- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Nowe elektroniczne tablice na ulicach Trójmiasta. Rozruch pod koniec roku
30 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Miały pomagać, zniknęły bez śladu. Co się stało z informacją Tristara?
Przy głównych drogach Trójmiasta montowane są tablice i znaki zmiennej treści. To część budowanego systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Pod koniec roku z elektronicznych tablic kierowcy odczytają wskazówki dotyczące dalszej podróży.
Montowane właśnie tablice mają, dla odmiany, kierowcom pomagać, podpowiadając im którędy i z jaką prędkością jechać, by nie utknąć w korku.
Elektroniczne urządzenia stanowią bowiem część systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który na terenie Trójmiasta powstaje od wiosny 2012 r. W sumie ustawionych zostanie 18 tablic i osiem znaków zmiennej treści. Inwestorem przedsięwzięcia są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz Zarządy Dróg i Zieleni w Gdyni i Sopocie. Przetarg na budowę systemu wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.
Jakie informacje odczytają kierowcy z nowych tablic zmiennej treści?
- Na przykład różne czasy przejazdu między Gdynią i Gdańskiem. Chodzi o to, by kierowca jadący np. Estakadą Kwiatkowskiego otrzymał rzetelną informację o czasie, który musi poświecić wybierając drogę do Gdańska przez miasto lub obwodnicą - tłumaczy Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
To nie wszystko: na tablicach pojawią się informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też informacje o zdarzeniach drogowych, do których doszło na ulicach Trójmiasta i które dezorganizują ruch w mieście.
Tablice zmiennej treści przedstawią też dane, do których już przywykliśmy na trójmiejskich drogach, czyli aktualną sytuację pogodową. W razie trudnych warunków m.in. gołoledzi, pojawią się tam również znaki ostrzegawcze. Aktualne dane o sytuacji pogodowej mają zapewniać ustawione przy drodze, również w ramach systemu Tristar, stacje pogodowe.
Oprócz tablic pojawią się też znaki zmiennej treści, które w zależności od potrzeb wskażą np. ograniczenia prędkości. - Na podstawie analizy liczby pojazdów na drodze będą one wskazywały maksymalną dopuszczalną prędkość, która ma zapewnić płynny przejazd do kolejnego skrzyżowania - mówi Oskarbski.
Pierwsze informacje skierowane do kierowców na tablicach i znakach zmiennej treści będzie można odczytać pod koniec tego roku.
- Teraz trwa programowanie systemu. Ustalamy algorytm funkcjonowania tablic. Chcemy, by oprócz automatycznych komunikatów sprawnie można było wyświetlać na tablicach informacje dodane ręcznie. Ponadto, jak każde urządzenie w systemie Tristar, również tablice i znaki zmiennej treści muszą zostać skalibrowane - tłumaczy Jacek Oskarbski.
Przypomnijmy: dotychczas wykonano dwa spośród czterech etapów Tristara. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej . Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej do skrzyżowania z ul. Abrahama . W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań.
Drugi etap, który wykonano w tym roku, umożliwił wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego , ul. Śląskiej , Węzła Wzgórze i al. Zwycięstwa . Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań.
Aktualnie trwa trzeci i czwarty etap budowy systemu Tristar. Obejmuje on drogi w ścisłym centrum Gdańska - al. Zwycięstwa , ul. Podwale Grodzkie , ul. Wały Jagiellońskie , ul. Okopową , ul. Podwale Przedmiejskie . Natomiast w Gdyni jest to ul. Morska , ul. Chwaszczyńska i ul. Wielkopolska . Z kolei w Sopocie do systemu włączona zostanie al. Niepodległości.
W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle indukcyjne i stacje pomiarowe, jazda po Trójmieście ma być łatwiejsza. Czy będzie? O tym przekonamy się w połowie 2014 r. gdy będzie gotowy cały system Tristar.
Miejsca
Opinie (127) 3 zablokowane
-
2013-10-02 01:39
Następny bubel za nasze pieniądze.
Czytelność ich będzie ta jak tych na przystankach tramwajowych, czy autobusowych.Na tych małych to tylko w nocy idzie coś odczytać. A jak widać na zdjęciu to poroniony pomysł umieścić je na poboczu zanim nad jezdnią. Widać projektował i zatwierdził człowiek WOŻONY,a nie sam prowadzący samochód.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.