• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe elektroniczne tablice na ulicach Trójmiasta. Rozruch pod koniec roku

Maciej Naskręt
30 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tablica zmiennej treści ustawiona przy al. Armii Krajowej w Gdańsku. Podobne urządzenia zostały już umieszczone w Gdyni i Sopocie. Tablica zmiennej treści ustawiona przy al. Armii Krajowej w Gdańsku. Podobne urządzenia zostały już umieszczone w Gdyni i Sopocie.

Przy głównych drogach Trójmiasta montowane są tablice i znaki zmiennej treści. To część budowanego systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Pod koniec roku z elektronicznych tablic kierowcy odczytają wskazówki dotyczące dalszej podróży.



Czy tablice zmiennej treści ułatwią poruszanie się po Trójmieście?

Nowe tablice LED-owe, które właśnie pojawiły się przy trójmiejskich ulicach, nie zwiastują na szczęście nowych reklam świetlnych, które oślepiają i utrudniają jazdę kierowcom w zbyt wielu miejscach naszego kraju.

Montowane właśnie tablice mają, dla odmiany, kierowcom pomagać, podpowiadając im którędy i z jaką prędkością jechać, by nie utknąć w korku.

Elektroniczne urządzenia stanowią bowiem część systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który na terenie Trójmiasta powstaje od wiosny 2012 r. W sumie ustawionych zostanie 18 tablic i osiem znaków zmiennej treści. Inwestorem przedsięwzięcia są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz Zarządy Dróg i Zieleni w Gdyni i Sopocie. Przetarg na budowę systemu wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Jakie informacje odczytają kierowcy z nowych tablic zmiennej treści?

- Na przykład różne czasy przejazdu między Gdynią i Gdańskiem. Chodzi o to, by kierowca jadący np. Estakadą Kwiatkowskiego otrzymał rzetelną informację o czasie, który musi poświecić wybierając drogę do Gdańska przez miasto lub obwodnicą - tłumaczy Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

To nie wszystko: na tablicach pojawią się informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też informacje o zdarzeniach drogowych, do których doszło na ulicach Trójmiasta i które dezorganizują ruch w mieście.

Tablice zmiennej treści przedstawią też dane, do których już przywykliśmy na trójmiejskich drogach, czyli aktualną sytuację pogodową. W razie trudnych warunków m.in. gołoledzi, pojawią się tam również znaki ostrzegawcze. Aktualne dane o sytuacji pogodowej mają zapewniać ustawione przy drodze, również w ramach systemu Tristar, stacje pogodowe.

Oprócz tablic pojawią się też znaki zmiennej treści, które w zależności od potrzeb wskażą np. ograniczenia prędkości. - Na podstawie analizy liczby pojazdów na drodze będą one wskazywały maksymalną dopuszczalną prędkość, która ma zapewnić płynny przejazd do kolejnego skrzyżowania - mówi Oskarbski.

Pierwsze informacje skierowane do kierowców na tablicach i znakach zmiennej treści będzie można odczytać pod koniec tego roku.

- Teraz trwa programowanie systemu. Ustalamy algorytm funkcjonowania tablic. Chcemy, by oprócz automatycznych komunikatów sprawnie można było wyświetlać na tablicach informacje dodane ręcznie. Ponadto, jak każde urządzenie w systemie Tristar, również tablice i znaki zmiennej treści muszą zostać skalibrowane - tłumaczy Jacek Oskarbski.

Przypomnijmy: dotychczas wykonano dwa spośród czterech etapów Tristara. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań.

Drugi etap, który wykonano w tym roku, umożliwił wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań.

Aktualnie trwa trzeci i czwarty etap budowy systemu Tristar. Obejmuje on drogi w ścisłym centrum Gdańska - al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska. Natomiast w Gdyni jest to ul. Morska zobacz na mapie Gdyni, ul. Chwaszczyńska zobacz na mapie Gdynii ul. Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni. Z kolei w Sopocie do systemu włączona zostanie al. Niepodległości. zobacz na mapie Sopotu

W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle indukcyjne i stacje pomiarowe, jazda po Trójmieście ma być łatwiejsza. Czy będzie? O tym przekonamy się w połowie 2014 r. gdy będzie gotowy cały system Tristar.

Miejsca

Opinie (127) 3 zablokowane

  • Dzisiaj g.18- ta korek na Morskiej w Gdyni jak nigdy! b/t

    b/t

    • 2 0

  • wersja Beta

    Użyto kiepskie materiały,oprogramowanie w wersji Beta,wykonawca raczkuje w tej dziedzinie.Raz będzie działalo innym razem nie.Wyrzucone pieniądze do czyjejś kieszeni.

    • 4 1

  • Może będą na nich wyświetlać krótkie filmiki

    Umilające stanie w korkach np.Jasia fasolę albo sąsiadów(dla młodszych to taka stara bajka)

    • 5 1

  • Każdy kto na co dzień korzysta z trójmiejskich dróg

    I bez tych tablic wie gdzie, czego I kiedy się może spodziewać

    • 10 1

  • Jedziesz Spacerową a tu info, że korek. I co??? możesz zrobić? w korku nadal stać. (1)

    zabawki za nasze pieniądze. To tak jak cena chleba na nalepce chleba, nic nie zmienia bo to i tak kupujemy. A moze makiety kolejek? Przynajmniej przyjemność będą miały dzieci a nie "dorośli" w CENTRUM DOWODZENIA

    • 12 2

    • ruch na obwodnicy

      Jak będzie zatwardzenie, bo wypadek na obwodnicy, a Ty niczego nie świadomy wjedziesz na zakorkowany pas to jeszcze podziękujesz za takie tablice informacyjne.

      • 0 0

  • tablice elektroniczne !???

    W sondzie brakuje jeszcze jednej opcji.Czy będą sprawne i jak długo. Twierdze że będą często niesprawne podobnie jak te centrum Gdańska a szczególnie na przeciwko Dworca Gł.

    • 5 0

  • swietna tablica (3)

    tyle za bym ta kase wydal na drogi i na sciecie trawy na przystanku ktory wyrasta z chodnika, cala ta sonda tylko nas omamia

    • 6 1

    • ?? (2)

      Nie wydałbyś, bo 85% z tego to dofinansowanie z Unii, które trzeba uzasadnić (był konkurs i wygrały najlepsze projekty)...

      • 0 2

      • ? (1)

        Z jakiej Unii???
        Poczytaj ustawę budżetową: to są nasze pieniądze, nasze podatki.
        Może kiedyś (raczej nie) UE zwróci małą część tych NASZYCH pieniędzy (system bilansowania składek).
        TO SĄ FAKTY!

        • 2 0

        • bredzenie

          Obecni więcej dostajemy niz płacimy - mówiąc o środkach finansowych, inna sprawa, że kasa częściowo wraca na zachód, bo nowe technologie przede wszystkim stamtąd są dostarczane - niestety....

          A swoją drogą ile gościu odprowadzasz a ile masz zasiłków , bo tym mi to pachnie z analizy twojej wypowiedzi...i gdzie pracujesz??
          Proponuję korzystanie z pieniędzy unijnych, bo są dostępne i w ten sposób możemy wykorzystać to co płacimy - ale do tego potrzebna jest inna postawa i inna recepta na życie..

          • 0 1

  • tristar (6)

    dlaczego tak jak w innych miastach na sygnalizatorach nie ma cyfrowych wyświetlaczy o długości palenia się danego światła i kiedy będzie zmiana !! zapraszam do Torunia ,Płocka proszę na to wydawać moje pieniądze !!!

    pło

    • 14 2

    • odliczanie do światla (1)

      kolego, zrób z tego profil na facebook i zbierzmy chętnych . System odliczania , daje możliwość szybszego ruszenia .

      • 2 3

      • nie tylko szybszego ruszenia

        ale też informuje, czy zdążę na zielonym czy np. muszę nieco przyspieszyć lub łagodnie hamować, bo nie zdążę,,,

        • 5 1

    • ponieważ (2)

      1)takie rozwiązania nie przewidziane są w prawie - czyli jest to system eksperymentalny, który można wdrozyć na próbę na kilku skrzyżowaniach,
      2) potrzebne są zmiany do obliczeń czasów międzyzielonych - powodują szybszą reakcję kierowcy a w czasach międzyzielonych jest to uwzględnianiane - czyli wpracamy do punktu 1 - żeby zapisać zmiany w prawie, trzeba zmienić tok obliczeń, na które zawiera odpowiednie rozporządzenie...

      • 0 2

      • ? (1)

        W biednym mieście Olsztynie mają takie informatory czasu na skrzyżowaniach i to bez milionów złotych utopionych przez cwaniaczków z Tristara...

        • 5 0

        • Oto tylko chodziło . Łatanie dziur stało się nudne.

          • 3 0

    • tez zadaje to pytanie

      • 1 0

  • Co do zdjęcia to proponuje najpierw wyremontować Armii Krajowej.

    • 4 0

  • sristar, infosrox i centrum ekskrement

    Jak tu jeszcze puścić kasę publiczną w błoto.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane