• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe drogi: Pomorze zyska najbardziej

ms
23 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Krajowa siódemka pod Nowym Dworem Gdańskim. Rząd zakłada, że w następnym budżecie UE znajdą się pieniądze na jej modernizację na całej trasie do Krakowa. Krajowa siódemka pod Nowym Dworem Gdańskim. Rząd zakłada, że w następnym budżecie UE znajdą się pieniądze na jej modernizację na całej trasie do Krakowa.

Trójmiasto obok Warszawy ma najbardziej skorzystać na rządowym planie budowy dróg na lata 2014-20. Takie są założenia, ale do ich realizacji jest jeszcze bardzo daleko.



Najważniejsza drogowa inwestycja dla Pomorza to:

Plan nie jest jeszcze gotowy, ale w Ministerstwie Transportu trwają już nad nim ostatnie prace, bo ma zostać ogłoszony jesienią. To będzie oficjalny dokument mówiący o tym, jak wydamy pieniądze na drogi z szykowanego już budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-20. Wciąż nie wiadomo jaka to będzie kwota, prawdopodobnie Polska uzyska nieco mniej niż 80 mld euro, z czego tylko część zostanie wydana na drogi. Ponieważ będzie to ostatni tak duży unijny zastrzyk pieniędzy na polską infrastrukturę, dla wielu tras to być, lub nie być.

Zarys planu minister Sławomir Nowak ujawnił jeszcze w czerwcu. Największe priorytety przyznał wtedy m.in. dokończeniu autostrady A1 (m.in. brakujący odcinek z Tuszyna pod Łodzią na Śląsk), dokończeniu trasy S7 z Krakowa do Gdańska, budowie obwodnic Warszawy, budowie obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta oraz trasy S8 z Warszawy do Białegostoku i dalej na Litwę.

Czytaj także: Znamy projektanta siódemki z Koszwał do Elbląga.

Na początku lipca na liście pojawiła się także zapowiadana od wielu, wielu lat droga łącząca Trójmiasto ze Szczecinem. Ta ostatnia trasa może być zaskoczeniem, bo nigdy nie cieszyła się sympatią wśród drogowców, którzy jej realizację zwykle odkładali w okolice roku 2030. Przesunięcie jej w górę na liście drogowych priorytetów może wynikać z podejścia rządu, który chce wydawać pieniądze w tych regionach, które dotąd omijały duże inwestycje drogowe.

Czytaj także: Wszystko o Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta

Dotąd najwięcej publicznych pieniędzy wydano na transport w Wielkopolsce, na Dolnym Śląsku, w Łodzi i Małopolsce. Teraz te regiony mają skorzystać dużo mniej. Informacje na temat nowych priorytetów już dotarły do samorządowców, którzy zaczynają organizować lobbing, m.in. za budową ponadregionalnych ekspresówek.

- Nie da się wszystkich uszczęśliwić. Nie wystarczy pieniędzy. Można odnieść wrażenie, że sprawa dróg robi się polityczna. Ale to dobrze, że w pierwszej kolejności rząd chce skończyć budowę tras, których fragmenty już są - mówi w rozmowie z Gazetą Wyborczą Adrian Furgalski, ekspert z zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Warto jednak pamiętać, że polskie rządy niemal zawsze zmieniają plany budowy dróg zatwierdzone przez poprzedników, więc priorytety wyznaczone dziś w Ministerstwie Transportu szybko mogą się zmienić, gdy na czele resortu i całego rządu przestaną pracować politycy pochodzący z Trójmiasta.
ms

Opinie (266) 10 zablokowanych

  • Stadion pikny - ale co dalej???

    jak niedawno pisano koszty utrzymania 0.5 - 1 mln zł miesięcznie. Jak wybrnąc?

    • 4 2

  • przecież Kaczyński jeździ samochodem. Fakt że jest wożony ale jednak jeździ

    • 2 0

  • Dlaczego mnie to nie dziwi ze to akurat Pomorze i Mazowsze czyli tam gdzie rzadowa Mafia ma swoje glowne siedziby ;)

    • 4 5

  • Klamstwa klamstwa klamstwa. (3)

    W budzecie na przyszly rok rzad przeznaczyl zaledwie 8 miliardow zlotych na drogi co w porownaniu z tegorocznym budzetem jest kwota prawie 4-krotnie mniejsza.
    Wiec jesli w tym roku rzad nie wybudowal praktycznie zadnej drogi to jak chce to zrobic z budzetem 8 miliardow zlotych? Czy bede jezdzil jeszcze po asfalcie samochodem czy dorozka po zwirze?

    • 6 3

    • spytaj lemingów, oni mają ekspertów z tvn'u od takich pytań

      • 1 4

    • Artykuł jest o perspektywie unijnej 2014-2020 (1)

      więc przyszłoroczne wydatki nie mają z tym związku

      • 3 0

      • Poczekaj az oglosza budzet na 2014, wlosy ci deba stana.

        • 0 1

  • Na youtubie bedzie transmisja obejrzyj sobie za darmo.

    A tak poza tym szkoda ze jeszcze nie dodales do listy babci, cioci i wujka, skoro juz szukasz jeleni to trzeba isc na calosc.

    • 0 0

  • Berlin-Gdansk (2)

    Droga od Szczecina...Kawalek fajnej nowej drogi ekspresowej S6 ..a pozniej standard...70 na godzine ,fotoradar,50 na godzine miasteczko,wioska ...radar.i nastepne ograniczenia.....przeciez pomorskie stawia na turystyke .Dziwi wiec za tem ,ze tak wazna droga juz od tylu lat istnieje tylko w glowach urzednikow dopiero po roku 2030...Cale szczescie ,ze wczesniej sie za to wezma.Ciekawe tez czy zmieni sie cos wyplacaniu pieniedzy dla firm i podwykonawcow ,czy znowu upadnia kolejne firmy drogowe?

    • 5 2

    • (1)

      Są jeszcze inne sposoby podróżowania niż samochód.

      • 1 0

      • Ludzi tak, towarów - alternatywą jest nasza kolej....

        • 1 0

  • W temacie OPAT polecam :

    Po zakończeniu prezentacji wywiązała się dyskusja, w której m.in. Józef Reszke, starosta wejherowski podkreślił, że OPAT spełnia wszystkie kryteria kwalifikujące obwodnicę do umieszczenia w zaktualizowanym programie budowy dróg krajowych i zaapelował o podjęcie prostej decyzji.
    W odpowiedzi usłyszał, że prosta decyzja to zmiana układu funkcjonalnego dróg i związane z tym koszty. Musi powstać takie rozwiązanie, by wasz pomysł na OPAT stał się naszym pomysłem twierdził minister. Należy tak przedstawić projekt inwestycji, by była ona możliwa do realizacji. W obecnym stadium jest to bowiem bardzo trudny projekt dla podjęcia pozytywnej decyzji i z uwagi na jego koszt i z punktu widzenia możliwości jego absorbcji przez Program. Tylko perfekcyjny wniosek daje dobra merytorycznie podstawę do rozmowy.

    • 2 2

  • Elathir możesz podać o jakie błędy chodzi w projekcie OPAT ?

    Kto zawinił ?

    • 1 0

  • Trójmiasto jak i całe Pomorze leżą na uboczu

    Aby region rozwijał się potrzebne jest lepsze połęczenie z resztą kraju i to lepsze niż ma pozostała część kraju.

    • 3 0

  • Pamiętacie jak Janusz Lewandowski z Buzkiem wystąpili w spocie PO przed wyborami. (6)

    Pamiętam te słowa: "Chodzi nawet o 300 mld euro." Później Lewandowski przyznał, że wstydził się tego spotu i jeszcze raz by tego nie powtórzył.

    • 3 2

    • teraz siedzi w europarlamencie i ma to w d*pie

      • 2 0

    • No i? (4)

      Cały czas walczą o tą kwotę, choć pewnie zadowolimy się 250mld.

      No chyba, że wyście myśleli, że te 300 to miało być tylko na drogi...

      • 1 1

      • (3)

        50 drogi
        250 urzędasy
        nim z warszawy wyjdzie ta kwota okrojona już jest o 200
        czyli nadal pozostaje 50 na drogi i 50 na urzędasów w pomorskim.

        • 0 2

        • Nie rozumiesz. (2)

          Te 300mld to jest łączna kwota jaką chcielibyśmy dostać w ramach wszystkich funduszy z UE, natomiast te 80mld to kwota w ramach funduszy infrastrukturalnego.

          • 1 0

          • (1)

            A możesz mi wyjaśnić jak wygląda ta walka?

            • 1 0

            • A kto ich tam wie?

              Pewnie jak zwykle w polityce, kłótnie, układy, pochlebstwa, łapówki, obietnice, znajomości, ustawianie przetargów, prośby, argumentacje, wywody oratorskie, kolacje, uściskanie dłoni, kupczenie stołkami, przekonywanie, trucie głowy, szantażowanie....

              • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane