- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Nowe elektroniczne tablice na ulicach Trójmiasta. Rozruch pod koniec roku
Przy głównych drogach Trójmiasta montowane są tablice i znaki zmiennej treści. To część budowanego systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Pod koniec roku z elektronicznych tablic kierowcy odczytają wskazówki dotyczące dalszej podróży.
Montowane właśnie tablice mają, dla odmiany, kierowcom pomagać, podpowiadając im którędy i z jaką prędkością jechać, by nie utknąć w korku.
Elektroniczne urządzenia stanowią bowiem część systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który na terenie Trójmiasta powstaje od wiosny 2012 r. W sumie ustawionych zostanie 18 tablic i osiem znaków zmiennej treści. Inwestorem przedsięwzięcia są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz Zarządy Dróg i Zieleni w Gdyni i Sopocie. Przetarg na budowę systemu wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.
Jakie informacje odczytają kierowcy z nowych tablic zmiennej treści?
- Na przykład różne czasy przejazdu między Gdynią i Gdańskiem. Chodzi o to, by kierowca jadący np. Estakadą Kwiatkowskiego otrzymał rzetelną informację o czasie, który musi poświecić wybierając drogę do Gdańska przez miasto lub obwodnicą - tłumaczy Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
To nie wszystko: na tablicach pojawią się informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też informacje o zdarzeniach drogowych, do których doszło na ulicach Trójmiasta i które dezorganizują ruch w mieście.
Tablice zmiennej treści przedstawią też dane, do których już przywykliśmy na trójmiejskich drogach, czyli aktualną sytuację pogodową. W razie trudnych warunków m.in. gołoledzi, pojawią się tam również znaki ostrzegawcze. Aktualne dane o sytuacji pogodowej mają zapewniać ustawione przy drodze, również w ramach systemu Tristar, stacje pogodowe.
Oprócz tablic pojawią się też znaki zmiennej treści, które w zależności od potrzeb wskażą np. ograniczenia prędkości. - Na podstawie analizy liczby pojazdów na drodze będą one wskazywały maksymalną dopuszczalną prędkość, która ma zapewnić płynny przejazd do kolejnego skrzyżowania - mówi Oskarbski.
Pierwsze informacje skierowane do kierowców na tablicach i znakach zmiennej treści będzie można odczytać pod koniec tego roku.
- Teraz trwa programowanie systemu. Ustalamy algorytm funkcjonowania tablic. Chcemy, by oprócz automatycznych komunikatów sprawnie można było wyświetlać na tablicach informacje dodane ręcznie. Ponadto, jak każde urządzenie w systemie Tristar, również tablice i znaki zmiennej treści muszą zostać skalibrowane - tłumaczy Jacek Oskarbski.
Przypomnijmy: dotychczas wykonano dwa spośród czterech etapów Tristara. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej . Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej do skrzyżowania z ul. Abrahama . W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań.
Drugi etap, który wykonano w tym roku, umożliwił wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego , ul. Śląskiej , Węzła Wzgórze i al. Zwycięstwa . Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań.
Aktualnie trwa trzeci i czwarty etap budowy systemu Tristar. Obejmuje on drogi w ścisłym centrum Gdańska - al. Zwycięstwa , ul. Podwale Grodzkie , ul. Wały Jagiellońskie , ul. Okopową , ul. Podwale Przedmiejskie . Natomiast w Gdyni jest to ul. Morska , ul. Chwaszczyńska i ul. Wielkopolska . Z kolei w Sopocie do systemu włączona zostanie al. Niepodległości.
W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle indukcyjne i stacje pomiarowe, jazda po Trójmieście ma być łatwiejsza. Czy będzie? O tym przekonamy się w połowie 2014 r. gdy będzie gotowy cały system Tristar.
Miejsca
Opinie (127) 3 zablokowane
-
2013-09-30 17:36
i tak wszyscy wiemy, że te tablice nie będą działać (1)
będą stać, rdzewieć i obrastać mchem. Ale kto ma zarobić ten zarobi. Normalka.
- 16 3
-
2013-09-30 18:35
oceniajmy po a nie przed
czy to co napisałem jest logiczne?
- 3 3
-
2013-09-30 17:43
Poki co to mam wrażenie, (1)
że ten cały Tristar generuje korki.
- 16 1
-
2013-09-30 21:01
Dziwne. Ja myślałem,że samochody generują korki
Ale ostatnio postawili Tristar na polu za Zduńską Wolą i bah! - z miejsca był korek na pustkowiu!
- 1 1
-
2013-09-30 17:45
Rozruch to jest pieca do wytopu surówki. Taką tablicę sie WŁĄCZA.
- 12 0
-
2013-09-30 17:51
Ten system nie jest Inteligentny tylko Automatyczny ! (1)
To spora różnica ... a nie działa, bo został wdrożony przez "inteligentnych" "specjalistów"
- 12 3
-
2013-09-30 18:30
szczery
żeby był automatyczny musi być inteligentny
- 0 3
-
2013-09-30 18:09
Tyle setek milionów... (1)
Za taką głupotkę...
przecież paru chłopaków zrobiłoby podobne sprawy za kilka baniek...
tristar... Wodospad kasy...- 11 2
-
2013-09-30 18:32
tak
i pewnie tyle to kosztuje. W tristarze jest wiele systemów....
- 0 2
-
2013-09-30 18:16
Czy komunikaty będą przeplatane reklamami? (2)
Pytanie retoryczne bo na pewno będą :-)
- 12 3
-
2013-09-30 18:22
(1)
Nie będą. Przecież jest napisane, malkontencie.
- 0 2
-
2013-10-01 10:17
będą wyswietlały godzinę, datę i kto ma imieniny :-)
- 4 0
-
2013-09-30 18:28
U nas nawet tablice malutkie w porównaniu z resztą europy.Aby taniej.... (1)
- 3 2
-
2013-09-30 18:39
w mieści przy mniejszych prędkościach nie muszą być bardzo duże
- 1 1
-
2013-09-30 18:57
NARESZCIE!
Żeby tylko te tablice naprawdę działały to będzie git
:)- 3 3
-
2013-09-30 19:07
bedom filmy i seriale
Nareszcie
- 2 1
-
2013-09-30 19:09
Na scieżkach też
Domagamy się też takich tablic przy ścieżkach rowerowych , bo na nich też czasami są utrudnienia a my o nich nic nie wiemy , bo gdybyśmy wiedzieli zmienili byśmy trasę przejazdu
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.