• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe drogi: Pomorze zyska najbardziej

ms
23 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Krajowa siódemka pod Nowym Dworem Gdańskim. Rząd zakłada, że w następnym budżecie UE znajdą się pieniądze na jej modernizację na całej trasie do Krakowa. Krajowa siódemka pod Nowym Dworem Gdańskim. Rząd zakłada, że w następnym budżecie UE znajdą się pieniądze na jej modernizację na całej trasie do Krakowa.

Trójmiasto obok Warszawy ma najbardziej skorzystać na rządowym planie budowy dróg na lata 2014-20. Takie są założenia, ale do ich realizacji jest jeszcze bardzo daleko.



Najważniejsza drogowa inwestycja dla Pomorza to:

Plan nie jest jeszcze gotowy, ale w Ministerstwie Transportu trwają już nad nim ostatnie prace, bo ma zostać ogłoszony jesienią. To będzie oficjalny dokument mówiący o tym, jak wydamy pieniądze na drogi z szykowanego już budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-20. Wciąż nie wiadomo jaka to będzie kwota, prawdopodobnie Polska uzyska nieco mniej niż 80 mld euro, z czego tylko część zostanie wydana na drogi. Ponieważ będzie to ostatni tak duży unijny zastrzyk pieniędzy na polską infrastrukturę, dla wielu tras to być, lub nie być.

Zarys planu minister Sławomir Nowak ujawnił jeszcze w czerwcu. Największe priorytety przyznał wtedy m.in. dokończeniu autostrady A1 (m.in. brakujący odcinek z Tuszyna pod Łodzią na Śląsk), dokończeniu trasy S7 z Krakowa do Gdańska, budowie obwodnic Warszawy, budowie obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta oraz trasy S8 z Warszawy do Białegostoku i dalej na Litwę.

Czytaj także: Znamy projektanta siódemki z Koszwał do Elbląga.

Na początku lipca na liście pojawiła się także zapowiadana od wielu, wielu lat droga łącząca Trójmiasto ze Szczecinem. Ta ostatnia trasa może być zaskoczeniem, bo nigdy nie cieszyła się sympatią wśród drogowców, którzy jej realizację zwykle odkładali w okolice roku 2030. Przesunięcie jej w górę na liście drogowych priorytetów może wynikać z podejścia rządu, który chce wydawać pieniądze w tych regionach, które dotąd omijały duże inwestycje drogowe.

Czytaj także: Wszystko o Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta

Dotąd najwięcej publicznych pieniędzy wydano na transport w Wielkopolsce, na Dolnym Śląsku, w Łodzi i Małopolsce. Teraz te regiony mają skorzystać dużo mniej. Informacje na temat nowych priorytetów już dotarły do samorządowców, którzy zaczynają organizować lobbing, m.in. za budową ponadregionalnych ekspresówek.

- Nie da się wszystkich uszczęśliwić. Nie wystarczy pieniędzy. Można odnieść wrażenie, że sprawa dróg robi się polityczna. Ale to dobrze, że w pierwszej kolejności rząd chce skończyć budowę tras, których fragmenty już są - mówi w rozmowie z Gazetą Wyborczą Adrian Furgalski, ekspert z zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Warto jednak pamiętać, że polskie rządy niemal zawsze zmieniają plany budowy dróg zatwierdzone przez poprzedników, więc priorytety wyznaczone dziś w Ministerstwie Transportu szybko mogą się zmienić, gdy na czele resortu i całego rządu przestaną pracować politycy pochodzący z Trójmiasta.
ms

Opinie (266) 10 zablokowanych

  • Budowac OPAT OPAT OPAT OPAT OPAT (6)

    BUDOWAC OPAT OPAT OPAT OPAT OPAT

    • 6 6

    • OPAT to może będzie, jak w Żarnowcu elektrownie budować będą. (5)

      W przeciwnym wypadku nie ma szans? Czemu? Bo Szczurek ma za wysoko zadarty nos by w Warszawie o środki na to poprosić, on musi z własnych, a tych nie ma, bo na lotnisku i PR muszą pójść najpierw (choć to dalej raptem kilka procent kosztu OPAT).

      Starczy spojrzeć jak się odcina czy od reszty trójmiasta czy od województwa od polityków centralnych nie wypominając. I nie idzie o to, że jest bezpartyjny, bo nie jest jedyny, a jednak Wrocławski prezydent potrafi się dogadać z "centralą".

      • 4 3

      • Lotnisko Gdynia - Kosakowo / OPAT buduja juz od 60 lat (1)

        Lotnisko Gdynia - Kosakowo tez potrzebuje OPAT

        • 2 2

        • Pytanie brzmi, a kto potrzebuje lotnisko

          Problem w tym, że tak naprawdę, po za politykami związanymi z prezydentem Gdyni, nikt nie potrzebuje tego lotniska.

          OPAT zaś został tak zaprojektowany, że koszty jego są niebotyczne i przewyższają Obwodnicę południową. Do tego dochodzi też bardzo duża ilość węzłów i to jest główny problem dlaczego cały czas OPAT wylatuje.

          • 4 0

      • Może Trochę myślenia (2)

        Szczurek nawet jakby miał kasę OPATU by nie zbudował!!! To jest droga krajowa i jest finansowana przez GDDKiA i miasto może tylko lobbować i nic więcej. Pomyśl zanim napiszesz.

        • 4 2

        • Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitarna bo Niemcy chca droge do Litwy Lotwy Estoni i przede wszystkim do Rosji

          Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitarna bo Niemcy chca droge do Litwy Lotwy Estoni i przede wszystkim do Rosji

          • 1 4

        • Romku to prawda Tobie także

          OPAT się ubiega bycie o drogą krajową, ale póki co nie jest uwzględniany w projektach dróg krajowych.

          Ponadto, jeżeli Szczurek miałby kasę to w uzgodnieniu z pozostałymi gminami jak najbardziej taką drogę może zrobić i dopiero wtedy się ubiegać o przekwalifikowanie jej na drogę zarządzaną GDDKiA.

          Problem w tym, że koszty, przebieg oraz ilość węzłów jakie sobie wymyśliła Gdynia nie ma szans na realizację.

          • 2 0

  • A lotnisko w Wejherowie ? (1)

    • 3 3

    • Jutro o 13:18 zaczynamy

      • 0 0

  • I znowu wszystkie pieniądze na drogi?!

    Kolej padnie. Cud, że jeszcze coś po szynach jeździ. A przecież pieniądze z Unii mogą i powinny iść na kolej. Żadna obwodnica metropolitalna nie jest potrzebna. Za to w kolej warto inwestować dla ochrony środowiska. Nasze edo-oszołomy protestują przeciwko budowie elektrowni atomowej, a o mordowaniu kolei ani słowa. Kiedy w końcu będzie można dojechać do Warszawy w rozsądnym czasie?

    • 4 6

  • OPAT

    Żeby tylko rząd znalazł kasę na OPAT! Bylibyśmy bardzo bardzo wdzięczni :)

    • 6 3

  • Trójmiasto a Pomorze (2)

    Przypominam, że Pomorze nie ogranicza się do Trójmiasta + ewentualych przyległości. Co z obwodnicami Kwidzyna, Malborka, Starogardu? Wiadomo coś o modernizacji DK 22 albo 91? Co z drogami w okolicach Słupska?

    Rozumiem, że redaktorzy piszą o rzeczach ważnych dla Gdańska, Sopotu i Gdyni, ale skoro w tytule mowa o regionie, to wypadałoby wspomnieć o drogach w innych częściach województwa. Inaczej pisanie o drogach na Pomorzu wydaje się być sporym nadużyciem.

    • 8 3

    • dokładnie

      jeszcze obwodnica Lubichowa, tunel pod Wierzycą i fosa wokół kretynów

      • 6 0

    • Niech Polska sobie odpocznie w kwestii pomorze srodkowego. Ta czesc Pomorza

      powoli idzie w strone unii ze skandynawia jak bylo w dalekiej przeszlosci. Bez zalu ale to konsekwecja i koniecznosc bo jakosc zarzadzania tym rejonem powala wedlug eropejskich standartow. Im szybciej bedziemy w orbicie Dania, Norwegia, szwecja i Niemcy tym lepiej, Oczywiscie bedziemy polakami z duza przyjemoscia ale na zasadzie Federacji.

      • 1 5

  • mamy premiera z Gdańska (2)

    to jedyny plus PO, bo Donek i Nowak to rodowici Gdańszczanie, a Donek to jest fanatykiem historii Gdańska i kocha ten region.

    • 6 4

    • Taki z Donka historyk Gdańska, jak ze mnie filozof. (1)

      To, że pojawi się na Zjeździe Kaszubów, nie oznacza, że jest wielkim miłośnikiem historii. Zgadzam się z Tobą, że pochodzenie geograficzne to jedyne ich plusy :).

      • 1 1

      • No, skończył historię w Gdańsku.....

        Więc formalnie z wykształcenia jest historykiem.

        • 1 0

  • A co z OPAT? (18)

    Panie S.Nowak, tak jak obsadziłeś p. Anne Budzanowską - zonę ministra skarbu - (która wygrała to konkurs na dyrektora Biura Ministra Transportu) tak noże na dyrektora OPAT-u powoła Pan zonę prezydenta Gdańska, która to już jest w kilku spółkach.
    Wtedy będzie gwarancja, że OPAT ruszy z kopyta a nawet dostanie dofinansowanie unijne ;)

    • 9 5

    • Panie Bezstronny (17)

      wiele w sprawie OPAT wymagasz od innych,ale może lepiej byłoby wpierw zacząć od siebie ? Gdynia a OPAT ? Gdynia a : dizajny, modernizmy, rozdęty budżet na pr, lotnisko w Kosakowie, kotara, piramida z kontenerów, mistrzostwa świata w odpoczywaniu, zloty m jak mdłości, estakada rowerowa, kąpielisko dla psów... Wygląda na to, że Gdynia i jej władze mają wiele czasu na wiele rzeczy, mają też wiele pieniędzy na w/w rzeczy ? A OPAT ? No cóż gdy wiele innych rzeczy pochłania i czas, i pieniądze to może i czasu, i pieniędzy brakować na ...

      • 2 6

      • Widocznie takie są oczekiwania mieszkańców, turystów,... (16)

        Gdybyś znał zadania i odpowiedzialności poszczególnych instytucji i instancji oraz etyczne podejście do sprawowania tych działań to byś wiedział o czym pisze;)) W tym zakresie na pewno jest wiele nieprawidłowości, chyba nie w samorządzie gdyńskim? To byś nie pisał dyrdymał a zerknął do ankiety gdzie można wyróżnić dwie części: dotyczącą planów i priorytetów władz samorządowych na najbliższą kadencję oraz doświadczeń z ubiegania się o środki - nawet na 100 km dróg gminnych, jak dotąd Gdynia otrzymała jedna schetynówkę. To już nawet nie jest warte śmiechu tylko chichotu a z czego to się zastanów?

        • 3 3

        • No i co w tym dziwnego? (15)

          By dostać dofinansowanie Unijne i centralne na inwestycje, trzeba o nie wystąpić i zabiegać a nie tylko rzucić gdzieś mimochodem, że by się kasę chciało.

          • 3 4

          • no, no.... bujać to las a nie nas (14)

            "...żona Marcina Rosoła, jednego z bohaterów afery hazardowej - pracuje w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych. Pracują tam również: żona Michała Matejki, jednego z liderów PO na Ursynowie i wiceprzewodniczącego Rady Dzielnicy Ursynów, synowa Elżbiety Neski, radnej PO na Bielanach, żona Piotra Żbikowskiego (PO), wiceburmistrza warszawskiej dzielnicy Ochota, żona Krzysztofa Łaptaszyńskiego, wicedyrektora w Mazowieckim Urzędzie Marszałkowskim. Krótko mówiąc, na Mazowszu unijne pieniądze dzielą żony polityków PO. Czy to tylko przypadek?".

            Powiedz mi lepiej jak to w pomorskim jest??????

            • 3 2

            • Jedno ale, Jednostka wdrażania programów unijnych nie dzieli środków tak naprawdę.

              Tj. dzieli ale według planu i decyzji, które zapadły wyżej.

              • 1 4

            • Jak to się ma do OPAT? (12)

              Przecież ten projekt nie spełnia jasno zdefiniowanych, publicznie dostępnych i obowiązujących wszystkie inwestycje kryteriów. I nie ma tu czarnej magii, przepis mówi, że odległość pomiędzy zjazdami ma być taka to a taka, jak nie to inwestycja nie dostaje s kategorii, przez co jest regionalna. A na region Szczurek już dawno się obraził i z nikim nie gada.

              • 1 4

              • "A na region Szczurek już dawno się obraził" (11)

                a to ciekawe rzeczy prawisz. Widocznie OPAT buduje - twoim zdaniem, dla siebie?

                Ot nie wiedziałem, że z niego taki sobek i aż obwodnica potrzebna mu aby swoim VW się poza Gdynię przemieścić;)) Do tego proponuje w 95% nie na swoim terenie no i zjazdy nie tak zaproponował pewnie jako prawnik sam ją projektował;))

                • 4 2

              • Nie swoim, ale tych kilku gmin mu przychylnych. (2)

                I to wyjazdy z Gdyni stoją w korkach, więc tak, dla siebie.

                I co z tego, że nie on ja projektował, ale on to zlecił. Jak ja buduje dom, to mi nie jest wszystko jedno, że ktoś mi umieścił drzwi wyjściowe na dachu zamiast na parterze.

                • 2 1

              • OK, ale byłeś (1)

                choć na jednej konsultacji społecznej?

                - Obojętnie w której gminie. Jeśli nie byłeś to nie pisz głupot i nie mieszaj tu. Gdynia poniosła już na OPAT ogromne nakłady nie tylko na sam projekt, który po jakimś czasie i tak trzeba będzie zweryfikować i uaktualnić.

                • 0 1

              • Ogromny ...

                Jak ja lubię te słowa. Ten nakład jest nikły w porównaniu z wymyślonym kosztem OPAT.

                • 2 1

              • Gdynia buduje OPAT dla siebie (7)

                Panie Bezstronny, skoro Pan taki Bezstronny to ja będę Prawdomówny :). Proszę powiedzieć dla kogo ten cały OPAT.

                Ruch do portu morskiego kończy się na Kwiatkowskiego. Ruch tranzytowy na Szczecin zostanie skierowany na TK. Powiedz mi zatem jaki wielki ruch chcesz skierować na tak drogą inwestycję jaką jest OPAT.

                Powiedzmy sobie szczerze Gdynia chce upiec wiele pieczeni na jednym ruszcie, ale nikt nie chce się do tego ognia dołożyć. Główne pieczenie to zbudowanie drogi wewnętrznej za darmochę, która umożliwi dojazd na lotnisko i do centrum logistycznego które ma powstać. Kolejna to odciążenie Rumi i Redy z ruchu na Hel i to jest jedyny plus, ale problem w tym, że ten ruch jest mały.

                A czemu Gdynia się teraz tak śpieszy z OPAT? Bo chce zdążyć przed budową TK, bo jak ona ruszy i zostanie zakończona to się okaże, że OPAT w ogólnie nie jest potrzebny, albo że można go wykonać w 1/4 kosztów.

                Ot cała prawda.

                • 3 1

              • Na szczęście już nie zdążą przed TK, a ruchu tam odciążać nie trzeba, bo są jeszcze inne drogi dojazdowe z Trójmiasta do Wejherowa, Rumii i Redy, tylko się leniom pomyśleć nie chce, a jak już muł się przyzwyczaił do jednej drogi, to i w korku będzie stał i o OPAT krzyczał i to wyłącznie z własnego lenistwa i zawężonych horyzontów :)

                • 2 1

              • Prawdomówny :) no tak "z uśmieszkiem?" (5)

                I to wszystko wyjaśnia!

                Więc pozwól, że nie będę komentował. Pewnie jesteś z tej pomorskiej sławnej listy POciotków, kolesi, żon polityków PO pracujących w w jedynie słusznej instytucji, czyli Jednostce Wdrażaniowej Programów Unijnych po gdańskiej POlitologii. Z listy zatrudnionych więc nawet nie możesz napisać prawdy, bo kto kąsa rękę karmiącego?

                • 0 2

              • Bezstronny, jak argumentów merytorycznych w/ OPAT brakuje

                to widać, że sięgasz po inne. Nie idźcie tą drogą Bezstronny- jak powiedział pewien klasyk.

                • 3 1

              • No i właśnie nie trafiony (3)

                Dla twej wiadomości nie pracuje w żadnej firmie Państwowej, ani spółce SP itp. Nie posiadam żadnej legitymacji partyjnej, ani nie działam na rzecz żadnej partii. Pracuje w firmie prywatnej i dziękuje za twoją troskę :).

                Ale widzę prawda boli, zwłaszcza gdy mówi to osoba nie związana z żadnymi układami, bo ty jesteś związany i o tym wie większość osób na forum. W przeciwieństwie do Ciebie moja praca nie polega na siedzeniu na stołku, tylko można by powiedzieć na zwiedzeniu trójmiasta ;).

                • 3 1

              • ".. bo ty jesteś związany i o tym wie większość osób na forum." (2)

                To Oni wiedzą o czymś, o czym ja nic nie wiem;))

                Dziwi mnie tylko to, ile z tego tłumu tyle wiedzących z Tego Forum to ludzie z tzw. ulicy, czyli apartyjni, niezwiązani z żądną opcją, a nawet apolityczni tj. a nawet nie chodzący na wybory...

                Lepiej napisz "prawdomównie i bez uśmieszku",który masz numer na pomorskiej liście?
                Jeśli nie ma tam Ciebie to od kogo z tej listy zależą zlecenia, granty,... dla firmy prywatnej w której rzekomo pracujesz? I ile musisz wypiwać po róznych forach PEANÓW na ich cześć, aby coś spadło z pańskiego stołu?

                Bo widzisz jest paradoks tej sytuacji, jeszcze trochę a pasożyty zabiją swojego żywiciela i co wtedy?.

                • 0 3

              • Heh a ty swoje (1)

                A ty dalej brniesz w to dla kogo pracuje, ale nie potrafisz się pogodzić z tym, że nie masz racji.

                Firma w której pracuje to jedna z większych zagranicznych korporacji więc nie martw się nie nawalam w swego żywiciela. Po drugie świat jest tak złożony, że w miejsce jednego żywiciela zawsze może pojawić się drugi.

                A co do Twojej bezstronności to uderz w stół, a nożyce się odezwą. Gdy ja mówię, że jestem zależny od żadnej opcji to mi zarzucasz, że kłamie. Gdy ktoś wątpi w twoją bezstronność to tym bardziej atakujesz, więc powiedz w jakim pokoju w Gdyni siedzisz :).

                • 1 0

              • "powiedz w jakim pokoju w Gdyni siedzisz :)"

                Wszędzie jestem mile przyjmowany nie tylko w pokoju, ale i na plaży, w parku, .....;)
                Szukasz w internecie kolesi, mogę Ci POwiedzieć o kilku POkojach w pewnym sąsiednim mieście gdzie siedzi wiele osób z komputerami gdzie kreuje się nowe lub stare autorytety moralne "w kwestiach kumoterstwa, kolesiostwa i nepotyzmu" - może nie wiesz, albo wiesz to doskonale i palisz tu głupa. Więc wybacz, ale skończmy tę dyskusje, a jak wierzysz w to co piszesz to załóż na siebie worek pokutny i udaj się .... i jeszcze ich przeproś. Tak aby dalej mogli kraść do woli tylko dlatego, że reprezentują partię, która wygrała wybory?
                Choć na 100% prędzej czy później w kaźdej podbitej dziś przez nich instytucji pojawi się niezależny biegły księgowy i będziemy wiedzieli już jakie ponieśliśmy straty i mam nadzieję, że będziesz mógł patrzeć na swoje odbicie w lustrze, a my wszyscy solidarnie z własnej pensji pokryjemy nie tylko te straty i długi do których się "Prawdomówny kabotyn" przyczynia choćby tą swoją dzisiejszą gadką szmatką ... psu na dudę wartą, taką jak; ECS, stadion z rondem, wieloma fundowanymi drogami prowadzącymi do sypialni jak Słowackiego na Zaspie, o brakoróbstwie drogowym, firmach wydmuszkach którym zleca się - z wiadomych względów, ogromne inwestycje nie wspominając.

                • 0 1

  • Niedawno zabrali, teraz "dają"

    a gawiedź klaszcze i się cieszy. Przecież to są te same plany, które zostały obcięte na początku 2011r.

    • 5 1

  • OPAT (8)

    Wraz z budową Trasy Kaszubskiej lub/ oraz Obwodnicy Metropolitarnej ranga OPAT w pewien sposób straci na znaczeniu. Ponieważ pojazdy korzystające z dotychczasowego układu komunikacyjnego, a jadące w kierunku Lębork Słupsk- Koszalin- Szczecin/ Świnoujście- Berlin- Hamburg będą wybierały właśnie TS/ OM.

    • 6 5

    • Wejherowo potrzebuje OPAT (7)

      Rumia, Reda , Puck , Wejherowo, Hel - to my potrzebujemy OPAT
      Gdansk, Gdynia, Sopot - to my potrzebujemy OPAT

      • 2 3

      • Iwono wy to potrzebujecie TK (2)

        Wejherowo potrzebuje OPAT tylko dlatego, bo Gdynia każe mu potrzebować. Ruch który zabierze OPAT to ruch, który skręca w prawo w Redzie i nie dochodzi do Wejherowa.

        Wejherowo zaś potrzebuje TK, bo ono zabierze cały ten tranzyt z miasta. Ale z racji, że klaszczą jak Gdynia im zagra to walczą o OPAT.

        • 4 2

        • Nie TK Nie OM tylko OPAT (1)

          NIe TK NIe OM tyko OPAT _ OPAT - OPAT Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitarna bo Niemcy chca droge do Litwy Lotwy Estoni i przede wszystkim do Rosji

          • 1 4

          • Odstaw tabletki, bo szkodzą.

            • 5 0

      • Wejerowo potrzebuje Opat ?

        To niech Wejherowo pogada z preziem Szczurkiem, Gdynia wywala 100 milionów na airport w Kosakowie, kupę kasy na piardy pt. marketing, piramidę pl kotarę, no a ile na OPAT ? Ktoś czytał budżet Gdyni w kwestii OPAT ???

        • 0 1

      • TYLKO TRASA KASZUBSKA!!! (2)

        Gdynia, Sopot, Gdańsk i cała Polska jadąca do Szczecina/Niemiec/Francji/Anglii itd.itp. potrzebuje TRASY KASZUBSKIEJ!!!!!!!!!!!! Z Gdyni są bezkorkowe drogi prowadzące do Wejherowa, Rumi i z Rumii do Redy, więc skończcie z tym OPAT'em, bo wystarczy tylko chcieć pojechać bez korków, a nie jak te osły jeden za drugim jedną drogą, bo mu się nie chce inną pojechać. Ja ciągle jeźdzę z gdyni do wejherowa i teraz w sezonie nigdy nie stałem w korku. Trasa Kaszubska to priorytet z korzyścią dla wszystkich!!!!!!!!!

        • 2 1

        • Nie TK nie OM tylko budsowac OPAT, OPAT, OPAT (1)

          budsowac OPAT, OPAT, OPAT

          • 1 4

          • OPAT nie jest nikomu potrzebny... chyba, że turystom z warszawki w sezonie, bo nie znają innych dróg dojazdowych do wejherowa czy na półwysep... ale to mogą z navi skorzystać... ale miejscowi potrafią tylko mordy wydzierać, że OPAT, bo im się nie chce z innej drogi skorzystać... ale takie już są kaszubskie lenie!

            • 2 1

  • Nikt już chyba nie wierzy w te bajki.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane