• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne pociągi za dwa lata na trasie Gdynia - Katowice

piw
18 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe pociągi mają być dostarczone przez wykonawcę do końca października 2015 roku. Nowe pociągi mają być dostarczone przez wykonawcę do końca października 2015 roku.

PKP Intercity podpisze dziś wartą 1,6 mld zł umowę z konsorcjum Stadler Rail i Newag na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Będą jeździć m.in. na trasie Gdynia - Katowice.



Tymi trasami pojadą pociągi, które zakupi PKP Intercity. Tymi trasami pojadą pociągi, które zakupi PKP Intercity.

Co jest dla ciebie najważniejsze przy wyborze środka lokomocji?

O terminie podpisania umowy poinformował w wywiadzie dla "Rynku Kolejowego" Christian Spichiger - szef siedleckiego zakładu i jednocześnie wiceprezes wykonawczy na Europę Środkową w firmie Stadler Rail. Chociaż sam przetarg na dostawę składów rozstrzygnięto w sierpniu, losy umowy ważyły się do tej pory. Wszystko w związku z odwołaniem innego z oferentów - hiszpańskiego CAF. Ostatecznie odwołanie zostało odrzucone.

Kiedy umowa zostanie podpisana, rozpocznie się produkcja składów. - Pociąg, który zaproponowaliśmy dla PKP Intercity, to ośmioczęściowy pojazd FLIRT. Pudła dostarczy Stadler, ponieważ zostaną wyprodukowane z aluminium. Następnie Newag będzie wyposażał pudła środkowe i wykonywał ich zabudowę, a Stadler w zakładzie w Siedlcach będzie montował skrajne człony pociągów. Całe pojazdy będą montowane w Newagu, ponieważ nasz partner posiada odpowiednie ku temu zaplecze i kompetencje. Tam pojazd będzie także uruchamiany. Obecnie tak kształtuje się podział prac - mówi Spichiger w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym".

Pociągi FLIRT osiągają prędkość 160 km/h. Będą przystosowane do przewozów dalekobieżnych. Zgodnie ze specyfikacją w składach znaleźć ma się wagon z powierzchnią przygotowaną pod bistro. Jeżdżący pierwszą klasą będą też mogli spodziewać się układu siedzeń w konfiguracji 2+1.

Składy będą posiadały zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji i miejsca do przewozu rowerów. W toaletach pojawią się przewijaki dla niemowląt.

Wszystkie pociągi mają być dostarczone PKP Intercity do końca października 2015 roku. Wtedy też ruszą na trasę - m.in. między Gdynią a Katowicami. Składy będą miały zapewniony 15-letni serwis. Tylko ta część umowy opiewa aż na 465 mln zł.

Część środków na dostawę składów PKP Intercity pozyska z Unii Europejskiej, z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe środki na finansowanie przedsięwzięcia będą pochodzić ze środków własnych i zaciągniętych kredytów.
piw

Opinie (204)

  • I będziemy (4)

    siedzieli jak w SKM tyle godzin, teraz cudują z wagonami aby nie miały przedziałów.

    • 12 3

    • Tramwaj czy pociąg (3)

      Nareszcie mądra wypowiedź kogoś, kto podróżował cudami tego typu i wie jak wygląda taka podróż. Jazda pociągiem "tramwajowym" bez przedziałów na dłuższej trasie to męka. Spróbujcie wyciągnąć nogi /po godzinie jazdy/ nie da się bo nie ma gdzie - brak miejsca. A miejsce na bagaż? Tylko półki wzdłuż wagonu pod skośnym dachem i przypadnie 50 cm na pasażera tyle co na podręczną torbę z kanapkami i laptopem lub czymś do czytania w podróży. Nie mowiąc już o możliwości wyjścia na korytarz aby się wyprostować. Jakies pół roku temu bodaj Śląsk otrzymał oferty na dostarczenie nowego taboru od Czechów i oni zaoferowali świetne rozwiązanie z siedzeniem dla pasażera z wysuwaną podpórką na nogi.
      No ale to bee bo z Niemcami lepsze szwindle można robić. To kupowanie taboru u obcych zaczęło się od parafianki Suchockiej, która ominęła polskich polskich producentów - wiadomo obiecała "wyższym" protektorom, ze doprowadzi polski przemysł do upadku.
      Przecież tym taborem mają jeździć zwykli pasażerowie a nie prezesi z limuzyn. Zapytac tych co wiele godzin spędzają w podróżach nie bolało przecież. Albo sprawdzić jak to wygląda u sąsiadów na zachodzie mających już doświadczenie w tym temacie.
      I jeszcze jedno: czy pociąg będzie wyposażony w podnośnik lub opuszczany podjazd dla wózków inwalidzkich? bo samo udogodnienie w srodku problemu nie załatwia.

      • 1 7

      • (2)

        Właśnie w przedziałach nóg nie wyprostujesz, jak zajęte są miejsca naprzeciwko. Bezprzedziałowe wagony to standard, łatwiej utrzymać w czystości. Bagaż trzymasz na odpowiedniej półce w wagonie, a przejść się zawsze możesz do przedsionka czy do wagonu restauracyjnego.

        • 6 1

        • do anonima bez tytułu (1)

          kiedy ostatnio jechałeś pociągiem oprócz SKM?
          Bogaczem z restauracyjnego wagonu jesteś? Bo większości na restauracje nie stać. Napisz co to jest ta odpowiednia półka. Bo można tam wejść i swojego bagażu już nie spotkac, albo okradziony jeśli sie samemu nie pilnuje.

          • 0 4

          • Rozumiem, że przedział to jest zamykany na klucz

            Jak jedziesz sam i wychodzisz z przedziału to się pewnie nie martwisz, że coś ktoś ci skubnie.
            W przedziale pewnie ktoś siedzi i prosisz go o popilnowanie bagażu. Dla twej wiadomości w tych otwartych przestrzeniach, też będą siedzieć ludzie i ich też będziesz mógł poprosić o popilnowanie.

            Co do obecnych półek to sądzę, że mniej miejsca już nie będzie. Bo w przedziale jak siedzi 8 osób to znalezienie miejsca na bagaż graniczy z cudem. Bo jak podzielisz tą półkę w przedziale na 4 (po jednej stronie) osoby to szybko okaże się, że masz skrawek powierzchni.

            Ogólnie będzie jak zwykle czyli jak będziesz miał dużo bagażu to będziesz miał miejsce jak inni wezmą go mniej.

            • 2 2

  • chciał bym nowe skm... (2)

    ech, teraz jadę w starej, bleeh. śmierdzi. lepi sie. trzęsie. upał.

    • 7 3

    • Ja myślę, że chciałbyś jednak słownik ortograficzny. (1)

      • 3 3

      • dobrze napisane

        jak brak argumentow to słownik, brawo.

        • 1 2

  • dla jakiej grupy docelowej sa te pociagi? (3)

    biznesmeni jezdza wlasnymi autami lub lataja pociagami. Osoby ktore jada na urlop jada autem w kilka osob - gdzie juz powyzej 2osob oplaca sie jechac. Biedniejsi siedza w domu albo zabieraja sie z kims.

    Ceny biletow pewnie beda na poziomie 250-300zl wiec pytanie dla kogo to ;)

    • 11 10

    • Dobre pytanie

      bo większość zachwyconych wyglądem czy parametrami, tak po prawdzie z pociągu nie skorzysta wcale.

      • 6 3

    • (1)

      nie tylko "biznesmeni" muszą jeździć służbowo, a poza tym na samolot stać tylko prezesów i członków zarządów większych spółek, zwykłych przedsiębiorców już niekoniecznie.

      • 1 3

      • eee no bez przesady...

        ...jak zsumujesz koszty przejazdu z noclegami i porównasz z kosztem przelotu to może wyjść taniej samolotem (np. odpada min. jeden nocleg + dieta). Przykład: trasa GDA-KRK

        • 0 0

  • Czy to żart? (2)

    FLIRTY to pociągi regionalne, nie oferują odpowiedniego komfortu do odbywania 12 godzinnej podróży przez cały kraj..

    • 17 2

    • spoko,za 30 lat zdezelowane odkupi SKM

      i będzie sukces:0 kolejny...

      • 5 0

    • są i wersjach dalekobieżnych

      Norwegia, Szwecja. Na pewno będzie wiecej miejsca niż w pendolino.

      • 2 1

  • I takich pociagow nam trzeba, a nie jakies pendolino w okrojonej wersji za grube miliardy, ktore pojedzie troszke szybciej

    • 7 2

  • Super, to się nazywa nowoczesność! (3)

    Kiedy pod koniec lat '90 (XX w.) jeździłem często do W-wy pociągiem, podróż z Gdyni najszybszym IC zajmowała 3h40min. Jak dobrze pójdzie, pod koniec 2015 roku (a więc po blisko 20 latach), powrócimy do tamtych wyników. Cudownie. Świat poszedł w nowoczesne szybkie koleje, bo często są konkurencją dla połączeń lotniczych (np. Paryż - Bruksela, linia TGV). A u nas... Szkoda gadać. Wyprzedzamy chyba tylko Wybrzeże Kości Słoniowej i Laos...

    • 22 3

    • THALYS (1)

      Między Paryżem a Kolonią przez Brukselę jeździ THALYS, nie TGV, takie uściślenie...

      • 0 0

      • Thalys to jest nazwa jednego z typów składów TGV, podobnie jak np. Sud-Est czy Atlantique, więc zanim zaczniesz poprawiać to sam sprawdź.

        • 2 0

    • Bzdury gadasz. 3:40 będziesz mieć już za niecały miesiąc. Pod koniec 2014 będzie 3:00 a pod koniec 2015 będzie docelowe 2:40 mędrku jeden. Jasne że fajnie byłoby mieć

      • 0 1

  • O ile to nie są koleje dużych prędkości, to trochę absurd kupować EZT-y do krajowych połączeń

    EZT-y są bardzo mało elastyczne w porównaniu do składów wagonowych, oznacza to, że pociągi te albo będą woziły powietrze, albo będą woziły człowieka na człowieku, co jeszcze idzie znieść w połączeniach aglomeracyjnych (SKM), ciężko znieść w połączeniach regionalnych (PR), a w krajowych jest absolutnie nie do zaakceptowania.

    • 11 1

  • A w bistro frytki z mrożonki 100g (2)

    z kieczupem w cenie 10 zł. polskich

    • 12 1

    • Zawsze możesz wyjąć swój cebulak i zakąsić.

      • 5 0

    • w icku w warsie są smaczne pierożki

      a nocą czasem trafi się i pierozek na przekąskę poza warsem..

      • 0 0

  • Kurczę! Ludzie cieszcie się!!!!

    To jest naprawdę fajna wiadomość!
    Oby więcej takich czy innych nowych składów!!!!
    Co to za różnica czy jedzie 150 czy 200 na godzinę!!!! Ważne, że będzie w wyznaczonym czasie, nowy, w super standardzie w porównaniu z tym co jest!!!

    • 6 7

  • A czy będzie tam więcej miejsc stojących czy siedzących??

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane