką mogłoby być gorsze od tramwaju przez BGW. Byłem w wielu miejscach na świecie, gdzie tramwaje jeżdżą w wąskich uliczkach i jest to wartość dodana tych miejsc.

        Oczywiście - tu jest wiele kwestii. Np. czy rzeczywiście uda się poradzić z Potokiem Królewskim. Czy uda się wykonać inwestycję tak, aby tramwaje nie rujnowały kamienic drganiami. Niedaleko jest Opera i przy ścianie od strony Hallera jednak można wyczuć drgania. Czy technologicznie jest wykonalne wyeliminowanie ich?

        Szkoda, że miasto oddało Siedlicką. Bo Siedlicka+BGW to byłoby słuszne rozwiązanie. No, ale jest jak jest.

        Mnie dziwi, że nikt nie rozpatrywał opcji tramwaju z PKM Brętowa, najpierw na wschód od torów PKM, potem ulicą Ogrodową, Srebrniki, Róży Ostrowskiej, Równolegle do Żołnierzy Wyklętych, a następnie jako tram-bus-pas po 2 pasach Słowackiego do Grunwaldzkiej.

        W dalszym planie przejęcie przez transport zbiorowy przelotu nad skrzyżowaniem - dla tramwajów i autobusów - przystanek na wiadukcie z przejściem na peron PKP/SKM i włączenie w tramwaj na skrzyżowaniu Rzeczpospolitej z Hynka.

        • 2 1

        • Nie jest problemem Bohaterów Getta/Do Studzienki

          Przebieg linii w górnym odcinku - przez Wileńską, to jest absurd. I dlatego ta linia to taki "miś". W żaden sposób to nie poprawi jakość komunikacji, a moim zdaniem pogorszy. I brniemy w tym kierunku nie zważajac na koszty.

          • 2 0

    • Ta linia to kre tynski pomysł bo doskonala sprawdził by sie autobus odporny na wszystkie ulewy itp! (1)

      • 6 6

      • autobus to atrapa komunikacji miejskiej. Można używać tam, gdzie się przespało okazję do wprowadzenia cywilizacji

        • 2 0

    • Akurat w tym miejscu to kiepski pomysł. Powinna iść prosto przez Do Studzienki aż do Grunwaldzkiej. Inna sprawa że na południu ma być PKM co znacznie skraca czas dojazdu do Wrzeszcza.

      • 1 0

    • Gdańska logika

      Zbuduj GPNT, zbuduj UCK, daj zielone światło deweloperce na budowanie molochów typu Słoneczna Morena, daj zielone światło na osiedla na Jasieniu. Obiecaj w tym czasie, że będzie szybki tramwaj pod wiaduktem Rakoczego. A potem poprowadź trasę krajoznawczą na około.

      • 2 0

  • Większym problemem będzie wersja z tunelem w ciągu Wileńskiej niż 200m torów jw. (7)

    Mam nadzieję, że to nie jest temat z gatunku owiec i interesów któregoś z apartczyków, by tramwaj zamiast zaprojektować w pierwotnym przebiegu pod wiaduktem Rakoczego, pchać w górę tunelem w stronę Jaśkowej Doliny.

    • 26 0

    • No tak, po co komu tramwaj koło osiedli? (5)

      W ogóle puśćmy go gdzieś na Olszynce, ludzie mogą się przespacerować.

      • 9 4

      • O czym Ty gadasz?

        Przystanek przy GPNT? Przystanek przy Carreforur? Przystanek przy sądzie? A byłeś ostatnio w rejonach ul. Piekarniczej? Nie, nie ma już tam piekarni i budynku tepsy. Tam mieszka grubo ponad kilka tysięcy ludzi. Pierwotny przebieg górnego odcinka "nowej Politechnicznej" nie znajduje się w lesie, tylko na terenie silnie zurbanizowanym. Ominięcie torami centrum moreny (Piecek czy Migowa) było by najbardziej racjonalne dla zainteresowanych tramwajem z osiedli Jasień i wszystkich co za linią WZtki. Rozładowanie ruchu da morenie trochę oddechu bo robi się już teraz potwornie ciasno, a jak dołożą tramwaj na skrzyżowaniu Jaśkowa/Rakoczego to dopiero będą cyrki jak trzeba będzie odstać dodatkowych kilka zmian świateł z każdej strony.

        • 5 0

      • pomyśl a potem pisz (2)

        A co ten tramwaj da mieszkańcom Moreny? On ma służyć mieszkańcom południowych dzielnic dostać się do grunwaldzkiej. Po co on Morenie skoro autobusem też zjedziesz do Wrzeszcza?

        • 3 0

        • (1)

          Po co ten tramwaj skoro z południa będzie jeździła PKM?

          • 2 1

          • Analogicznie do skm i trójmiasta - by się do niej dostać trzeba dojechać do peronu tramwajem/autobusem. Jedna linia PKM nie obsłuży całego południa. Nikt nie będzie jechał/szedł do pkm 30 min by potem w 10 min dojechać do centrum

            • 0 0

      • na Olszynce? Dobry pomysł.

        W ramach zaniechanej "małej obwodnicy południowej".
        A potem do plaży na Stogach i powrót drugim brzegiem w trzeciej, brakującej rurze tunelu.
        Znacznie bardziej potrzebna trasa niż te wydumki tramwajowe.
        Pozwoliła by na realne odciążenie śródmieścia i nawet zmianę charakteru Podwala Przedmiejskiego.

        Ale do tego trzeba urbanisty a chciwego urzędnika i bojówką "pożytecznych"...

        • 0 0

    • to jest "temat" z gatunku owiec

      tylko "sponsor" możniejszy...

      • 2 0

  • Miasto ma plan. I na planach sie skonczy. (1)

    • 33 2

    • W tym przypadku stałoby się bardzo dobrze

      • 9 1

  • (6)

    No i natura sama podpowiedziała co trzeba zrobić. Podczas budowy nowej linii tramwajowej zrobić drenaże które odprowadzą nadmiar wody, teraz i w przyszłości. A przy zmianach klimatu będzie tego co raz więcej i odpukać częściej. Tylko żeby kolejne przetargi przetargów nie przedłużyło budowy o kolejne lata. Ps. Tramwaje nie stoją w korkach.

    • 52 27

    • (2)

      Tramwaje nie stoją w korkach, bo jak jeden się zepsuje lub zostanie zablokowany (np. przez dużą kałużę) to kolejne mogą go ominąć. A nie, czekaj...

      • 21 2

      • dlatego w tym miejscu powinien być buspas (1)

        tak samo z moreny do wrzeszcza jak i z moreny do oliwy

        • 5 7

        • Buspas na Getta, Studzience czy Sobieskiego chcesz budować?

          • 0 1

    • Tylko często się psują

      • 12 0

    • Tramwaje nie stoją w korkach, jeśli mają wydzielone torowisko.

      Jeśli nie, to zobaczmy co się dzieje pod wiaduktem przy Klinicznej (bardzo krótki odcinek).

      • 10 0

    • Drenaze tam sa. Ba! Tam pod ziemia jest caly potok. I co?!

      I do rymu...
      Przy duzym opadzie kanalizacja sie napelnia i mamy Krolewska Doline Gejzerow, bo studzienki wywala jedna po drugiej. Usuniecie tej wlasciwosci jest obowiazkiem miasta, calkowicie niezalezym od komunikacji. Laczenie tego jest zwykla demagogia.

      Miasto obieca kazde rozwiazanie, ktore pozwoli bez wiekszego zamieszania spolecznego zrealizowac wybrany wariant. Ze nie realizuje on zadnej istotnej potrzeby komunikacyjnej, ktorej nie dalo by sie zaspokoic taniej i skuteczniej, nie ma zadnego znaczenia.
      Wazne jest, ze instytucje miasta wytrwale walcza z problemami, ktore same stwarzaja... Czesto sobie wzajem..
      I wszyscy maja zajecie i sporo zabawy...

      • 8 1

  • (2)

    Plany....tu potrzebne jest kompleksowe rozwiązanie.Albo tramwaj wodny albo dać tory 5 metrów wyżej.Bo o retencji,likwidacji betonu czy sadzeniu drzew oczywiście nikt nie pomyśli bo po co...a najlepiej niczym u Barei przestawić potok...

    • 35 7

    • chrzanisz chłopie

      • 2 3

    • Głupoty gadasz

      • 0 2

  • Gdyby (1)

    Natura chciała to by

    • 26 1

    • Ha, ha !!! Trafnie !!!

      • 4 0

  • Ta linia to super projekt, popieram. (1)

    Irek

    • 12 50

    • Gwałt na urbanistycznej logice

      Od dekad planowano nowy tramwaj pod wiaduktem rakoczego przy nowych inwestycjach: gpnt, uck (do którego dojazd pacjentów jest mega słaby), nowych osiedlach, Galerii Morena, GUMED i PG. Miał jechać do SKM Politechnika, by odciążyć węzęł we Wrzeszczu. Miał być "Szybki Tramwaj" na wzór krakowskiego. W 2015 rozważano 4 trasy. Rezerwy gruntowe pod te cele są od bardzo dawna. Całość zablokowało lobby z Politechniki, bo nie chcieli tramwaju przez kampus. W efekcie zamiast tramwaju przez kampus gdzie nie byłoby to uciążliwe a wręcz korzystne, robi się linię pod oknami starych kamienic wychodzącą dokładnie w połowie odległości pomiędzy jedną a drugą stacją SKM. Do tego przez dodatkowe tory zblokuje się węzęł Rakoczego z Jaśkową i rondo Jaśkowej z Wileńską. Po tej inwestycji cała Morena i Południe będzie stało jeszcze bardziej w korkach, a na tramwaj jadący z Moreny ponad 20 minut do SKM Wrzeszcz niewiele osób się zdecyduje.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane