- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Nowe elektroniczne tablice na ulicach Trójmiasta. Rozruch pod koniec roku
Przy głównych drogach Trójmiasta montowane są tablice i znaki zmiennej treści. To część budowanego systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Pod koniec roku z elektronicznych tablic kierowcy odczytają wskazówki dotyczące dalszej podróży.
Montowane właśnie tablice mają, dla odmiany, kierowcom pomagać, podpowiadając im którędy i z jaką prędkością jechać, by nie utknąć w korku.
Elektroniczne urządzenia stanowią bowiem część systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który na terenie Trójmiasta powstaje od wiosny 2012 r. W sumie ustawionych zostanie 18 tablic i osiem znaków zmiennej treści. Inwestorem przedsięwzięcia są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz Zarządy Dróg i Zieleni w Gdyni i Sopocie. Przetarg na budowę systemu wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.
Jakie informacje odczytają kierowcy z nowych tablic zmiennej treści?
- Na przykład różne czasy przejazdu między Gdynią i Gdańskiem. Chodzi o to, by kierowca jadący np. Estakadą Kwiatkowskiego otrzymał rzetelną informację o czasie, który musi poświecić wybierając drogę do Gdańska przez miasto lub obwodnicą - tłumaczy Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
To nie wszystko: na tablicach pojawią się informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też informacje o zdarzeniach drogowych, do których doszło na ulicach Trójmiasta i które dezorganizują ruch w mieście.
Tablice zmiennej treści przedstawią też dane, do których już przywykliśmy na trójmiejskich drogach, czyli aktualną sytuację pogodową. W razie trudnych warunków m.in. gołoledzi, pojawią się tam również znaki ostrzegawcze. Aktualne dane o sytuacji pogodowej mają zapewniać ustawione przy drodze, również w ramach systemu Tristar, stacje pogodowe.
Oprócz tablic pojawią się też znaki zmiennej treści, które w zależności od potrzeb wskażą np. ograniczenia prędkości. - Na podstawie analizy liczby pojazdów na drodze będą one wskazywały maksymalną dopuszczalną prędkość, która ma zapewnić płynny przejazd do kolejnego skrzyżowania - mówi Oskarbski.
Pierwsze informacje skierowane do kierowców na tablicach i znakach zmiennej treści będzie można odczytać pod koniec tego roku.
- Teraz trwa programowanie systemu. Ustalamy algorytm funkcjonowania tablic. Chcemy, by oprócz automatycznych komunikatów sprawnie można było wyświetlać na tablicach informacje dodane ręcznie. Ponadto, jak każde urządzenie w systemie Tristar, również tablice i znaki zmiennej treści muszą zostać skalibrowane - tłumaczy Jacek Oskarbski.
Przypomnijmy: dotychczas wykonano dwa spośród czterech etapów Tristara. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej . Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej do skrzyżowania z ul. Abrahama . W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań.
Drugi etap, który wykonano w tym roku, umożliwił wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego , ul. Śląskiej , Węzła Wzgórze i al. Zwycięstwa . Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań.
Aktualnie trwa trzeci i czwarty etap budowy systemu Tristar. Obejmuje on drogi w ścisłym centrum Gdańska - al. Zwycięstwa , ul. Podwale Grodzkie , ul. Wały Jagiellońskie , ul. Okopową , ul. Podwale Przedmiejskie . Natomiast w Gdyni jest to ul. Morska , ul. Chwaszczyńska i ul. Wielkopolska . Z kolei w Sopocie do systemu włączona zostanie al. Niepodległości.
W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle indukcyjne i stacje pomiarowe, jazda po Trójmieście ma być łatwiejsza. Czy będzie? O tym przekonamy się w połowie 2014 r. gdy będzie gotowy cały system Tristar.
Miejsca
Opinie (127) 3 zablokowane
-
2013-09-30 23:37
Tablice na przystankach tramwajowych (1)
A kiedy tablice na przystankach tramwajowych będą miały takie wyświetlacze, na których widać informacje niezależnie od pogody?
- 4 0
-
2013-09-30 23:59
Taka tablica na przystanku autobusowym "Brama Wyżynna" nie spełnia swojej funkcji.Nie potrzebnie wydana kasa.
- 0 0
-
2013-10-01 00:43
aplikacja na telefon (1)
Nie latwiej I taniej byloby stworzyc aplikacje na telefon? Te same informacje kierowca moglby otrzymac logujac sie do GPS przez specjalna aplikacje.
- 1 0
-
2013-10-02 00:02
nie wszyscy korzystają
Poza tym podczas jazdy lepiej patrzeć przed siebie - nie wszyscy nają nawigację....i z niej codsinnie korzystają - ale to są dobre pomysły i pewnie możnma rozwijać będzie
- 0 0
-
2013-10-01 00:44
Kolejna maszyznka do dojenia kierwców?
"Oprócz tablic pojawią się też znaki zmiennej treści, które w zależności od potrzeb wskażą np. ograniczenia prędkości. - Na podstawie analizy liczby pojazdów na drodze będą one wskazywały maksymalną dopuszczalną prędkość, która ma zapewnić płynny przejazd do kolejnego skrzyżowania - mówi Oskarbski."- to teraz będzie trzeba zaopatrzyć się w kamerę bo razem z tym wejdzie pewnie odcinkowy pomiar prędkości a jak w kasie zabraknie pieniędzy to będzie trzeba mandaty wysyłać. Jak inaczej udowodnić że auto prowadzone było zgodnie z przepisami? Biorąc pod uwagę praktyki straży miejskich i policji to tutaj też będą nadużycia, tylko ciężej będzie im przeciwdzaiałać.
- 6 0
-
2013-10-01 01:02
Dziury
Proponuje najpierw zalatac wszystkie dziury. A potem bawic sie w gadżety ...
- 8 0
-
2013-10-01 01:09
mgr (1)
Uwaga Adaowicz przez ten system z kamerami chce wystawiać setki mandatów, komputery będą masowa mierzyć przekroczoną predkośc od skrzyżowania do skrzyżowania, będzie masakra.
- 3 3
-
2013-10-01 01:21
System będzie wystawiał mandaty
za przejazd na czerwonym świetle a nie za prędkość. Poza tym co w tym złego. Takich debili co jadą na czerwonym należy karać bezwzględnie.
- 1 1
-
2013-10-01 04:48
U nas w Szponie taki tristar dziala juz kupe lat
Jak sasiad Zenek, ktory ma pole pod Trzepowem jedzie swoja stara, zepsuta snopowiazalka, to wszystkie psy we wsi wyja i wiemy, ze do Przywidza przez godzine szybciej dostaniemy rowerem przez Stara Hute, niz samochodem.
- 6 0
-
2013-10-01 08:19
Czemu nie działa tablica
w Oliwie na ul.Grunwaldzkiej? Dzięki niej wiadomo ile stopni na dworzu.
- 1 0
-
2013-10-01 09:52
Kierowcy już wiedzą że ? (1)
Tristar to również nowa sieć urządzeń rejestrujących czy: mam zapięte pasy, rozmawiam przez telefon, jade przepisowo
- 3 0
-
2013-10-01 21:53
bardzo dobrze, bardzo dobrze...
łamiących przepisy trzeba na drodze trzymać na krótkiej smyczy.
Jedź zgodnie z prawem to gwarantuję ci, że żadnego mandatu nie dostaniesz.- 0 0
-
2013-10-01 11:09
Tablice !!!
Szybko to zdewastuja polsy wandale !!!
- 1 0
-
2013-10-01 12:03
czemu stawiaja te tablice
slupem przy drodze a nie moga byc montowane ze slupem po prawej stronie ekranu?
po to by ochronic przechodniow od szalonych kierowcow ktorzy wypadna z drogi?- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.