- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (433 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (126 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (271 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Przy hali w Gdyni powstało nowe przejście. Przed świętami zaczną działać światła
Naprzeciw hali targowej przy ul. Jana z Kolna w Gdyni w ostatnich dniach pojawiło się przejście dla pieszych. Nie działa jeszcze sygnalizacja świetlna, ale do świąt ma zostać włączona. To realizacja zapowiedzi władz miasta sprzed kilkunastu miesięcy.
W okolicy są co prawda pasy, ale oddalone o ponad 100 metrów, więc nikt nie chciał nadkładać drogi.
Od dawna postulowano o rozwiązanie, które pozwalałoby przekraczać jezdnię jak najszybciej.
Urzędnicy przez kilka lat wzbraniali się przed nim, tłumacząc m.in., że brak przejścia nie jest niczym dziwnym, jeśli spojrzy się na centra europejskich miast, a poza tym - według statystyk policyjnych - nie ma tam potrąceń.
Zmiana poglądów na bezpieczeństwo pieszych
Zmiana podejścia nastąpiła w 2019 r., kiedy w listopadzie zamontowano spowalniacze - osiem poduszek berlińskich. Ich rozstaw wymusił na kierowcach samochodów wolniejszą jazdę, ale autobusy nie musiały zwalniać, przejeżdżając przez podwyższenie. Oprócz tego ograniczono tu prędkość do 30 km/h.
Pojawiły się wówczas zapowiedzi, że wkrótce powstanie przejście z sygnalizacją świetlną. Trzy razy próbowano znaleźć wykonawcę.
W pierwszym przetargu, w maju, pojawiła się jedna chętna firma - Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Kozłowski z Gdańska, które oczekiwało za wykonanie prac 296 tys. zł. Gdynia podała, że zamierza przeznaczyć na prace budowlane prawie 100 tys. zł mniej, więc przetarg unieważniono.
Do drugiego nikt się nie zgłosił. W sierpniu, po otwarciu ofert w trzecim postępowaniu, okazało się, że ta sama firma, oczekująca w maju blisko 300 tys. zł za prace, jest skłonna wykonać je za 287 tys. zł.
- Oferent nie złożył w terminie dokumentów podmiotowych niezbędnych do dalszego procedowania postępowania przetargowego - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ostatecznie prace pochłonęły 261,6 tys. zł. Pochodziły z budżetu "Klimatycznego Centrum".
- Nie były to więc środki bieżące, którymi dysponujemy na potrzeby np. utrzymania infrastruktury. Z powodu braku wyboru wykonawcy w trzech postępowaniach przetargowych roboty zrealizowano z umowy na "Utrzymanie, konserwację oraz remonty, modernizację i budowę urządzeń do regulacji ruchu w Gdyni" z firmą Zakład Usług Inżynierii Ruchu, zawartą w roku 2020 na okres 3 lat.
Dofinansowanie rządowe
Gdynia na przebudowę otrzymała wsparcie z budżetu państwa.
- Z kwoty 261,6 tys. zł otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 154 164,00 zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w części dotyczącej zadań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych. Pozostała część środków pochodziła z budżetu miasta obejmującego projekt "Klimatyczne Centrum" - mówi Magdalena Wojtkiewicz.
Z tej kwoty wykonano:
- sygnalizację,
- oświetlenie,
- roboty drogowe,
- oznakowanie.
We wtorek na przejściu zostanie uruchomiona sygnalizacja świetlna połączona z Tristarem.
![Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2820/405x405/2820349__kr.webp)
Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (160) 1 zablokowana
-
2021-12-17 11:31
Jana z Kolna
powinna być dwukierunkowa.
A światła to były tu obowiązkiem. Nigdy nie rozumiałem braku choćby przejścia.. tylko wielką przestrzeń na trzypasmówce dla gotowych wejść w każdym momencie zza dostawczaka- 2 1
-
2021-12-17 11:42
3 Maja I Jana z Kolna
Tam jest przejście dla pieszych przez 3 pasy ruchu, strach przejść jak zatrzymuje sie 1 pojazd a na pozostałych "śmigaja " auta i tak sie tam to odbywa , prędkości są duże i kierowca ma za mało czasu na hamowanie , autobusy i trolejbusy jak sie rozpędzą tez sie nie zatrzymuja bo jada za szybko i nie są w stanie wyhamować - bardzo niebezpiecznie . Jakby tak Policja wystawiła w tym rejonie patrol to by poprawiło bezpieczeństwo pieszych , nagminnie tam sa wykroczenia a pieszy zagrożony.
- 3 0
-
2021-12-17 11:45
Tam powinno się zlikwidować przystanek autobusowy. Wystarczy, że jest przy dworcu.
Można się przejść dla zdrowia, a później ewentualnie przesiąść na inny autobus.
- 2 7
-
2021-12-17 11:46
dobrze (1)
starsi ludzie tam przechodzili , nie chodzi o to że im się nie chciało iść , a że mają ograniczenia ruchowe
- 3 3
-
2021-12-17 12:07
Ty masz za to ograniczenia umysłowe.
Gdynia jest dobrze skomunikowana. Można się przejść na przystanek przy dworcu.
- 0 4
-
2021-12-17 11:50
Jakość farby
- 5 0
-
2021-12-17 12:04
Nareszcie
Przejście w tym miejscu powinno być od chwili jak wybudowano hale targowe. Tylko ślepy nie widział takiej potrzeby.
Cena za instalację to jakiś horror. Za tyle pieniędzy można wybudować mały domek...- 4 0
-
2021-12-17 12:06
Wójta Radtkego i Jana z Kolna powinny być...
... jednokierunkowe ale w drugą stronę.
Rozwiązałoby to trzy istotne kwestie:
1. Nie byłoby żadnego biegania przez jezdnię z Hali na autobus
2. Przystanki autobusowe w stronę Obłuża byłyby widoczne z dworca PKP. Codziennie wieczorem (w dzień zresztą też) krążą po okolicy Placu Konstutucji ludzie którzy poszukują przystanków autobusowych w stronę Obłuża, I nie kumam dlaczego one są umiejscowione w jakimś zad*piu za śmietnikami od Hali obok rozkładających się ryb.
3. Ruch samochodowy z Janka Wiśniewskiego byłby kierowany nie prosto w centrum jak dotychczas ale jego obrzeżem (ulicą Jana z Kolna)
A na marginesie - nawierzchnia Placu Konstytucji - reprezentacyjnego miejsca w Gdyni które jako pierwsze oglądają turyści którzy przyjechali pociągiem - wygląda raczej jak Ułan Bator a nie europejskie, nowoczesne miasto...- 7 1
-
2021-12-17 12:13
i**otyzm po gdyńsku. Wcześniej, szczególnie po wprowadzeniu poduszek, można było swobodnie przechodzić prze jezdnię w tym (1)
Teraz trzeba będzie biegać na około do tego czekać na zielone. Wszyscy stracą.
Podobnym i**otyzmem są światła na Hryniewickiego / Żeromskiego przy YMCE, czy na Placu Kaszubskim. W miastach, gdzie inżynier ruchu myśli, wprowadza się uspokojenie ruchu i likwiduje światła w tego rodzaju miejscach, ale nie w Gdyni, gdzie rządzi betonowa inżynieria społeczna- 10 1
-
2021-12-17 15:32
Ale tam nie żadnych świateł :)
- 0 0
-
2021-12-17 12:38
Dobre rozwiazanie. Blachosmrody do tuneli. (1)
Dla nas przejscia naziemne, dziękuję,
Kazik z Witomina- 2 4
-
2021-12-17 13:14
Tunelu nie da sie namalowac biala farba
Gdyby tak bylo mielibysmy metro
- 1 0
-
2021-12-17 12:48
W tym miejscu ludzie i tak będą przechodzić jak bydło w Indiach!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.