- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (448 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (35 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku
Gdańsk opracował własną mapę dostępności pieszej do środków transportu zbiorowego. Specjalne rozwiązanie informatyczne prezentuje zasięg oddziaływania i drogę dojścia do przystanków. W teorii ma to ułatwić poprawę przebiegu linii transportu zbiorowego, ale ze względów finansowych na większe zmiany w najbliższym czasie nie ma szans.
To właśnie ta jednostka w największej mierze będzie korzystać z nowego informatycznego rozwiązania ze względu na potrzebę zawarcia w dokumentach planistycznych rezerw pod powiązania piesze i rowerowe.
- Konsekwentnie poszukujemy rozwiązań, które pomagają nam realizować zadania zgodnie z określonymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdańska. Priorytetem w zakresie mobilności jest dogodna dostępność piesza i rowerowa do komunikacji zbiorowej. Dotychczas skazani byliśmy na szacunkowe określenie odległości, które nie odzwierciedla faktycznego stanu infrastruktury pieszej i istniejących barier przestrzennych - mówi Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni
Zautomatyzowana baza danych o dostępności transportu
Przewagą nowego narzędzia nad dotychczasowymi rozwiązaniami jest systemowe uwzględnienie wszystkich barier przestrzennych - budynków, nasypów, linii kolejowych, ogrodzeń oraz oczywiście zbiorników czy rzek.
Dotychczas standardem w planowaniu przestrzennym przy tworzeniu tego typu analiz było wpisywanie okręgów o odpowiedniej długości od przystanku. W przypadku obszaru całego miasta było to rozwiązanie stosunkowo szybkie, lecz mało precyzyjne.
Na potrzeby wybranych analiz dokonywano ręcznych poprawek w oparciu o wizję w terenie. W sytuacji tzw. dzielnic rozwojowych wymagało to jednak aktualizacji danych co kilka-kilkanaście miesięcy, głównie ze względu na nowe inwestycje budowlane.
Teraz takie działania zostały w znacznej mierze zautomatyzowane. Nowe narzędzie bazuje na trasach pieszych z bazy OpenStreetMap. Na tę warstwę naniesione są dane pochodzące wprost od Zarządu Transportu Miejskiego w ramach Otwartych Danych. Ponadto można filtrować informacje tylko dla wybranych przystanków lub/i częstotliwości kursowania pojazdów.
- To narzędzie będzie dla nas pomocne nie tylko przy planowaniu sieci komunikacji miejskiej, ale też przy optymalizacji lokalizacji przystanków i linii. Ma to też wymiar ekonomiczny, ponieważ jeżeli można inaczej poukładać trasy autobusów, to z pewnością będzie to korzystne w rachunku ekonomicznym - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
- Komunikacja miejska nie będzie dobrze funkcjonowała bez dobrych połączeń pieszych. Tak samo miasto nie będzie w pełni przyjazne pieszym bez dobrze działającej komunikacji miejskiej. Mapy wykorzystamy m.in. do identyfikacji barier architektonicznych infrastrukturalnych, które niestety w każdym mieście się znajdują, a które będziemy starali się niwelować. Będzie pomocna również w zaproponowaniu nowych połączeń pieszych, niezależnych od sieci drogowej - dodaje Grzegorz Krajewski, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. pieszych.
Priorytetem utrzymanie obecnego standardu komunikacji
Czy to oznacza, że w najbliższych tygodniach lub miesiącach można spodziewać większych korekt w lokalizacji przystanków autobusowych lub zmian tras, aby zlikwidować "białe plamy" na mapie Gdańska?
- Mierzymy się obecnie z dużym kryzysem finansów publicznych. Rozwój komunikacji publicznej jest mocno zagrożony w miastach. Kluczem jest obecnie utrzymanie dotychczasowej siatki połączeń i taki jest absolutnie priorytet w Gdańsku - rozwiewa nadzieje Piotr Grzelak, z-ca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, zwracając uwagę na rozstrzygnięcie pod koniec września przetargu na dostawę energii elektrycznej dla samorządów, który niemal na pewno będzie wiązał się z drastyczną podwyżką opłat.
Aktualna wersja mapy bazuje na danych pozyskanych w kwietniu 2022 r. Narzędzie będzie aktualizowane co kilka miesięcy, planowany jest także rozwój nowych funkcjonalności.
![Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3269/150x100/3269624__kr.webp)
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2765/405x405/2765524__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (73) 1 zablokowana
-
2022-09-21 18:05
Całe południe Gdańska jest odcięte od reszty miasta i nikogo w mieście to nie interesuje . Nikt z radnych ani ważnych urzędników tam nie mieszka więc mają w głębokim poważaniu mieszkających tam gdańszczan. Ani tramwaj ani pkm tam nigdy nie powstaną
- 5 1
-
2022-09-21 18:34
Brak finansów.
A gdyby tak sprzedać ten ,,rydwan" była by kasa.
- 3 1
-
2022-09-21 18:56
Koszt?
Narzędzie na pewno przydatne. Jednak brak informacji o koszcie stworzenia. Może to kolejne "owce do koszenia trawy"
- 6 2
-
2022-09-21 20:23
(1)
W rozkładzie brakuje też analizy szlaków komunikacyjnych pod kątem przesiadek, które czasami są totalnie nielogiczne. Na przykład spod UCK najczęściej jeździ autobus 115, na Suchaninie można przesiąść się w 130 żeby dojechać w te dalsze rejony Moreny albo w 210 np. na Matarnię, ale zazwyczaj odjeżdżają one kilka minut wcześniej i traci się 20 minut na czekanie na kolejny. Kompletnie traci sens taki dojazd, zwłaszcza jako alternatywa dla samochodu.
- 3 0
-
2022-09-22 01:30
autobus 162 do wrzeszcza z lostowic zwykle odjezdza 1-2 min przed 213, 295 dowożacymi ludzi do węzła przesiadkowego
- 0 0
-
2022-09-21 22:32
ta super, nic sie nie zmieni bo trzeba woli a nie narzedzi
- 1 0
-
2022-09-22 05:32
A ile te cuda, niepotrzebne zresztą, kosztowały?
- 1 0
-
2022-09-22 06:39
Czyli znowu zrobiliśmy i opracowaliśmy coś , co się zupełnie nie przyda bo nie ma pieniędzy na zmiany. Dobrze rozumiem ? A ja myślałem że właśnie ktoś ma jakiś szerszy plan za poprawę układu komunikacyjnego, bo skoro są miejsca z długim czasem dojścia pieszego to właśnie na oznacza, że tam projekt się świetnie sprawdzi i analiza spowoduje wprowadzenie korekt. No ale po co? Skoro działa to tak może zostać.
- 1 0
-
2022-09-22 07:42
Brak puknktualności i odpowiedzialności....
Mam nadzieje że w końcu przestaniecie okradać ludzi i zaczniecie ponosić odpowiedzialność za swoje partactwa...kupiłem bilet za 110 zł. poszedłem na przystanek, autobus nie przyjechał, zgłosiłem reklamacje i pani mi powiedziała że autobusy nie muszą przejeżdżać punktualnie bądź w ogóle (czyli moge wsadzić swoją reklamacje i bilet w %@#@). Tak to waszym zdaniem powinno wyglądać w xxi wieku ? gdzie monooplista państwowy ma przyzwolenie na kradzież ?
- 1 0
-
2022-09-22 07:59
Będzie jak z opisywanymi na portalu lotami samolotu z kamerą termowizyjną.
Samolot latał robotę zrobił, wyniki dostępne i co? temat upadł, nic się w związku z tym nie dzieje. Nie widać "fali dociepleń" budynków publicznych, a zima za chwilę.
- 0 0
-
2022-09-22 08:31
przystanki sr*nki
skasowałem 4,80 podjechałem kilka przystanków i 60 minut podarowałem miastu. Moze jakieś gwoździki na przystankach do zawieszania ważnych jeszcze biletów.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.