• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przy hali w Gdyni powstało nowe przejście. Przed świętami zaczną działać światła

Patryk Szczerba
17 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 50 nowych miejsc parkingowych przy hali
  • Nowe przejście dla pieszych obok Hal Targowych Gdyni przy ulicy Jana z Kolna
  • Nowe przejście dla pieszych obok Hal Targowych Gdyni przy ulicy Jana z Kolna
  • Nowe przejście dla pieszych obok Hal Targowych Gdyni przy ulicy Jana z Kolna
  • Nowe przejście dla pieszych obok Hal Targowych Gdyni przy ulicy Jana z Kolna

Naprzeciw hali targowej przy ul. Jana z Kolna w GdyniMapka w ostatnich dniach pojawiło się przejście dla pieszych. Nie działa jeszcze sygnalizacja świetlna, ale do świąt ma zostać włączona. To realizacja zapowiedzi władz miasta sprzed kilkunastu miesięcy.



Powinno powstawać więcej przejść dla pieszych na ruchliwych ulicach Trójmiasta?

Przez lata przemieszczanie się pieszych między halą targową a przystankiem autobusowym, które oddziela trzypasmowa jezdnia ul. Jana z Kolna w Gdyni, było utrudnione.

W okolicy są co prawda pasy, ale oddalone o ponad 100 metrów, więc nikt nie chciał nadkładać drogi.

Od dawna postulowano o rozwiązanie, które pozwalałoby przekraczać jezdnię jak najszybciej.

Urzędnicy przez kilka lat wzbraniali się przed nim, tłumacząc m.in., że brak przejścia nie jest niczym dziwnym, jeśli spojrzy się na centra europejskich miast, a poza tym - według statystyk policyjnych - nie ma tam potrąceń.

Zmiana poglądów na bezpieczeństwo pieszych



Zmiana podejścia nastąpiła w 2019 r., kiedy w listopadzie zamontowano spowalniacze - osiem poduszek berlińskich. Ich rozstaw wymusił na kierowcach samochodów wolniejszą jazdę, ale autobusy nie musiały zwalniać, przejeżdżając przez podwyższenie. Oprócz tego ograniczono tu prędkość do 30 km/h.

Pojawiły się wówczas zapowiedzi, że wkrótce powstanie przejście z sygnalizacją świetlną. Trzy razy próbowano znaleźć wykonawcę.

W pierwszym przetargu, w maju, pojawiła się jedna chętna firma - Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Kozłowski z Gdańska, które oczekiwało za wykonanie prac 296 tys. zł. Gdynia podała, że zamierza przeznaczyć na prace budowlane prawie 100 tys. zł mniej, więc przetarg unieważniono.

Do drugiego nikt się nie zgłosił. W sierpniu, po otwarciu ofert w trzecim postępowaniu, okazało się, że ta sama firma, oczekująca w maju blisko 300 tys. zł za prace, jest skłonna wykonać je za 287 tys. zł.

- Oferent nie złożył w terminie dokumentów podmiotowych niezbędnych do dalszego procedowania postępowania przetargowego - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ostatecznie prace pochłonęły 261,6 tys. zł. Pochodziły z budżetu "Klimatycznego Centrum".

- Nie były to więc środki bieżące, którymi dysponujemy na potrzeby np. utrzymania infrastruktury. Z powodu braku wyboru wykonawcy w trzech postępowaniach przetargowych roboty zrealizowano z umowy na "Utrzymanie, konserwację oraz remonty, modernizację i budowę urządzeń do regulacji ruchu w Gdyni" z firmą Zakład Usług Inżynierii Ruchu, zawartą w roku 2020 na okres 3 lat.


Dofinansowanie rządowe



Gdynia na przebudowę otrzymała wsparcie z budżetu państwa.

- Z kwoty 261,6 tys. zł otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 154 164,00 zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w części dotyczącej zadań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych. Pozostała część środków pochodziła z budżetu miasta obejmującego projekt "Klimatyczne Centrum" - mówi Magdalena Wojtkiewicz.
Z tej kwoty wykonano:
  • sygnalizację,
  • oświetlenie,
  • roboty drogowe,
  • oznakowanie.


We wtorek na przejściu zostanie uruchomiona sygnalizacja świetlna połączona z Tristarem.

Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (160) 1 zablokowana

  • Jana z Kolna

    powinna być dwukierunkowa.
    A światła to były tu obowiązkiem. Nigdy nie rozumiałem braku choćby przejścia.. tylko wielką przestrzeń na trzypasmówce dla gotowych wejść w każdym momencie zza dostawczaka

    • 2 1

  • 3 Maja I Jana z Kolna

    Tam jest przejście dla pieszych przez 3 pasy ruchu, strach przejść jak zatrzymuje sie 1 pojazd a na pozostałych "śmigaja " auta i tak sie tam to odbywa , prędkości są duże i kierowca ma za mało czasu na hamowanie , autobusy i trolejbusy jak sie rozpędzą tez sie nie zatrzymuja bo jada za szybko i nie są w stanie wyhamować - bardzo niebezpiecznie . Jakby tak Policja wystawiła w tym rejonie patrol to by poprawiło bezpieczeństwo pieszych , nagminnie tam sa wykroczenia a pieszy zagrożony.

    • 3 0

  • Tam powinno się zlikwidować przystanek autobusowy. Wystarczy, że jest przy dworcu.

    Można się przejść dla zdrowia, a później ewentualnie przesiąść na inny autobus.

    • 2 7

  • dobrze (1)

    starsi ludzie tam przechodzili , nie chodzi o to że im się nie chciało iść , a że mają ograniczenia ruchowe

    • 3 3

    • Ty masz za to ograniczenia umysłowe.

      Gdynia jest dobrze skomunikowana. Można się przejść na przystanek przy dworcu.

      • 0 4

  • Jakość farby

    • 5 0

  • Nareszcie

    Przejście w tym miejscu powinno być od chwili jak wybudowano hale targowe. Tylko ślepy nie widział takiej potrzeby.
    Cena za instalację to jakiś horror. Za tyle pieniędzy można wybudować mały domek...

    • 4 0

  • Wójta Radtkego i Jana z Kolna powinny być...

    ... jednokierunkowe ale w drugą stronę.
    Rozwiązałoby to trzy istotne kwestie:
    1. Nie byłoby żadnego biegania przez jezdnię z Hali na autobus
    2. Przystanki autobusowe w stronę Obłuża byłyby widoczne z dworca PKP. Codziennie wieczorem (w dzień zresztą też) krążą po okolicy Placu Konstutucji ludzie którzy poszukują przystanków autobusowych w stronę Obłuża, I nie kumam dlaczego one są umiejscowione w jakimś zad*piu za śmietnikami od Hali obok rozkładających się ryb.
    3. Ruch samochodowy z Janka Wiśniewskiego byłby kierowany nie prosto w centrum jak dotychczas ale jego obrzeżem (ulicą Jana z Kolna)

    A na marginesie - nawierzchnia Placu Konstytucji - reprezentacyjnego miejsca w Gdyni które jako pierwsze oglądają turyści którzy przyjechali pociągiem - wygląda raczej jak Ułan Bator a nie europejskie, nowoczesne miasto...

    • 7 1

  • i**otyzm po gdyńsku. Wcześniej, szczególnie po wprowadzeniu poduszek, można było swobodnie przechodzić prze jezdnię w tym (1)

    Teraz trzeba będzie biegać na około do tego czekać na zielone. Wszyscy stracą.
    Podobnym i**otyzmem są światła na Hryniewickiego / Żeromskiego przy YMCE, czy na Placu Kaszubskim. W miastach, gdzie inżynier ruchu myśli, wprowadza się uspokojenie ruchu i likwiduje światła w tego rodzaju miejscach, ale nie w Gdyni, gdzie rządzi betonowa inżynieria społeczna

    • 10 1

    • Ale tam nie żadnych świateł :)

      • 0 0

  • Dobre rozwiazanie. Blachosmrody do tuneli. (1)

    Dla nas przejscia naziemne, dziękuję,

    Kazik z Witomina

    • 2 4

    • Tunelu nie da sie namalowac biala farba

      Gdyby tak bylo mielibysmy metro

      • 1 0

  • W tym miejscu ludzie i tak będą przechodzić jak bydło w Indiach!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane