• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe elektroniczne tablice na ulicach Trójmiasta. Rozruch pod koniec roku

Maciej Naskręt
30 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tablica zmiennej treści ustawiona przy al. Armii Krajowej w Gdańsku. Podobne urządzenia zostały już umieszczone w Gdyni i Sopocie. Tablica zmiennej treści ustawiona przy al. Armii Krajowej w Gdańsku. Podobne urządzenia zostały już umieszczone w Gdyni i Sopocie.

Przy głównych drogach Trójmiasta montowane są tablice i znaki zmiennej treści. To część budowanego systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Pod koniec roku z elektronicznych tablic kierowcy odczytają wskazówki dotyczące dalszej podróży.



Czy tablice zmiennej treści ułatwią poruszanie się po Trójmieście?

Nowe tablice LED-owe, które właśnie pojawiły się przy trójmiejskich ulicach, nie zwiastują na szczęście nowych reklam świetlnych, które oślepiają i utrudniają jazdę kierowcom w zbyt wielu miejscach naszego kraju.

Montowane właśnie tablice mają, dla odmiany, kierowcom pomagać, podpowiadając im którędy i z jaką prędkością jechać, by nie utknąć w korku.

Elektroniczne urządzenia stanowią bowiem część systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który na terenie Trójmiasta powstaje od wiosny 2012 r. W sumie ustawionych zostanie 18 tablic i osiem znaków zmiennej treści. Inwestorem przedsięwzięcia są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz Zarządy Dróg i Zieleni w Gdyni i Sopocie. Przetarg na budowę systemu wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Jakie informacje odczytają kierowcy z nowych tablic zmiennej treści?

- Na przykład różne czasy przejazdu między Gdynią i Gdańskiem. Chodzi o to, by kierowca jadący np. Estakadą Kwiatkowskiego otrzymał rzetelną informację o czasie, który musi poświecić wybierając drogę do Gdańska przez miasto lub obwodnicą - tłumaczy Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

To nie wszystko: na tablicach pojawią się informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też informacje o zdarzeniach drogowych, do których doszło na ulicach Trójmiasta i które dezorganizują ruch w mieście.

Tablice zmiennej treści przedstawią też dane, do których już przywykliśmy na trójmiejskich drogach, czyli aktualną sytuację pogodową. W razie trudnych warunków m.in. gołoledzi, pojawią się tam również znaki ostrzegawcze. Aktualne dane o sytuacji pogodowej mają zapewniać ustawione przy drodze, również w ramach systemu Tristar, stacje pogodowe.

Oprócz tablic pojawią się też znaki zmiennej treści, które w zależności od potrzeb wskażą np. ograniczenia prędkości. - Na podstawie analizy liczby pojazdów na drodze będą one wskazywały maksymalną dopuszczalną prędkość, która ma zapewnić płynny przejazd do kolejnego skrzyżowania - mówi Oskarbski.

Pierwsze informacje skierowane do kierowców na tablicach i znakach zmiennej treści będzie można odczytać pod koniec tego roku.

- Teraz trwa programowanie systemu. Ustalamy algorytm funkcjonowania tablic. Chcemy, by oprócz automatycznych komunikatów sprawnie można było wyświetlać na tablicach informacje dodane ręcznie. Ponadto, jak każde urządzenie w systemie Tristar, również tablice i znaki zmiennej treści muszą zostać skalibrowane - tłumaczy Jacek Oskarbski.

Przypomnijmy: dotychczas wykonano dwa spośród czterech etapów Tristara. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań.

Drugi etap, który wykonano w tym roku, umożliwił wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań.

Aktualnie trwa trzeci i czwarty etap budowy systemu Tristar. Obejmuje on drogi w ścisłym centrum Gdańska - al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska. Natomiast w Gdyni jest to ul. Morska zobacz na mapie Gdyni, ul. Chwaszczyńska zobacz na mapie Gdynii ul. Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni. Z kolei w Sopocie do systemu włączona zostanie al. Niepodległości. zobacz na mapie Sopotu

W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle indukcyjne i stacje pomiarowe, jazda po Trójmieście ma być łatwiejsza. Czy będzie? O tym przekonamy się w połowie 2014 r. gdy będzie gotowy cały system Tristar.

Miejsca

Opinie (127) 3 zablokowane

  • Tablice na przystankach tramwajowych (1)

    A kiedy tablice na przystankach tramwajowych będą miały takie wyświetlacze, na których widać informacje niezależnie od pogody?

    • 4 0

    • Taka tablica na przystanku autobusowym "Brama Wyżynna" nie spełnia swojej funkcji.Nie potrzebnie wydana kasa.

      • 0 0

  • aplikacja na telefon (1)

    Nie latwiej I taniej byloby stworzyc aplikacje na telefon? Te same informacje kierowca moglby otrzymac logujac sie do GPS przez specjalna aplikacje.

    • 1 0

    • nie wszyscy korzystają

      Poza tym podczas jazdy lepiej patrzeć przed siebie - nie wszyscy nają nawigację....i z niej codsinnie korzystają - ale to są dobre pomysły i pewnie możnma rozwijać będzie

      • 0 0

  • Kolejna maszyznka do dojenia kierwców?

    "Oprócz tablic pojawią się też znaki zmiennej treści, które w zależności od potrzeb wskażą np. ograniczenia prędkości. - Na podstawie analizy liczby pojazdów na drodze będą one wskazywały maksymalną dopuszczalną prędkość, która ma zapewnić płynny przejazd do kolejnego skrzyżowania - mówi Oskarbski."- to teraz będzie trzeba zaopatrzyć się w kamerę bo razem z tym wejdzie pewnie odcinkowy pomiar prędkości a jak w kasie zabraknie pieniędzy to będzie trzeba mandaty wysyłać. Jak inaczej udowodnić że auto prowadzone było zgodnie z przepisami? Biorąc pod uwagę praktyki straży miejskich i policji to tutaj też będą nadużycia, tylko ciężej będzie im przeciwdzaiałać.

    • 6 0

  • Dziury

    Proponuje najpierw zalatac wszystkie dziury. A potem bawic sie w gadżety ...

    • 8 0

  • mgr (1)

    Uwaga Adaowicz przez ten system z kamerami chce wystawiać setki mandatów, komputery będą masowa mierzyć przekroczoną predkośc od skrzyżowania do skrzyżowania, będzie masakra.

    • 3 3

    • System będzie wystawiał mandaty

      za przejazd na czerwonym świetle a nie za prędkość. Poza tym co w tym złego. Takich debili co jadą na czerwonym należy karać bezwzględnie.

      • 1 1

  • U nas w Szponie taki tristar dziala juz kupe lat

    Jak sasiad Zenek, ktory ma pole pod Trzepowem jedzie swoja stara, zepsuta snopowiazalka, to wszystkie psy we wsi wyja i wiemy, ze do Przywidza przez godzine szybciej dostaniemy rowerem przez Stara Hute, niz samochodem.

    • 6 0

  • Czemu nie działa tablica

    w Oliwie na ul.Grunwaldzkiej? Dzięki niej wiadomo ile stopni na dworzu.

    • 1 0

  • Kierowcy już wiedzą że ? (1)

    Tristar to również nowa sieć urządzeń rejestrujących czy: mam zapięte pasy, rozmawiam przez telefon, jade przepisowo

    • 3 0

    • bardzo dobrze, bardzo dobrze...
      łamiących przepisy trzeba na drodze trzymać na krótkiej smyczy.
      Jedź zgodnie z prawem to gwarantuję ci, że żadnego mandatu nie dostaniesz.

      • 0 0

  • Tablice !!!

    Szybko to zdewastuja polsy wandale !!!

    • 1 0

  • czemu stawiaja te tablice

    slupem przy drodze a nie moga byc montowane ze slupem po prawej stronie ekranu?
    po to by ochronic przechodniow od szalonych kierowcow ktorzy wypadna z drogi?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane