• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa linia tramwajowa do Wrzeszcza a ulewy

Maciej Korolczuk
17 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
W poniedziałek ul. Bohaterów Getta Warszawskiego znalazła się pod wodą, co znów wywołało falę pytań i komentarzy dotyczących zasadności budowy tam linii tramwajowej. W poniedziałek ul. Bohaterów Getta Warszawskiego znalazła się pod wodą, co znów wywołało falę pytań i komentarzy dotyczących zasadności budowy tam linii tramwajowej.

Poniedziałkowa ulewa nad Trójmiastem sprawiła, że wśród ulic, które znalazły się pod wodą, była m.in. ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, na której miasto w najbliższych latach zamierza wybudować linię tramwajową łączącą Wrzeszcz z południem Gdańska (trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz). Burza we znaki dała się nie tylko we Wrzeszczu, ale też przetoczyła się przez media społecznościowe, w których mieszkańcy znów zwracali uwagę, że tramwaj w tym miejscu się nie sprawdzi, żartując gorzko, że bardziej przydałby się tam tramwaj wodny. Co na to miasto?



Czy przebudowa potoku i powstanie nowego zbiornika poprawi retencję w tej części Wrzeszcza?

Burza z początku tygodnia zalała wiele ulic w całym Trójmieście.

Jednym z takich miejsc była ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, a więc kluczowy odcinek planowanej trasy tramwajowej GPW, która w najbliższych latach ma połączyć Wrzeszcz z południem Gdańska, odciążając główną oś komunikacyjną od Huciska do Opery Bałtyckiej.

Leżący w niecce 200-metrowy odcinek ulicy między ul. gen. Józefa Fiszera a al. Grunwaldzką zniknął pod wodą, która po opadach spłynęła z wyżej położonych ulic. I choć utrudnienia nie trwały długo i po kilkudziesięciu minutach sytuacja się unormowała, zdjęcia zalanej ulicy zdążyły obiec internet i wywołały falę komentarzy.

Jedni żartowali, że miasto powinno tam uruchomić tramwaj, ale wodny. Drudzy głównie krytykowali upór miasta i podważali sensowność budowy w tym miejscu nowej linii tramwajowej.

Już wcześniej mieszkańcy i aktywiści zwracali uwagę urzędnikom, że ulica z obu stron zabudowana kamienicami jest zbyt wąska, by poprowadzić na niej linię tramwajową. Przeszkodą miałby być także stan wód gruntowych, których naruszenie mogłoby w negatywny sposób wpłynąć na stan fundamentów zabytkowych kamienic.

Wśród krytycznych głosów były też takie, że inwestycja jest szansą na przebudowanie ulicy i jej odwodnienie.

Czy to przekonało nieprzekonanych?

Tak ma przebiegać nowa linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza. Tak ma przebiegać nowa linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza.

Miasto: pomoże przebudowa potoku i budowa zbiornika



Postanowiliśmy zapytać urzędników odpowiedzialnych za wytyczenie trasy tramwajowej w tym miejscu, czy sygnał, jaki wysyła natura, zostanie przez nich uwzględniony przy trwającym już projektowaniu nowej linii.

Jak tłumaczy Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za funkcjonowanie transportu publicznego, w pobliżu nowej trasy ma powstać w przyszłości nowy zbiornik retencyjny. Planowana jest też przebudowa Potoku Królewskiego.

- Kwestie związane z rozwiązaniami, jakie zostaną przyjęte podczas budowy Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz, są obecnie szeroko omawiane na etapie opracowywania dokumentacji projektowej, nie tylko samej trasy tramwajowej i towarzyszącej jej infrastruktury drogowej. Gdańsk sukcesywnie inwestuje w poprawę stanu gospodarowania wodami opadowymi. Jedną z kolejnych inwestycji, która poprawi ochronę przeciwpowodziową miasta, jest planowana budowa zbiornika retencyjnego Wileńska II, który powstanie u zbiegu ul. Wileńskiej i SobieskiegoMapka. Dokumentacja projektowa obejmować będzie m.in. umocnienie brzegów zbiornika ponad linię wody materiałami naturalnymi, przepustami i przebudowę Potoku Królewskiego. Zbiornik ten ma odciążyć zlewnię potoku i umożliwić kompleksowe odprowadzenie wód, m.in. z obszaru objętego inwestycją. Inwestycja obejmie także kompleksową przebudowę sieci podziemnych, w tym przebudowę kanalizacji deszczowej i systemu odwodnienia. Powstające rozwiązania projektowe mają polepszyć sytuację gruntowo-wodną ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Piotr Borawski.

Opinie (188) 9 zablokowanych

  • W te pędy. (1)

    Przy Galerii też zalewa. Zlikwidować tramwaj!

    • 8 3

    • tam też ukryty potok :)

      na Siedlcach w stronę Huciska też ukryty potok, dlatego robi się rzeka na skrzyżowaniu z 3Maja

      • 3 1

  • Zalania

    Więcej betonu wylać i będzie lepiej

    • 16 0

  • Oszczędzało się na drenażach i kanalizacji burzowej (2)

    To są skutki. Dziwne tylko, że mieszkańcy milczą jak owce. Przecież to samorządowcy są ewidentnie winni takiej sytuacji, wszyscy jesteście poszkodowani, nie pierwszy raz, to trwa od lat i jest coraz gorzej, powinniście pozwać urząd zbiorowo i domagać się wielkiego odszkodowania.

    Moim zdaniem to zmierza do zrujnowania całych dzielnic, żeby je wyburzyć i postawić apartamenty.

    • 22 3

    • Taka prawda.

      • 1 0

    • W punkt.

      • 1 0

  • Zlikwidowac tramwaj na Hallera, Klinicznej, Pomorskiej (1)

    Tam też zalewa

    • 4 8

    • to zostanie tylko na morenie bo tu nie zalewa :D

      • 4 0

  • (1)

    Kiedyś istniał taki zawód jak urbanista. Cale miasta czy choćby dzielnice były konstruowane tak, by można w nich było żyć, mam tu na myśli tunele powietrzne, które zapewniały cyrkulację powietrza, budowano rowy melioracyjne i zbiorniki retencyjne, które kumulowały nadmiar wody, na osiedlach był zachowany odpowiedni stosunek bloków do zieleni, rzeki płynęły własnymi, naturalnymi korytami. Obecnie mam wrażenie, że miasta są zastawiane infrastrukturą na chybił trafił. Wolny placyk - budowlanka. Drzewo - proszę bardzo w donicy. Ryneczek - kostka betonowa. Inną kwestią jest również zdziwienie ludzi, którzy kupują domy/mieszkania na terenach niegdyś podmokłych (deweloper osuszył) i dziwią się, że przy 15 minutowych opadach mają zalany dorobek życia. Smutne to wszystko

    • 52 1

    • Większość koryt potoków zostało zabudowane dawano temu. I teraz to się mści

      • 3 0

  • budujdcie ten tramwaj (3)

    jak najszybciej

    • 6 33

    • budujcie buspasy! (2)

      • 4 3

      • Zamiast torów tramwajowych, nie zamiast ulic! (1)

        • 3 1

        • Oczywiście

          • 2 1

  • wartość słów Borawskiego jest żadna (2)

    tramwaje już przyspieszył, teraz pora na retencję. Pan ten jest politykiem, który tak jak większość ludzi tej profesji, wszystko powie nie biorąc za słowo żadnej odpowiedzialności. Bardziej wiarygodne od jego słów są horoskopy.

    • 34 3

    • Nie zapominaj o obietnicy niepodnoszenia cen biletów ZTM

      Obiecał co obiecał, a ceny i tak podniósł

      • 8 0

    • Bo Borawski to gdański Sasin. Cokolwiek powie, będzie na odwrót.

      • 5 0

  • Paranoja (1)

    Tramwaj powinien jechać przez Politechnikę i koniec! Zwykłych ludzi mogą wywłaszczać , to i można państwową uczelnię.

    • 24 5

    • Pg, jak zauważyłeś, jest poza...

      ... jurysdykcją pajaców z UM. I niech tak zostanie.

      • 3 2

  • potok czarny ptok buuuuuaaa

    • 2 0

  • Tramwajom mówimy NIE (2)

    I tyle

    • 21 11

    • zgadzam się, bo będą wolniejsze od wszystkiego

      dawać buspasy!

      • 1 5

    • Nie, bo nie!

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane