• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: mieszkańcy zasypują drogowców protestami

Maciej Naskręt
2 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
GDDKiA nie widzi innej możliwości, jak połączenie Obwodnicy Metropolitalnej z Południową Obwodnicą Gdańska. GDDKiA nie widzi innej możliwości, jak połączenie Obwodnicy Metropolitalnej z Południową Obwodnicą Gdańska.

Drogowcy protestów się nie obawiają, ale wydłużyli termin ich składania do 15 grudnia. Sprawdziliśmy, czego głównie dotyczą.



Spośród siedmiu wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej.. Spośród siedmiu wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej..
..drogowcy z GDDKiA i projektanci ze spółki Lafrentz wybrali cztery. ..drogowcy z GDDKiA i projektanci ze spółki Lafrentz wybrali cztery.
Największą i najlepiej zorganizowana grupą protestujących są mieszkańcy gminy Kolbudy. Jednogłośnie opowiadają się za wariantem IV (brązowy na naszej mapie), który został odrzucony. Protestują przeciwko wszystkim czterem wariantom przebiegu korytarzy, wybranym przez projektantów Obwodnicy Metropolitalnej do Studium Korytarzowego.

- Nie chcemy, by droga ekspresowa przechodziła przez naszą gminę. Drogowcy powinni powrócić do wariantu czwartego - z drogą od Węzła Karczemki do Węzła w Chwaszczynie. Trasa przebiegałaby wtedy z dala od naszych domostw - mówi nam pani Ludmiła.

Drogowcy i projektanci przekonują, że nowa droga ekspresowa nie może zaczynać się w gdańskich Karczemkach.

- W takim przypadku węzeł Karczemki i Trasa W-Z byłyby przeciążone samochodami. Układ w tej formie nie odciąży też Obwodnicy Trójmiasta, co jest jednym z celów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Stąd też droga ekspresowa musi łączyć się z Południową Obwodnicą Gdańska w Straszynie - mówi Robert Marszałek, zastępca dyrektora do spraw inwestycji w gdańskim oddziale GDDKiA.

Potwierdzają to także projektanci z poznańskiej spółki Lafrentz Polska. - Kierowców czekałyby dwie przebudowy Węzła Karczemki w ciągu jednej dekady. Pierwsza trwa już teraz. Druga nastąpiłaby podczas podłączania Obwodnicy Metropolitalnej. Należałoby poszerzyć przekroje niemal wszystkich jezdni, wiaduktów i łącznic, aby ruch odbywał się tam sprawnie. Łatwiej w tej sytuacji wyprowadzić ruch na węzeł w Straszynie i tam budować go od podstaw - tłumaczy Dariusz Jarysz, zajmujący się projektowaniem Obwodnicy Metropolitalnej.

Czy Trójmiasto potrzebuje Obwodnicy Metropolitalnej?

Tę tezę drogowcy wraz z projektantami i pracownikami Politechniki Gdańskiej chcą przedstawić mieszkańcom gminy Kolbudy na jeszcze jednym spotkaniu, które odbędzie się w tym tygodniu.

Czy przekonają do niej mieszkańców Kolbud? Asem w rękawie projektantów ma być propozycja modyfikacji korytarza, tak aby ten omijał miejscowość Lublewo po jej południowej, a nie jak planowano, po północnej stronie.

Mniej szczęścia mają mieszkańcy gminy Żukowo - drogowcy nie spotkają się z nimi powtórnie. Na spotkanie nalegają mieszkańcy Chwaszczyna. - Cztery warianty schodzą się w jedną linię w naszej miejscowości. O czym więc mamy tu dyskutować? Drogowcy zadecydowali za nas. Nie mamy żadnej alternatywy. Poza tym w naszej miejscowości będzie wzniesiony potężny węzeł - skrzyżowanie z Trasą Kaszubską, który negatywnie wpłynie na jakość naszego życia i środowisko - wzdycha pan Marcin.

Protestują także właściciele nieruchomości w miejscowościach położonych na południe od Chwaszczyna. Im jednak zależy na odsunięciu trasy dalej na zachód. Jak daleko? - Najlepiej poza granice naszej gminy - mówi pan Dariusz, mieszkaniec Banina.

Drogowcy i projektanci jednomyślnie podkreślają, że, mimo ogromnego oporu społecznego, przed budową nowej obwodnicy nie ma odwrotu.

Miejsca

Opinie (395) 6 zablokowanych

  • czy drogowcy nie mogę się uczyć w Niemczech (1)

    obwodniczka jest bez sensu. zero myślenia.
    trasa Kaszubska powinna kończyć się w Straszynie lub Rusocinie ze zjadzem na port w Gdyni.
    a tak gów.... wybudują za dużą kasę

    • 5 6

    • wiesiek, dorzuć do pieca

      bo zimno

      • 1 0

  • jak to w RzeczyPOSPOLITEJ

    każdy u siebie na zagrodzie jest równy wojewodzie - a jak już powstanie obwodnica metropolitalna to ci co protestują najbardziej na tym skorzystają - zawsze tak jest!!! ale pokrzyczeć sobie trzeba

    • 2 0

  • dla protestujących (7)

    a w nosie z wami niech wcale nie robią tej obwodnicy a stujcie sobie dalej w korkach bo widocznie bardzo to lubicie, ja pierdziele nigdy nie dogodzisz polakowi

    • 4 2

    • taaa. tyle, że ta obwodnica nie rozwiazuję problemu (2)

      korków. Ona jest po to, aby kasę wyciągnąć. Dlaczego nikt nie chce innych wariantów? a bo inne pracownie, nie swoi ludzie kasę z zarobią za projekt.

      • 2 3

      • Rozwiązuje problem w Gdańsku (1)

        więc niech wybudują tylko ten fragment w Gdańsku.

        • 0 1

        • no w planach jest tylko

          dla Gdańska i Sopotu (wjazd w Gdyni).
          A co z problemem mieszkańców Chwaszczyna, Banina, Żukowa?

          Co z mieszańcami nowych osiedli co będą mieli 15 od okien drogę?
          Co z podziałem Chwaszczyna na dwie części? - mogli by chociaż kładkę zaprojektować ;-)

          a co z milinowymi odszkodowaniami za wywałaszczenia?

          Nie lepiej wybudować drogę wg pomysłów innych pracowni - bez tych obciążeń dla mieszkańców i bez odkszodowań?

          • 3 2

    • Polakowi, jak już!

      • 2 0

    • A znasz miejsce

      na świecie gdzie nie ma korkó poza rozrastajęcej się infrastruktury? Poza Skandynawią oczywiście.

      • 0 1

    • Miało być oczywiście

      mimo rozrastającej się infrastruktury

      • 0 0

    • Zobacz, własnym kosztem mamy rozwiązać problem Gdańska...

      • 2 1

  • Typowo polska logika (6)

    Wszyscy by chcieli obwodnicę ale nie u siebie. Najlepiej u sąsiada.

    • 10 1

    • GDDKIA posłuchała by i nie bedzie problemu (5)

      Wystarczy posłuchać innych projektantów i mieszkańców i można ominąć prawie wszystkie niedogodności we wszystkich miejscowościach. Tyle, że już ktoś ma kase zaklepaną i ...

      Mieszkańcy np. Chwaszczyna protestują, ponieważ dalej będą tam korki a miejscowość nowa obwodnica przecina na pół i przechodzi obok (15m od okien) nowego osiedla mieszkaniowego oraz przez środek osiedla domków jednorodzinnych i działek rekreacyjnych nad jeziorem. Fajnie tak kupić nowe mieszkanko z widokiem na drogę szybkiego ruchu, albo grill w ogródku przy takiej drodze. A wystarczy posłuchać innych projektantów i mieszkańców i można ominąć prawie wszystkie niedogodności we wszystkich miejscowościach.

      • 1 3

      • (4)

        Jasne. To zaprotestuje ktoś inny. Rolnicy - bo obok pól, ekolodzy - bo żaby i chrabąszcze. Albo jeszcze ktoś inny. Taka nasza natura. A pod uwage trzeba wziąść też koszty takich inwestycji.

        • 2 1

        • ale kasa za wywłaszenie (3)

          bedzie mniejsza.

          • 0 1

          • (2)

            Jaka kasa? Za jakie wywłaszczenie? Przecież w Chwaszczynie to idzie w wyznaczonym korytarzu, zarezerwowanym na te cele od lat - i tam nie ma co wyburzać...

            • 0 1

            • ze co? (1)

              chyba jaki korytarz?

              wlasnie caly protest jest o to, ze nie ma korytarza... i beda wywalaszczenia

              • 2 1

              • proszę bardzo - dla sklerotyków

                \"W sobotę 31 lipca 2004r na terenie budującego się osiedla domków jednorodzinnych koło jeziora Osowskiego w Chwaszczynie odbyło się spotkanie okolicznych mieszkańców. Na spotkaniu, na które przyszło kilkadziesiąt osób, przybyli zapoznali się z koncepcją poprowadzenia cztero pasmowej drogi ekspresowej (tzw. obwodnicy Chwaszczyna) oraz Trasy Lęborskiej (przyszłej autostrady Berlin - Królewiec) przedstawioną wcześniej w dniu 27.07.2004r w Szkole Podstawowej w Chwaszczynie przez projektanta z \"Transprojektu\". \"

                • 0 1

  • Budować mi tu (1)

    Budujcie byle szybko !!!

    • 2 3

    • chwaszczyno

      A wystarczy posłuchać innych projektantów i mieszkańców i można ominąć prawie wszystkie niedogodności we wszystkich miejscowościach

      • 0 1

  • nihil novi (1)

    zawsze beda niezadowoleni, a jezdzic kazdy by chcial...

    • 2 1

    • tu nie chodzi o niezadowolenie ale o bezsens obecnego wariantu

      dlaczego nie możemy raz popatrzeć na dobre wzory np berliński ring oddalony o kilanaście - kilkadziesiąt km od Berlina i dać trójmiastu szansę na rozwój . Wariant zachodni to kilkaset mniej domów do wybużenia ale jak GDDKiA się uprze to i drogę przez osiedla wybuduje.
      To prawda protestujący chcą zmiany złej. koncepcji a nie zaniechania budowy drogi

      • 1 0

  • Chwaszczyno tez protesuje (2)

    Zobaczcie sami na www.chwaszczyno.pl i www.chwaszczyno.com.
    Ciągłe protestują, ponieważ dalej będą tam korki a miejscowość nowa obwodnica przecina na pół i przechodzi obok (15m od okien) nowego osiedla mieszkaniowego oraz przez środek osiedla domków jednorodzinnych i działek rekreacyjnych nad jeziorem. Fajnie tak kupić nowe mieszkanko z widokiem na drogę szybkiego ruchu, albo grill w ogródku przy takiej drodze. A wystarczy posłuchać innych projektantów i mieszkańców i można ominąć prawie wszystkie niedogodności we wszystkich miejscowościach

    • 4 6

    • (1)

      ...wpychając drogę w inne miejscowości, gdzie w odróżnieniu od takiego np, Chwaszczyna OD LAT znany jest przebieg. Ojej, deweloper zły nie powiedział?

      • 1 1

      • sa jeszcze tereny niezabudowane

        i tam nalezy budowac.

        • 4 0

  • budowac i koniec (5)

    inaczej bedziemy zasciankiem Europy.

    • 3 2

    • jak wybudujemy to będziemy (4)

      Pokażemy, że nie umiemy budować z głową. Kasa w błoto (a może lepiej dla kolegów z zaprzyjaźnionej pracowni).

      Obwodnica METROPOLITALNA a nie obownica obwodnicy odcinka dla Gdańska i Sopotu. Taka jest potrzebna.

      Wystarczy posłuchać innych projektantów i mieszkańców i można ominąć prawie wszystkie niedogodności we wszystkich miejscowościach.

      Nikt rozsądny nie buduje dróg, ktore nie rozwiązują problemów komunikacyjnych i generują ogromne koszty odkszodowań za wywłaszczenie.

      Mieszkańcy protestują, ponieważ dalej będą tam korki a miejscowość np. Chwaszczyno nowa obwodnica przecina na pół i przechodzi obok (15m od okien) nowego (2010r.) osiedla mieszkaniowego oraz przez środek osiedla domków jednorodzinnych i działek rekreacyjnych nad jeziorem. Fajnie tak kupić nowe mieszkanko z widokiem na drogę szybkiego ruchu, albo grill w ogródku przy takiej drodze. A wystarczy posłuchać innych projektantów i mieszkańców i można ominąć prawie wszystkie niedogodności we wszystkich miejscowościach.

      • 3 2

      • Najwięcej do powiedzenia ma zaścianek (2)

        wsioki, a to dzięki trójmieście macie dostęp wszystko.

        • 1 2

        • A kto mieszka na tych wsiach?

          Ludzie z miasta tam się przeprowadzają, bo taniej, bo ciszej...
          Chwaszczyno w 50% to mieszkańcy z Gdańska i Gdyni, ktorzy wprowadzili się w latach 2003- 2010. Takie są dane UG Żukowo.

          Ja mieszkam w Gdyni i jako tako problem mnie nie dotyczy. Obowdnica jest tylko planowania przez GDDKiA dla kawałka gdańskiej obownicy (Kazimierza Jagielończyka ;). Dotyczy mnie tylko w ten sposób, że widze jak z moich podatków kasa idze w błoto. Koszty wywłaszczeń będą ogromne. A są inne projekty (nie moję żeby było jasne), które pozwalają uniknąć wywłaszeń w tej skali i protestów.

          • 5 1

        • jeju, dziękuję, że Gdańsku wynaleziono prąd, w Gdyni antybiotyki, a w Sopocie koło!

          Raduje się me serce, że kaganek oświaty wywędrował z 3miasta i wszedł pod strzechy kaszubskich chat, wdzięczność ma dogłębna za czcionkę wynalezioną przez sławnego Gdynianina Jaśko Gutenberga, niewysłowione podziękowanie za tak skomplikowany wynalazek jak telefon wynaleziony przez najznakomitszego Gdańszczanina Grahamka von Bell.

          • 1 1

      • Weź już przestań wklejać te same wypociny pod różnymi nickami. Jak się kupuje, to się patrzy w plany.

        • 0 2

  • TAK dla obopwdnicy METROPOLITALNEJ. NIE dla OBWODNICY kawałka obwodnciy (1)

    Jak wybudujemy wg wariantów tej zaprzyjaźnionej z GDDKiA pracownią to pokażemy, że nie umiemy budować z głową. Kasa w błoto (a może lepiej dla kolegów z zaprzyjaźnionej pracowni).

    Obwodnica METROPOLITALNA a nie obownica obwodnicy odcinka dla Gdańska i Sopotu. Taka jest potrzebna.

    Wystarczy posłuchać innych projektantów i mieszkańców i można ominąć prawie wszystkie niedogodności we wszystkich miejscowościach.

    Nikt rozsądny nie buduje dróg, ktore nie rozwiązują problemów komunikacyjnych i generują ogromne koszty odkszodowań za wywłaszczenie.

    Mieszkańcy protestują, ponieważ dalej będą tam korki a miejscowość np. Chwaszczyno nowa obwodnica przecina na pół i przechodzi obok (15m od okien) nowego (2010r.) osiedla mieszkaniowego oraz przez środek osiedla domków jednorodzinnych i działek rekreacyjnych nad jeziorem. Fajnie tak kupić nowe mieszkanko z widokiem na drogę szybkiego ruchu, albo grill w ogródku przy takiej drodze. A wystarczy posłuchać innych projektantów i mieszkańców i można ominąć prawie wszystkie niedogodności we wszystkich miejscowościach.

    • 6 3

    • za jaja

      Korytarz obwodnicy chwaszczyna przy jeziorze jest znany od lat Po prostu takiego dewelopera co wprowadzał w błąd trza za jaja powiesić !!!

      • 0 0

  • Kwadratura koła (2)

    Żaden z wariantów nie zadowoli wszystkich, nawet gdyby zaprojektowano nowe warianty. Zawsze ktoś będzie niezadowolony. Z punktu widzenia mnie jako kierowcy "zewnętrzna" obwodnica jest bardzo potrzebną inwestycją. Fajnie jest przemieszczać się po gładkim jak stół asfalcie, do tego po dwupasmówce. Z drugiej strony mój kolega kupił działkę w Lniskach, postawił dom i niecałe pół roku temu się wprowadził. W najlepszym wypadku będzie mieszkał kilkaset metrów od węzła a w najgorszym - wywłaszczenie. Tak więc nie dziwię się mieszkańcom lecz jednocześnie zdaję sobie sprawę, że potrzebujemy tej obwodnicy i zawsze ktoś będzie niezadowolony.

    • 3 2

    • ale są warianty mniej uciążliwe (1)

      Są inne warianty mniej uciążliwe. Oczywiście nie są idealne, ale mniej wywałszczeń, bez protestów całych miejscowości. Tańsze w budowie (wywłaszczenia) chociaż dłuże np. o 10 km lub wariant najleszy o 13 km.

      ps- a co do działki kolegi... propozycja GDDKiA zakłada drogę 15 m od okien nowego - 2010 r. - osiedla mieszkaniowego. Tym dopiero można współczuć.

      • 1 2

      • Osiedle z 2010

        Dokument z 2004:

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane