- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Nowe gdańskie tramwaje: 35 spod igły i 2 zmodernizowane
Siedem firm bije się o kontrakt na 35 zupełnie nowych tramwajów dla Gdańska. Tymczasem w marcu powinny dotrzeć do Gdańska dwa wyremontowane "Dortmundy".
Zanim to jednak nastąpi, warto już teraz przyjrzeć się kursującym po Gdańsku "Dortmundom". Jeden z nich, który niedawno dotarł do grodu Neptuna, posiada nietypowe malowanie. - Postanowiliśmy, że ten jeden tramwaj pozostanie na razie w dotychczasowych, oryginalnych barwach dortmundzkiego przewoźnika. - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka gdańskiego ZKM-u.
Tymczasem trwa przetarg na dostarczenie do 2011 roku gdańskiej komunikacji 35 zupełnie nowych, niskopodłogowych tramwajów. Zamówienie jest warte ok. 250 mln zł. Do prekwalifikacji stanęło siedmiu producentów. Wśród nich są firmy, których produkty znane są już gdańszczanom: pojazdy Bombardiera obsługują linię na Chełm, zaś Alstom Konstal Chorzów (w przetargu stanął w konsorcjum z Alstom Transport) jest producentem pierwszych, częściowo niskopodłogowych tramwajów dla Gdańska.
Poza nimi, o zlecenie będą walczyć: Siemens (jego tramwaje jeżdżą po Poznaniu), bydgoska PESA (wyprodukowała pojazdy m.in. dla Warszawy, Bydgoszczy oraz Elbląga) oraz konsorcjum AnsaldoBreda z nowosądeckim Newagiem. Do prekwalifikacji przystąpiły także: hiszpański Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) oraz Stadler Pankow z Berlina.
Od warunków przetargu próbowała się odwołać Fabryka Pojazdów Szynowych wchodząca w skład zakładów H. Cegielskiego w Poznaniu. Zdaniem FPS, gdański ZKM postawił zbyt wygórowane wymagania odnośnie doświadczenia w realizacji podobnych tramwajów w okresie ostatnich trzech lat.
Protest ten jednak został uznany za bezzasadny. Co ciekawe, zakłady Cegielskiego próbowały odwoływać się od wymagań przetargowych również w Poznaniu i Warszawie. Za każdym razem bezskutecznie.
Kiedy poznamy producenta, który zrealizuje jedno z największych zamówień ZKM w historii? Zakład Komunikacji Miejskiej unika podawania nawet przybliżonej daty.
Opinie (223) ponad 10 zablokowanych
-
2009-03-08 14:44
dortmundy to porażka (1)
tramwaj o tej długości - trzy segmenty i po jednej parze drzwi na początku i na końcu to nieporozumienie. w gdanskich warunkach, w godzinach szczytu nie da sie wsiąsć. Środek tramwaju pusty a ludzie jak sardynki stłoczeni przy drzwiach - tych w pierwszym i tych w ostatnim segmencie. dlaczego? bo tylko tam można się czegoś złapać.
Dlaczego w srodku tramwaju nikt nie siada? bo nie zdąży sie przepchnąć do drzwi, kiedy czas wysiiąść. Nikt też tam nie stoi, bo za wasko, nie da się przejsc a w dodatku nie ma uchwytów.
Żeby było normalnie, drotmundy moga się sprawdzić o ile będą jezdzic co pięc minut i zabierać połowę zwyczajowej liczby pasażerów.- 0 0
-
2009-03-08 15:20
dlatego zmianiają część środkową!
- 0 0
-
2009-03-08 16:18
te
opinie służą chyba tylko agresji. Albo Gdynian na Gdańsk albo jak widać jednych dzielnic do drugich a i tak jada potem jednym tramwajem czy to ze stogów czy to do szkoły w N porcie czy do Galerii Bałtyckiej wiec te mądrale siedzą koło tej tz patologi
- 0 0
-
2009-03-08 19:47
szkoda
przegubowych autobusow to byla jazda
- 0 0
-
2009-03-08 20:37
Dortmund
W Dortmundzie to mają brzydkie barwy...
- 0 0
-
2009-03-09 00:32
Niech kupią po jednym z każdej firmy, będzie sprawiedliwie. Poza tym jakie oszczędności z naprawami. (Jak każdy będzie inny i innego koloru to nie będą pasować części zamienne i dlatego powinno się kupić od razu drugi tramwaj w częściach. Zakupione części można wysłać na Białoruś (będzie taniej przechowywać). Można te części wozić w razie potrzeby wycofanymi ikarusami przez Lublin.
Tyle w temacie!- 1 0
-
2009-03-09 07:54
Jeżdżę tramwajem do pracy . Trasa Gdańsk -Żabianka i pod koniec tygodnia na samą myśl,że muszę w tym huku wytrwać ponad pół godziny przyprawia mnie o mdłości. Dlatego bardzo się cieszę,bo jeździć muszę, ale chociaż będzie to w miarę komfortowo.
- 1 0
-
2009-03-09 10:54
Kiedy do Nowego Portu?
A kiedy będą zajeżdżały do Nowego Portu?
- 1 0
-
2009-03-16 23:16
wygladaj jak tramawje ktore obsuguje linie 12 czyli srodek tez niskopodlogowy bezsensu a te dortumndy sa brzydkie i gadans sie ma rozwijac po co na po 2 stronach drzwi jezeli kozystamy z jednych lepiej dajcie je jako skm hahaha
- 0 0
-
2009-05-20 00:43
co prawda nie są niskopodłogowe, ale miałem przyjemność jechać podczas pobytu w Gdańsku na majówce i naprawdę miłe wrażenia, lepsze niż w Warszawie w nowym tramwaju z Pesy
- 0 0
-
2010-05-29 06:33
n8c n8cnf
tramwaje firmy modertrans w poznaniu sądobrze zrobione ale mają twarde siedzenia .kawowy n8c to naj ładniej zrobiony duwag w gdańsku w durtmyndzie z kturego pochodzą ta barwa jest na porzątku dziennym . kawowe tramwaje które przez modernizację stracily wyglond i kolor to 115 , 119,123,128 teras tramwaje durtmund to tolko 10 tramwaj a n8cnf 19 w modernizacj 5 do sprowwazenia 14 czyli mamy 48 tramwajów .n8c nf ma nisko podłogowu człon kturu ułatwia hodzenie starym ludzią . a przesto że są dwustronne to morzna zrobić nową linię 13 [oliwa - abrachama -galerja bałtycka-opera bałtycka
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.