- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Nowe gdańskie tramwaje: 35 spod igły i 2 zmodernizowane
Siedem firm bije się o kontrakt na 35 zupełnie nowych tramwajów dla Gdańska. Tymczasem w marcu powinny dotrzeć do Gdańska dwa wyremontowane "Dortmundy".
Zanim to jednak nastąpi, warto już teraz przyjrzeć się kursującym po Gdańsku "Dortmundom". Jeden z nich, który niedawno dotarł do grodu Neptuna, posiada nietypowe malowanie. - Postanowiliśmy, że ten jeden tramwaj pozostanie na razie w dotychczasowych, oryginalnych barwach dortmundzkiego przewoźnika. - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka gdańskiego ZKM-u.
Tymczasem trwa przetarg na dostarczenie do 2011 roku gdańskiej komunikacji 35 zupełnie nowych, niskopodłogowych tramwajów. Zamówienie jest warte ok. 250 mln zł. Do prekwalifikacji stanęło siedmiu producentów. Wśród nich są firmy, których produkty znane są już gdańszczanom: pojazdy Bombardiera obsługują linię na Chełm, zaś Alstom Konstal Chorzów (w przetargu stanął w konsorcjum z Alstom Transport) jest producentem pierwszych, częściowo niskopodłogowych tramwajów dla Gdańska.
Poza nimi, o zlecenie będą walczyć: Siemens (jego tramwaje jeżdżą po Poznaniu), bydgoska PESA (wyprodukowała pojazdy m.in. dla Warszawy, Bydgoszczy oraz Elbląga) oraz konsorcjum AnsaldoBreda z nowosądeckim Newagiem. Do prekwalifikacji przystąpiły także: hiszpański Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) oraz Stadler Pankow z Berlina.
Od warunków przetargu próbowała się odwołać Fabryka Pojazdów Szynowych wchodząca w skład zakładów H. Cegielskiego w Poznaniu. Zdaniem FPS, gdański ZKM postawił zbyt wygórowane wymagania odnośnie doświadczenia w realizacji podobnych tramwajów w okresie ostatnich trzech lat.
Protest ten jednak został uznany za bezzasadny. Co ciekawe, zakłady Cegielskiego próbowały odwoływać się od wymagań przetargowych również w Poznaniu i Warszawie. Za każdym razem bezskutecznie.
Kiedy poznamy producenta, który zrealizuje jedno z największych zamówień ZKM w historii? Zakład Komunikacji Miejskiej unika podawania nawet przybliżonej daty.
Opinie (223) ponad 10 zablokowanych
-
2009-03-07 14:10
Małe sprostowania
Po 1.
Tramwaje sprowadzane z Dortmudnu mają rozwiązania techniczne, które w Polsce pojawiły się dopiero w XXI wieku (chociażby czujniki w drzwiach, co by jakiejś staruszki nie przycięło - pierwsze zamontowane w Alstomach Citadis, które trafiły do Gdańska w 2000 roku). Ponadto modernizacja obejmie wymianę wnętrza, co przyczyni się do zwiększenia komfortu jazdy poprzez jego powiększenie. Ponadto jeżeli nikt nie zauważył, to te tramwaje wyposażone są w silniki prądu przemiennego, umożliwiające płynną jazdę i hamowanie.
Po 2.
Co do Stogów: niestety, ale do tej dzielnicy nowe tramwaje prawdopodobnie będą dojeżdżać rzadko, ponieważ w projekcie nr 3, nie przewiduje się wymiany torów na odcinku Centrum - Stogi, które są już bardzo zniszczone, dlatego jeździć tam będzie 10 ostatnich, zmodernizowanych Konstal 105Na. Jednak życzę mieszkańcow, żeby i do Was trafiły chociaż dortmundy.
Po 3.
Mam nadzieję, że przetargu na dostawę nowych tramwajów nie wygra PESA. Biorąc pod uwagę awaryjność tramwajów dostarczonych dla Warszawy (5 awarii w dniu prezentacji pierwszego egzemplarza o czymś świadczy, poza tym samoczynne otwieranie się drzwi podczas jazdy i inne...)- 3 3
-
2009-03-07 14:29
lepsze byłyby zielone poręcze niż żółte
żółty razi,jet nieestetyczny ,zielony uspokaja i lepiej sie prezentuje.no ew srebrny.
śmieszne jest to że te tramwaje(dortmundy)są starsze od naszych konstali.mam nadzieje,że miasto wie co robi(chociaż raz).czy tak jest to się okaże.może barzdiej oplacałoby się wybudawać metro;)- 1 0
-
2009-03-07 14:33
(1)
Często i tanio - nowe hasło reklamowe dla ZKM :)
Niech się pospieszą, bo tramwaje omijają korki, ale niestety są bardzo zatłoczone.
Dodajcie jedną pętelkę wieczorem i rano do tramwajów, proszę. Często podróżuję w tych godzinach i pozostają tylko taksówki. Mogą być te starocie, nawet pojedyncze.- 2 1
-
2009-03-07 21:32
No właśnie
Może mogliby uruchomić jakieś linie nocne składające się z jednego wagonu? Chyba że zbyt duży hałas by robiły, nie wiem, nie znam się :>
- 0 0
-
2009-03-07 15:26
Nowe tramwaje to bardzo dobry pomysł
powinni kupic wozy produkowane w Polsce i to powinna regulowac spec ustawa szczególnie w czasach kryzysu. Pewnie wygra jakiś szwabski złom bo "Pan A" weżmie "w łapę" jak zwykle a CBA zamknie w zamian jakiegoś wybitnego lekarza za "łąpówkę" w postaci bukietu kwiatów lub tabliczki czekolady od wdzięcznego pacjenta którego wyrwał śmierci z jej łap. Wszytsko to w imię walki z korupcją.
- 3 1
-
2009-03-07 18:01
(1)
Bardzo fajnie , ale zostańmy przy naszych barwach , a to Dortmundzkie zostawmy im.
Teraz w czasie spowolnienia gospodarczego dobrze by było żeby miasto Gdańsk wykazał się patriotyzmem i zamówił tramwaje produkowane w Polsce.- 2 2
-
2009-03-07 19:56
Reklamy
Mi sie podobaja kolorowe tramwaje na ktorych sa jakies reklamy bo zawsze cos innego niz pomalowane na jeden kolor.
- 0 1
-
2009-03-07 19:12
Mam nadzieje że zwiększy się częstotliwość kursowania tramwajów na Stogi i tym samym skończy się tłok jaki panuje w godzinach popołudniowych.Dobrze byłoby zaprosić włodarzy miasta do przejażdżki tramwajem np. ze Stogów do Gdańska w wyżej wymienionych godzinach.
- 2 0
-
2009-03-07 19:55
Fajne (1)
Fajne sa te tramwaje juz pare "Dortmundow" jezdzi po gdansku ale tego brazowego jeszcze nie widzialem.
- 0 0
-
2009-03-07 21:34
A ja widziałem
W sumie brzydki jest :] Nasze barwy o niebo lepsze :)
- 1 1
-
2009-03-07 19:58
a tram nr 10
a "dziesiątka" i tak będzie najgorszym trampkiem w Gdańsku ... choć czasami nie ma co narzekać - czasami jest klimatyzacja ... szkoda tylko,że w zimie !
- 1 0
-
2009-03-07 20:12
35 spod igły i dwa złomy
- 1 2
-
2009-03-07 20:55
TRAMWAJ (1)
tylko nie Alstom, czyli pierwszy "niskopodłogowy" tramwaj na gdańskich torach, piszczy gorzej niż drzwi od strychu..
A na skrętach to istny koszmar dźwiękowy.
Dortmundy OK! gładko sunął po torach, podobnie jak
tramwaje obsługujące linie 2, całkowicie "niskie" .- 1 0
-
2009-03-08 13:23
Te na 2 to tez produkty Alstoma i do tego bardzo awaryjne :))
wygrac powinien Siemens, bo Niemcy robia porzadnie i solidnie. Poznan kupil Siemensy Combino i sa to najmniej awaryjne sklady. Wprawdzie byl problem z dachem, ale naprawiono w ramach gwarancji- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.