• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe propozycje ws. kolei na północ Gdyni

Patryk Szczerba
20 lutego 2024, godz. 15:30 
Opinie (175)
aktualizacja: godz. 09:29 (21 lutego 2024)
Najnowszy artykuł na ten temat Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni
Kolej na północ Gdyni rozpala wyobraźnię mieszkańców. Cały czas jednak inwestycja jest w sferze zamierzeń. Kolej na północ Gdyni rozpala wyobraźnię mieszkańców. Cały czas jednak inwestycja jest w sferze zamierzeń.

We wtorek, 20 lutego 2024 r., koalicja KO i Ruchów Miejskich oraz Gdyński Dialog - niezależnie od siebie, w odstępie kilku godzin, na peronie Gdynia Oksywie Port - przekonywały, że trzeba uruchomić kolej na północ Gdyni. Pierwsi złożyli wniosek do prezydenta Gdyni o zapewnienie finansowania przedłużenia kursów PKM do przystanku Gdynia Oksywie Port, chcąc, by Śródmieście z Oksywiem połączył tramwaj wodny, a drudzy przedstawili dodatkowo kilka postulatów związanych z poprawą funkcjonowania komunikacji miejskiej.




Przypomnijmy:

W 2020 roku kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.

Zakres planowanych prac



  • budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
  • rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
  • elektryfikacja wszystkich odcinków
  • budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi.


Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:



  • Gdynia Pogórze
  • Mosty Zachód
  • Gdynia Lotnisko


Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe:
  • Obłuże Leśne,
  • Obłuże Górne,
  • Kosakowo Szkoła,
  • Kosakowo i Pierwoszyno.


Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.



Konkretów ws. kolei na północ Gdyni nie ma



Problem w tym, że konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma. Kwota, o której mówiło się dwa lata temu, to 800 mln zł i obecnie może być nierealna, a północ Gdyni jest coraz bardziej zakorkowana.

Mieszkańcy nie mają wyboru i muszą jeździć albo samochodami, albo komunikacją miejską.

Niewykluczone, że przewoźnikiem linii na północy Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska. Niewykluczone, że przewoźnikiem linii na północy Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska.

Temat wraca przed wyborami: dwie konferencje o komunikacji miejskiej



Ugrupowania, które chciałyby wziąć odpowiedzialność za rządzenie Gdynią, a więc KO Lewica, Ruchy Miejskie, a z drugiej strony Gdyński Dialog we wtorek przekonywały, że powinien być to priorytet dla nowych władz Gdyni, chcących usprawnić komunikację miejską.

Co ciekawe, zrobiły to w tym samym miejscu - na nieużywanym i zarośniętym peronie Gdynia Oksywie Port. Tyle że w odstępie kilku godzin.

KO Lewica i Ruchy Miejskie: potrzebna współpraca z innymi podmiotami



Koalicja Obywatelska wraz z Lewicą i Ruchami Miejskimi proponuje wrócić do pomysłu sprzed lat i uruchomienia połączenia kolejowego z Oksywiem już teraz.

Ogłosili to na peronie na Oksywiu o godz. 7 rano.

Najpierw o 7 rano konferencję prasową na peronie Gdynia Port zorganizowali działacze KO Lewicy oraz Ruchów Miejskich. Najpierw o 7 rano konferencję prasową na peronie Gdynia Port zorganizowali działacze KO Lewicy oraz Ruchów Miejskich.
- Mamy zmodernizowane kilka lat temu tory aż do samego Oksywia, mamy do zbudowania trzy wiaty przystankowe i mamy perspektywę zakończenia budowy wiaduktu w ciągu ulicy Puckiej. Czas najwyższy, by Gdynia zainicjowała prace nad wykorzystaniem istniejącej infrastruktury kolejowej na potrzeby mieszkańców - przekonywali na konferencji.
Dodają, że potrzebna jest do tego współpraca z samorządem i PKP PLK.

- Rozumiemy ograniczenia finansowe, dlatego wnioskujemy, by prezydent rozpoczął prace nad pomysłem przywrócenia obsługi kolejowej północy, ale dzięki temu, że byłyby to połączenia aglomeracyjne, jednym z finansujących je byłby marszałek województwa. Z kolei kwestia odbudowy przystanków - Obłuże, Pogórze i Oksywie Port to sprawa PKP PLK. Potrzebujemy w urzędzie miasta człowieka, który jest w stanie skutecznie lobbować za tymi rozwiązaniami - mówi Damian Chmielewski z Koalicji Obywatelskiej.

Przejazd linią z Obłuża do centrum Gdyni. Film z 2016 roku



Propozycja połączenia tramwajem wodnym Śródmieścia z Oksywiem



Dodatkowo proponują, by Oksywie i Śródmieście połączył tramwaj wodny.

- Liczymy, że dobre relacje łączące Koalicję Obywatelską z rządem pozwolą przekonać MON i resort aktywów państwowych do pewnych ustępstw na rzecz takiego rozwiązania, wymagającego skorzystania z nabrzeży portowych - dodaje Chmielewski.
W tych sprawach złożyli wniosek do prezydenta Gdyni.

Z bardziej przyziemnych rzeczy, które proponują, to przywrócenie linii trolejbusowych do Oksywia i rozwijanie trolejbusów w pozostałych dzielnicach północnych.

- Nie jest to wymysł nowy. 60 lat temu uruchomiono dwie linie trolejbusowe, które jeździły jeszcze w latach 70. Trolejbusy miały pętlę przy Dworcu Głównym PKP, a do Oksywia Górnego i Dolnego jechały trasą okrężną przez ul. Arciszewskich. Dzięki temu, że trolejbusy mogą mieć wymienianą baterię, część drogi będą mogły pokonywać bez trakcji. Trolejbusy mogłyby wyprzeć drogie i kosztowne w utrzymaniu elektrobusy - mówi Filip Iwen z Koalicji Ruchów Miejskich.
Przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu na peronie pojawili się po godz. 12.

Ich propozycje na zmiany w komunikacji to:

  • uruchomienie linii kolejowej do stacji Port Oksywie
  • włączenie kolei w system transportu miejskiego w Gdyni
  • bilet okresowy na ZKM, SKM i PKM w granicach miasta
  • biletomaty na przystankach
  • zwiększenie liczby połączeń i częstotliwości
  • rozwijanie sieci buspasów
  • darmowa komunikacja podczas miejskich imprez


Gdyński Dialog: potrzebna synchronizacja kolei z transportem publicznym



- Gdyński Dialog planuje odbudować tę linię. W pierwszej fazie to uruchomienie połączenia z Gdyni Chyloni do Oksywia z czterema stacjami. W drugiej fazie linia ma przebiegać obok lotniska po konsultacji z Kosakowem. Jesteśmy zgodni, że wybrany wariant jest najlepszy. Ważne jest, żeby współpracować ze wszystkimi instytucjami: Urzędem Marszałkowskim, PKP i SKM - opowiada Ireneusz Trojanowicz z Gdyńskiego Dialogu.
A o 12 swoje propozycje zaprezentowali działacze Gdyńskiego Dialogu. A o 12 swoje propozycje zaprezentowali działacze Gdyńskiego Dialogu.
Przekonywali, że SKM, choć jeździ po Gdyni, nie jest zintegrowana z miejskim system transportu przez system jednego biletu czy też synchronizację.

- W Warszawie linia SKM została zbudowana 20 lat temu i teraz funkcjonuje ona jako część składowa transportu miejskiego. Chcemy, by w Gdyni było tak samo. Postulujemy wzorem Gdańska wprowadzenie biletu okresowego, który obowiązywałby na linię SKM i PKM. Oferta biletowa powinna być rozszerzana - na 24, 48, 72-godzinne bilety, a na przystankach powinny stanąć biletomaty - wskazuje Szymon Jaros, krytykując jednocześnie system Fala, który wciąż jest w fazie testów.

Buspasy są, ale nie tam, gdzie trzeba



Nie zabrakło krytyki polityki miasta dotyczącej buspasów.

- Powinny być tam, gdzie tworzą się korki, a jest tak, że jakoś w tych miejscach dziwnie znikają. Doskonale widać to na przykładzie południowych dzielnic Gdyni - Dabrowy, Karwin i Wielkiego Kacka. Powinny być konsekwentnie budowane, ale nie tak, by zabierać miejsce dla kierowców. Jest wiele miejsc, gdzie można zbudować dodatkowo buspas. Powodem są zapewne oszczędności - wyjaśnia Bartłomiej Austen.

Wiadukt na płk. Dąbka w jak najszerszym wymiarze



Przekonywali też, że wiadukt na ul. płk. Dąbka powinien powstać w wersji proponowanej przez Kosakowo.

Przypomnijmy, że gmina forsowała zaprojektowanie wiaduktu w szerokości umożliwiającej docelowo ruch trzema pasami. Powinno to pozwolić w przyszłości rozbudować jezdnię o dodatkowy trzeci pas. Gdynia robi jednak inwestycję sama w wariancie po dwa pasy w jedną stronę, z czego jeden będzie buspasem.

Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka

Ostatni pokaz dronów i problemy mieszkańców z dojazdem na miejsce posłużył jako argument do tego, by zaproponować darmową komunikację podczas miejskich imprez.

- Mieszkańcy mogliby dotrzeć na czas, wybierając komunikację miejską, której częstotliwość powinna być zwiększona podczas podobnych do pokazów z 10 lutego. Wtedy niestety wielu przez korki i zatory po prostu się spóźniało - kończy Aneta Banach z Gdyńskiego Dialogu.

Władze Gdyni: pracujemy nad konkretnym projektem



Władze Gdyni w odniesieniu do wtorkowych konferencji zapewniają, że prace nad uruchomieniem połączenia kolejowego na północ Gdyni trwają. Ostatnie spotkanie odbyło się 14 lutego.

- Wspólnie z Marynarką Wojenną RP, Akademią Marynarki Wojennej, PKP PLK, SKM i Stocznią Marynarki Wojennej pracujemy nad projektem, który ma umożliwić poprowadzenie linii kolejowej do północnych dzielnic Gdyni - z Gdyni Głównej na Oksywie i z Rumi na Oksywie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodaje jednocześnie, że jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretnych terminach.

- Jest kilka problemów do rozwiązania jak np. brak elektryfikacji na ostatnich czterech kilometrach planowanej trasy, ale prace są intensywne, a zakończenie modernizacji stacji towarowej Gdynia Port i wola tylu zdeterminowanych podmiotów, otworzyły realne możliwości realizacji tego projektu. Czas przejazdu sprawi, że będzie to atrakcyjna alternatywa dla podróży samochodem - podkreśla Marek Łucyk.
Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (175) 6 zablokowanych

  • z Oksywia do centrum Gdyni trzeba zbudować zwodzoną kładkę pieszo-rowerową (2)

    i zapewnić wygodny dojazd rowerem do Placu Kaszubskiego. Badania wykazują, że więcej osób jest skłonna przesiąść się z samochodu na rower niż na komunikację miejską (w Gdyni - autobus lub trolejbus). Oczywiście linia kolejowa do północnych dzielnic Gdyni powinna także powstać jak najprędzej. Warto także zauważyć, że bez zapewnienia wysokiej częstotliwości połączeń oraz radykalnej poprawy komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich stacji SKM i PKM w całym Trójmieście trudno oczekiwać niezbędnych zmian w strukturze zachowań komunikacyjnych mieszkańców Trójmiasta i jego okolic. Kiedy elektryfikacja PKM Z Gdyni do Kościerzyny przez Osowę?

    • 5 12

    • Kiedy elektryfikacja PKM Z Gdyni do Kościerzyny

      Po zakończeniu audytu CPK, co zwolni zasoby do przeprowadzenia audytu planów modernizacji linii 201 i jej wpływu na konkurencyjność portu w Gdyni wobec jej zachodnich odpowiedników...

      I zgodnie z ogłoszonym już raz credo plemiela:

      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.

      Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane"

      • 1 2

    • Kładka nie ma szans na powstanie.

      PKM jest zelektryfikowana. Problem jest z linią do Kościerzyny, którą to PKP ma elektryfikować ale robi wszystko aby tego nie zrobić.

      • 0 0

  • To miasto to jeden wielki marazm. Po wyborach wszyscy zapomną o tej kolei, która miała powstać już dawno temu.

    • 3 5

  • Jak zwykle w Gdyni. Na piłkarską patologię zawsze miliony z budżetu się znalazły, ale na ułatwienia dla mieszkańców, na inwestycje, już nie.

    • 6 3

  • Słabiutko Gdyński Dialog (1)

    Jakoś propozycję Koalicji Obywatelskiej wydają się konkretniejsze..

    Chyba efekt świeżości w Dialogu się skończył..

    • 6 5

    • Skończył się zanim zaczął

      • 2 1

  • Biletomaty to jest jakaś farsa, w Gdyni Głównej stoją dwa przed wejściem na peron. (2)

    • 6 2

    • No i na czym polega farsa, skoro są? (1)

      Jak chcesz coś skrytykować, to pisz starannie, a nie po pisowsku.

      • 3 2

      • No właśnie

        • 0 1

  • Piękna kolekcja dzbanów.

    I oni chcą rządzić naszym miastem? Kompletnie nic nie wiedzą, a wystarczyłoby zapytać...
    Kolej na północ Gdyni po prostu czeka na pieniądze z UE.
    Wybrany jest wariant, są opracowania studialne.
    Jak ktoś chce wiedzieć więcej to niech pyta PLK, bo to ona będzie inwestorem.

    • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    Kochani, można pomstować ale tego typu inwestycje nas w tym kraju przerastają! (9)

    O elektryfikacji PKM słyszę już od projektu - jakieś 15 lat temu. Wszystko miało być gotowe na Euro 2012. I co? I najpierw okazało się że PKM to jest tylko z lotniska do Wrzeszcza, a reszta to wcale nie PKM tylko (o zgrozo) PLK, a potem jedna część miała duże opóźnienie a druga nie jest nadal gotowa. Teraz na drugiej linii kolei aglomeracji mającej ponad milion mieszkańców jeździ szynobus z częstotliwością godną miasteczek powiatowych. Bajanie o rozbudowie kolei to jak hasła wyborcze dzieci w szkole podstawowej co obiecują czego w samorządzie nie zrobią. A po wyborach przychodzi zamiast obiecanego radiowęzła: no załatwiliśmy dzień bez sprawdzianu, bo na resztę wpływu nie mamy.

    • 99 9

    • Niech osoba się leczy na stres i frustrację.

      • 5 8

    • masz racje

      a po wyborach chcieliśmy robiliśmy i już było a tu gryzoń zepsuł powtórka

      • 10 4

    • Na braku ambicji polega cała platforma obywatelska.

      Wyborcy to kochają.

      • 19 7

    • Znak to niechybny, że idą wybory

      • 14 1

    • Jakie euro? Jaka elektryfikacja

      Ja pamiętam że na na Euro2012 Jarek obiecał sprowadzić wrak!

      • 5 11

    • nas??! w tym kraju??!

      W pomorskim kraju, chciales powiedziec... W kraju, ktory jest liderem w likwidacji polaczen kolejowych oraz oraniu po nich pozostalosci.

      Kraju gdzie emerytury doczekaly ostatnie wbkraju, kompletnie zajechane SA100/101

      Kraju, ktory nie moze poradzic sobie z modernizacja Kolei Nadwislanskiej a jedyna alternatywa dla interioru wojewodztwa to "skora, fura i komora". I dopiero najazd tych fur na Trojmiasto zwrocil uwage "wlodarzy", ze drogi z gumy nie sa, a ludzie po wioskach na tylku siedziec nie beda.

      W kraju gdzie "wlodarze" miasta sabotuja plany zarzadcy infrastuktury, unikajac kosztow wynikajacych ze wspoludzialu w przedsiewzieciach modernizacyjnych.

      Bo w polskim kraju to troche sie dzieje, jak na przyklad potulne finansowanie przez wszystkie rzadzace opcje "zakopianki", drogi o znikomym znaczeniu ekonomicznym.

      Ale przy interesie trzeba chodzic i trzeba to umiec. A nie siedziec z otwarta geba, moze cos wpadnie.

      • 2 1

    • Ciekawe dlaczego (1)

      Proponuję zaciekawić się, dlaczego jeździ szynobus i tak rzadko. Podpowiem: bo jest problem ze składem, nie ma fizycznie w Polsce wystarczająco takich maszyn. PKM projektowana była pod elektryfikację już teraz, a przez to, że PLK nie ogarnęło tego do dzisiaj trzeba jakkolwiek to ratować. Województwo ma już zamówione hybrydowe zespoły trakcyjne, które zostaną dostarczone w 2025 i 2026 tak, aby mimo braku druta na linii PLK mogły jeździć częściej.

      Problemem tutaj nie był samorząd a poprzedni rząd centralny.

      • 8 2

      • jak by naprawdę chcieli

        to uruchomili by już teraz bez wielkich pieniędzy.

        tory już są, może w nienajlepszym stanie, ale kilkakrotnie pociąg tamtędy przejechał. Wystarczyłoby podbić, wymienić z materiałów staroużytecznych, uporządkować perony i puścić szynobus, nawet podnajęty od innego przewoźnika.

        Nic trudnego, tylko nie ma chęci, a poza tym bez przetargu i europejskich lub rządowych funduszy nie da się ukręcić lodów. Jeśli pociąg jeździłby, nie dałoby się też stać na peronie i zbijać kapitału politycznego.

        • 7 1

    • Akurat elektryfikacja PKM nie miała dnia opoznienia

      • 4 0

  • O matko

    Jedni głupsi od drugich w wydawaniu nie swojej kasy, to ja już wolę Wojtka ch*** ale stabilnie

    • 5 8

  • proponuję więcej realizmu (1)

    zamiast kosztownych obietnic wyborczych.
    Co właściwie stoi na przeszkodzie, żeby między Grabówkiem SKM a Osadą Kolejową wybudować pętlę autobusową, z której objeżdżałyby autobusy w kierunku północnych dzielnic? I wtedy pasażerowie SKM wysiadają na Grabówku SKM, wychodzą przejściem w kierunku północnym i od razu mają przed sobą otwarte drzwi do autobusu.
    Ten pomysł jest jak najbardziej realny i nie wymaga tak dużego nakładu jak kolej na Oksywie/Mosty i miasto samo mogłoby taką pętlę przy Osadzie Kolejowej postawić.

    • 7 0

    • teoretycznie nic nie przeszkadza...

      Dobry pomysł na najkrótszą przesiadkę do Gdyni Północ
      Praktycznie nie bardzo jest jak podjechać od Hutniczej do Grabówka i gdzie tę pętlę zbudować.
      Teren ciasno zajęty przez różne mniejsze i większe biznesa. Nawet jak to ugór chaszczami porośnięty...

      A zainteresowanie takimi rozwiązaniami niech ilustruje fakt, że pomimo remontu peronu nie zbudowano drugiego tunelu w miejscu funkcjonującego od dziesiątków lat dzikiego przejścia. Zbudowano "komorę tunelu" i jak jaki deweloper połaszczy się na ten teren przy Lidlu, to może sobie z niej tunel zrobić. Ale tylko na peron, bo o swoich pracownikach PKP nie myśli... Przecież od zawsze szwendali się po torowisku...

      Taka to "osada kolejowa"...

      • 1 0

  • W Sztokholmie pełno jest takich promów w Gdyni też powinien być

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane