• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa wizja dla dworca PKS w Gdańsku: Dwa nowe budynki i plac z zielenią

Michał Brancewicz, Michał Stąporek
29 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (158)
Dwa budynki usługowe i park skośnie unoszący się ku górze - tak prezentuje się nowa, wstępna koncepcja zabudowy na terenie placu manewrowego i dworca PKS przy ul. 3 Maja w Gdańsku. Dwa budynki usługowe i park skośnie unoszący się ku górze - tak prezentuje się nowa, wstępna koncepcja zabudowy na terenie placu manewrowego i dworca PKS przy ul. 3 Maja w Gdańsku.

Poznaliśmy nową koncepcję zabudowy dworca PKS w Gdańsku i znajdujących się wokół niego terenów przy ul. 3 MajaMapka. To pierwszy konkret od dwóch lat, kiedy został uchwalony plan miejscowy umożliwiający ucywilizowanie tej okolicy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone



Spotkanie właściciela dworca PKS z wiceprezydentem i architektem miasta



Jak oceniasz zaprezentowaną wizję zabudowy dworca PKS?

Bogdan Górski, prezes spółki PB Górski, i architekt Jacek Droszcz ze Studia Kwadrat, spotkali się z wiceprezydentem Gdańska Piotrem Grzelakiem i architektem miasta Piotrem Lorensem w sprawie nowej zabudowy na terenie dworca PKS.

- Omówiliśmy koncepcję, teraz czas na projektowanie - mówi Bogdan Górski. - Miasto dało nam zielone światło.
Jacek Droszcz prezentuje nową koncepcję zabudowy na terenie dworca PKS. Jacek Droszcz prezentuje nową koncepcję zabudowy na terenie dworca PKS.

Dwa budynki i zielony plac z kładką między nimi



Wizja Górskiego i Droszcza zakłada wzniesienie dwóch budynków w kształcie litery "U". Ten większy, zlokalizowany w południowej części działkiMapka, gdzie dziś znajduje się plac manewrowy dla autobusów, otwierałby się na zabytkowy budynek dawnych koszar pruskich pionierówSzkoły Wojennej. Jeszcze parę lat temu mieścił się w nim Powiatowy Urząd Pracy.


Mniejszy budynek powstałby na północnym skraju działkiMapka, czyli tam, gdzie dziś znajduje się otwarty w 1973 r. gmach dworca PKS. On z kolei otwierałby się na stoki góry Gradowej i prowadzący na jej szczyt szlak spacerowy.

- Na parterze powstaną lokale usługowe głównie z gastronomią, żeby ożywić tę część miasta. Na piętrach biura, hotel i mieszkania na wynajem np. w sektorze PRS [mieszkania na wynajem długoterminowy - przyp. red.] - zdradza Jacek Droszcz. - Dworzec pozostanie, tak jak obecnie na poziomie -1, a część funkcji, jak poczekalnia czy plac zabaw dla dzieci, znajdzie się już w nowej zabudowie na parterze.

Ukośnie poprowadzony park, a pod nim autobusy



Wstępna koncepcja nowej zabudowy na terenie dworca PKS przy ul. 3 Maja w Gdańsku. Od lewej: istniejąca dawna Szkoła Wojenna (nie jest objęta inwestycją), budynek z usługami, park odsłaniający perspektywę na górę Gradową i panoramę miasta, budynek usługowy, w którym znajdą się także przestrzenie dla pasażerów dworca autobusowego. Na końcu po lewej budynek komunalny (nieobjęty inwestycją). Wstępna koncepcja nowej zabudowy na terenie dworca PKS przy ul. 3 Maja w Gdańsku. Od lewej: istniejąca dawna Szkoła Wojenna (nie jest objęta inwestycją), budynek z usługami, park odsłaniający perspektywę na górę Gradową i panoramę miasta, budynek usługowy, w którym znajdą się także przestrzenie dla pasażerów dworca autobusowego. Na końcu po lewej budynek komunalny (nieobjęty inwestycją).
Najciekawiej jest jednak pośrodku. Pomiędzy budynkami zaplanowano ogólnodostępny, miejski plac (wymaga go plan miejscowy).

- Park będzie się wznosił ukośnie ku górze w formie amfilady z kładką prowadzącą do Redity Napoleońskiej, a pod nim uda się zmieścić miejsca manewrowe i postojowe dla autobusów bez konieczności schodzenia głęboko pod ziemię - opowiada architekt. - Zakładamy, że park stanie się miejscem spotkań z zupełnie nową perspektywą spojrzenia na panoramę miasta. To miejsce było historycznie bardzo zielone i teraz po części przywrócimy funkcję parkową. Dodatkowo zieleń będzie obecna na bocznych ścianach nowych budynków.

Wizja przebudowy Dworca PKS to wciąż wczesny etap inwestycji



Firma PB Górski dysponuje tym terenem od 2012 roku, kiedy za 10,2 mln zł kupiła udziały w przedsiębiorstwie PKS Gdańsk, będącym wieczystym użytkownikiem działek, na których stoi dworzec.

W sierpniu minęły dwa lata od uchwalenia planu zagospodarowania terenu, na którym stoi dworzec PKS i znajduje się plac manewrowy dla autobusów.

Na razie nie padają jednak żadne konkretne daty dotyczące tego, jak długo potrwają prace projektowe, ile zajmie uzyskanie pozwolenia na budowę i kiedy wystartują prace.

Dworzec PKS w Gdańsku: kiedy przestanie straszyć?

Miejsca

Opinie (158) 4 zablokowane

  • Stary budynek ma nie typowa budowę

    Powinien zostać wyremontowany a reszta dostosowana do niego . Spodek w Katowicach istnieje , Hala Oliwia równie , a ni tylko zaorać i beton lać.

    • 15 1

  • To jest chora koncepcja: tam powinien być przede wszystkim dworzec autobusowy

    A wszystko inne przy okazji, a tu jest odwrócenie priorytetów. Lokale na wynajem a przy okazji może zrobimy jeszcze miejsce dla autobusów. Pod ziemią.

    • 25 4

  • Jak Górski spotyka się z Władzami miasta znaczy będą LODY, a my za to wszystko zapłacimy!

    • 18 0

  • Będzie kolejna Brama Wrzeszcza po 150 metrów wysokości

    i "akademii" z patoapartamentami inwestycyjnymi 12 m2. Reszta to baju baju . Naprawdę ??/ Naprawdę wierzycie w te bajki ? Jeszcze ? ! Mało wam ?!

    • 16 0

  • (3)

    Pomysł parki jak najbardziej na plus ale architektura budynków średnio mi się podoba. Czy nie można by było zrobić historyzujących budynków ze skośnymi dachami itp.? Tak jak budynku obok po Urzędzie Pracy. Cała przestrzeń na pewno by na tym zyskała.

    • 12 4

    • nie zyjemy w sredniowieczu, trzeba budowac z poszanowaniem sasiedztwa ale zgodnie z duchem czasu

      • 1 1

    • dla tych awansowanych na inteligenta wiesniakow "historyzowanie" to najgorsza obraza.Tak ich nauczyli starsi bolszewicy z ktorych na krotkich kursach zrobiono architektow,planistow i urbanistow.

      • 2 1

    • Obawiam się, że projekt budynku historyzującego okazałby się w naszych realiach co najmniej tandetny. Co do projektu - już na wizualizacji budynki wydają się przeskalowane, "ciężkie", a te skośne ściany od strony placu też nie dodają im uroku. Jeśli chciano nawiązać takim zabiegiem do fortyfikacji - to słabo to wyszło,

      • 1 0

  • Przerost formy nad treścią. (1)

    Usługi tak, ale mieszkania? Kto zechce zamieszkać pomiędzy pociągami a autobusami? Oby tylko lokale usługowe nie stały puste jak dworcu PKP.

    • 12 0

    • Autobusow nie bedzie wiec luz

      • 2 0

  • Co to jest Legoland z czerrwonoburej cegly? Koszary?

    Przeciez to jest jakas masakra ten projekt! Co za oligofrenik to projektowal? Trudno pobic szpetote dotyczczasowego dworca PKS,ale tym miernotom akurat sie to udalo.To jest cos w rodzaju pastelozy na elewacjach blokow,tandetne przekombinowane,brzydkie ,pozbawione jakiejkolwiek atrakcyjnosci wizualnej.To jest straszne jak widze ,ze setki lat realizacji pieknej architektury w Gdansku jest bezczeszczone przez takich prymitywow ze wschodnich wiosek

    • 7 0

  • Rany a nie mogli by wyremontować starego dworca i okleić go klinkierem czerwonym by dostosować wizualnie do byłego UP i Dworca PKP i tyle? Przecież jakby to ładnie odswiezyli i zrobili plac manewrowy i perony z prawidziwego zdarzenia to by naprawdę wystarczyło. Po co tak kombinować? A lokale usługowe etc można zrobić w budynku byłego UP.

    • 6 1

  • Paskudne toto

    Dworzec autobusowy to fajny modernizm.
    Teraz zastępują wszystko rdzawymi klocami....

    • 12 0

  • Gorski... (1)

    I to jest koncepcja dworca autobusowego na miarę pół milionowego miasta? Czy może kolejna droga zabudowa mieszkalna? Suwałki mają większy dworzec autobusowy...

    • 14 0

    • To jest koncepcja apartamentow, a nie dworca

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane