- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (119 opinii)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (694 opinie)
- 3 Kultowa "Górka" i widok na morze (69 opinii)
- 4 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (44 opinie)
- 5 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (17 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (243 opinie)
Nowe przystanki PKM w Gdyni za 25,5 mln zł. Kiedy kolej ruszy po ulewie?
Budowa przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni - w Karwinach i przy stadionie - będzie kosztowała ok. 25,5 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę w ogłoszonym ponad osiem miesięcy temu przetargu złożyła firma Budimex. Obiekty powstaną do lipca 2017 r. Sprawdzamy również, kiedy zostanie wznowiony ruch kolejowy na gdańskim odcinku PKM.
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex, która zbudowała także 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy. Chce ona zbudować dwa przystanki na terenie Gdyni za kwotę 25,5 mln zł. Drugą w kolejności najlepszą ofertę przedstawiła firma NDI z Sopotu - ich propozycja opiewała na kwotę 28 mln zł. Zamawiający przeznaczył na kontrakt ok. 32,3 mln zł.
O wyborze wykonawcy decydują dwa kryteria. Pierwsze to w 90 proc. cena ofertowa. Natomiast drugie kryterium to skrócenie terminu wykonania zamówienia - 10 proc. Przystanki powinny być wybudowane najpóźniej do końca lipca przyszłego roku. Graniczny termin podany w przetargu to był 31 października 2017 r.
- Teraz komisja potrzebuje czasu na sprawdzenie złożonych ofert, po czym nastąpi rozstrzygnięcie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Powstanie tor w torze
Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.
Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.
Co dalej z zamkniętą PKM-ką w Gdańsku?
Przypomnijmy, że w nocy z 14 na 15 lipca w wyniku powodzi powstało na linii PKM 688 miejsc do naprawy. 56 napraw wymagało wykonania ich przed wznowieniem ruchu, pozostałe natomiast mogły być prowadzone pod ruchem, lecz z pewnymi ograniczeniami prędkości lub nawet czasowym zamykaniem pewnych odcinków trasy.
Nie wszystkie usterki udało się do tej pory usunąć. To oznacza, że 4 września 2016 r., kiedy wchodzi w życie nowy, jesienny rozkład jazdy, planowane jest wydłużenie trasy pociągów z Kartuz aż do przystanku PKM Gdańsk Brętowo, gdzie pasażerowie będą mogli przesiąść się dalej np. na tramwaj do Gdańska Głównego.
Do końca września wykonawca powinien uporać się z kolejnymi kluczowymi naprawami - tak, aby możliwy był już wówczas dojazd dwoma torami do Gdańska Brętowa i jednym torem do Gdańska Wrzeszcza. To pozwoli na kolejne zwiększenie oferty przewozowej SKM na linii, jeszcze przed październikowym powrotem studentów na uczelnie. Jednak o szczegółach tego etapu będziemy mogli mówić dopiero na początku września, kiedy będziemy znać realny przebieg prac naprawczych.
Spółka PKM nie może mówić o pełnym wznowieniu ruchu pociągów na odcinku aglomeracyjnym PKM - czyli do Gdańska Osowej i Gdyni Głównej.
- Tutaj - poza pełną naprawą samej linii PKM na odcinku Port Lotniczy - Gdańsk Wrzeszcz - czynnikiem warunkującym powrót pociągów SKM na tę trasę jest zakończenie napraw prowadzonych przez PKP PLK na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. Obecnie pociągi jeżdżą tam tylko po jednym torze, w związku z czym przepustowość tej linii jest ograniczona - mówi Konopacki.
Koszty naprawy PKM-ki pod znakiem zapytania
Nie ma jeszcze szczegółowej informacji, jakie szkody w zakresie finansowym poczyniły lipcowe opady deszczu. Co najważniejsze, naprawy nie są realizowane z kasy województwa. Wykonawca jednak (Budimex) prowadzi je na własny koszt, gdyż priorytetem jest jak najszybsze przywrócenie ruchu na linii PKM, a same rozliczenia finansowe są - w porównaniu z tym głównym celem - rzeczą wtórną.
Rozliczenia odbywać się będą de facto pomiędzy ubezpieczycielem a wykonawcą. Dlatego wykonawca, któremu zależy na szybkim przywróceniu ruchu na linii PKM, rozpoczął prace na własny koszt, wiedząc, że rozliczy je potem z ubezpieczycielem, kiedy ten już oszacuje wysokość szkód i koszty ich naprawy.
Można to porównać - oczywiście zachowując skalę awarii, np. do naprawy uszkodzonego auta z polisy ubezpieczeniowej. Właściciel auta, po zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela oddaje je do wybranego warsztatu, a wykonawca rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem, często nawet już po wykonaniu naprawy wykonanej przez warsztat przed otrzymaniem zapłaty.
Miejsca
Opinie (152) 1 zablokowana
-
2016-08-26 10:02
PKM to dobra inwestycja, stare nasypy a zwłaszcza wysadzone wiadukty straszyły jeszcze wojną... (3)
Kasa przyszła z UE i tu została...a PKM jest przyszłościowa, za jakiśczas teren się zaludnią i będzie miło.
- 16 12
-
2016-08-26 10:20
Ten argument odszedł w niebyt wraz z ulewą. Nikt nie zwiąże swoich życiowych planów, takich, jak zakup mieszkania, z czymś, co w każdej chwili może zostać wyłączone z eksploatacji na 2 miesiące (niech będzie - optymistą jestem).
- 6 5
-
2016-08-26 12:27
chciałbym tylko dyskretnie zauważyć, że te straszące nasypy przetrwały sporo ulew przez te wszystkie lata...
- 8 1
-
2016-09-09 18:44
z uni 30% - reszta to również Twoje pieniądze
- 0 0
-
2016-08-26 10:04
szkoda że u nas w przetargach nikt nie patrzy na jakość wykonania. Co z tego że tanio skoro zaraz po upływie gwarancji trzeba naprawiać. Idealny przykład to trasa Kwiatkowskiego, która nie ma 10 lat a już trzeba było wymieniać dylatacje w lesie w kierunku oksywia!!!
- 15 2
-
2016-08-26 10:04
na północ by się przydała :) (1)
- 13 2
-
2016-08-26 10:11
Nie da się
- 7 1
-
2016-08-26 10:12
"Naprawa" (2)
Na Strzyży dosypują piachu, przyklepują łychą koparki, trochę poprawiają małą zagęszczarką, na to sypią czarnoziem i wszystko. Żadnej geokraty, niczego.
No nic, po raz kolejny wszystkim, którzy mają choć odrobinę inżynierskiej wyobraźni, nie pozostaje nic innego, tylko życzyć PKM-ce powodzenia.- 16 3
-
2016-08-26 10:15
akurat ma samym końcu zostanie przykryte kamieniami (1)
- 0 5
-
2016-08-26 10:18
To po co czarnoziem i nasiona trawy?
- 4 2
-
2016-08-26 10:28
a co w specyfikacji? Znów baum i polbruk?
- 7 0
-
2016-08-26 10:35
naprawa
Codziennie śledzę "naprawy" nasypu jeżdżąc rowerem. Myślę, że nie będzie już potrzeba wielkiej ulewy, aby wszystko popłynęło. Potem będzie podsypywanie, utwardzanie, zachowanie pozorów i okres gwarancyjny minie i szara rzeczywistość okaże się brutalna. Wzmocnieniem jest ubita ziemia, to chyba zbyt mało jak na takie obciążenia. Ciekawe, kto bierze za to odpowiedzialność.
- 23 3
-
2016-08-26 10:41
Jestem przekonany że w ciągu roku, (1)
dojdzie do osunięcia się nasypu a co gorsza wypadku.
- 12 4
-
2016-08-26 11:26
No ci od PKM-ki
pewnie liczą na to, że uda im się przeturlać jeszcze 4 lata. Do końca trwałości projektu, żeby kasy do UE nie oddawać, a potem będzie można zwinąć interes. Byle tylko za mocno nie padało. ;)
- 6 1
-
2016-08-26 10:44
Pkm
Dworzec Gdynia remontowany za Unijne środki a jest Makdonald czy tak wydajemy środki unijne
- 12 2
-
2016-08-26 10:44
PKM powinna sie zatrzumywac tylko na lotnisku i Wrzeszczu (1)
PKM powinna sie zatrzymywac tylko na lotnisku i Wrzeszczu PKP.w kazdym cywilizowanym kraju jest takie szybkie polaczenie(obecny czas przejazdu do Wrzeszcza jest za dlugi).oprocz tego powinna jezdzic 24/7 co 15 min.tylko wtedy lobby taxowkarskie by ucierpialo.zakladam ,ze sa jakies rodzinno-biznesowe koneksje miedzy decydujacymi o rozkladzie ,a taxowkarzami.
- 9 8
-
2016-08-26 10:45
nie, nie powinni, powinna być elektryfikacja i zwiększenie v-max
tak, jeździ bardzo... wolno.
- 5 1
-
2016-08-26 10:50
A to ciekawe.
A co to jest "druga w kolejności najlepsza oferta" panie redaktorze? ;) Najlepsza rzecz jest tylko jedna!
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.