• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
21 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Dogodny dostęp do transportu zbiorowego to jedna z podstaw dobrze zaprojektowanego miasta. Dogodny dostęp do transportu zbiorowego to jedna z podstaw dobrze zaprojektowanego miasta.

Gdańsk opracował własną mapę dostępności pieszej do środków transportu zbiorowego. Specjalne rozwiązanie informatyczne prezentuje zasięg oddziaływania i drogę dojścia do przystanków. W teorii ma to ułatwić poprawę przebiegu linii transportu zbiorowego, ale ze względów finansowych na większe zmiany w najbliższym czasie nie ma szans.



Z którego środka transportu zbiorowego korzystasz najczęściej?

Prace nad stworzeniem mapy dostępności pieszej do przystanków transportu zbiorowego trwały przez ostatnie dwa lata i były realizowane w ramach bieżących działań Biura Rozwoju Gdańska.

To właśnie ta jednostka w największej mierze będzie korzystać z nowego informatycznego rozwiązania ze względu na potrzebę zawarcia w dokumentach planistycznych rezerw pod powiązania piesze i rowerowe.

- Konsekwentnie poszukujemy rozwiązań, które pomagają nam realizować zadania zgodnie z określonymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdańska. Priorytetem w zakresie mobilności jest dogodna dostępność piesza i rowerowa do komunikacji zbiorowej. Dotychczas skazani byliśmy na szacunkowe określenie odległości, które nie odzwierciedla faktycznego stanu infrastruktury pieszej i istniejących barier przestrzennych - mówi Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni


Mapa jest ogólnodostępna i może okazać się pomocna nie tylko dla urzędników, ale także mieszkańców szukających nowego mieszkania, radnych dzielnic czy inwestorów. Mapa jest ogólnodostępna i może okazać się pomocna nie tylko dla urzędników, ale także mieszkańców szukających nowego mieszkania, radnych dzielnic czy inwestorów.

Zautomatyzowana baza danych o dostępności transportu



Przewagą nowego narzędzia nad dotychczasowymi rozwiązaniami jest systemowe uwzględnienie wszystkich barier przestrzennych - budynków, nasypów, linii kolejowych, ogrodzeń oraz oczywiście zbiorników czy rzek.

Dotychczas standardem w planowaniu przestrzennym przy tworzeniu tego typu analiz było wpisywanie okręgów o odpowiedniej długości od przystanku. W przypadku obszaru całego miasta było to rozwiązanie stosunkowo szybkie, lecz mało precyzyjne.

Na potrzeby wybranych analiz dokonywano ręcznych poprawek w oparciu o wizję w terenie. W sytuacji tzw. dzielnic rozwojowych wymagało to jednak aktualizacji danych co kilka-kilkanaście miesięcy, głównie ze względu na nowe inwestycje budowlane.

Teraz takie działania zostały w znacznej mierze zautomatyzowane. Nowe narzędzie bazuje na trasach pieszych z bazy OpenStreetMap. Na tę warstwę naniesione są dane pochodzące wprost od Zarządu Transportu Miejskiego w ramach Otwartych Danych. Ponadto można filtrować informacje tylko dla wybranych przystanków lub/i częstotliwości kursowania pojazdów.

Przykładowa dostępność przystanku autobusowego Olszynka - Szkoła, gdzie uwzględniona jest bariera Opływu Motławy, a strefy dojścia prowadzą przez kładkę dla pieszych. Przykładowa dostępność przystanku autobusowego Olszynka - Szkoła, gdzie uwzględniona jest bariera Opływu Motławy, a strefy dojścia prowadzą przez kładkę dla pieszych.
- To narzędzie będzie dla nas pomocne nie tylko przy planowaniu sieci komunikacji miejskiej, ale też przy optymalizacji lokalizacji przystanków i linii. Ma to też wymiar ekonomiczny, ponieważ jeżeli można inaczej poukładać trasy autobusów, to z pewnością będzie to korzystne w rachunku ekonomicznym - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
- Komunikacja miejska nie będzie dobrze funkcjonowała bez dobrych połączeń pieszych. Tak samo miasto nie będzie w pełni przyjazne pieszym bez dobrze działającej komunikacji miejskiej. Mapy wykorzystamy m.in. do identyfikacji barier architektonicznych infrastrukturalnych, które niestety w każdym mieście się znajdują, a które będziemy starali się niwelować. Będzie pomocna również w zaproponowaniu nowych połączeń pieszych, niezależnych od sieci drogowej - dodaje Grzegorz Krajewski, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. pieszych.

Priorytetem utrzymanie obecnego standardu komunikacji



Czy to oznacza, że w najbliższych tygodniach lub miesiącach można spodziewać większych korekt w lokalizacji przystanków autobusowych lub zmian tras, aby zlikwidować "białe plamy" na mapie Gdańska?

- Mierzymy się obecnie z dużym kryzysem finansów publicznych. Rozwój komunikacji publicznej jest mocno zagrożony w miastach. Kluczem jest obecnie utrzymanie dotychczasowej siatki połączeń i taki jest absolutnie priorytet w Gdańsku - rozwiewa nadzieje Piotr Grzelak, z-ca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, zwracając uwagę na rozstrzygnięcie pod koniec września przetargu na dostawę energii elektrycznej dla samorządów, który niemal na pewno będzie wiązał się z drastyczną podwyżką opłat.
Aktualna wersja mapy bazuje na danych pozyskanych w kwietniu 2022 r. Narzędzie będzie aktualizowane co kilka miesięcy, planowany jest także rozwój nowych funkcjonalności.

Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje? Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje?

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (73) 1 zablokowana

  • Hahaha

    Jak chcecie utrzymać jakikolwiek poziom standardu komunikacji miejskiej to jak najszybciej organizujcie środki na zasłużone podwyżki dla kierowców i motorniczych, bo w przeciwnym razie wasze plany na nic się nie zdadzą.

    • 11 1

  • Bardzo ciekawa mapa

    Obejrzałem dokładnie. Wynika z niej jedno - słabe pokrycie miasta siecią transportu zbiorowego, zwłaszcza poza dzielnicami centralnymi. Dla ich mieszkańców samochód jest w zasadzie jedyną dostępną opcją transportu. Ale cóż - oderwana od rzeczywistości wizja ważniejsza niż z skrzeczący real.

    • 11 2

  • Zmapowanie dojść do przystanków nic nie załatwia jeśli kursujące z nich linie nie obsługują interesujących pasażera celów podróży.

    • 4 1

  • Władza szykuje nam dzień pieszego pasażera.

    • 3 0

  • ztm

    Synchronizacja połączeń ztm. w Gdańsku jest. tragiczna nikt nad tym nie panuje.

    • 7 1

  • Opinia wyróżniona

    pomysł niezły, ale bardzo niedoskonały (1)

    Co z tego, że mamy niedaleko przystanek, skoro częstotliwość autobusów jest tak niska, że równie dobrze mogłoby tego przystanku nie być. Niestety - bardzo prawdopodobnym jest, że nadchodzi potężny kryzys finansowy i zwiększenie częstotliwości połączeń będzie niemożliwe z przyczyn braku funduszy.

    • 47 3

    • Też pomyślałem o częstotliwości kursowania

      Na mapie może być jeden przystanek, gdzie w okolicy mieszka np. 350 osób. Dostępność może być na najwyższym poziomie ale co z tego jeżeli będzie on kursował raz na godzinę? Wtedy dostęp do komunikacji miejskiej mamy mocno ograniczony.

      • 6 0

  • Totalna głupota.

    Czyli marnowanie kasy gdańszczan przez Dulkiewicz cd.

    • 9 2

  • Mapa iluzji...

    "Aktualna wersja map oraz danych pochodzi z dnia 28.04.2022. Aktualizacja danych aplikacji mapowej będzie odbywać się na podstawie bieżących, wewnętrznych aktualizacji sieciowo - transportowych (w interwałach 3-4 miesięcznych) w modelu dostępności pieszej dla Gdańska. "

    Czyli już pierwszy termin zawalili ?
    Może to i dobrze bo mapa jest totalnie absurdalna. Niestety są w Gdansku linie które maja 3 kursy na dobę, a na tej mapie intensywnosc koloru daje złudzenie jakby dany teren był identycznie obsługiwany jak ten z przystankiem na Hucisku i dziesiątkami pojazdów dziennie... W wielu miejscach miasta i tak musimy dreptac na bardziej oddalony przystanek by gdziekolwiek dojechać.

    • 5 1

  • Mam propozycję do innych takich ułatwień-opracowań tj. Możliwość wydania kasy

    Ile czasu zabiera wsiadanie lub wsiadanie średnio pasażerowi,
    Ile kobiet wejdzie do tramwaju a Ile do autobusu, to samo dla mężczyzn,
    Ile lat ma trójmiejski może Gdański pasażer- sredniawieku,
    Jaki wpływ ma hałas na pasażerowi. Itd. Itd. Możliwości jest wiele!

    • 7 1

  • nie wiem dla kogo ta mapa

    i tak wiem ile minut do SKM lub tramwaju mam do dojście. Czyli mapa nie jest mi potrzebna, tylko budzik nastawiony na odpowiednią godzinę. Może niedługo będzie mapa poruszania się po swoim mieszkaniu, czyli trasa z łóżka do łazienki, potem do kawusi porannej, i do drzwi wyjściowych. Może jeszcze być za dodatkową opłatą instrukcja ubierania się, zakładania plecaka i poruszania nogami celem przemieszczenia się do targetu. No i aby to sprzedać i**otom, to należy wymyślić jakąś nowomowę. Pozdrowienia dla inteligentnych inaczej! Pst!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane