• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ulica połączy Grunwaldzką z Wita Stwosza przy OBC

Michał Brancewicz
19 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie
W tym rejonie nowa droga ma się włączyć w ul. Wita Stwosza. W tym rejonie nowa droga ma się włączyć w ul. Wita Stwosza.

Blisko 21 mln zł ma kosztować nowa ulica, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza i będzie przebiegała w pobliżu biurowców Olivia Business Centre. Właściciel kompleksu biurowego ma pokryć ok. 80 proc. kosztów budowy, która planowana jest na lata 2021- 2023. Radny dzielnicy uważa, że ta droga jest niepotrzebna, a jej powstanie będzie kłopotliwe.



Nowa Sudecka ma być ulicą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, które połączą al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza. Jeden pas w każdą stronę służył będzie do jazdy na wprost, a drugi do zjazdu do kompleksu biurowego Olivia Business Centre. Po obu stronach ulicy znajdą się drogi rowerowe. Projektowana prędkość na ulicy to 30 km/h.

- Miasto planuje realizować ulicę tzw. Nową Sudecką wspólnie z inwestorem prywatnym na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych oraz art. 3 ust. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego - informuje Olimpia Schneider z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Tym samym większą część zakresu inwestor będzie realizować samodzielnie na swój koszt, a część obejmująca skrzyżowanie z ul. Wita Stwosza zrealizuje miasto przy wsparciu finansowym inwestora. Dodatkowym wkładem inwestora jest przygotowanie przez niego dokumentacji projektowej.
Orientacyjny przebieg nowej ulicy w Oliwie. Orientacyjny przebieg nowej ulicy w Oliwie.
Według szacunkowego kosztorysu sporządzonego przez miejskich urzędników, inwestycja pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł a miasto 3,7 mln zł. Zanim jednak prace ruszą, musi zostać opracowany projekt.

- Trudno komentować szczegóły finansowe, ponieważ do tej pory na Nową Sudecką nie została zawarta umowa pomiędzy Miastem Gdańsk a nami. Niemniej potwierdzamy naszą gotowość partycypowania finansowego w jej budowie - mówi Dagmara Rybicka, menadżer ds. komunikacji Olivia Business Centre.
Co ważne, droga ma przebiegać w linii prostej i nie łączyć się z ul. Wąsowicza oraz nie wpadać bezpośrednio w ul. Orkana, która z kolei jest łącznikiem między Wita Stwosza a Polanki.

- Takie rozwiązanie zostało wybrane ze względu na decyzję o utrzymaniu spokojnego ruchu w tej części Oliwy - wyjaśnia Schneider.
Od strony al. Grunwaldzkiej powstało już skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, w które włączy się Nowa Sudecka. Od strony al. Grunwaldzkiej powstało już skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, w które włączy się Nowa Sudecka.
Do planów budowy tej drogi sceptycznie podchodzi radny dzielnicy Oliwa, który w poprzedniej kadencji zasiadał w Radzie Miasta Gdańska.

- Planowana droga ma charakter dojazdu do biurowców i nie rozwiązuję żadnych problemów komunikacyjnych Oliwy. W poprzedniej kadencji wszyscy radni miejscy okręgu nr 6 byli tej inwestycji przeciwni - przekonuje Mariusz Andrzejczak. - Ulica i jej proponowany przekrój będą generować dodatkowy ruch samochodowy w obrębie szkoły nr 35 i utrudnią komunikację dzieci uczęszczających na zajęcia do Hali Olivii. Obciążą dodatkowo ul. Wita Stwosza i Derdowskiego, które w godzinach szczytu są już praktycznie niedrożne.
Według radnego dzielnicy Oliwa, bliskie sąsiedztwo nowej drogi ze szkołą podstawową utrudni życie uczniom. Według radnego dzielnicy Oliwa, bliskie sąsiedztwo nowej drogi ze szkołą podstawową utrudni życie uczniom.
Warto też zauważyć, że droga ma biec po gruntach należących częściowo do miasta i Uniwersytetu Gdańskiego.

- Dla realizacji tej inwestycji niezbędne więc będzie kosztowny wykup gruntów i wycinka większości drzew na tym terenie - dodaje radny dzielnicowy.
- Nawet jeśli dojdzie do wycinki niektórych drzew, będzie się to wiązało z nasadzeniami nowych - deklaruje Rybicka.
Budowa ma być realizowana w latach 2021-2023, ale ostateczny termin będzie zależny od ustaleń, które zostaną wynegocjowane i włączone do umów drogowych.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Co to za ulica Derdowkiego na mapce? (1)

    Nigdy o takiej nie slyszalem....

    • 0 5

    • Jak się sprowadzasz do miasta, to obejrzyj sobie mapkę

      • 0 0

  • planowanie

    mądre planowanie było za komuny. na szczęście, bo z jego efektów czerpiemy do dzisiaj.planowali duże dwupasmowe drogi w przeciwieństwie do tego co obecni urbaniści. a samochodów było 100 razy mniej. na całym świecie najpierw buduje się infrastrukturę drogową a potem inwestycje. u nas na odwrót. a w Gdańsku szczególnie... mamy nie dokończoną Słowackiego, która kończy się przy ETC zamiast lecieć do stadionu, mamy Nową Bulońską , która nie wiedzieć czemu z obu stron ma po 2 pasy a po środku zwęża się do jednego (pewnie znów chodzi o spowolnienie ruchu), mieliśmy 2 pasy na Wita Stwosza a mamy 1 bo po co 2 jak mogą być płatne miejsce parkingowe na których nikt nie staje, mówią o Spacerowej i przekopie i nic nie robią, tramwaje próbują wciskać tam gdzie się nie da byle nie wykorzystać wcześniej przewidzianych pod tory ciągów, które to sprzedano deweloperom, mamy PKM w środku miasta zamiast tramwaju, który wręcz idealnie rozwiązałby trudności dojeżdżając do południowych osiedli....i można tak bardzo długo. OBC i Alchemia usytuowane przy najruchliwszej ulicy to też był genialny pomysł...teraz biurowce samorząd będzie budował przy lotnisku. ot, w końcu pomyśleli, wcześniej zamykając ludziom najwygodniejszą drogę na kaszuby a Kaszubom najlepszy dojazd do lotniska. ano, ale dzięki temu nie ma tam korków i można dostać nagrodę za najlepiej skomunikowane lotnisko w Polsce. a ludzie niech się męczą...

    • 12 3

  • dobry pomysl ale jest 1 warunek (1)

    nie dowalac dodatkowych swiatel spowalniajacych ruch i tworzacych korki

    • 2 3

    • Wystarczy postawić odcinkową kontrolę prędkości

      To nie światła spowalniają ruch, tylko Janusze spieszący się, żeby postać na czerwonym mimo zielonej fali...

      • 1 0

  • Lekkie przypomnienie

    Ktoś te biurowce zaprojektował i wydał na nie zgodę. Miała powstać odpowiednia ilość miejsc parkingowych i dojazdów.
    Jak to funkcjonuje wiedzą wszyscy mieszkańcy Oliwy którzy sami musieli wnioskować o strefę płatnego parkowania i odgradzać płotami swoje podwórka - bo pracownicy z OBC parkowali gdzie się da.
    Teraz jako rozwiązanie ma być droga 2 jezdnie po 2 pasy bezpośrednio pod płotem szkoły (o ile nie częściowo na jej terenie). Dodatkowo ma ona rozdzielić szkołę i halę Olivia gdzie znaczna część dzieciaków ze szkoły codziennie ma zajęcia - i pokonuje tą trasę nawet kilka razy dziennie.
    Już widzę zapewnienie bezpieczeństwa na czymś takim - oczywiście u nas wszyscy przejmują ie znakami ograniczenia do 30km/h na 4 pasach.....

    • 14 2

  • Przecież tam jest obok sporotowa szkoła

    gdzie dzieci cały czas przemieszczają się między szkołą a halą Olivia i tam mają być 4 pasy ?
    Ktoś jeszcze nad tymi developerami panuje ? Czy to oni panują nad miastem ?

    • 10 2

  • Ta droga jest tylko po to aby można było zabudować teren UG biurowcami (1)

    Nie dajcie się omamić tej ściemie, że prywaciarz wydaje prawie 20 baniek aby swoim pracownikom ułatwić dojazd do pracy . To ma być dojazd do biurowców po UG. Z drugie jestrony jest rektorat więc nie ma szans.

    • 9 2

    • ten prywaciarz płaci podatki w Gdańsku

      jego firma płaci podatki w Gdańsku, większość pracowników pewnie też. A ty ile zostawiasz podatków w Gdańsku?

      • 2 1

  • Ulica jest potrzebna do dalszych inwestycji OBC (2)

    Od lat nic się nie dzieje z wielką działką należącą do Gdańskiego Uniwersytetu (stary stadion LA i przyległe boiska). Być może negocjacje właściciela OBC z Uniwersytetem idą w tym kierunku by na tej działce powstały dalsze biurowce i do tego potrzebny jest dobry dojazd. Właściciel OBC nie przypadkowo chce wydać ok. 17 baniek i namawia Miasto do dołożenia 5 baniek. Szkoła od ponad 20 lat prosi miasto o rozbudowę sali sportowej, a rodzice dowożący dzieci do szkoły proszą o większą ilość miejsc parkingowych. Może Miasto w negocjacjach z właścicielem OBC potrafi coś dla tej szkoły wytargować. Wtedy będzie "wilk syty i owca cała".

    • 5 4

    • Co możesz wytargować dla szkoły

      jak w grę wchodzi droga z 4 pasami, pomiędzy szkołą i halą Olivia gdzie są zajecia sportowe ?
      PS
      Miejsce parkingowych pod szkołą nie potrzeba, chyba, że dla niepełnosprawnych to tak.

      • 2 2

    • !

      Trochę nie logiczne. Dojazd to powinni zbudować po ukończeniu inwestycji, a nie w trakcie. przecież budowa całkowicie zniszczy tę drogę. Grunt, że nie wjeżdża w Orkana i Noakowskiego bo by se z górki robili wyścigi po bruku i kolejne światła musiały by być.

      • 1 2

  • Ciekawa wycena

    Mowa jest o jakiś 300-400 m drogi dojazdowej do biurowców którą ktoś wycenił na 20 mln.
    To chyba u nas autostrady z wiaduktami budują w takich cenach ..... a nie 300 m drogi z np kostki brukowej.
    Chyba że w cenę drogi developer wliczył sobie wszystkie parkingi - a faktyczne kilka mln na drogę zapłaci miasto - ot taka super promocja.....

    • 7 1

  • Tramwaj!

    Tu przydałby się tramwaj przez Kołobrzeską do Wita Stwosza i później z Brętowa przez Niedźwiednik i Nową Abrahama. Oczywiście każde dodatkowe połączenie poprzeczne do głównej ramy komunikacyjnej jest potrzebne ale priorytetem powinna być komunikacja publiczna, nie indywidualna!

    • 8 2

  • Po co ta ulica która wygeneruje dodatkowe korki. Trzeba zablokować tą inwestycje.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane