• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa wizja dla dworca PKS w Gdańsku: Dwa nowe budynki i plac z zielenią

Michał Brancewicz, Michał Stąporek
29 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (158)
Dwa budynki usługowe i park skośnie unoszący się ku górze - tak prezentuje się nowa, wstępna koncepcja zabudowy na terenie placu manewrowego i dworca PKS przy ul. 3 Maja w Gdańsku. Dwa budynki usługowe i park skośnie unoszący się ku górze - tak prezentuje się nowa, wstępna koncepcja zabudowy na terenie placu manewrowego i dworca PKS przy ul. 3 Maja w Gdańsku.

Poznaliśmy nową koncepcję zabudowy dworca PKS w Gdańsku i znajdujących się wokół niego terenów przy ul. 3 MajaMapka. To pierwszy konkret od dwóch lat, kiedy został uchwalony plan miejscowy umożliwiający ucywilizowanie tej okolicy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone



Spotkanie właściciela dworca PKS z wiceprezydentem i architektem miasta



Jak oceniasz zaprezentowaną wizję zabudowy dworca PKS?

Bogdan Górski, prezes spółki PB Górski, i architekt Jacek Droszcz ze Studia Kwadrat, spotkali się z wiceprezydentem Gdańska Piotrem Grzelakiem i architektem miasta Piotrem Lorensem w sprawie nowej zabudowy na terenie dworca PKS.

- Omówiliśmy koncepcję, teraz czas na projektowanie - mówi Bogdan Górski. - Miasto dało nam zielone światło.
Jacek Droszcz prezentuje nową koncepcję zabudowy na terenie dworca PKS. Jacek Droszcz prezentuje nową koncepcję zabudowy na terenie dworca PKS.

Dwa budynki i zielony plac z kładką między nimi



Wizja Górskiego i Droszcza zakłada wzniesienie dwóch budynków w kształcie litery "U". Ten większy, zlokalizowany w południowej części działkiMapka, gdzie dziś znajduje się plac manewrowy dla autobusów, otwierałby się na zabytkowy budynek dawnych koszar pruskich pionierówSzkoły Wojennej. Jeszcze parę lat temu mieścił się w nim Powiatowy Urząd Pracy.


Mniejszy budynek powstałby na północnym skraju działkiMapka, czyli tam, gdzie dziś znajduje się otwarty w 1973 r. gmach dworca PKS. On z kolei otwierałby się na stoki góry Gradowej i prowadzący na jej szczyt szlak spacerowy.

- Na parterze powstaną lokale usługowe głównie z gastronomią, żeby ożywić tę część miasta. Na piętrach biura, hotel i mieszkania na wynajem np. w sektorze PRS [mieszkania na wynajem długoterminowy - przyp. red.] - zdradza Jacek Droszcz. - Dworzec pozostanie, tak jak obecnie na poziomie -1, a część funkcji, jak poczekalnia czy plac zabaw dla dzieci, znajdzie się już w nowej zabudowie na parterze.

Ukośnie poprowadzony park, a pod nim autobusy



Wstępna koncepcja nowej zabudowy na terenie dworca PKS przy ul. 3 Maja w Gdańsku. Od lewej: istniejąca dawna Szkoła Wojenna (nie jest objęta inwestycją), budynek z usługami, park odsłaniający perspektywę na górę Gradową i panoramę miasta, budynek usługowy, w którym znajdą się także przestrzenie dla pasażerów dworca autobusowego. Na końcu po lewej budynek komunalny (nieobjęty inwestycją). Wstępna koncepcja nowej zabudowy na terenie dworca PKS przy ul. 3 Maja w Gdańsku. Od lewej: istniejąca dawna Szkoła Wojenna (nie jest objęta inwestycją), budynek z usługami, park odsłaniający perspektywę na górę Gradową i panoramę miasta, budynek usługowy, w którym znajdą się także przestrzenie dla pasażerów dworca autobusowego. Na końcu po lewej budynek komunalny (nieobjęty inwestycją).
Najciekawiej jest jednak pośrodku. Pomiędzy budynkami zaplanowano ogólnodostępny, miejski plac (wymaga go plan miejscowy).

- Park będzie się wznosił ukośnie ku górze w formie amfilady z kładką prowadzącą do Redity Napoleońskiej, a pod nim uda się zmieścić miejsca manewrowe i postojowe dla autobusów bez konieczności schodzenia głęboko pod ziemię - opowiada architekt. - Zakładamy, że park stanie się miejscem spotkań z zupełnie nową perspektywą spojrzenia na panoramę miasta. To miejsce było historycznie bardzo zielone i teraz po części przywrócimy funkcję parkową. Dodatkowo zieleń będzie obecna na bocznych ścianach nowych budynków.

Wizja przebudowy Dworca PKS to wciąż wczesny etap inwestycji



Firma PB Górski dysponuje tym terenem od 2012 roku, kiedy za 10,2 mln zł kupiła udziały w przedsiębiorstwie PKS Gdańsk, będącym wieczystym użytkownikiem działek, na których stoi dworzec.

W sierpniu minęły dwa lata od uchwalenia planu zagospodarowania terenu, na którym stoi dworzec PKS i znajduje się plac manewrowy dla autobusów.

Na razie nie padają jednak żadne konkretne daty dotyczące tego, jak długo potrwają prace projektowe, ile zajmie uzyskanie pozwolenia na budowę i kiedy wystartują prace.

Dworzec PKS w Gdańsku: kiedy przestanie straszyć?

Miejsca

Opinie (158) 4 zablokowane

  • Jsk

    A przejścia przez tory przypadkiem nie ma w planach ?

    • 3 1

  • Świetna wizja !!!

    • 0 6

  • Znowu Górski?

    On już tyle dziadostwa nabudował niszcząc miejską tkankę.. np. Angielska Grobla. Gość ma niezłe układy..

    • 12 0

  • Plac manewrowy dla autobusów (1)

    A gdzie będą autobusy zawracać w ten koncepcji ?

    • 10 0

    • Przeciez tam dworca pks nie bedzie

      • 3 0

  • Masz wizje ? Lecz się w Kocborowie !

    • 4 0

  • Ten ukośny park to sprytny sposób na upchnięcie większej powierzchni zabudowy terenu, przy prawnych limitach z planu miejscowego

    To, jak PB Górski gimnastykuje się i zabiera do projektowania, pokazuje że plan miejscowy jest dobry; bo rygorystyczny.

    • 4 0

  • Mam pomysł, by do czasu zrealizowania tych wizji umieścić banery, do kogo te zaniedbane budynki należą

    • 8 0

  • To w parku będą miejsca manewrowe i postojowe dla autobusów? (1)

    Biorąc pod uwagę, że jeszcze długo tabor PKS nie będzie elektryczny, to bardzo niezdrowa koncepcja, można by rzec.
    A perony gdzie? Bo jakoś cicho o tym.

    • 8 0

    • Spoko !

      Wyziewy ze starych diesli autobusów będą filtrowane na liściach w tym parku

      • 0 0

  • Smutny los Gdańska.

    Pan Lorens - Kierownik Katedry Urbanistyki na PG. Kierownik Katedry Deweloperystyki Miasta Gdańsk.

    • 8 1

  • Sugeruję autobusy na ulicy a na obecnym miejscu zabudowę apartamentowców;)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane