- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Nowe elektroniczne tablice na ulicach Trójmiasta. Rozruch pod koniec roku
Przy głównych drogach Trójmiasta montowane są tablice i znaki zmiennej treści. To część budowanego systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Pod koniec roku z elektronicznych tablic kierowcy odczytają wskazówki dotyczące dalszej podróży.
Montowane właśnie tablice mają, dla odmiany, kierowcom pomagać, podpowiadając im którędy i z jaką prędkością jechać, by nie utknąć w korku.
Elektroniczne urządzenia stanowią bowiem część systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który na terenie Trójmiasta powstaje od wiosny 2012 r. W sumie ustawionych zostanie 18 tablic i osiem znaków zmiennej treści. Inwestorem przedsięwzięcia są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz Zarządy Dróg i Zieleni w Gdyni i Sopocie. Przetarg na budowę systemu wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.
Jakie informacje odczytają kierowcy z nowych tablic zmiennej treści?
- Na przykład różne czasy przejazdu między Gdynią i Gdańskiem. Chodzi o to, by kierowca jadący np. Estakadą Kwiatkowskiego otrzymał rzetelną informację o czasie, który musi poświecić wybierając drogę do Gdańska przez miasto lub obwodnicą - tłumaczy Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
To nie wszystko: na tablicach pojawią się informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też informacje o zdarzeniach drogowych, do których doszło na ulicach Trójmiasta i które dezorganizują ruch w mieście.
Tablice zmiennej treści przedstawią też dane, do których już przywykliśmy na trójmiejskich drogach, czyli aktualną sytuację pogodową. W razie trudnych warunków m.in. gołoledzi, pojawią się tam również znaki ostrzegawcze. Aktualne dane o sytuacji pogodowej mają zapewniać ustawione przy drodze, również w ramach systemu Tristar, stacje pogodowe.
Oprócz tablic pojawią się też znaki zmiennej treści, które w zależności od potrzeb wskażą np. ograniczenia prędkości. - Na podstawie analizy liczby pojazdów na drodze będą one wskazywały maksymalną dopuszczalną prędkość, która ma zapewnić płynny przejazd do kolejnego skrzyżowania - mówi Oskarbski.
Pierwsze informacje skierowane do kierowców na tablicach i znakach zmiennej treści będzie można odczytać pod koniec tego roku.
- Teraz trwa programowanie systemu. Ustalamy algorytm funkcjonowania tablic. Chcemy, by oprócz automatycznych komunikatów sprawnie można było wyświetlać na tablicach informacje dodane ręcznie. Ponadto, jak każde urządzenie w systemie Tristar, również tablice i znaki zmiennej treści muszą zostać skalibrowane - tłumaczy Jacek Oskarbski.
Przypomnijmy: dotychczas wykonano dwa spośród czterech etapów Tristara. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej . Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej do skrzyżowania z ul. Abrahama . W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań.
Drugi etap, który wykonano w tym roku, umożliwił wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego , ul. Śląskiej , Węzła Wzgórze i al. Zwycięstwa . Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań.
Aktualnie trwa trzeci i czwarty etap budowy systemu Tristar. Obejmuje on drogi w ścisłym centrum Gdańska - al. Zwycięstwa , ul. Podwale Grodzkie , ul. Wały Jagiellońskie , ul. Okopową , ul. Podwale Przedmiejskie . Natomiast w Gdyni jest to ul. Morska , ul. Chwaszczyńska i ul. Wielkopolska . Z kolei w Sopocie do systemu włączona zostanie al. Niepodległości.
W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle indukcyjne i stacje pomiarowe, jazda po Trójmieście ma być łatwiejsza. Czy będzie? O tym przekonamy się w połowie 2014 r. gdy będzie gotowy cały system Tristar.
Miejsca
Opinie (127) 3 zablokowane
-
2013-09-30 16:25
na cholere te tablice???
przez cb radio sie szybciej dowiesz gdzie sa korki itd ...
lepiej zajeli by sie nawierzchnia asfaltowa a nie dziury ze zawieszenie można zostawic . pozatym te tablice oslepiaja w nocy i dodatkowo rozpraszaja . dla mnie to ten pomysł jest do niczego i szkoda kasy na takie bzdury .- 10 9
-
2013-09-30 16:26
Szczerze mówiąc, jak wjeżdżam na Trakt Św Wojciecha
lub na Morenę to nie mam czasu obserwować znaków, tylko patrzę na drogę, by w coś nie wjechać. Trakt się ostatnio bardzo zmienia, na plus, ale to potrwa. Co do Moreny - raczej potrwa wiele lat i trzeba się w terenówkę zaopatrzyć.
- 11 2
-
2013-09-30 16:28
po co to ?
przecie to kibel, po co to komu, korki i tak beda, chore. ile to badziewie kosztuje?
- 8 5
-
2013-09-30 16:30
Tablica przy przystanku równa się zniszczeniem tej tablicy
- 9 1
-
2013-09-30 16:47
jak jest słońce to nic nie widać na takich tablicach
- 9 0
-
2013-09-30 17:00
Kilka wiaduktów byłoby za te 133 baniek! (4)
Co mi da tablica systemu za 133 bańki, na której przeczytam o korku na Armii Krajowej?
Gdzieś czytałem, że budowa brakującej estakady w ciągu Armii Krajowej (nad Łostowicką) kosztowałaby około 30 milionów (teren już jest przygotowany). I tablica stała by się niepotrzebna.- 27 5
-
2013-09-30 17:38
a korek byłby po prostu na 3 maja (1)
- 0 3
-
2013-09-30 17:54
I co tego?
przynajmniej jeden węzeł byłby udrożniony!
dla jadących do centrum to marne pocieszenie, że stoją teraz w dwóch krótszych korkach, a nie w jednym długim.
w drugą stronę przy obwodnicy korki się zaś nie tworzą.- 5 1
-
2013-09-30 18:33
tak
tylko jescze projekt musiałbu dostać unijne dofinansowanie. Gońmy Zachód a nie pozostajmy zaściankiem...
- 0 0
-
2013-09-30 20:59
30 milionów to chyba w cenach z 2001 roku.
- 0 0
-
2013-09-30 17:02
drajwer (1)
Trzeba byc czubem ,najpierw piszą zeby zlikwidowac reklamy ledowe bo rozpraszaja ,wiec pytam czytajac info nie bedzie rozprasszc??????????????? smiech na sali
- 6 6
-
2013-09-30 18:41
z tą opinią ciężko dyskutować
Zdejmijmy wszystkie znaki drogowe, sygnalizację itp...
- 1 0
-
2013-09-30 17:24
a
zamiast tych tablic za te same pieniadze dac kazdemu SB radio i po klopocie
- 5 4
-
2013-09-30 17:26
We Wrzeszczu nie dziala (4)
na odcinku od Opery Bałtyckiej do skrzyżowania z ul. Abrahama niby Tristar dziala ale efekty zadne. Czesto nie ma fali, bardzo czesto kierowcy zapierdzielaja jak szaleni, notorycznie przejaz na czerwonym a w nocy wyscigi motocyklistow, kasa w bloto.
- 15 2
-
2013-09-30 17:47
(3)
Śmiem nawet twierdzić, że jest gorzej niż było! Kiedyś dało się przejechać Al. Zwycięstwa i Grunwaldzka prawie bez zatrzymania, teraz co światła trzeba stawać. A Tristar to tylko fotoradary, o to w tym chodzi.
- 9 2
-
2013-09-30 18:34
n tak (1)
ja mam odwrotne wrażenie...
- 1 4
-
2013-09-30 22:51
Ja też. Tylko trzeba jechać z dozwoloną prędkością. Jak szybciej to faktycznie co światło to stop.
- 0 3
-
2013-09-30 23:24
?
No, ale kolesie kręcą lody...
- 2 0
-
2013-09-30 17:36
"...Podobne urządzenia zostały już umieszczone w ...i Sopocie. ..."???
Przepraszam, a gdzie jest umieszczona w Sopocie ???
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.