• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa wizja dla dworca PKS w Gdańsku: Dwa nowe budynki i plac z zielenią

Michał Brancewicz, Michał Stąporek
29 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (158)
Dwa budynki usługowe i park skośnie unoszący się ku górze - tak prezentuje się nowa, wstępna koncepcja zabudowy na terenie placu manewrowego i dworca PKS przy ul. 3 Maja w Gdańsku. Dwa budynki usługowe i park skośnie unoszący się ku górze - tak prezentuje się nowa, wstępna koncepcja zabudowy na terenie placu manewrowego i dworca PKS przy ul. 3 Maja w Gdańsku.

Poznaliśmy nową koncepcję zabudowy dworca PKS w Gdańsku i znajdujących się wokół niego terenów przy ul. 3 MajaMapka. To pierwszy konkret od dwóch lat, kiedy został uchwalony plan miejscowy umożliwiający ucywilizowanie tej okolicy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone



Spotkanie właściciela dworca PKS z wiceprezydentem i architektem miasta



Jak oceniasz zaprezentowaną wizję zabudowy dworca PKS?

Bogdan Górski, prezes spółki PB Górski, i architekt Jacek Droszcz ze Studia Kwadrat, spotkali się z wiceprezydentem Gdańska Piotrem Grzelakiem i architektem miasta Piotrem Lorensem w sprawie nowej zabudowy na terenie dworca PKS.

- Omówiliśmy koncepcję, teraz czas na projektowanie - mówi Bogdan Górski. - Miasto dało nam zielone światło.
Jacek Droszcz prezentuje nową koncepcję zabudowy na terenie dworca PKS. Jacek Droszcz prezentuje nową koncepcję zabudowy na terenie dworca PKS.

Dwa budynki i zielony plac z kładką między nimi



Wizja Górskiego i Droszcza zakłada wzniesienie dwóch budynków w kształcie litery "U". Ten większy, zlokalizowany w południowej części działkiMapka, gdzie dziś znajduje się plac manewrowy dla autobusów, otwierałby się na zabytkowy budynek dawnych koszar pruskich pionierówSzkoły Wojennej. Jeszcze parę lat temu mieścił się w nim Powiatowy Urząd Pracy.


Mniejszy budynek powstałby na północnym skraju działkiMapka, czyli tam, gdzie dziś znajduje się otwarty w 1973 r. gmach dworca PKS. On z kolei otwierałby się na stoki góry Gradowej i prowadzący na jej szczyt szlak spacerowy.

- Na parterze powstaną lokale usługowe głównie z gastronomią, żeby ożywić tę część miasta. Na piętrach biura, hotel i mieszkania na wynajem np. w sektorze PRS [mieszkania na wynajem długoterminowy - przyp. red.] - zdradza Jacek Droszcz. - Dworzec pozostanie, tak jak obecnie na poziomie -1, a część funkcji, jak poczekalnia czy plac zabaw dla dzieci, znajdzie się już w nowej zabudowie na parterze.

Ukośnie poprowadzony park, a pod nim autobusy



Wstępna koncepcja nowej zabudowy na terenie dworca PKS przy ul. 3 Maja w Gdańsku. Od lewej: istniejąca dawna Szkoła Wojenna (nie jest objęta inwestycją), budynek z usługami, park odsłaniający perspektywę na górę Gradową i panoramę miasta, budynek usługowy, w którym znajdą się także przestrzenie dla pasażerów dworca autobusowego. Na końcu po lewej budynek komunalny (nieobjęty inwestycją). Wstępna koncepcja nowej zabudowy na terenie dworca PKS przy ul. 3 Maja w Gdańsku. Od lewej: istniejąca dawna Szkoła Wojenna (nie jest objęta inwestycją), budynek z usługami, park odsłaniający perspektywę na górę Gradową i panoramę miasta, budynek usługowy, w którym znajdą się także przestrzenie dla pasażerów dworca autobusowego. Na końcu po lewej budynek komunalny (nieobjęty inwestycją).
Najciekawiej jest jednak pośrodku. Pomiędzy budynkami zaplanowano ogólnodostępny, miejski plac (wymaga go plan miejscowy).

- Park będzie się wznosił ukośnie ku górze w formie amfilady z kładką prowadzącą do Redity Napoleońskiej, a pod nim uda się zmieścić miejsca manewrowe i postojowe dla autobusów bez konieczności schodzenia głęboko pod ziemię - opowiada architekt. - Zakładamy, że park stanie się miejscem spotkań z zupełnie nową perspektywą spojrzenia na panoramę miasta. To miejsce było historycznie bardzo zielone i teraz po części przywrócimy funkcję parkową. Dodatkowo zieleń będzie obecna na bocznych ścianach nowych budynków.

Wizja przebudowy Dworca PKS to wciąż wczesny etap inwestycji



Firma PB Górski dysponuje tym terenem od 2012 roku, kiedy za 10,2 mln zł kupiła udziały w przedsiębiorstwie PKS Gdańsk, będącym wieczystym użytkownikiem działek, na których stoi dworzec.

W sierpniu minęły dwa lata od uchwalenia planu zagospodarowania terenu, na którym stoi dworzec PKS i znajduje się plac manewrowy dla autobusów.

Na razie nie padają jednak żadne konkretne daty dotyczące tego, jak długo potrwają prace projektowe, ile zajmie uzyskanie pozwolenia na budowę i kiedy wystartują prace.

Dworzec PKS w Gdańsku: kiedy przestanie straszyć?

Miejsca

Opinie (158) 4 zablokowane

  • oho kolejna WIZJA

    zamiast cpac grzyby i prezentowac kolejne WIZJE
    przydalo by sie porzadne mycie i porzadek istniejacego dworca PKS?
    bo na razie to smierdzi moczem i żulem
    a odwiedzajacych podroznych zbiera na wymioty

    • 23 0

  • Opinia wyróżniona

    A cmentarz pod spodem... (9)

    Zapomnieli tylko że pod ziemią są szczątki ludzkie, bo to teren zlikwidowanego cmentarza (zlikwidowano tylko nagrobki). Znam opowieści jak w latach 70tych budowali tunel do przystanków, to wszędzie gdzie zaczynali kopać to wyciągali szkielety, okucia trumien, fragmenty ubioru (podeszwy butów, guziki, sprzączki od pasków i wióry od trumien). Część z tego zakopywali ponownie kawałek dalej, część wywozili w nieznanym kierunku...

    • 109 16

    • i co z tego? (1)

      ale jakie to ma znaczenie? i tak każde prace budowlane są poprzedzone archeologicznymi. wykonają odkrywki, zbiorą kości, złożą do mogiły i rozpoczną pracę przy nowej zabudowie.

      wolisz to co jest tam obecnie?

      • 26 1

      • Inteleigenc to co jest obecnie jest wynikiem tego deewelopera i władz miasta gdybysmiał mózg to bys to wiedział

        tak samo jak bys miał ułamek rozumu to bys wiedzial ze stawianie byleczego by zastąpić ruine nic nie zmienia a wtym wypadku jest wrecz szkodliwe bo dworzec autobusowy zastaje praktycznie zlikwidowany i zastapiony blokowiskiem na wynajem!!

        • 4 6

    • Cmentarze się przenosi, to nie jest nic dziwnego. Lepiej chyba szczątki ekshumować i pochować w godnej mogile nawet zbiorowej niż dalej trzymać pod autobusami do Starogardu

      • 43 2

    • Jeszcze trochę działalności Port Service, Szadółek i Portu Czystej Energii

      a Gdańsk cały stanie się jednym wielkim cmentarzem. Może więc lepiej zająć się rozbudową cmentarzy?

      • 1 3

    • To były ofiary niemieckie zabijane seryjnie przez Rosjan w 1945 (3)

      • 1 0

      • A teraz dzięki Port Service (2)

        będą ofiary polskie zabijane seryjnie przez Niemców.

        • 0 8

        • A teraz przeczytaj sobie Art. 256 paragraf 1 KK i pomyśl o konsekwencjach twoich publicznych wypowiedzi.

          • 2 1

        • Wyprali ci ten móżdżek w tv Republika dokumentnie !

          • 0 0

    • Szczątki ludzkie pod ziemią są wszędzie biorąc pod uwagę, że ludzie zamieszkiwali te tereny przed 1000 lat !!! Podejrzewam ,że Ty też mieszkasz nad szczątkami ludzkimi i nie tylko .

      • 0 0

  • Chyba jakaś jawna kpina- "park" na dachu hali garażowej? A gdzie tu dworzec? Czyli stanowiska odjazdowe, miejsca postojowe dla autobusów, pomieszczenia dla kierowców, administracji, każdy biletowe?

    • 26 1

  • Gdzie? (4)

    Gdzie będzie plac manewrowy i postój dla autobusów? To co zaprezentowano wygląda na małe osiedle. Czy właściciel chce wprowadzić cały ruch pod ziemię? Jakie to będą koszty? Stanowiska dla stojących autokarów, drogi, przystanki, oświetlenie, wzmocnienia pokrycia dachowego? Czy ktoś widział, choć z daleka jaki jest ruch na dworcu PKS? Jak ciężko z niego wyjechać tą jedną drogą wyjazdową, jak oczekuje na wyjazd kilka pojazdów? Ten projekt to utopia, której utrzymanie pochłonie za duży procent budżetu miasta, czyli za dużo naszych pieniędzy.

    • 34 2

    • To nie właściel che, tylko prawo miejscowe mu to narzuca

      wiadomo o tym od co najmniej dwóch lat ;)

      - Park będzie się wznosił ukośnie ku górze w formie amfilady z kładką prowadzącą do Redity Napoleońskiej, a pod nim uda się zmieścić miejsca manewrowe i postojowe dla autobusów bez konieczności schodzenia głęboko pod ziemię - opowiada architekt.

      • 2 7

    • Ale tam nie bedzie dworca tylko biura

      • 1 0

    • Też to zauwarzyłem

      Pomyśleli o wszystkim tylko nie o głównej funkcji obszaru, czyli dworca dla autobusów.

      • 9 0

    • Nie przeczytałeś i komentujesz

      "Ten projekt to utopia, której utrzymanie pochłonie za duży procent budżetu miasta, czyli za dużo naszych pieniędzy."

      Teren jest prywatny, dworzec jest prywatny, przebudowa będzie za prywatne pieniądze.

      Miasto złotówki do tego nie dołoży

      • 0 1

  • Podoba mi się. Oby jak najszybciej. (1)

    Ta część miasta wymaga rewitalizacji.

    PS no i polóżcie dachowki na zadaszeniu peronow pkp. Obecnie polozona papa wygląda obleśnie.

    • 2 15

    • Wiaty peronowe nigdy nie były pokryte dachówkami - taki chory pomysł wymagałby zresztą ich wybudowania od nowa z uwagi na masę dachówek.

      • 0 0

  • Komunikacja szaleje (1)

    A gdzie dworzec będzie ?

    • 18 0

    • Developwrki to nie interesuje

      • 3 0

  • Kompletna bzdura. Tam wystarczy budynek wielkości obecnego, tylko nowoczesny, czysty, mądrze zaprojektowany.

    Dwa budynki? I kto to będzie wynajmował? Przecież PKS, gdy dookoła zaraz masz tyle innych rzeczy, to jest wsiąść-wysiąść, tam nikt godzinami nie będzie siedział!

    • 15 3

  • Opinia wyróżniona

    Czyli perony autobusowe będą pod ziemią, dyskretnie pominięto tę niewygodną kwestię (14)

    Czyli cały czas dominuje chora koncepcja, aby to co jest najważniejsze przenieść pod ziemię. Te wizualizacja wygląda nie najgorzej, ale wszystkie realizacje w Gdańsku mają ciekawe wizualizacje a przy realizacji stopniowo rezygnuje się z tego co najdroższe i najatrakcyjniejsze.
    Po wybudowaniu to będzie paskudny kloc jakich wiele stawia Górski. Zobaczcie co on stawia na tzw. Morenie. Obrzydliwe kloce jeden przy drugim.

    • 136 19

    • Chora kocepcja? (3)

      Chorą koncepcją jest schowanie "autobusów" pod ziemią aby oddać teren na górze ludziom? Ja uważam, że to świetna koncepcja.

      • 23 13

      • Koncepcja jest słuszna - ale z tymi ludźmi nie do zrealizowania

        już w założeniu - całość wygląda jak chory sen wariata

        • 12 2

      • autobusy są dla ludzi, wszystkich ludzi, te klocki będą potrzebne nielicznym

        • 17 4

      • Byłeś w podziemnym przejściu na dworcu PKS?

        Gdyby nie to, jak nasza infrastruktura kończy, nie byłoby problemu z podziemnym dworcem.

        • 1 0

    • (3)

      Wrocław ma dworzec autobusowy pod ziemią. Poznań ma na poziomie 0, ale zakryty wielką galerią. Moim zdaniem oba te przykłady działają całkiem dobrze i Gdańsk powinien pójść ich śladem

      • 12 11

      • poznaniacy akurat nie sa zachwyceni tym dworcem (1)

        • 13 0

        • tak samo Wrocławianie nie są zachwyceni

          • 6 0

      • Dworzec to dworzec, a nie p..lony kloc handlowy z funkcją dworca na dole. Tak jak te paskudztwo w Sopocie.

        • 10 4

    • (1)

      Podziemny parking dla autobusów, w perspektywie wodorowych i elektrycznych. Kto da na to zgodę?

      • 8 1

      • PKS i elektryczne autobusy?

        Gdzie miałyby jeździć? Na Orunię i z powrotem?
        Przy obecnej technologii napęd elektryczny jest dla PKS bezużyteczny

        • 3 0

    • Dokładnie

      Nie wspomniano nic o najważniejszym elemencie czyli peronach.... Plus za koncepcję zieleni.

      • 9 0

    • W Bilbao jest piękny autobusowy dworzec pod ziemią. Jak ktoś mieszkał całe życie na wsi pod Olsztynem, to sama przeprowadzka do Gdańska mentalności nie zmieni.

      • 5 11

    • szkoda ze nie ma miejsca na zamek bo chyba tylko on by ciebie zachwycił

      • 1 6

    • I bardzo dobrze, że będzie po ziemią. Po co szpetne perony na zwnątrz?

      • 0 0

  • (2)

    Nowy dworzec PKS i zero informacji, ile będzie miał peronów, jak dużą poczekalnię i gdzie wejścia / wyjścia. To będzie aneks dworcowy i Gdańsk zostanie z palcem w d. Zaraz będzie trzeba szukać alternatywnego miejsca na autobusy, bo pan deweloper "zapomni" o odpowiednio dużym placu manewrowym, a wysokość stropu uniemożliwi wjazd autokarom piętrowym

    • 29 0

    • Zadnego dworca tam nie bedzie

      • 4 0

    • patrz tzw dworzec bez dworca w Sopocie

      • 3 0

  • Potem zielony plac okaze sie trawnikiem metr na metr

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane