- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku
Gdańsk opracował własną mapę dostępności pieszej do środków transportu zbiorowego. Specjalne rozwiązanie informatyczne prezentuje zasięg oddziaływania i drogę dojścia do przystanków. W teorii ma to ułatwić poprawę przebiegu linii transportu zbiorowego, ale ze względów finansowych na większe zmiany w najbliższym czasie nie ma szans.
To właśnie ta jednostka w największej mierze będzie korzystać z nowego informatycznego rozwiązania ze względu na potrzebę zawarcia w dokumentach planistycznych rezerw pod powiązania piesze i rowerowe.
- Konsekwentnie poszukujemy rozwiązań, które pomagają nam realizować zadania zgodnie z określonymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdańska. Priorytetem w zakresie mobilności jest dogodna dostępność piesza i rowerowa do komunikacji zbiorowej. Dotychczas skazani byliśmy na szacunkowe określenie odległości, które nie odzwierciedla faktycznego stanu infrastruktury pieszej i istniejących barier przestrzennych - mówi Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni
Zautomatyzowana baza danych o dostępności transportu
Przewagą nowego narzędzia nad dotychczasowymi rozwiązaniami jest systemowe uwzględnienie wszystkich barier przestrzennych - budynków, nasypów, linii kolejowych, ogrodzeń oraz oczywiście zbiorników czy rzek.
Dotychczas standardem w planowaniu przestrzennym przy tworzeniu tego typu analiz było wpisywanie okręgów o odpowiedniej długości od przystanku. W przypadku obszaru całego miasta było to rozwiązanie stosunkowo szybkie, lecz mało precyzyjne.
Na potrzeby wybranych analiz dokonywano ręcznych poprawek w oparciu o wizję w terenie. W sytuacji tzw. dzielnic rozwojowych wymagało to jednak aktualizacji danych co kilka-kilkanaście miesięcy, głównie ze względu na nowe inwestycje budowlane.
Teraz takie działania zostały w znacznej mierze zautomatyzowane. Nowe narzędzie bazuje na trasach pieszych z bazy OpenStreetMap. Na tę warstwę naniesione są dane pochodzące wprost od Zarządu Transportu Miejskiego w ramach Otwartych Danych. Ponadto można filtrować informacje tylko dla wybranych przystanków lub/i częstotliwości kursowania pojazdów.
- To narzędzie będzie dla nas pomocne nie tylko przy planowaniu sieci komunikacji miejskiej, ale też przy optymalizacji lokalizacji przystanków i linii. Ma to też wymiar ekonomiczny, ponieważ jeżeli można inaczej poukładać trasy autobusów, to z pewnością będzie to korzystne w rachunku ekonomicznym - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
- Komunikacja miejska nie będzie dobrze funkcjonowała bez dobrych połączeń pieszych. Tak samo miasto nie będzie w pełni przyjazne pieszym bez dobrze działającej komunikacji miejskiej. Mapy wykorzystamy m.in. do identyfikacji barier architektonicznych infrastrukturalnych, które niestety w każdym mieście się znajdują, a które będziemy starali się niwelować. Będzie pomocna również w zaproponowaniu nowych połączeń pieszych, niezależnych od sieci drogowej - dodaje Grzegorz Krajewski, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. pieszych.
Priorytetem utrzymanie obecnego standardu komunikacji
Czy to oznacza, że w najbliższych tygodniach lub miesiącach można spodziewać większych korekt w lokalizacji przystanków autobusowych lub zmian tras, aby zlikwidować "białe plamy" na mapie Gdańska?
- Mierzymy się obecnie z dużym kryzysem finansów publicznych. Rozwój komunikacji publicznej jest mocno zagrożony w miastach. Kluczem jest obecnie utrzymanie dotychczasowej siatki połączeń i taki jest absolutnie priorytet w Gdańsku - rozwiewa nadzieje Piotr Grzelak, z-ca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, zwracając uwagę na rozstrzygnięcie pod koniec września przetargu na dostawę energii elektrycznej dla samorządów, który niemal na pewno będzie wiązał się z drastyczną podwyżką opłat.
Aktualna wersja mapy bazuje na danych pozyskanych w kwietniu 2022 r. Narzędzie będzie aktualizowane co kilka miesięcy, planowany jest także rozwój nowych funkcjonalności.
Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje?
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (73) 1 zablokowana
-
2022-09-21 15:53
Kasa wywalona w bloto
Ale czymś trzeba argumentować podwyżki biletów... wszystko dla Gdańska!
- 5 0
-
2022-09-21 15:53
kiedy pełnomocnik prezydenta do spraw osób zmotoryzowanych?
- 7 0
-
2022-09-21 15:55
Czyli
Kasa wydana na to co mieszkańcy już dawno wiedzą,brawo
- 8 0
-
2022-09-21 16:05
Czyli czekają nas kolejne bezsensowne zmiany tras i rozkładów jazdy.
Cały ten Zarząd Transportu Miejskiego jest do zlikwidowania
- 6 0
-
2022-09-21 16:23
Kompletna bzdura pokazujaca niekompetencje i nieudolność urzędników oraz sztucznie tworzonych stanowisk dla swoich kolesiów
BRG najwieksze szkodniki w gdańsku ale ogromny budynek roi sie az do urzedników tam!!Ich sukcesy? pPalmiarnia bez palmy i zmarnowane kilkadziesiat milionów z kasy mieszkanców.
Kolejny przykład pełnomocnik prezydent Gdańska ds. pieszych.
NOramalnie pekalismy ze smiechu choc powinnisnmy płakac kolejny stołek który kompletnie nic nierobi a jest tylko wazeliniarzem wladz miasta.Tu chodzi oto by miec sztab ludzi gdzie jeden popiera drugiego kaprysy a protesty mieszkanców mają całkowicie gdzies !!
Komunikacja jest jedna z najgorszych a oni chca utrzymanie obecnego standatu bo według nich jest wysoki :)
No i synek donalda na stanowisku kierowniczym co naturalnie nie zrobił nic choc wczesniej przecież był wybitnym spechjlista rynku lotniczego :)- 5 2
-
2022-09-21 16:32
nie jestem zdziwiony...
- 1 0
-
2022-09-21 16:41
Mieszkaniec
Znowu kasa tristal map i znajomi mają kase
- 5 0
-
2022-09-21 17:03
nie jetem zdziwiony....
"to jest miś na nasze możliwości" cyt, z filmu Bareji.
Co te urzędniki mają robić poza uzasadnieniem potrzeby swojego istnienia ?
Oprócz biura rozwoju,ztm-u ,pełnomocnika pieszego jeszcze metropolitarny komunikacyjny związek powinien się włączy :)co z systemem biletowym?
Tak jak ktoś wcześniej pisał Grzelak ,Lisicki ,Ziomkowski i wielu innych na zieloną trawkę.
Problem pieszych dojsć do przystanków dotycz moze z 5-10% lokalizacji i to tylko na liniach obsługiwanych przez autobusy.Wracając do filmu Miś,,mozna listę tam waskazanych absurdów rozszerzyć...np dojscie latem,dojście zimą kiedy chodnik nie odsnieżony itp...- 5 1
-
2022-09-21 17:10
Przecież w tym mieście niemal nic nie jest skomunikowane!
- 6 1
-
2022-09-21 17:28
Wystarczy aby dyletanci z ZTM wyszli z za biurek. Nie maja pojęcia gdzie jeżdżą autobusy, nie mają pojęcia ile zajmuje ich przejazd ale udają specjalistów od wszystkiego.
- 31 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.