• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe drogi: Pomorze zyska najbardziej

ms
23 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Krajowa siódemka pod Nowym Dworem Gdańskim. Rząd zakłada, że w następnym budżecie UE znajdą się pieniądze na jej modernizację na całej trasie do Krakowa. Krajowa siódemka pod Nowym Dworem Gdańskim. Rząd zakłada, że w następnym budżecie UE znajdą się pieniądze na jej modernizację na całej trasie do Krakowa.

Trójmiasto obok Warszawy ma najbardziej skorzystać na rządowym planie budowy dróg na lata 2014-20. Takie są założenia, ale do ich realizacji jest jeszcze bardzo daleko.



Najważniejsza drogowa inwestycja dla Pomorza to:

Plan nie jest jeszcze gotowy, ale w Ministerstwie Transportu trwają już nad nim ostatnie prace, bo ma zostać ogłoszony jesienią. To będzie oficjalny dokument mówiący o tym, jak wydamy pieniądze na drogi z szykowanego już budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-20. Wciąż nie wiadomo jaka to będzie kwota, prawdopodobnie Polska uzyska nieco mniej niż 80 mld euro, z czego tylko część zostanie wydana na drogi. Ponieważ będzie to ostatni tak duży unijny zastrzyk pieniędzy na polską infrastrukturę, dla wielu tras to być, lub nie być.

Zarys planu minister Sławomir Nowak ujawnił jeszcze w czerwcu. Największe priorytety przyznał wtedy m.in. dokończeniu autostrady A1 (m.in. brakujący odcinek z Tuszyna pod Łodzią na Śląsk), dokończeniu trasy S7 z Krakowa do Gdańska, budowie obwodnic Warszawy, budowie obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta oraz trasy S8 z Warszawy do Białegostoku i dalej na Litwę.

Czytaj także: Znamy projektanta siódemki z Koszwał do Elbląga.

Na początku lipca na liście pojawiła się także zapowiadana od wielu, wielu lat droga łącząca Trójmiasto ze Szczecinem. Ta ostatnia trasa może być zaskoczeniem, bo nigdy nie cieszyła się sympatią wśród drogowców, którzy jej realizację zwykle odkładali w okolice roku 2030. Przesunięcie jej w górę na liście drogowych priorytetów może wynikać z podejścia rządu, który chce wydawać pieniądze w tych regionach, które dotąd omijały duże inwestycje drogowe.

Czytaj także: Wszystko o Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta

Dotąd najwięcej publicznych pieniędzy wydano na transport w Wielkopolsce, na Dolnym Śląsku, w Łodzi i Małopolsce. Teraz te regiony mają skorzystać dużo mniej. Informacje na temat nowych priorytetów już dotarły do samorządowców, którzy zaczynają organizować lobbing, m.in. za budową ponadregionalnych ekspresówek.

- Nie da się wszystkich uszczęśliwić. Nie wystarczy pieniędzy. Można odnieść wrażenie, że sprawa dróg robi się polityczna. Ale to dobrze, że w pierwszej kolejności rząd chce skończyć budowę tras, których fragmenty już są - mówi w rozmowie z Gazetą Wyborczą Adrian Furgalski, ekspert z zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Warto jednak pamiętać, że polskie rządy niemal zawsze zmieniają plany budowy dróg zatwierdzone przez poprzedników, więc priorytety wyznaczone dziś w Ministerstwie Transportu szybko mogą się zmienić, gdy na czele resortu i całego rządu przestaną pracować politycy pochodzący z Trójmiasta.
ms

Opinie (266) 10 zablokowanych

  • :) (1)

    Pięknie będzie się jeździło,już w Gdańsku się tyle zmieniło,że śmiganie autkiem wreszcie robi się miłe :D

    • 14 8

    • a wróbel waży kilo

      • 1 2

  • dokończyć to co się zaczęło i na jakiś czas KONIEC. (4)

    Spłacić długi bo się nie pozbieramy

    • 11 4

    • Z pieniędzy unijnych nie można spłacać długów (3)

      te pieniądze są na nowe drogi, koleżko. Więc nie epatuj bzdurami.

      • 7 4

      • (2)

        to nie musimy wyszstkiego wykrzystwyac. Zresztą z radzieckich jest tylko % a reszte na kredyt

        • 0 4

        • No wiesz, ale jeżeli dostaje się zwrot sporej części inwestycji to kredyty brać się opłaca. (1)

          Nie opłaca się brać ich na przejadanie, lub gdy stopa zwrotu inwestycji koszt niższa od kosztów kredytowania. W wypadku zwrotu części kosztów inwestycji, mamy zawsze stopę zwrotu inwestycji korzystniejszą od kosztów kredytowania jej reszty.

          Tak więc kredyty nie są czymś z definicji złym, trzeba tylko myśleć gdy je się bierze i absolutnie unikać kredytów na cele nieokreślone, przejedzenie itd.

          • 3 0

          • tylko ze jak jest dotacja to potem jest 3x drożej bo każdy łupi

            • 1 0

  • błąd w ankiecie - dwie pozycje są powiązane

    Trasa Kaszubska ma być częścią ekspresówki do Szczecina...

    • 7 1

  • już można się śmiać ??

    Uwaga dzisiaj premiera kabaretu pod tytułem zbudujemy wam drogi. Politycy obiecują.

    • 5 7

  • A poco nam drogi przecież Nowak obiecuje 2 godziny Warszawa Gdańsk pociagiem PKP Pendolino :)! (2)

    I to juz w 2014 inna sprawa ze jak zawsze sie pomylił o 5 lat! bo takie obecnie maja juz opóznienie :)

    • 7 4

    • O Nowaku ani słowa,jak przepadł przed EURO to się nie ujawnia.Może że obiecał kase POdwykonawcom

      • 1 2

    • A może ten wyśmiewany minister

      załatwiał swego czasu że Pomorze dostało tyle funduszy ile dostało?

      Myślisz, że to ze względu na Ciebie tak dużo inwestycji znalazło się na liście projektów kluczowych? A może politycy z innych miast pomyśleli altruistycznie że dadzą na Pomorskie? Czasem pomyśl zanim zaczniesz s**** we własne gniazdo.

      • 1 0

  • kłamczuchy, krętacze, partacze (2)

    i bandyci!! Od lat tylko obiecanki, prowizoryczne łatanie dziur ( mam na mysli udeptywanie butem zimnej masy w zlanej deszczem dziurze ). Wyrzucają publiczne pieniądze na takie niby naprawy!!
    W sumie to każda Gdańska dzielnica ma swoje "pułapki drogowe" w postaci dziur , wyrw. itp.
    Ale co tam, ECS i temu podobne bunkry trzeba finansować.
    A czytaliście ubiegłotygodniowy artykuł o inwestycjach hiszpanów w naszym miescie? kolejne miliony nie do odzyskania dla nas....

    • 9 5

    • Pomieszanie z poplątaniem z Wyspy Sobieszewskiej (1)

      Tekst jest o budowaniu dróg w nowej perspektywie finansowej UE. Z środków UE nie finansuje się prowizorycznych napraw, albo remontów ale łatanie dziur, a nowe inwestycje. Jeśli chodzi o Hiszpanów to o jakich pieniądzach do odzyskania piszesz ? Kupili tereny i za nie zapłacili. A że nie wybudowali to oni nie odzyskali tych milionów a nie ty i miasto.

      • 2 1

      • jeśli chodzi o Hiszpanów to ..poczytaj, będziesz wiedział, że to nie tylko kwestia zapłacenia za grunt.
        A w sprawie dróg, to taka ogólna frustracja. Wkurzają mnie tego typu artykuly, przechwałki, obietnice i takie tam. Później wychodzi jak zwykle.

        • 1 1

  • Tylko 80 mld? (5)

    Już nie 300 mld? A pewnie realnie będzie 50-60 mld. A do kasy UE wpłacimy kwotę porównywalną.

    • 7 11

    • Mylisz okresy, fundusze i ich budżety. (2)

      O 300 była mowa w całości a nie w samym infrastrukturalnym.

      A płatnikiem Netto Unii, zostaniemy po zakończeniu tej transzy niestety.

      • 3 1

      • (1)

        Wciąż nie wiadomo jaka to będzie kwota, prawdopodobnie Polska uzyska nieco mniej niż 80 mld euro, z czego tylko część zostanie wydana na drogi.

        • 1 0

        • no po to lobbujemy

          za 80 żeby dostać chociaż te 60 jak w obecnej perspektywie.
          Teraz było 60 i na sporo starczyło.

          • 0 1

    • ile będzie tego nie wie nikt bo negocjacje nie zaczęły się jeszcze i będą bardzo trudne Niemcy Francja Anglia nie chcą już dotowania żebractwa ze wschodu także donek i ta banda peowskich baranów sobie może marzyć o 80 mld euro w sytuacji kiedy 6 czy 7 krajów leży na granicy bankructwa nikt nie będzie się dokładał do polskich dróg

      • 1 5

    • Trochę trzeba pomyśleć zanim coś się napisze. 80 mld Euro to 300 mld złotych.

      • 0 1

  • (1)

    Programowe ogłupianie Polaków to symbol współczesnej cywilizacji, dodajmy w dużej mierze cywilizacji schizofrenicznej. Dowodem tego jest praktyka kształcenia ludzi w umiejętnościach przedstawiania nieprawdy tak, aby ludzie przyjęli ją za prawdę.

    • 4 9

    • Zieeew

      • 0 0

  • Tu juz nawet Korwin Mikke nie poradzi

    jesteśmy bankrutami i będziemy spłacać długi po tych złodziejach z bandy czworga

    • 13 5

  • Achtug,achtung

    Będzie gorzej

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane