• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa linia tramwajowa do Wrzeszcza a ulewy

Maciej Korolczuk
17 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
W poniedziałek ul. Bohaterów Getta Warszawskiego znalazła się pod wodą, co znów wywołało falę pytań i komentarzy dotyczących zasadności budowy tam linii tramwajowej. W poniedziałek ul. Bohaterów Getta Warszawskiego znalazła się pod wodą, co znów wywołało falę pytań i komentarzy dotyczących zasadności budowy tam linii tramwajowej.

Poniedziałkowa ulewa nad Trójmiastem sprawiła, że wśród ulic, które znalazły się pod wodą, była m.in. ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka, na której miasto w najbliższych latach zamierza wybudować linię tramwajową łączącą Wrzeszcz z południem Gdańska (trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz). Burza we znaki dała się nie tylko we Wrzeszczu, ale też przetoczyła się przez media społecznościowe, w których mieszkańcy znów zwracali uwagę, że tramwaj w tym miejscu się nie sprawdzi, żartując gorzko, że bardziej przydałby się tam tramwaj wodny. Co na to miasto?



Czy przebudowa potoku i powstanie nowego zbiornika poprawi retencję w tej części Wrzeszcza?

Burza z początku tygodnia zalała wiele ulic w całym Trójmieście.

Jednym z takich miejsc była ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, a więc kluczowy odcinek planowanej trasy tramwajowej GPW, która w najbliższych latach ma połączyć Wrzeszcz z południem Gdańska, odciążając główną oś komunikacyjną od Huciska do Opery Bałtyckiej.

Leżący w niecce 200-metrowy odcinek ulicy między ul. gen. Józefa Fiszera a al. Grunwaldzką zniknął pod wodą, która po opadach spłynęła z wyżej położonych ulic. I choć utrudnienia nie trwały długo i po kilkudziesięciu minutach sytuacja się unormowała, zdjęcia zalanej ulicy zdążyły obiec internet i wywołały falę komentarzy.

Jedni żartowali, że miasto powinno tam uruchomić tramwaj, ale wodny. Drudzy głównie krytykowali upór miasta i podważali sensowność budowy w tym miejscu nowej linii tramwajowej.

Już wcześniej mieszkańcy i aktywiści zwracali uwagę urzędnikom, że ulica z obu stron zabudowana kamienicami jest zbyt wąska, by poprowadzić na niej linię tramwajową. Przeszkodą miałby być także stan wód gruntowych, których naruszenie mogłoby w negatywny sposób wpłynąć na stan fundamentów zabytkowych kamienic.

Wśród krytycznych głosów były też takie, że inwestycja jest szansą na przebudowanie ulicy i jej odwodnienie.

Czy to przekonało nieprzekonanych?

Tak ma przebiegać nowa linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza. Tak ma przebiegać nowa linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza.

Miasto: pomoże przebudowa potoku i budowa zbiornika



Postanowiliśmy zapytać urzędników odpowiedzialnych za wytyczenie trasy tramwajowej w tym miejscu, czy sygnał, jaki wysyła natura, zostanie przez nich uwzględniony przy trwającym już projektowaniu nowej linii.

Jak tłumaczy Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za funkcjonowanie transportu publicznego, w pobliżu nowej trasy ma powstać w przyszłości nowy zbiornik retencyjny. Planowana jest też przebudowa Potoku Królewskiego.

- Kwestie związane z rozwiązaniami, jakie zostaną przyjęte podczas budowy Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz, są obecnie szeroko omawiane na etapie opracowywania dokumentacji projektowej, nie tylko samej trasy tramwajowej i towarzyszącej jej infrastruktury drogowej. Gdańsk sukcesywnie inwestuje w poprawę stanu gospodarowania wodami opadowymi. Jedną z kolejnych inwestycji, która poprawi ochronę przeciwpowodziową miasta, jest planowana budowa zbiornika retencyjnego Wileńska II, który powstanie u zbiegu ul. Wileńskiej i SobieskiegoMapka. Dokumentacja projektowa obejmować będzie m.in. umocnienie brzegów zbiornika ponad linię wody materiałami naturalnymi, przepustami i przebudowę Potoku Królewskiego. Zbiornik ten ma odciążyć zlewnię potoku i umożliwić kompleksowe odprowadzenie wód, m.in. z obszaru objętego inwestycją. Inwestycja obejmie także kompleksową przebudowę sieci podziemnych, w tym przebudowę kanalizacji deszczowej i systemu odwodnienia. Powstające rozwiązania projektowe mają polepszyć sytuację gruntowo-wodną ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Piotr Borawski.

Opinie (188) 9 zablokowanych

  • Tramwaje będą jeździły tylko w dni słoneczne (1)

    Jak będzie padało to w ramach akcji jakiegoś Ekopojektu pasażerowie do domu pójdą piechotą

    • 15 0

    • Tudzież tramwajem wodnym

      • 0 0

  • heheszki ja o tym wiedziałam dawno a WY? (1)

    • 8 0

    • To znaczy, wiedziałeś że z tą melioracją...

      ... To kit. My też to wiemy.

      • 1 0

  • (1)

    Przebudowa potoku - chciałoby się rzec - Polska w pigułce.

    • 11 1

    • Chytry dwa razy traci

      Puść tramwaj na około, bo wariant przez Politechnikę za drogi, przebuduj zamiast tego potok, żeby puścić go zabytkową ulicą pod oknami ludzi.

      • 0 0

  • nowy konkurs na stado wielbladow ktore wypija te wode

    • 17 0

  • (3)

    Gdy czytam takie artykuły to nie wiem czy śmiać się czy płakać. Może czas zasięgnąć wiedzy od mądrzejszych zamiast eksperymentować? Dlaczego wmieście Tokio nie ma żadnych podtopień? a jeśli już to po opadach deszczu których nigdy u nas nie było i nie wiadomo czy kiedykolwiek wystąpią. Może zacznijcie oglądać programy Discovery a tam znajdziecie odpowiedź? to co tam zainstalowano, rury, zlewnie i pompy mogące przetłoczyć mln metrów sześciennych wody na minutę. Ale co tam u nas zrobią drenaż który się zapcha i będzie jak zwykle.

    • 24 0

    • Tam zaraz Tokio (1)

      Wystarczy wziąć przykład z Holendrów. Oni jakoś potrafią wybudować nawet autostradę na morzu. Ech.. co tu porównywać...

      • 4 0

      • Dzięki Olendrom do dziś mamy Żuławy

        i wiele nadmorskich wiosek tj. Karwia, Karwieńskie Błota. Tak potrafili osuszyć w XVII w. prostymi technikami melioracji,
        że do dziś te zabytkowe budynki np. młyny, karczmy, chaty,
        stoją i nie są podtapiane.

        • 0 0

    • No właśnie

      Może czas zatrudnić prawdziwych urbanistów zagranicznych, którzy zrobią odpowiednie pomiary ruchu i zaplanują to miasto sensownie. W Gdańsku nawet Tristar działa w ten sposób, że co chwilę stajesz na czerwonym. Ale co się dziwić jak robił go Qumak bo chyba Qrzak było zajęte - spółka w upadłości kilka lat po wdrożeniu.

      • 1 0

  • (3)

    Całkiem przypadkiem, protestujące osoby z Bohaterów Getta są blisko powiązane z PiSem...

    • 8 28

    • Cały czas się zastanawiam który z nich tam mieszka.

      • 2 4

    • to sie rowniez zainteresowj, kto mieszka przy Do Studzienki (1)

      Oraz kto interesuje sie terenami rezerwy gruntowej w gornej czesci Doliny Krolewskiej.
      Na zlodzieju czapka gore i wrzeszczy "lapaj zlodzieja"!!!

      • 10 2

      • Przy do studzienki studenci! Tam na końcu. Pozdrawiam akademiki!

        • 1 6

  • (3)

    Właśnie przy budowie nowej trasy tramwajowej jest jedyna okazja na odwodnienie terenu !

    • 7 10

    • (2)

      Ale te protestujące NIMBY tego nie rozumieją i nawet nie chcą rozumieć. Im chodzi wyłącznie o jątrzenie i torpedowanie inwestycji.

      • 5 6

      • Jakie nimby? Puszczanie tramwajów w wąskiej uliczce to uciążliwość, której nikt by nie chciał. (1)

        • 2 1

        • Puszczanie samochodów

          Które hałasują, generują korki, utrudniają przejazd, wyglądają nieestetycznie i niszczą nawierzchnię to uciążliwość, której nikt by nie chciał

          • 1 0

  • Wenecja polnocy.

    • 11 0

  • Weźcie już tego dredziarza, tylko pośmiewisko robi (3)

    Blokowanie inwestycji dla przeszło 200 tysięcy mieszkańców połowy Gdańska (która była planowa 40 lat temu przy budowie SM Morena w latach 80) powinno byc karalne

    Taki z niego ekolog i eko ze sam jeździ samochodzikiem hehe

    • 12 14

    • Na deskorolce jezdzi

      • 1 1

    • (1)

      200 tys mieszkańców będzie jeździło tramwajem do Grunwaldzkiej? To dla kogo będzie fundowana PKM?

      • 2 1

      • PKM to całkowicie inny oddzielny byt, bez wspólnej taryfy. Nie ma nic wspólnego z Gdańską Komunikacją Miejską.

        Pomijam, że większość pasażerów to słoiki z gmin ościennych jak Żukowo, Rębiechowo, Kościerzyna, Kartuzy i inne Kaszuby

        • 0 0

  • Wąsko, stromo, drogo - najlepszy wariant jaki może być. Sporo ludzi zarobi.

    I to nie zwykłych leszczy, tylko podpiętych do miejskich zleceń.

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane