• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa linia tramwajowa do Wrzeszcza a ulewy

Maciej Korolczuk
17 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
W poniedziałek ul. Bohaterów Getta Warszawskiego znalazła się pod wodą, co znów wywołało falę pytań i komentarzy dotyczących zasadności budowy tam linii tramwajowej. W poniedziałek ul. Bohaterów Getta Warszawskiego znalazła się pod wodą, co znów wywołało falę pytań i komentarzy dotyczących zasadności budowy tam linii tramwajowej.

Poniedziałkowa ulewa nad Trójmiastem sprawiła, że wśród ulic, które znalazły się pod wodą, była m.in. ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, na której miasto w najbliższych latach zamierza wybudować linię tramwajową łączącą Wrzeszcz z południem Gdańska (trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz). Burza we znaki dała się nie tylko we Wrzeszczu, ale też przetoczyła się przez media społecznościowe, w których mieszkańcy znów zwracali uwagę, że tramwaj w tym miejscu się nie sprawdzi, żartując gorzko, że bardziej przydałby się tam tramwaj wodny. Co na to miasto?



Czy przebudowa potoku i powstanie nowego zbiornika poprawi retencję w tej części Wrzeszcza?

Burza z początku tygodnia zalała wiele ulic w całym Trójmieście.

Jednym z takich miejsc była ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, a więc kluczowy odcinek planowanej trasy tramwajowej GPW, która w najbliższych latach ma połączyć Wrzeszcz z południem Gdańska, odciążając główną oś komunikacyjną od Huciska do Opery Bałtyckiej.

Leżący w niecce 200-metrowy odcinek ulicy między ul. gen. Józefa Fiszera a al. Grunwaldzką zniknął pod wodą, która po opadach spłynęła z wyżej położonych ulic. I choć utrudnienia nie trwały długo i po kilkudziesięciu minutach sytuacja się unormowała, zdjęcia zalanej ulicy zdążyły obiec internet i wywołały falę komentarzy.

Jedni żartowali, że miasto powinno tam uruchomić tramwaj, ale wodny. Drudzy głównie krytykowali upór miasta i podważali sensowność budowy w tym miejscu nowej linii tramwajowej.

Już wcześniej mieszkańcy i aktywiści zwracali uwagę urzędnikom, że ulica z obu stron zabudowana kamienicami jest zbyt wąska, by poprowadzić na niej linię tramwajową. Przeszkodą miałby być także stan wód gruntowych, których naruszenie mogłoby w negatywny sposób wpłynąć na stan fundamentów zabytkowych kamienic.

Wśród krytycznych głosów były też takie, że inwestycja jest szansą na przebudowanie ulicy i jej odwodnienie.

Czy to przekonało nieprzekonanych?

Tak ma przebiegać nowa linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza. Tak ma przebiegać nowa linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza.

Miasto: pomoże przebudowa potoku i budowa zbiornika



Postanowiliśmy zapytać urzędników odpowiedzialnych za wytyczenie trasy tramwajowej w tym miejscu, czy sygnał, jaki wysyła natura, zostanie przez nich uwzględniony przy trwającym już projektowaniu nowej linii.

Jak tłumaczy Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za funkcjonowanie transportu publicznego, w pobliżu nowej trasy ma powstać w przyszłości nowy zbiornik retencyjny. Planowana jest też przebudowa Potoku Królewskiego.

- Kwestie związane z rozwiązaniami, jakie zostaną przyjęte podczas budowy Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz, są obecnie szeroko omawiane na etapie opracowywania dokumentacji projektowej, nie tylko samej trasy tramwajowej i towarzyszącej jej infrastruktury drogowej. Gdańsk sukcesywnie inwestuje w poprawę stanu gospodarowania wodami opadowymi. Jedną z kolejnych inwestycji, która poprawi ochronę przeciwpowodziową miasta, jest planowana budowa zbiornika retencyjnego Wileńska II, który powstanie u zbiegu ul. Wileńskiej i SobieskiegoMapka. Dokumentacja projektowa obejmować będzie m.in. umocnienie brzegów zbiornika ponad linię wody materiałami naturalnymi, przepustami i przebudowę Potoku Królewskiego. Zbiornik ten ma odciążyć zlewnię potoku i umożliwić kompleksowe odprowadzenie wód, m.in. z obszaru objętego inwestycją. Inwestycja obejmie także kompleksową przebudowę sieci podziemnych, w tym przebudowę kanalizacji deszczowej i systemu odwodnienia. Powstające rozwiązania projektowe mają polepszyć sytuację gruntowo-wodną ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Piotr Borawski.

Opinie (188) 9 zablokowanych

  • Fajna ta opinia pana v-ce, niewątpliwego eksperta.

    Tylko, co ona jest warta ? Właśnie dlatego.

    • 8 0

  • tam juz nic nie pomoze. walczmy jedynie o nie wycinanie wiecej drzew miedzy morena a wrzeszczem. A urzednikow miejskich wyslac obowiazkowo na zajecia z geologii i hydrologii pod katem miasta. Karnie musza sami zaplacic za szkolenia bo nic dotychczas nie wiedzieli. egzaminowac i wyrzucac tych co nie zdaja.

    • 15 0

  • I wlasnie dlatego zbudujemy wlasnie tam!

    • 3 0

  • Nałożyć na developerów podatek (1)

    Podatek wodny, czyli obciążać skutkami ulew. Póki na własny koszt nie przebudują wszystkich odwodnień powyżej linii 1 km od linii brzegowej.

    • 7 0

    • Nałożenie podatku będzie miało ten skutek

      co pisowski podatek deszczowy - od sklepów i centrów dystrybucyjnych, które mają duże betonowe place i zajmują betonem powierzchnię. Już to masz w postaci wyższych cen w sklepach.

      • 2 1

  • jakie to ma znaczenie, że my sobie podyskutujemy?

    sprawa jest już po uchwaleniu planów pod tą budowę, przy czym w WSA oddalono skargi na plany. Możecie sobie gdybać i narzekać jak Polak po wyborach.

    • 6 2

  • Bzdura (4)

    Budowa betonowych zbiorników nie poprawi sytuacji. Zabetonowania miasta na taką skalę nie. Ponadto niektóre tereny nie powinny byc zabudowywane. Np. Letnica na taką skalę. Już doszło do naruszenia stosukow wodnych. Lubimy mieć wodę ze ściany do picia mycia. A Odra.

    • 33 9

    • Co prawda to prawda. U nas każde miejsce jest sprzedawane deweloperom. Porównując np do Krakowa to oni wszędzie mają parki, tereny zielone itp. Masa tego jest u nich.

      • 4 1

    • (1)

      ale widzisz znawcow z opinii: ) nie maja pojecia ale klikna tak

      • 2 0

      • Wiarygodna dla nas może być

        tylko opinia mieszkańców tej urokliwej uliczki.Reszta to bełkot.

        • 0 0

    • Dokladnie tak kolejny przykład ze tramwaj do niczego sie nie nadaje

      • 2 0

  • (1)

    Dulkiewicz ma "fantastyczne" plany po fakcie. Do następnej ulewy.

    • 12 3

    • Jo, sama zaplanowała

      Ołówkiem narysowała hahaha

      • 1 0

  • A kiedy tramwaj na Słowackiego? :) (1)

    • 3 0

    • A kiedy wzdłuż najdłuzszego falowca?

      • 1 0

  • Co to za dziwna logika? Jak zalewa ulicę, po której ma jeździć tramwaj, to trzeba zrobić żeby jej nie zalewało, a nie odpuścić s

    • 1 3

  • To miasto Sodomy i Gomory powinno byc zalane lub zatopione

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane