• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe gdańskie tramwaje: 35 spod igły i 2 zmodernizowane

Krzysztof Koprowski
6 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Od niedawna w Gdańsku możemy spotkać N8C w oryginalnym dortmundzkim malowaniu. Od niedawna w Gdańsku możemy spotkać N8C w oryginalnym dortmundzkim malowaniu.

Siedem firm bije się o kontrakt na 35 zupełnie nowych tramwajów dla Gdańska. Tymczasem w marcu powinny dotrzeć do Gdańska dwa wyremontowane "Dortmundy".


Zmodernizowane "Dortmundy" zyskają nowy wygląd zewnętrzny. Zdjęcia prezentujemy dzięki uprzejmości zastępcy prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego oraz firmy Modertrans. Zmodernizowane "Dortmundy" zyskają nowy wygląd zewnętrzny. Zdjęcia prezentujemy dzięki uprzejmości zastępcy prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego oraz firmy Modertrans.
Niskopodłogowa część, która zostanie wmontowana do "Dortmundów". Niskopodłogowa część, która zostanie wmontowana do "Dortmundów".
Modernizacja tramwajów Duewag N8C, czyli tzw. "Dortmundów", które miasto kupiło od Niemców, idzie jak po grudzie - wykonująca remont firma Modertrans ma już kilkumiesięczne opóźnienie. Mimo to wygląda na to, że Gdańsk wreszcie doczeka się dwóch pierwszych odnowionych składów. Niemal gotowe są już niskopodłogowe człony, które zastąpią pozbawioną drzwi środkową część wagonu N8C. Zamontowano już także nowe czoła pojazdów. Lada dzień, niskopodłogowa wstawka będzie łączona z tramwajem. Następnie pojazdy przejdą jazdy próbne - przypuszczalnie na torowiskach w Poznaniu. Dopiero wtedy trafią do Gdańska.

Zanim to jednak nastąpi, warto już teraz przyjrzeć się kursującym po Gdańsku "Dortmundom". Jeden z nich, który niedawno dotarł do grodu Neptuna, posiada nietypowe malowanie. - Postanowiliśmy, że ten jeden tramwaj pozostanie na razie w dotychczasowych, oryginalnych barwach dortmundzkiego przewoźnika. - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka gdańskiego ZKM-u.

Tymczasem trwa przetarg na dostarczenie do 2011 roku gdańskiej komunikacji 35 zupełnie nowych, niskopodłogowych tramwajów. Zamówienie jest warte ok. 250 mln zł. Do prekwalifikacji stanęło siedmiu producentów. Wśród nich są firmy, których produkty znane są już gdańszczanom: pojazdy Bombardiera obsługują linię na Chełm, zaś Alstom Konstal Chorzów (w przetargu stanął w konsorcjum z Alstom Transport) jest producentem pierwszych, częściowo niskopodłogowych tramwajów dla Gdańska.

Poza nimi, o zlecenie będą walczyć: Siemens (jego tramwaje jeżdżą po Poznaniu), bydgoska PESA (wyprodukowała pojazdy m.in. dla Warszawy, Bydgoszczy oraz Elbląga) oraz konsorcjum AnsaldoBreda z nowosądeckim Newagiem. Do prekwalifikacji przystąpiły także: hiszpański Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) oraz Stadler Pankow z Berlina.

Od warunków przetargu próbowała się odwołać Fabryka Pojazdów Szynowych wchodząca w skład zakładów H. Cegielskiego w Poznaniu. Zdaniem FPS, gdański ZKM postawił zbyt wygórowane wymagania odnośnie doświadczenia w realizacji podobnych tramwajów w okresie ostatnich trzech lat.

Protest ten jednak został uznany za bezzasadny. Co ciekawe, zakłady Cegielskiego próbowały odwoływać się od wymagań przetargowych również w Poznaniu i Warszawie. Za każdym razem bezskutecznie.

Kiedy poznamy producenta, który zrealizuje jedno z największych zamówień ZKM w historii? Zakład Komunikacji Miejskiej unika podawania nawet przybliżonej daty.

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • nawet w kolorze s****zki to i tak nie dojedzie na osowe

    • 2 0

  • jak widzę tą wieśniacką modernizację czoła pojazdu to mi się owiewki na maluchu przypomnają. Co do niskopodłogowego środka nic niemam bo to akurat przydatne.Trzeba pamiętać,że niemce jednak solidne i przemyslane żeczy robią i jakieś dodupne modernizacje raczej bez wpływu na robustność i funkcjonalność tych pojazdów niebędą.

    • 0 0

  • TYLKO POLSKIE FIRMY POWINNY WYGRAĆ PRZETARG. (1)

    TYLKO POLSKIE FIRMY POWINNY WYGRAĆ PRZETARG.
    A MOŻE STOCZNIA, ZA ROBOTĘ, BY SIĘ WZIĘŁA.

    • 2 0

    • no

      własnie

      • 0 0

  • Zostańmy przy naszych barwach

    to my mamy jakies nasze barwy???
    bo ja widze ze wiekszosc taboru zkm jest wypackana reklamami, nawet przez oko nie da sie nic zobaczyc bo sa wymazane czarnymi kropkami!!!

    • 2 1

  • zostawic oryginalny kolor

    ja na ich miejscu nie malowalbym nowych tramwajow ta czerona tandetna farba tylko zostawil oryginalny kolor bo jest o wiele ladniejszy.A najlepiej to zrobic sondaz wsrod Gdanszczan jaki kolor by sie im podobal czy czerwony czy oryginalny/

    • 1 2

  • Więcej tramwaji w strone Nowego Portu w godzinach szczytu (pracownicy Stoczni, uczniowie ZSM i Energetyka)! Stan tramwaji jadących w tę stronę jest masakryczny! Nowe linie trafiają tylko na linie 12, 6, 1, 2. A może coś w stronę Stogów?!

    • 2 0

  • WIECEJ TRAMWAJI W GODZINACH SZCZYTU 10!!

    Więcej tramwaji w strone Nowego Portu w godzinach szczytu (pracownicy Stoczni, uczniowie ZSM i Energetyka)! Stan tramwaji jadących w tę stronę jest masakryczny! Nowe linie trafiają tylko na linie 12, 6, 1, 2. A może coś w stronę Stogów?!

    • 2 2

  • (3)

    POdsumujmy
    dwa stare niemieckie złomy, przebudowane totalnie, oraz przetarg na 35 nowych, od którego już zalatuje smrodkiem
    chciałbym wierzyć, że koszty remontu szwabskiego złomu nie przekroczą kosztów zakupu dwóch nowych pojazdów, ale jakoś w tym przypadku jestem człowiekiem małej wiary
    po drugie w warunkach przetargu w punkcie pierwszym powinien być zapis, że do przetargu mogą stanąć wyłącznie firmy z przewagą polskiego kapitału
    co do cegielskiego, to wobec faktu zamykania polskich stoczni, których jest naturalnym kooperantem, to powinien być promowany, a nie ucianany stawianymi wymogami czyli do.świadczeniem w budowie tramwajów
    przecież brak doświadczenia nie przeszkadzał wAdzom gdańska na zlecenie przebudowy szwabskiego złomu firmie która bardziej nadaje sie do przebudowy koszy na śmieci co widać słychać i czuć
    z daleka czuć szwindlem, to takie gdańskie:-)))

    • 4 1

    • (1)

      Ty sie walnij w leb!! Znasz produkty Ceglorza?! Ich nikt nie chce, bo sie nonstop psuja!!! Do tego sa o 20 lat zacofane technologicznie, a same tramwaje głośniejsze od 3 czołgów!!!

      • 0 0

      • oczywiście niemiecki złom to szczyt techniki
        pewnie nawet nie znasz oferty cegielskiego pryszczata saska pierdoło
        głośność pojazdu zależy również od torowiska

        • 0 1

    • Pewnie,ze tak.Adamowicz i PO-lobby

      • 0 0

  • co za brzydkie pojazdy!! bez żadnej reklamy, fuuj!

    jak można w Gdańsku dopuścić aby takie szkaradztwa bez grama reklamy poruszły się bezkarnie po mieście! to jakiś skandal! czyste, estetyczne pojazdy prosto z Niemiec! Ohyda i bezwstyd! Gdzie nasza polska duma narodowa! Mam tylko nadzieję, że szybko zamienią się w normalne, upstrzone, porysowane i podrapane, zabrudzone, nasze swojskie wagony! Teraz odrzuca mnie, Polaka i Gdańszczaniana od tych niemieckich,sterylnych,wstrętnie czystych wagonów!! Władzo pomóż bo chcą nam zabrać nasz smrodek i brud! Nie pozwólmy na to (w ramach protestu wyrzućmy dziś na chodnik, ulicę, podwórko kolejną porcję kolorowych, ślicznych opakowań! Albo wyprowadźmy chociaż psa, żeby n****ł na trawnik! Albo do tych niemieckich tramwajów.

    • 1 0

  • niech ktoś mi to wytłumaczy bo chyba mnie to przerasta... (3)

    DLACZEGO Gdańsk bierze od Niemców stare trupy z Dortmundu, w których remont i przeróbki trzeba wpakować masę pieniędzy zamiast wziąć nowiutkie eleganckie PES-y z Bydgoszczy ? Myślałem że może dostaliśmy je za darmo jak MIGi 29, ale nie, myśmy ten złom kupili !!
    Moim zdaniem rząd powinien subsydiować tego typu kontrakty, byłoby to z korzyścią dla gospodarki, nowe tramwaje by dały miastu poczucie nowoczesności a Niemcy by swoje złomy mogli zatopić w morzu północnym jako siedlisko morskich żyjątek, a tak będziemy się przez x lat wstydzić że jeździmy poniemieckim złomem i kasa w błoto. Ehhhh.......

    • 2 0

    • osobie, która potrafiłaby odpowiedzieć na twoje wątpliwości należałoby przyznać nobla w dziedzinie "jak nie marnotrawić (1)

      publicznego grosza"

      • 0 0

      • A CO PO 2011 ROKU ?

        a nasze konstale - do Rosji po taniości sprzedac . U nich to będzie hit sezonu na wschodze - 105tki na ich krzywych torach :) zamiast ich dziwnych nabytków - dodatkowo my byśmi sprzedali złom.

        • 0 0

    • kasa misiu, kasa... nowy kosztuje tyle, co 10 starych ale jarych...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane