• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
21 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Dogodny dostęp do transportu zbiorowego to jedna z podstaw dobrze zaprojektowanego miasta. Dogodny dostęp do transportu zbiorowego to jedna z podstaw dobrze zaprojektowanego miasta.

Gdańsk opracował własną mapę dostępności pieszej do środków transportu zbiorowego. Specjalne rozwiązanie informatyczne prezentuje zasięg oddziaływania i drogę dojścia do przystanków. W teorii ma to ułatwić poprawę przebiegu linii transportu zbiorowego, ale ze względów finansowych na większe zmiany w najbliższym czasie nie ma szans.



Z którego środka transportu zbiorowego korzystasz najczęściej?

Prace nad stworzeniem mapy dostępności pieszej do przystanków transportu zbiorowego trwały przez ostatnie dwa lata i były realizowane w ramach bieżących działań Biura Rozwoju Gdańska.

To właśnie ta jednostka w największej mierze będzie korzystać z nowego informatycznego rozwiązania ze względu na potrzebę zawarcia w dokumentach planistycznych rezerw pod powiązania piesze i rowerowe.

- Konsekwentnie poszukujemy rozwiązań, które pomagają nam realizować zadania zgodnie z określonymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdańska. Priorytetem w zakresie mobilności jest dogodna dostępność piesza i rowerowa do komunikacji zbiorowej. Dotychczas skazani byliśmy na szacunkowe określenie odległości, które nie odzwierciedla faktycznego stanu infrastruktury pieszej i istniejących barier przestrzennych - mówi Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni


Mapa jest ogólnodostępna i może okazać się pomocna nie tylko dla urzędników, ale także mieszkańców szukających nowego mieszkania, radnych dzielnic czy inwestorów. Mapa jest ogólnodostępna i może okazać się pomocna nie tylko dla urzędników, ale także mieszkańców szukających nowego mieszkania, radnych dzielnic czy inwestorów.

Zautomatyzowana baza danych o dostępności transportu



Przewagą nowego narzędzia nad dotychczasowymi rozwiązaniami jest systemowe uwzględnienie wszystkich barier przestrzennych - budynków, nasypów, linii kolejowych, ogrodzeń oraz oczywiście zbiorników czy rzek.

Dotychczas standardem w planowaniu przestrzennym przy tworzeniu tego typu analiz było wpisywanie okręgów o odpowiedniej długości od przystanku. W przypadku obszaru całego miasta było to rozwiązanie stosunkowo szybkie, lecz mało precyzyjne.

Na potrzeby wybranych analiz dokonywano ręcznych poprawek w oparciu o wizję w terenie. W sytuacji tzw. dzielnic rozwojowych wymagało to jednak aktualizacji danych co kilka-kilkanaście miesięcy, głównie ze względu na nowe inwestycje budowlane.

Teraz takie działania zostały w znacznej mierze zautomatyzowane. Nowe narzędzie bazuje na trasach pieszych z bazy OpenStreetMap. Na tę warstwę naniesione są dane pochodzące wprost od Zarządu Transportu Miejskiego w ramach Otwartych Danych. Ponadto można filtrować informacje tylko dla wybranych przystanków lub/i częstotliwości kursowania pojazdów.

Przykładowa dostępność przystanku autobusowego Olszynka - Szkoła, gdzie uwzględniona jest bariera Opływu Motławy, a strefy dojścia prowadzą przez kładkę dla pieszych. Przykładowa dostępność przystanku autobusowego Olszynka - Szkoła, gdzie uwzględniona jest bariera Opływu Motławy, a strefy dojścia prowadzą przez kładkę dla pieszych.
- To narzędzie będzie dla nas pomocne nie tylko przy planowaniu sieci komunikacji miejskiej, ale też przy optymalizacji lokalizacji przystanków i linii. Ma to też wymiar ekonomiczny, ponieważ jeżeli można inaczej poukładać trasy autobusów, to z pewnością będzie to korzystne w rachunku ekonomicznym - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
- Komunikacja miejska nie będzie dobrze funkcjonowała bez dobrych połączeń pieszych. Tak samo miasto nie będzie w pełni przyjazne pieszym bez dobrze działającej komunikacji miejskiej. Mapy wykorzystamy m.in. do identyfikacji barier architektonicznych infrastrukturalnych, które niestety w każdym mieście się znajdują, a które będziemy starali się niwelować. Będzie pomocna również w zaproponowaniu nowych połączeń pieszych, niezależnych od sieci drogowej - dodaje Grzegorz Krajewski, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. pieszych.

Priorytetem utrzymanie obecnego standardu komunikacji



Czy to oznacza, że w najbliższych tygodniach lub miesiącach można spodziewać większych korekt w lokalizacji przystanków autobusowych lub zmian tras, aby zlikwidować "białe plamy" na mapie Gdańska?

- Mierzymy się obecnie z dużym kryzysem finansów publicznych. Rozwój komunikacji publicznej jest mocno zagrożony w miastach. Kluczem jest obecnie utrzymanie dotychczasowej siatki połączeń i taki jest absolutnie priorytet w Gdańsku - rozwiewa nadzieje Piotr Grzelak, z-ca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, zwracając uwagę na rozstrzygnięcie pod koniec września przetargu na dostawę energii elektrycznej dla samorządów, który niemal na pewno będzie wiązał się z drastyczną podwyżką opłat.
Aktualna wersja mapy bazuje na danych pozyskanych w kwietniu 2022 r. Narzędzie będzie aktualizowane co kilka miesięcy, planowany jest także rozwój nowych funkcjonalności.

Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje? Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje?

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (73) 1 zablokowana

  • Tyle kasy i zachodu, żeby

    "Utzymać bieżące standardy"? Ciekawe.

    • 10 1

  • Proponuję sprawdzić jak jest ustawione ostrzeżenie głosowe o nadjeżdżającym tramwaju przy ulicy Skrajnej na Siedlcach

    oraz przestawić biletomat ponieważ bardzo mocno ogranicza widoczność nadjeżdżającego tramwaju, zwłaszcza dzieciom. Biletomat powinien stać na przystanku tramwajowym lub tam gdzie wcześniej stał kiosk ruchu. Ostrzeżenie o nadjeżdżającym tramwaju włącza się zbyt późno, prawie jednocześnie z przyjazdem tramwaju co w połączeniu z ograniczoną widocznością ze względu na ustawienie biletomatu może skutkować niebezpiecznym wypadkiem.

    • 6 0

  • (2)

    wolałabym aby był dostępny autobus na przystanku który jest przy osiedlu. Aktualnie muszę iść 16 min na przystanek do Kartuskiej - mijam ten osiedlowy bo w rozkładzie 1autobus na godzinę dla cmentarnikow i 10 miejsc w srodku. To jest naprawdę żenujące a te drogi to chyba dla turystów bo mysle ze jednak poruszając się komunikacja miejska każdy zna okolice poza tym jest apka jak dojadę. Wyrzucone pieniądze.

    • 30 4

    • to nie dla Ciebie (1)

      Chyba przeoczyłaś sformułowanie "do planowania". To jest narzędzie dla kogoś, kto będzie przesuwał linie autobusowe, a nie dla mieszkańca czy turysty.

      • 2 2

      • Planowania? Czego?

        Słyszałeś lub spotkałeś się ostatnio z jakimiś fajnymi zmianami?
        To " opracowanko" będzie gdzieś sobie się archiwizowało!

        • 2 2

  • Niech sobie nasi "urbaniści" pograją w Cities: Skylines

    może zwykła gra im uświadomi, że nie mają pojęcia, co robią...

    • 18 0

  • Priorytetem utrzymanie obecnego standardu komunikacji ???

    to chyba żart.
    Jak brak nowej świętokrzyskiej od dekady.
    Gdańsk południe izolacja komunikacyjna pogłębia się z roku na rok jest coraz gorzej.

    • 13 2

  • Panowie Gorzelak i Lisicki

    Do pożegnania. Inaczej nic się nie zmieni i komunikacja nie wyjdzie z ciasnego pudełka niemocy i bylejakości oraz braku chęci i ochoty na zmiany. Towarzystwo wzajemnie adoracji i trwania na posadach.

    • 17 0

  • Ileż ten cud " dostępności" kosztował?

    I kto na tym zarobił?

    • 14 1

  • To brzmi jak " badanie cukru w cukrze"!

    Na to idą pieniądze...

    • 13 2

  • Aplakacja Jakdojade - juz nie wystarczy?

    Nie było jak kasy wyprac? Masakra

    • 12 1

  • Priorytet

    "priorytetem jest utrzymanie obecnego standardu komunikacji" . Serio?! Ten obecny standard jest do poprawy, a wy mówicie o jego utrzymaniu jako priorytet? Tzn że będzie gorzej. Ot co

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane