- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (433 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (129 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (58 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (272 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Przy hali w Gdyni powstało nowe przejście. Przed świętami zaczną działać światła
Naprzeciw hali targowej przy ul. Jana z Kolna w Gdyni w ostatnich dniach pojawiło się przejście dla pieszych. Nie działa jeszcze sygnalizacja świetlna, ale do świąt ma zostać włączona. To realizacja zapowiedzi władz miasta sprzed kilkunastu miesięcy.
W okolicy są co prawda pasy, ale oddalone o ponad 100 metrów, więc nikt nie chciał nadkładać drogi.
Od dawna postulowano o rozwiązanie, które pozwalałoby przekraczać jezdnię jak najszybciej.
Urzędnicy przez kilka lat wzbraniali się przed nim, tłumacząc m.in., że brak przejścia nie jest niczym dziwnym, jeśli spojrzy się na centra europejskich miast, a poza tym - według statystyk policyjnych - nie ma tam potrąceń.
Zmiana poglądów na bezpieczeństwo pieszych
Zmiana podejścia nastąpiła w 2019 r., kiedy w listopadzie zamontowano spowalniacze - osiem poduszek berlińskich. Ich rozstaw wymusił na kierowcach samochodów wolniejszą jazdę, ale autobusy nie musiały zwalniać, przejeżdżając przez podwyższenie. Oprócz tego ograniczono tu prędkość do 30 km/h.
Pojawiły się wówczas zapowiedzi, że wkrótce powstanie przejście z sygnalizacją świetlną. Trzy razy próbowano znaleźć wykonawcę.
W pierwszym przetargu, w maju, pojawiła się jedna chętna firma - Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Kozłowski z Gdańska, które oczekiwało za wykonanie prac 296 tys. zł. Gdynia podała, że zamierza przeznaczyć na prace budowlane prawie 100 tys. zł mniej, więc przetarg unieważniono.
Do drugiego nikt się nie zgłosił. W sierpniu, po otwarciu ofert w trzecim postępowaniu, okazało się, że ta sama firma, oczekująca w maju blisko 300 tys. zł za prace, jest skłonna wykonać je za 287 tys. zł.
- Oferent nie złożył w terminie dokumentów podmiotowych niezbędnych do dalszego procedowania postępowania przetargowego - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ostatecznie prace pochłonęły 261,6 tys. zł. Pochodziły z budżetu "Klimatycznego Centrum".
- Nie były to więc środki bieżące, którymi dysponujemy na potrzeby np. utrzymania infrastruktury. Z powodu braku wyboru wykonawcy w trzech postępowaniach przetargowych roboty zrealizowano z umowy na "Utrzymanie, konserwację oraz remonty, modernizację i budowę urządzeń do regulacji ruchu w Gdyni" z firmą Zakład Usług Inżynierii Ruchu, zawartą w roku 2020 na okres 3 lat.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Gdynia Śródmieście: mieszkania
Dofinansowanie rządowe
Gdynia na przebudowę otrzymała wsparcie z budżetu państwa.
- Z kwoty 261,6 tys. zł otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 154 164,00 zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w części dotyczącej zadań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych. Pozostała część środków pochodziła z budżetu miasta obejmującego projekt "Klimatyczne Centrum" - mówi Magdalena Wojtkiewicz.
Z tej kwoty wykonano:
- sygnalizację,
- oświetlenie,
- roboty drogowe,
- oznakowanie.
We wtorek na przejściu zostanie uruchomiona sygnalizacja świetlna połączona z Tristarem.
![Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2820/405x405/2820349__kr.webp)
Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (160) 1 zablokowana
-
2021-12-17 17:12
Wielkopolska
A kiedy zostanie unormowane skrzyżowanie ulicy Wielkopolskiej / Chwaszczyńskiej z ulicą Parkową. Skręt w Parkową w lewo jadąc z dołu to wyczyn. Natomiast wyjazd z Parkowej w lewo do góry to prawdziwy cud. A wystarczyło by istniejące światła dla pieszych przenieść 50 metrów dalej, aby znalazły się przed skrzyżowaniem. I dla wszystkich użytkowników było by bezpieczniej. Bo aktualne usytuowanie służy tylko pieszym. Ktoś kto decydował o ustawieniu myśleniem nie popisał się i należałoby to jak najszybciej poprawić.
- 0 0
-
2021-12-17 17:24
Na wybory będzie czym sie pochwalić, może jakaś zatoczka autobusowa dojdzie i tyle w inwestycjach Gdyni
Miasto w Hibernacji
- 1 0
-
2021-12-17 17:28
Kto to odebrał - połowy pasów nie widać zaraz po namalowaniu
- 1 0
-
2021-12-17 18:55
Ankieta jak zwykle.....
Nie chodzi o więcej czy mniej przejść. Chodzi o przejścia tam, gdzie są na prawdę potrzebne.
- 2 0
-
2021-12-17 18:57
Gdynia ma najlepszy Piar spośród wszystkich miast. Działa hasło najbardziej rozwijającego się miasta w Polsce z najlepszym prezydentem i ci którzy nie odwiedzili Gdyni ciągle w to wierzą!
- 2 0
-
2021-12-17 21:14
Brawo!!
Po latach doczekaliśmy się!!!
- 0 1
-
2021-12-17 21:50
A nie można było zrobić buspasa na lewym pasie przy hali?
Piesi przechodziliby wtedy przez jeden pas na wyspę z wiatami przystankowymi, a kierowcy nie zatrzymywaliby się na światłach.
- 13 3
-
2021-12-18 00:40
Pytanie wazne ???
Ciekawe gdzie podziała się sygnalizacja z ul. Świętojańskiej przy Starbaksie. Latem jak będą tam ciągi piesze na plażę to od węglowej będzie Korek. Ale pytanie co się stało z infrastruktura z tego skrzyżowania.
- 0 0
-
2021-12-18 09:17
A co z ograniczeniami?
Rozumiem, że teraz znikną "berlińskie przeszkody"! Oraz ograniczenie prędkości!
Rozumiem, że teraz będę mógł bez problemu przejechać pieszego bo nie chciało mu się iść na przejście! Od lat nie było potrąceń tam bo wszyscy wiedzieli co i jak - piesi przechodzili jak chcieli. Teraz mam nadzieję że policja będzie wstawiała mandaty za nie przechodzenie na pasach! - żniwa by były każdego dnia a ile kasy do budżetu!- 1 0
-
2021-12-20 15:05
ktoś tu się chyba urwał z choinki
przejścia nie było tu tyle lat, ponieważ prawo projektowe w żadnym wypadku nie zezwala na usytuowanie przejścia dla pieszych w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku autobusowego!!! o sygnalizacji świetlnej nie wspominając, to już jest kabaret wysokiej klasy, będą o nas pisać w Europejskiej prasie, zobaczycie :) teraz to się dopiero zaczną dantejskie sceny i straszne wypadki... wbieganie pod samochód bo przecież jest przejście więc po co myśleć, o przebieganiu na czerwonym nie wspomnę... pomijajac że w tamtej okolicy n było potrąceń, to jesli komuś na prawdę zależało na bezpieczeństwie, to jedynie kładka lub tunel rozwiązałyby problem, a tak będzie więcej wypadków i sporów sądowych między "nieśmiertelnymi" pieszymi którzy skończą na wózku, walczącymi w sądzie że oni mieli pierwszeństwo, bardzo przykre.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.